Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko masennuksen ja epätyypillisen syömishäiriön takia joutua OSASTOLLE?

Vierailija
25.05.2014 |

Vai otetaanko sinne vain TODELLA vakavasti sairastuneita? Pelottaa, kun oon kuullu ettei osasto ole mikään mukava paikka... En edes usko että sinne joutusin, mutta diagnoosien (keskivaikea masennus ja epätyypillinen syömishäiriö) jälkeen vanhemmat alkoi asialla pelottelemaan ja yyh, ahdistaa.

Mä en edes osaa sanoa onko mun tila miten vakava (en ole laiha, 165/58). Mun syöminen on aika kaaoottista, esm. tällä viikolla oon oksentanu 8-10 kertaa, välillä taas elän 400-900kcal/per päivä, joskus oksennan normaalit ruuat pihalle ja joskus syön normaalia ruokaa ilman oksentamista.

Ei kai sinne osastolle näillä eväillä joudu? Ja eihän sinne ihmisiä voi pakottaa? Te jotka ootte ollut osastolla, miten vakavasti sairaita olitte?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin pääsisit vielä osastolle. Mutta jos jatkat samaan malliin, niin tilasi saattaa muuttua osastohoitoa vaativaksi. Jos esim. masennus syvenee ja/tai/kun oksentelu yltyy.

Vierailija
2/15 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itselläni sekamuotoinen syömishäiriö, ahdistuneisuutta, persoonallisuushäiriötä ja vaikea masennus, mutta ei mulle osastoa ole kukaan koskaan ehdottanut. Käsitin tekstistäsi, että olet vielä alaikäinen? Jos on näin, osastolle varmasti pääsee helpommin.

Ja kyllä, kirjoitin tarkoituksella pääsee, koska itse ainakin koen, että se olisi pääsemistä. Toki osastoja varmasti on erilaisia, joissain ollaan vain "säilössä", joissain todella keskitytään potilaan hoitoon ja paranemiseen. Varmasti tuollainen intensiivinen hoitojakso voisi sinulle olla hyväksikin, mutta vaikea kuvitella, että tuollaisella diagnoosilla vielä ainakaan ainoana ratkaisuna tarjottaisiin osastohoitoa.

Voin olla väärässäkin ja on varmasti paikkakuntakohtaistakin. Muista kuitenkin, että sinun paranemisesi on ykkösasia ja sen takia kannattaa tehdä myös asioita, jotka saattavat aluksi tuntua vaikeilta tai vastenmielisiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen jatkaa: ainakin aikuispuolella osastohoitoon pääsee / joutuu yleensä vasta siinä vaiheessa, kun on itselleen tai toisille vaarallinen eli on psykoottisia ja / tai suicidaalisia oireita. Nämä harvemmin kuuluvat vielä keskivaikeaan masennukseen, joten kuvittelisin sinulla tuon syömishäiriön olevan ykkössyy osastohoitoon, jos siihen päädytte.

Vierailija
4/15 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut osastolla hoidossa useamman kerran. Aika tyyppillistä, että vaikeassa masennuksessa on myös syömishäiriö. Osastohoitoa älä turhaan pelkää. Itselläni vain hyviä kokemuksia, siellä on myös vertaiskokemuksien vaihtamisen mahdollisuus. Ihania ihmisiä olen osastolla tavannut ja saanut aina hyvin osaavaa ja lämmintä kohtelua. Tsemppiä! ps. Jonain päivänä ymmärrät miten kiitollinen saat olla, että on ihmisiä jotka välittävät. (omaisesi). Tee rohkea päätös ja ota vastuu itsesi hoitamisesta kuntoon, se kannatta!

Vierailija
5/15 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 18:39"]

Mulla on itselläni sekamuotoinen syömishäiriö, ahdistuneisuutta, persoonallisuushäiriötä ja vaikea masennus, mutta ei mulle osastoa ole kukaan koskaan ehdottanut. Käsitin tekstistäsi, että olet vielä alaikäinen? Jos on näin, osastolle varmasti pääsee helpommin.

Ja kyllä, kirjoitin tarkoituksella pääsee, koska itse ainakin koen, että se olisi pääsemistä. Toki osastoja varmasti on erilaisia, joissain ollaan vain "säilössä", joissain todella keskitytään potilaan hoitoon ja paranemiseen. Varmasti tuollainen intensiivinen hoitojakso voisi sinulle olla hyväksikin, mutta vaikea kuvitella, että tuollaisella diagnoosilla vielä ainakaan ainoana ratkaisuna tarjottaisiin osastohoitoa.

Voin olla väärässäkin ja on varmasti paikkakuntakohtaistakin. Muista kuitenkin, että sinun paranemisesi on ykkösasia ja sen takia kannattaa tehdä myös asioita, jotka saattavat aluksi tuntua vaikeilta tai vastenmielisiltä.

[/quote]

Joo, olen vielä alaikäinen, 16v. Vähän arvasin tuon ettei sinne helpolla oteta, mikä on ihan hyvä. Oon kuullu kamalia kauhutarinoita osastoista, vaikka toisaalta olisi kiva saada vähän liikettä tähän hoitoon... Vuoden alusta asti oon rampannut varmaan kymmenen eri ihmisen luona, ei mitään apua ja loputki motivaatiot on näiden kuukaisien aikana kadonnut.

ap

Vierailija
6/15 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni, silloin 22-vuotias, oli jollain muutaman viikon akuutilla osastojaksolla epätyypillisen syömishäiriön ja ahdistuksen vuoksi viime syksynä. Tällöin hän oli 171 pitkä ja painoi 49 kiloa, aiemmin ei ollut apua ja osastohoitoa irronnut kun oli ollut liian hyväkuntoinen.

Valitettavasti syömishäiriöiden kanssa saa oikeasti olla todella, todella huonossa kunnossa ennen kuin ammattiapua on tarjolla ja asiantuntevat ottavat vakavasti.

Vierailija
7/15 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 18:54"]

Tuttuni, silloin 22-vuotias, oli jollain muutaman viikon akuutilla osastojaksolla epätyypillisen syömishäiriön ja ahdistuksen vuoksi viime syksynä. Tällöin hän oli 171 pitkä ja painoi 49 kiloa, aiemmin ei ollut apua ja osastohoitoa irronnut kun oli ollut liian hyväkuntoinen.

Valitettavasti syömishäiriöiden kanssa saa oikeasti olla todella, todella huonossa kunnossa ennen kuin ammattiapua on tarjolla ja asiantuntevat ottavat vakavasti.

[/quote]

Ikävää jos ei oteta vakavasti, mutta sen verran kommentoisin, että osastohoito ei mitenkään välttämättä aina ole parempi vaihtoehto tai määrite sille että otettaisiin vakavasti.

Vierailija
8/15 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä pääset jopa vastentahtoiseen hoitoon. Olet vakavasti sairas. Toivottavasti vanhempasi "tappelevat" sinut hoitoon.

-epätyypillisen syömishäiriöisen äiti

Vierailija
9/15 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin osastolle ku olin 156/35. Olin siellä kuukauden. Ei ollut kauhea paikka, ihan kivaa siellä oli, katselin leffoja ja askartelin. Hyvä että jouduin, sillä sain tarvitsemaani apua ja paranin. 

Eli tuskin sua sinne otetaan, mutta vois olla vaan hyväks jos otettais.

Vierailija
10/15 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti et tule osastolle pääsemään.

Vierailija
11/15 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm no minä jouduin osastolle, kun ahdistuin siitä, että opettaja löi minua. Että niin. Kaverini taas joutui osastolle, kun paino putosi lähemmäksi neljääkymmentä, potkittiin toisin ulos aika nopeen ku paino alko nousee.

Mut älä vielä helpotu, jotkut pääsee osastolle siitä syystä, että vanhemmat on halunnu ne sinne. Pien viikonloppuvierailu toimii jollekkin syömisvammaisille, sori, herätyksenä. En tunne sua, niin paha sanoa, mut jos meinasit ihan vaan huvikses syömisvammailla, niin lopetat sen NYT.

Jos sulle ei oo iskeny vielä pahakin syömisiriö, niin oikeasti l-o-p-e-t-a. Sä et tiedä millanen helvetti syömishäiriö, paha sellainen, voi olla. Ja oo kuule onnellinen siitä, jos et tiedä. Jos sä oot epävarma sun kropasta, mikä btw on varmasti upea, niin tee sille jotain terveellisellä tavalla. Oksentaminen ym säätäminen vaan tuhoo sen.

t. entinen syömisvammailija, nykyinen terveellä tavallaan kroppaansa reenaava 16-vuotias teini

Vierailija
12/15 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 19:35"]

Mm no minä jouduin osastolle, kun ahdistuin siitä, että opettaja löi minua. Että niin. Kaverini taas joutui osastolle, kun paino putosi lähemmäksi neljääkymmentä, potkittiin toisin ulos aika nopeen ku paino alko nousee.

Mut älä vielä helpotu, jotkut pääsee osastolle siitä syystä, että vanhemmat on halunnu ne sinne. Pien viikonloppuvierailu toimii jollekkin syömisvammaisille, sori, herätyksenä. En tunne sua, niin paha sanoa, mut jos meinasit ihan vaan huvikses syömisvammailla, niin lopetat sen NYT.

Jos sulle ei oo iskeny vielä pahakin syömisiriö, niin oikeasti l-o-p-e-t-a. Sä et tiedä millanen helvetti syömishäiriö, paha sellainen, voi olla. Ja oo kuule onnellinen siitä, jos et tiedä. Jos sä oot epävarma sun kropasta, mikä btw on varmasti upea, niin tee sille jotain terveellisellä tavalla. Oksentaminen ym säätäminen vaan tuhoo sen.

t. entinen syömisvammailija, nykyinen terveellä tavallaan kroppaansa reenaava 16-vuotias teini

[/quote]

Tätä ruoka "säätöä" on jatkunut jo useemman vuoden, tottakai mä lopettaisin tän heti jos voisin. Ei nyt kukaan tieten tahtoen halua elää vihaten itseään. Mutta minä ITSE hain apua, joten jossain vaiheessa sitä motivaatiotakin parantumiseen oli. Tää koko avun hakemis projekti vaan jotenki laskee sitä motivaatiota ja vie voimia.

Mutta hienoa että oot päässy ruokasäädöistäsi eroon! <3

ap

Vierailija
13/15 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä masennukseen saada apua avohoidon/osanton kautta. Voisi saada helpotusta myös tuohon syömispuoleen.

Vierailija
14/15 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että joudut/pääset osastolle..... :/ Ainakaan tolla painolla.

Vierailija
15/15 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 20:53"]

En usko että joudut/pääset osastolle..... :/ Ainakaan tolla painolla.

[/quote]

Ei se paino kerro terveydentilaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi