Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Halpoja grillattavia / mökkitarjottavia?

Vierailija
26.05.2014 |

Taas se alkoi, ah niin ihana mökkivierast-kausi!

Ensin kysytään mitä tuodaan, ja vastauksena "tuokaa itsellenne syötävät" ohjeeseen nelihenkinen perhe tulee paikalle yhden makkarapaketin ja puolen litran vesipullon kanssa. Lapset kinuavat _ihan_ koko ajan pillimehua, mustikoita, herneitä, limsaa, maitoa, mansikoita, keksejä, karkkia, mitä tahansa muut grillaavat ja valittavat nälkäänsä. Haluavat syödä ennen uimista, sen jäljeen ja kaksi kertaa välissäkin.

Meillä ei ole autoa, ruuan raahaaminen mökille on hankalahkoa, mutta kolme lasta löytyy, joten varastossa pidetään kaikenlaista naposteltavaa ja juotavaa. Inhottava olla antamatta toisten nälkäisille lapsille näitä omia varastoja mutta toisaalta, kun käy paljon vieraita on ihan kohtuutonta meidän ruokkia koko ajan kaikkia. Harmittaa myös, jos on ostettu itselle jotain kivaa erikoista ja toiset kuolaavat vieressä. Näitä lapsia ei tietenkään komenneta, vasn lammasmaisella katseella seistään itse vieressä, kun lapsi nyt sattuu haluamaan.

Mitä halpaa voisi varata näille pässivieraille grillattavaksi? Lapsille kun ei todellakaan riitä se yksi makkara koko päiväksi.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkaraa, tomaattia, kesäkurpitsaa, herkkusieniä, jauhelihapihvejä, paprikaa, maissia...

Ja onko pakko joka kerta grillata. Tee iso kattilallinen soppaa, se on yleensä halpaa.

Mitään extraherkkuja en kehtaisi olal tarjoamatta vieraille, mutta outoa, jos eivät ymmärrä, vaikka sanotte, että tuokaa ruokanne. Mitä jos seuraavan kerran sanot etukätee, että koska teillä ei ole autoa, ette pysty raahaamaan mökille ruokaa kaikille, joten tuokaa omat grilliherkut tullessanne. Jos eivät tuo, niin sanot pokkana, että käyttekö kaupassa, niin saadaa laitettua ruokaa myös teille, olen valitettavasti varannut ruokaa vain omalle perheellemme.

Vierailija
2/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi uskoa että tollaisia ihmisiä on oikeasti?? Mutta jos kerta tiedät ketkä tälläisiä pässejä on niin sano niille että jos vaikka grillataan ja laitat tarkan listan mitä se perhe voisi tuoda (sano että itse tarjoatte makkarat ja jotain muuta) ja pyydät vieraita tuomaan salaattitarvikkeet, maissia yms. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan yrittää vääntää rautalangasta jo etukäteen, että mitä he tarvitsevat ja minkälaisia määriä kerran eivät itse sitä hahmota ollenkaan. (Tai sitten ovat vaan pihejä ja tarkoitus onkin tulla kuokkimaan). 

Jos he sitten kuitenkin ilmestyvät paikan päälle sen yhden kuppaisen makkarapaketin kanssa, kannattaa tehdä niin kuin joku ehdotti, ja lähettää heidät kauppaan itselleen evästä hakemaan. Ja tehdä tosiaan selväksi ettei teillä ole ruokaa kuin omalle porukalle.

Vierailija
4/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellä heitä tulemasta mökille. Jos et siihen "pysty", niin yleensä romppelit oppivat kerrasta, eli seuraavan kerran kun tulevat anna heille tasan tarkkaan vain se makkarapaketti ja vesipullo et mitään muuta koko aikana. Valittele kuinka vaikea on kaupasta tuoda ruokia ilman autoa jne.

Varaa tuoksi päiväksi omalle porukalle "kappaleittain" tarjottavia ruokia, esim. ei litran pakettia jäätelöä vaan jokaiselle oma jäätelöpuikko, ei kattilallista uusia perunoita vaan perheellenne jokaiselle 1kpl uuniperunaa jne. niin pummit eivät voi "vaatia" että annatte osan heille...

Vierailija
5/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehkä jatkossa jättäisin nämä ihmiset kutsumatta mökille... Tai sitten jos tulevat kutsumatta, niin en vaan ehkä tarjoaisi kovin paljon, mikä on tietty ikävää mutta ainakin oppivat. 

Jos ovat oikeasti ystäviä, ja haluat heidät mökillesi jatkossakin, niin sitten ihan suoraan pyytäisin heidät tuomaan tietyt ruoka-aineet. Eli tyyliin "pari pakettia makkaraa, vissypullo, kaksi litraa mehua, sämpyläpussi ja tomaatteja" tms. Varmasti ymmärtävät jos selität, ettei teillä ole autoa ettekä saa kerralla vietyä mökille niin paljon ruokaa. 

Makkara on halpaa ja sälyy suht hyvin, joten niitähän voi olla muutama paketti varastossa tällaisia vieraita varten. Tomaattia ja kesäkurpitsaa voi grillata myös, kun uudet perunat tulevat niin ne ovat suht halpoja joten niitä voi keittää lisukkeeksi.

Vierailija
6/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

*tomppelit

Vierailija
7/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on just tuollaiset tuttavat. Tulevat käymään ja sovitaan, että tuovat omat grillattavat. Sitten niillä on yksi makkara per pää ja joku likilaskuinen leivonnainen. Ja lapset kuolaa vieressä meidän grillipihvejä.

Vierailija
8/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset ihmiset on kyllä jotain ihan käsittämätöntä. Ovatko muutenkin yksinkertaisia vai vaan tässä asiassa?

Vierailija
9/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilevilta kannattaa pyytää sitten niitä raskaita, jos itsellä ei ole autoa. Perunoita. Paljon perunoita. Kalasoppaan, makkarasoppaan, lihasoppaan... makaroonia makaroonilaatikkoon ja jauhelihat kans. Muitakin kiusauksia, niin ei tarvi emännän kökkiä hellan ääressä: perunasipulia ja kinkkusuikaleita vaikkapa, valkosipulia messiin.

Limsaa ja mehua ei ole koskaan liikaa. Samoin niitä lasten rakastamia keksejä voi tuoda vaikka säkillisen, eikö. Hedelmiä, banaani, omppu. Kurkkua, tomssua. Paistovalmiita pirkka-sämpylöitä paljon. Siinä saa kakarat vähän jyrsittävää. Ja tietysti voit, leikkeleet ja juustot kans.

Mä en välittäisi omalla kohdalla niistä grillattavista, kun en yhtään tykkää ulkona tapahtuvasta ruuanalaitosta, parilan peseminenkin on niin pirun hankalaa ja aina tuulee tai sataa ja pitää kanniskella astioita sisään-ulos.

Vierailija
10/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tajunnut, että pitää tuoda omat grillattavat, outoa, että kaikki syövät ja grillaavat omia ruokiaan... No, onneksi ei meillä, eipä tarvitse kenenkään kyllä kitistäkään :)

Vierailija
11/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 11:52"]

Taas se alkoi, ah niin ihana mökkivierast-kausi!

Ensin kysytään mitä tuodaan, ja vastauksena "tuokaa itsellenne syötävät" ohjeeseen nelihenkinen perhe tulee paikalle yhden makkarapaketin ja puolen litran vesipullon kanssa. Lapset kinuavat _ihan_ koko ajan pillimehua, mustikoita, herneitä, limsaa, maitoa, mansikoita, keksejä, karkkia, mitä tahansa muut grillaavat ja valittavat nälkäänsä. Haluavat syödä ennen uimista, sen jäljeen ja kaksi kertaa välissäkin.

Meillä ei ole autoa, ruuan raahaaminen mökille on hankalahkoa, mutta kolme lasta löytyy, joten varastossa pidetään kaikenlaista naposteltavaa ja juotavaa. Inhottava olla antamatta toisten nälkäisille lapsille näitä omia varastoja mutta toisaalta, kun käy paljon vieraita on ihan kohtuutonta meidän ruokkia koko ajan kaikkia. Harmittaa myös, jos on ostettu itselle jotain kivaa erikoista ja toiset kuolaavat vieressä. Näitä lapsia ei tietenkään komenneta, vasn lammasmaisella katseella seistään itse vieressä, kun lapsi nyt sattuu haluamaan.

Mitä halpaa voisi varata näille pässivieraille grillattavaksi? Lapsille kun ei todellakaan riitä se yksi makkara koko päiväksi.

[/quote]

No, jos on tiedossa milloin vieraat tulevat, ja tiedät mitä "ekstraa" teillä on omille lapsillenne, niin luettelet suoraan että voivat tuoda vastaavat tarjoilut myös omilleen. Tai sitten ilmoitat, että sinä huolehdit lounaasta ja päivällisestä, ja vieraat voivat tuoda limsat, mehut, jäätelöt, herneet ym. koko porukalle. Tee vaikka tarkka lista montako mitäkin menisi. Tai päinvastoin.

Kaappiin voi varata halpaa grillimakkaraa, nuudeleita, hernekeittoa, näkkileipää, tiivistemehua ja popcorninjyviä. Noilla saa aika edullisesti vatsan täyteen. Oma väki voi herkutella sitten pihien vieraiden lähdettyä.

Vierailija
12/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ollaan mökillä eikä autoa ole käytettävissä niin ymmärrän hyvin ettei aina ole mahdollista hankkia niin paljon ruokaa, että siitä riittäisi mahdollisille yllätysvieraille. Mä olen jotenkin luullut, että suomalaiseen mökkikulttuuriin kuuluu, että viedään grillattavaa ja ruokaa myös mukana kun mennään vierailulle, ellei toisin ole sovittu. Ainakin omassa tuttavapiirissäni nyyttärimeininki on yleistä. Kyse ei olekaan siitä, että jokaisella pitäisi olla omat grillattavat, vaan siitä että yksien ei tarvitse ruokkia kaikkia. Eli jokainen tuo jotakin, yksi kanaa, yksi pihvit, yksi makkarat ja salaatin, yksi vartaat jne. jolloin kenenkään kustannukset ja vaivannäkö eivät kohoa liian suuriksi. Eikä jokaisen tarvitse tuoda omaa makkarapakettia mukanaan.

Vierailija
13/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grillatut uudet tai pienet perunat ovat todella hyviä.

Vierailija
14/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se toisten mökille tulo on aina sellainen erikoisjuttu, varsinkin lapsille, miksi se on niin vaikea käsittää, että siellä tekee myös mieli kaikenlaista erikoisherkkua kuten sitä limsaa.

Itse vien aina joka paikkaan kylään sillä ajatuksella, että niistä myös jää isännille jotain, ei niin, että meidän perhe syö makkaransa ja häipyy. Maksaahan sähkö, hiilet, vesi ihan kaikki ja isännille on vaivaa.

Meidän lapset ei myöskään himoitse muiden tavaroita tai ruokia, eikä isännät viihdytä tai kehitä tekemistä meidän lapsille. Yritän kasvattaa lapsistani mukavia ihmisiä, ja tiedän ihan hyvin mikä on ärsyttävää. Kasvatan siis lapsiani niin, että he osaavat olla seurassa ärsyttämättä muita eli hyvät käytöstavat. Jos lapset haluavat jotain, he pyytävät vanhemmiltaan, eivät mangu kovaan ääneen. Jos joku syö vieressä karkkia, lapset tulevat kysymään minulta, onko meillä karkkia ja jos ei ole, tyytyvät siihen. Yleensä on, jos tilanne on sellainen, että olen olettanut siellä syötävän herkkuja.

Vierailija
15/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitääkö siitä mökistä alunperinkään huudella muille? Tottakai ne tulee kun tietävät, että sellainen on.

Vierailija
16/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ei ole sellaisia vieraita, jotka olisi meidän toimesta kutsuttu mökille vaan hyviä tuttuja, jotka hyppäävät siellä jatkuvasti uimassa. Se on ihan ok, ja seurakin kelpaa en vaan tykkää siitä, että lapset mankuu koko ajan jotain eikä niille ikinä tajuta ottaa omia juttuja mukaan. Minua suoraan sanoen vituttaa katsoa, kun naapurin kaksoset vetää kysymättä minun hankkimat herneet, eikä vanhempansa tajua ikinä tuoda itse mitään. Ja tämä siis kun olen sanonut, että tuokaa mitä itse syötte, esim kun tulen itse suoraan töistä enkä ole ehtinyt miettiä mitään syömisiä.

Vierailija
17/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ei ole sellaisia vieraita, jotka olisi meidän toimesta kutsuttu mökille vaan hyviä tuttuja, jotka hyppäävät siellä jatkuvasti uimassa. Se on ihan ok, ja seurakin kelpaa en vaan tykkää siitä, että lapset mankuu koko ajan jotain eikä niille ikinä tajuta ottaa omia juttuja mukaan. Minua suoraan sanoen vituttaa katsoa, kun naapurin kaksoset vetää kysymättä minun hankkimat herneet, eikä vanhempansa tajua ikinä tuoda itse mitään. Ja tämä siis kun olen sanonut, että tuokaa mitä itse syötte, esim kun tulen itse suoraan töistä enkä ole ehtinyt miettiä mitään syömisiä. Ap

Vierailija
18/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vierestä, mutta minua on aina ihmetyttänyt miksi ihmiset yleensäkään kutsuvat mökille vieraita. Ja valitetaan jopa vierasrumbasta, jolloin vieraita käy paljon ja usein. Ketä teillä sitten siellä käy ja miksi?

Meillä kyllä täällä kotona käy vieraita silloin tällöin, mutta kun lomat alkaa ja me lähdetään mökille, ei ne vieraat meitä sinne seuraa. Moikat sanotaan tutuille, naapureille ja ystäville ja huikataan että syksyllä nähdään.

Vierailija
19/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10:lle on väärin että mökin omistaja joutuu kesän elättämään ties keitä mökkivieraita, jotka tulla tupsahtavat ovelle makkarapaketti kourassa odottaen täyttä ylöspitoa.

On eri asia jos mökin omistaja itsi kutsuu tuttuja mökilleen ja lupaa  myös tarjota ruuat...!

Joillakin ei vastavuoroisuus ole verissä, ollaan aina ottamassa mutta ei koskaan anneta mitään. Joillakin noita mökillä piipahtavia on koko ajan, harva haluaa (tai on ylipäätään varaa) ylläpitää allinclusivea mökillä, mielummin ne rahat käyttää johonkin muuhun. Varsinkin jos itse haluaa syödä hyvää ruokaa, eli tarjolla on salaattia, pihvejä, mansikoita ja vastaavaa, ei vain halvinta makkaraa ja nuudeleita, rahaa menee aika paljon syömisiin per hlö. per päivä.

Vierailija
20/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 12:12"]En ole ikinä tajunnut, että pitää tuoda omat grillattavat, outoa, että kaikki syövät ja grillaavat omia ruokiaan... No, onneksi ei meillä, eipä tarvitse kenenkään kyllä kitistäkään :)

[/quote]

No me yritettiin tuota tuttavien kanssa, että nyyttäriperiaatteella. Me varattiin jokaiselle yksi naudanlihapihvi ja broilerfilee yms. He toi jokaiselle yhden makkaran ja pullaa. Meitä on kaksi, heidän perheessä kuusi henkeä. Ei minusta reilua, että me syötetään koko sakki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi