Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla on 4 lasta tai enemmän

Vierailija
25.12.2020 |

Miten te pärjäätte ja millaista arki on? Minkä ikäisiä lapsia?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vain kolme lasta, joten en tiedä, saisinko ollenkaan vastata. Mutta oma havaintoni on se, että jos lapsella on vähänkään taipumusta levottomuuteen, niin kaikenlainen ruudun tuijottaminen - oli se sitten TV, tabletti tai kännykkä, pahentaa tätä levottomuutta. Jos tuntuu, että homma ei pysy hanskassa, niin kokeilkaa kokonaan ruuduttomia päiviä.

Jos nimenomaan neljännen lapsen syntymä vaikeutti tilannetta selvästi, niin miettisin, mikä kaikki muuttui neljännen syntyessä.

Vierailija
22/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakointi, yritä pysyä askel edellä ettei tule kaaos. Säännöllinen päivärytmi ihan ehdoton lapsille. Lapset tarvitsevat myös paljon liikkumista eli vähintään pari kertaa päivä ulos juoksemaan, muuten kotona levotonta. Itse esim.kokkaan vain joka toinen päivä, teen silloin niin isot satsit, että ruokia riittää 2päivää. Meillä on 7lasta ja harvoin olo, että pakka hajoaa..lähinnä jos itse sairastun tuntuu, ettei meinaa jaksaa😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisi lasta. 8, 7, 5, 3 ja 10 kk iät. Tekemistä piisaa mutta moni turha asia jäänyt pois elämästä. Siivous- ja ruoalaittoapua kerran viikossa. Äiti ja anoppi välillä lastenhoidossa auttavat. Huhtikuussa uusi tulokas perheeseemme. Silloin äitini tulee taas vähäksi aikaa lastenhoitoapuun ja muutoinkin arkea pyörittämään.

Minkä ikäinen olet?

28v

Vierailija
24/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheet on tosi eriarvoisessa suhteessa avun suhteen. On perheitä joissa ei ole kumpiakaan isovanhempiaeikä sukua kiinnosta lainkaan perhe, saati että edes joskus auttaisivat. Mulla on tällainen tilanne, koskaan en ole apua saanut. Edes poikkeustilanteessa kummatkaan eläkkellä olevat terveet isovanhemmat eivät suostuneet vahtimaan synnytyksen ajan (2-3h eli se loppuosa synnytyksestä) vaikka olisin tästä maksanut 200e. Vastattiin että emme auta edes hätätilanteissa koska kyseessä on periaate ettei auteta.

Sitten on perheitä jotka saa valtavasti apua, siis päivittäin. Isovanhemmat auttaa ja kuskaa, siivoaa ja leikkaa nurmikot, järjestää synttärit ja muut.

En ole sinällään kateellinen, hyvä vaan että muilla on apua. Mutta ei ole mitään järjestelmää josta saisi edes tilapäisesti apua. Ne kun on kaikki vain lasu-perheille. Ja jos et ole lasu-perhe et saa mitään apua. Muutaman kerran on ollut todella paha tilanne kun kotona oleva on sairastunut pahasti, esim lähes liikuntakyvytön, paha keuhkokuume tms. Silloin työssäoleva ei ole saanut palkatonta, ja kunnasta ei saa kotiapua. (Lapsiperheiden kotiapu on vain lasuperheille tässä kunnassa, tiedän toki että periaatteessa sitä pitäisi olla kaikille, mutta kun ei vaan ole).

Silloin on sitten lapset hoidettu lattialla maaten, täysin kuumehorkassa pyörtyillen jne itse.

Nämä on olleet ne muutamat hetket kun pillahdin itkuun kun tiesin ja näin että naapurin lapsiperheessä tuli isovanhemmat viideksi päiväksi huushollaamaan kun äiti oli siellä flunssassa. Mua ei kukaan auttanut liikuntakyvuttömänä tai keuhkokuumeisenakaan.

Ja kyllä, aion muistaa tämämän todellakin siinä vaiheessa kun nuo ”isovanhemmat” (jotka ei välitä yhtään lapsenlapsistaan” alkavat itse mankua vanhuusapua. Mullakin on sit sama periaate kun niillä ollut viimeiset 10v.[/quot

Pakottavista perhesyistä on AINA oikeus palkattomaan vapaaseen.

Vierailija
25/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta A: ei liikaa ruutuaika ja pelaamista.  Enemmän käsillä tekemistä, leikkimistä. Ulkona olemista. Jos ruutua, jotain rauhallista kuten Muumeja.

Kasaa lapset välillä ympärillesi parisänkyyn, laita tyynyt selkäsi taa niin että olet mukavasti, ja lue heille jotain.  Tällaiset lukutuokiot ja kehollinen läheisyys maadoittavat lasta, ja voit itsekin samalla rentoutua. Minun ei tarvinnut ikinä tapella lasten kanssa nukkumaanmenosta, kun meillä oli tämä rutiini: nukkumaanmenosta tuli hauskaa koska luin ja lapset  sai olla äidin kyljessä. Nuorin makasi vatsani päällä..

Kaaoksen yksi syy voi olla, että jotkut lapsista ei saa riittävää huomiota aikuisilta, kun aika ei riitä. Tarvitsisitte varmaan joskus jonkun muunkin apua.

Vierailija
26/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisi lasta. 8, 7, 5, 3 ja 10 kk iät. Tekemistä piisaa mutta moni turha asia jäänyt pois elämästä. Siivous- ja ruoalaittoapua kerran viikossa. Äiti ja anoppi välillä lastenhoidossa auttavat. Huhtikuussa uusi tulokas perheeseemme. Silloin äitini tulee taas vähäksi aikaa lastenhoitoapuun ja muutoinkin arkea pyörittämään.

Minkä ikäinen olet?

28v

Ja kuudes tulossa?!? Kunnon lestameininkiä! Tavoitteena vielä vähintään kymmenen lisää?

Vierailija
27/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheet on tosi eriarvoisessa suhteessa avun suhteen. On perheitä joissa ei ole kumpiakaan isovanhempiaeikä sukua kiinnosta lainkaan perhe, saati että edes joskus auttaisivat. Mulla on tällainen tilanne, koskaan en ole apua saanut. Edes poikkeustilanteessa kummatkaan eläkkellä olevat terveet isovanhemmat eivät suostuneet vahtimaan synnytyksen ajan (2-3h eli se loppuosa synnytyksestä) vaikka olisin tästä maksanut 200e. Vastattiin että emme auta edes hätätilanteissa koska kyseessä on periaate ettei auteta.

Sitten on perheitä jotka saa valtavasti apua, siis päivittäin. Isovanhemmat auttaa ja kuskaa, siivoaa ja leikkaa nurmikot, järjestää synttärit ja muut.

En ole sinällään kateellinen, hyvä vaan että muilla on apua. Mutta ei ole mitään järjestelmää josta saisi edes tilapäisesti apua. Ne kun on kaikki vain lasu-perheille. Ja jos et ole lasu-perhe et saa mitään apua. Muutaman kerran on ollut todella paha tilanne kun kotona oleva on sairastunut pahasti, esim lähes liikuntakyvytön, paha keuhkokuume tms. Silloin työssäoleva ei ole saanut palkatonta, ja kunnasta ei saa kotiapua. (Lapsiperheiden kotiapu on vain lasuperheille tässä kunnassa, tiedän toki että periaatteessa sitä pitäisi olla kaikille, mutta kun ei vaan ole).

Silloin on sitten lapset hoidettu lattialla maaten, täysin kuumehorkassa pyörtyillen jne itse.

Nämä on olleet ne muutamat hetket kun pillahdin itkuun kun tiesin ja näin että naapurin lapsiperheessä tuli isovanhemmat viideksi päiväksi huushollaamaan kun äiti oli siellä flunssassa. Mua ei kukaan auttanut liikuntakyvuttömänä tai keuhkokuumeisenakaan.

Ja kyllä, aion muistaa tämämän todellakin siinä vaiheessa kun nuo ”isovanhemmat” (jotka ei välitä yhtään lapsenlapsistaan” alkavat itse mankua vanhuusapua. Mullakin on sit sama periaate kun niillä ollut viimeiset 10v.[/quot

Pakottavista perhesyistä on AINA oikeus palkattomaan vapaaseen.

Ei ole, on vain tietyin ehdoin. Ja silloinkin vain pari päivää hoidon järjestämiseksi. Äidin sairaslomalappu ei oikeuta isän poissaoloon töistä.

Vierailija
28/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä teillä on noin paljon lapsia, joillain jopa 7? Eikö teillä ole mitään muuta sisältöä elämässänne kuin lasten tekeminen ja perherumban pyörittäminen?

Vierailija
29/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä teillä on noin paljon lapsia, joillain jopa 7? Eikö teillä ole mitään muuta sisältöä elämässänne kuin lasten tekeminen ja perherumban pyörittäminen?

Tätä mäkin ihmettelen mutta kukin tyylillään toki. Itse en jaksaisi sitä loputonta työtä minkä ison perheen pyörittäminen vaatii.

Vierailija
30/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olen esim itse vaativassa työssä. Osakas ja lakimies yksityisfirmassa. Miten ajattelit että suurperhe sulkee kaiken muun pois?

Vierailija
31/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri korkeasti koulutetut akateemiset tekee eniten lapsia, tämän voi tarkistaa tilastokeskuksen tilastoista jos ei usko. Kaikki suurperheet joita tiedän on akateemisilla. lääkäriperheitä, opettajia, inssejä.

Itsellänikin iso perhe (en nyt sanoisi että -suur) ja esim meillä kk-menot yli 5000e kuussa perheen pyörittämiseen. Siksi oltava kaksi hyvätuloista joilla kummallakin yli 2500e netto.

Vierailija
32/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos usko kieltää ehkäisyn niin pakkohan se on pykätä uusi lapsi vaikka joka vuosi ellei halua synnin taakkaa niskaansa ja yhteisön tuomiota.

Vierailija
33/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri korkeasti koulutetut akateemiset tekee eniten lapsia, tämän voi tarkistaa tilastokeskuksen tilastoista jos ei usko. Kaikki suurperheet joita tiedän on akateemisilla. lääkäriperheitä, opettajia, inssejä.

Itsellänikin iso perhe (en nyt sanoisi että -suur) ja esim meillä kk-menot yli 5000e kuussa perheen pyörittämiseen. Siksi oltava kaksi hyvätuloista joilla kummallakin yli 2500e netto.

Työtön 7 lapsen äiti saa melkein tuon saman summan tukina.

Vierailija
34/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monellakaan ei ole muuta sisältöä. Mietipä vaikka lapsettomien syrjäytyneiden elämää. He saattavat pyöriä täällä AV:lla koko valveillaoloaikansa.

Vierailija
35/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 ensimmäistä lasta syntynyt reilussa 3 vuodessa, nyt jo 18-15 vuotiaat. Neljäs täyttää pian 10v. Mitään kaaosta ei ole koskaan ollut, mutta todella väsynyt olen kyllä välillä ollut. Kaikki lapset on hoidettu kouluikään asti kotona, mutta olemme mieheni kanssa molemmat tehneet myös vuorotöitä. Koko perheen yhteinen aika on välillä ollut vähissä, mutta pienillä lapsilla on aina ollut selkeä vuorokausirytmi ulkoiluineen, ruokineen, kerhoineen ja päiväunineen. Nyt ollaan onneksi molemmat päivätöissä ja lapsetkin työllistää paljon aiempaa vähemmän. Niistä on itseasiassa jo paljon apua!

Vierailija
36/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön 7 lapsen äiti saa melkein tuon saman summan tukina.

Tämä on varmaan totta. Mutta jos ET OLE sossuloinen niin sun on oltava hyvätuloinen että elätät esim 4-5 lapsisen perheen. T. Ekonomi

Vierailija
37/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pienempiä lapset on, sitä hankalampaa on. Meillä on helpottanut koko ajan vuosi vuodelta. Nyt lapset 6, 9, 11, 14 ja 16 ja omaa aikaa on ihan eri tavalla kuin vielä muutama vuosi sitten. Voi panostaa työhön ja omiin harrastuksiin. Omat harrastukset menee kyllä aika pitkälle lasten ehdoilla - liikun silloin, kun lapsella on treenit.

Silloin, kun isoimmat oli jotain 3, 4 ja 0, olin kyllä tosi väsynyt. Vasta myöhemmin tajusin, että oma uni menee kaiken edelle. Neljännen vauva-aika oli raskasta muista syistä kuin väsymyksen vuoksi. Viidennen kanssa kaksi ekaa vuotta oli raskaita, mutta sitten helpotti. Minulla vauva- ja taaperovuodet on olleet raskaita, 3-5 v. menee jo varsin kivasti, kun leikkii jo omiakin leikkejä ja tämä 6+ on jo ihan tosi leppoisaa. Nyt todella nautin tästä suurperheestäni!

Vierailija
38/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan suoraan sanottuna elämä on ollut helvettiä edelliset 26v. Nyt ei enää kun kaikki on muuttaneet pois. Rahaa on palanut pitkälti yli miljoona kasvatuksiin ja kukaan ei ollut tyytyväinen mihinkään 12-17 vuoden iässä. Jos ekan olisin kasvattanut 15vuotiaaksi ensin niin varmasti ei olis muita tullut tehtyä. ts. ihan hirveät teini-iät.

Vierailija
39/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasten äiti on pelkkä synnytyskone jolla koko ajan yksi imetettävänä samalla kun taas uudelleen raskaana ja isompiakin pitäisi huomioida niin kovin heitteille lapset jäävät ollessaan pieniä. Tuo että on jo 5 lasta ja vanhin 8-vuotias ja taas uusi syntymässä on kyllä pelkästään surullista. 

Vierailija
40/54 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

27, 25, 25, 23 ja 15. Meilläkin nuorin asuu enää kotona. Nyt alkaa jo helpottamaan ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi