Saatiin jälkikasvua ja yhtäkkiä sukulaiset syytää meille kaikki vanhat roinansa
Siis onko tämä nyt yleistä vai mitä ihmettä? Olemme olleet mieheni kanssa tunnettuja siitä, että emme keräile materiaa ja halutaan pitää mahdollisimman pienenä maallinen omaisuus ihan jo pienehkön asunnon vuoksi. Tätä on arvostettu melko kivasti aina ennen esim. jouluina ei turhaa kippoa ja kuppia yms. ole meille annettu. Mutta nyt, kun vauva on vasta 5-kuinen, on meille kannettu pyytämättä aivan hirveät kasat suoranaista roskaa. Erään sukulaisen vanhoja leluja, joista ensin kieltäydyin mutta tuotiin silti Ikea-kassillinen. Anoppi kantoi kaikki (siis kaikki!) vanhat eripari pyyhkeet ja lakanat, joita oli hillonnut kaapissaan ja suurin osa niistä oli tahraisia, olivathan ne käytössä jo hänen nuoruudessaan 50-luvulla. Nämä juuri ja juuri mahtuivat hänen autonsa takakonttiin. Saatiin vauvan isotädiltä hänen lapseltaan jääneet homepilkkuiset lastenvaunut 80-luvulta, vaikka meillä on upouudet oman maun mukaiset vaunut ostettuna. Miehen sisko on kirpparihai ja oli ostanut täysin meille sopimattomat keinuhevosen (aivan liian suuri kooltaan mahtuakseen mihinkään) ja jättipehmolelun, joka haisikin niin vahvasti homeelle, että jouduttiin lähtemään sorttiasemalle, kun omaan moderniin mutta rajalliseen jäteputkijärjestelmään ei se nalle edes mahtunut.
On kultaista, että haluavat ehkä jotenkin olla avuksi mutta kielloista huolimatta vain hankaloittavat arkeamme. Vauvalle annettiin nyt jouluna ihan samanlaista krääsää, joka joutaa suoran roskiin. Emme toivoneet mitään, emme halunneet mitään mutta silti nyt on eteinen täynnä sorttiasemalle vietävää roskaa. Olemme kertoneet joutuneemme luopumaan isosta määrästä tavaraa, jotta saatiin edes vauvan vaatteet ja muut tarvikkeet mahtumaan, kun säilytystilaa on niin vähän. Miten voi olla, että se kaikuu kuuroille korville?
Miksi vauvan saaminen aiheuttaa tällaista? Onko muilla ollut vastaavaa?
Kommentit (21)
Mun ei tarvinnut kuin muuttaa avoliittoon, niin anoppi alkoi roudata selkä vääränä vanhoja romppeita ullakoltaan. Se ei heittänyt mitään pois.
Sano reippaasti selkokielisesti, että hankit itse mitä tavaroita haluat. Älä ota niitä ollenkaan vastaan. Se vain johtaa siihen, että sun pitää alkaa varastoida ja lajitella muiden jätteitä.
Mä sanoin näin. Ei tehonnut. Sanoin uudelleen. Lisäsin, että jos meille tuodaan tavaroita väkisin, ne lähtee saman tien kirppikselle.
Silloin uskoi.
- tsemppiä ja pidä puolesi.
Nyt teillä on lahjoja ja tuliaisia sukulaisille. Korona-aikana ovikellon soitto, roinat eteiseen ja heippa.
On samaa ollut. Äitini oli säilynyt meidän aikanaan käyttämiä lastenvaatteita mökin kylmään varastooon, muovipusseihin. Tulevia lapsenlapsia varten. Hiirille olivat kelvanneet pesimäpaikoiksi eli kaikki nuotioon.
Jos yhtään helpottaa, niin tieto siitä, että homma kyllä rauhoittuu aika nopeasti. Alku oli ainakin meillä pahin.
Ja sitten tuota perustellaan tekopyhinä sillä, että kun ollaan niin ekologisia, eikä kaikkea tarvitse ostaa uutena.
Sanoisin että viepä ite kirpputorille tai roskiin.
Tavaran määrä tulee kasvamaan kyllä lapsen myötä. Älä ainakaan heitä hyväkuntoisia leluja pois. Vaikka vauva ei niistä ymmärtäisi, niin taapero tarvitsee jo todella paljon virikkeitä.
Tietenkään ei rikkinäistä ja homeista tarvitse säilyttää. Kuulostaa aika kauhealta tuo homeisten lumppujen ja vanhojen vaunujen roudaaminen teille.
Meille tuotiin omat 30v vanhat vauvan vaatteeni ja jotain kirpparivaunuja myös. Ne kulahtaneet, huuhteluaineelta löyhkäävät vaatteet heitin pois. Yllättäen kirpparilta saadut sateenvarjorattaat tulivat kyllä käyttöön. Oikeasti tarttisin vain leluja.
Onhan tuosta jonkinlaista kokemusta myös.
Kiertoon vaan tai roskiin, jos rikkinäistä, homeenhajuista tms.
Kyllä kuulostaa tutulta. No ihan pyyhkeitä ja semmosia meille ei tuotu mutta lasten-/vauvanvaatetta jotka ei todellakaan olleet millään lailla nykyaikaisia, ja osa rikki/tahraisis. Niin ja järkyttävä kasa leluja. En edes tiedä onko ihan turvallista antaa vauvalle lelua joka on peräisin 80-luvulta ja maalipinta jo rikkoontunut, ties mitä aineita sillon on saanut lasten leluissa käyttää.
Onko teillä lähellä kirpputoria? Kun tuo kassin nii sano että vie suoraan sinne kipparipöytäänne xx ja maksaa viikon vuokran eteenpäin.
Voi tätä maailman menoa kun kaiken pitää olla uutta ja parempaa ku naapurien!
Itse ainakin tykkäsin pukea molemmat lapseni puolison vanhaan neuletakkiin tai potkuhousuihin. Kyllähän anoppi niitä tavaroita koitti roudata mut tein diilin ja valkkasin mitä oikeasti tulee pidettyä ja on käyttökelpoista. Oon itsekin säästänyt joitain lasten vaatteita vauva-ajoilta mut täytyy joskus muistaa ettei mee niitä liikaa tyrkyttämään. Niillä vaan on tunne-arvoa <3
Vierailija kirjoitti:
Mun ei tarvinnut kuin muuttaa avoliittoon, niin anoppi alkoi roudata selkä vääränä vanhoja romppeita ullakoltaan. Se ei heittänyt mitään pois.
Sano reippaasti selkokielisesti, että hankit itse mitä tavaroita haluat. Älä ota niitä ollenkaan vastaan. Se vain johtaa siihen, että sun pitää alkaa varastoida ja lajitella muiden jätteitä.
Mä sanoin näin. Ei tehonnut. Sanoin uudelleen. Lisäsin, että jos meille tuodaan tavaroita väkisin, ne lähtee saman tien kirppikselle.
Silloin uskoi.
- tsemppiä ja pidä puolesi.
Meillä myös sama. Ilmoitin vanhojen rotujen lähtevän heti kiertoon. Sinne olisivat menneet mummin laukut yms. sukukalleudet, joita antaja ei itse viitsinyt pitää luottaen, että ne säilötään ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin tykkäsin pukea molemmat lapseni puolison vanhaan neuletakkiin tai potkuhousuihin. Kyllähän anoppi niitä tavaroita koitti roudata mut tein diilin ja valkkasin mitä oikeasti tulee pidettyä ja on käyttökelpoista. Oon itsekin säästänyt joitain lasten vaatteita vauva-ajoilta mut täytyy joskus muistaa ettei mee niitä liikaa tyrkyttämään. Niillä vaan on tunne-arvoa <3
Mitä ihmettä selität? Olen ostanut paljon vaatteita ja tstvikkeita käytettynä itse enkä välitä naapureista vaan siitä, että on täysin turhaa tuoda turhaa roinaa muiden vaivoiksi. Käyttökelpoinen on asia erikseen. Ikivanhat, tahraiset pyyhkeet, vanhat huonokuntoiset lastenvaunut kun vauvalla on jo yhdet, homeelta haiseva pehmoeläin ja koulureppu eivät esimerkiksi ole ihan parhaita lahjoja pienelle vauvalle, jonka tarpeelliset tarvikkeet vievät jo kaiken säilytystilan. Joku tolkku nyt sentään! Kun vauva oli 3 viikkoa ja saatiin eka lasti (2 muuttolaatikollista) tätä ryönää, olin niin kauhuissani etten tajunnut sanoa mitään. No, harmi etten sanonut, kun kuukautta myöhemmin tuli taas uusi lasti vanhoja lakanoita, jotka ovat joka ikinen jostain kohdasta hajonneet, tahraisia tai väärän kokoisia nykypatjojen kokoon. Ei mene jakeluun tämä. Jos saataisiinkin jotain minun tai miehen vanhoja vaatteita, ottaisin ne ilolla käyttöön mutta eihän sellaista järkitavaraa ole sitten säästetty. Ap
No meille tuli kassikaupalla tavaraa naapureista!! Sukulaisten lisäksi.
Onneksi piharakennuksessa on varastotilaa lähes 100m2, homehtukoot siellä muutaman vuoden, sitten jätteisiin (olivat homeisia jo tullessaan).
Tämän lisäksi jouduin selvittelemään vielä 2 lapsettoman sukulaisen kuolinpesät ja 2 irtaimistoineen ostetun asunnon (sijoitusasunto ja kesämökki) tavarat, joten oltaisiin voitu perustaa oma kierrätyskeskus.
Siis-kysyjä tehnyt aloituksen. Provolta haisee, vaikka tuollaista tavaroiden tuomista saattaa tapahtuakin. Kysymystä ei aloiteta siis-sanalla.
Meille ei tuotu mitään vanhaa kamaa. Joitakin uusia lahjoja tuli. Ostimme kaiken itse ja lähes kaiken uutena.
Siis-kirjoittaja tykkää herätellä keskusteluja. Mutta ettei Tapanin aamunakaan ole muuta ajateltavaa kuin Vauva-palsta, niin tuntuu aika tylsältä.
Kumpi tässä on ongelma: se että saatte tavaraa ilmaiseksi vai se, että tavarat on käytettyjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä selität? Olen ostanut paljon vaatteita ja tstvikkeita käytettynä itse enkä välitä naapureista vaan siitä, että on täysin turhaa tuoda turhaa roinaa muiden vaivoiksi. Käyttökelpoinen on asia erikseen. Ikivanhat, tahraiset pyyhkeet, vanhat huonokuntoiset lastenvaunut kun vauvalla on jo yhdet, homeelta haiseva pehmoeläin ja koulureppu eivät esimerkiksi ole ihan parhaita lahjoja pienelle vauvalle, jonka tarpeelliset tarvikkeet vievät jo kaiken säilytystilan. Joku tolkku nyt sentään! Kun vauva oli 3 viikkoa ja saatiin eka lasti (2 muuttolaatikollista) tätä ryönää, olin niin kauhuissani etten tajunnut sanoa mitään. No, harmi etten sanonut, kun kuukautta myöhemmin tuli taas uusi lasti vanhoja lakanoita, jotka ovat joka ikinen jostain kohdasta hajonneet, tahraisia tai väärän kokoisia nykypatjojen kokoon. Ei mene jakeluun tämä. Jos saataisiinkin jotain minun tai miehen vanhoja vaatteita, ottaisin ne ilolla käyttöön mutta eihän sellaista järkitavaraa ole sitten säästetty. Ap
Tuosta sai kyllä käsityksen että kaikki vanha on kuraa ja käyttökelvotonta! Kyllähän vanhoissa vaatteissa on omat ominaistuoksunsa kun on säilytetty pitemmän aikaa, mutta pesun ja käyttöönoton jälkeen nekin haihtuu. Ihmeen kuumana käyt, mut ei oo sit pokkaa sanoa mielipiteitä sukulaisille? Ettei kelpaa? Ehota sille joka rompetta tyrkyttää että haluat ite valkata mitä OIKEASTI tarvit!
Voi niin tuttua. Onneksi nuo ajat ovat jo takanapäin. Kaikkein kamalinta oli, että kun rikkinäisiä, virttyneitä lastenvaatteita tuli pyytämättä, niin sitten muutaman vuoden päästä niitä pyydettiin takaisin (vaikka oli sanottu, että näitä ei tarvitse sitten säästellä mihinkään tai palauttaa) kun joku toinen sukulainen oli saanut vauvan. Silloin oli pakko sanoa joillekin, että vaatteet olivat niin likaisia ja huonokuntoisia, että ne on laitettu roskiin. Ja mikä kamalaa, pyytämättä tuli myös vaatteita, joista heti sanottiin, että ne ovat lainaksi. Niitä sitten säilyteltiin jossain varastossa avaamatta pusseja se koko laina-aika. Yksi ystäväkin kantoi oman poikansa "vauvanvaatteet" meille jätesäkeissä. Suurin osa oli jotain kouluikäisen huonokuntoisia vaatteita ja oli joukossa 39 numeron rikkinäiset kumisaappaatkin. Kai ihmiset hyvää tarkoittaa, mutta itselle tuli sellainen fiilis, että halutaan vaan päästä helpolla eroon omasta krääsästä niin tungetaan se jonkun toisen riesaksi.
Meillä anoppi oli ostanut ison kasan talvihaalareita, jotka sopivat vauvalle touko-elokuun ajan.