Ihmiset, jotka tuhlaavat heti, kun rahaa tulee tilille
Kommentit (101)
Jotkut tuhlaa vaikka ei edes olisi rahaa kuin pikavippinä.
Aikoinaan tunsin kaverin jolla oli niin tyhjät taskut, ettei ollut varaa ruokaan. Hän oli muuttanut Stadiin uuden duunin perässä. Kun eka palkka tuli tilille, niin hän meni samana päivänä fillarikauppaan ja osti yli 5000 euroa maksavan maastopyörän. Hän sopi maksavansa sen kolmessa erässä, eli vuokranmaksun jälkeen fillariin meni hänen kolmen ensimmäisen kuukauden nettopalkat kokonaisuudessaan. Mietin silloin, että onpa aikamoinen kaveri.
Minulla tämä on kausittaista. Yleensä olen järkevä rahankäyttäjä, mutta jos on joku kriisi päällä, en jaksa miettiä budjettia vaan ostan mitä koen tarvitsevani. Oikeasti minulla ei olisi siihen varaa. Kai sitä voi kutsua shoppailuaddiktioksikin.
Vierailija wrote:
Mitä ajattelit siis että jos vaikka kuolet huomenna ni taivaassa ajattelet et ”voi helvetti ku tuhlasin rahat palkkapäivänä” eli siis mitä siis ajattelit säästää rahat taivaaseen?
Seuraavana päivänä kuoleminen onkin valtavan todennäköistä...Mistä näitä hörhöjä tulee?
Täällä on toisinpäin. Lasken aina, minkä verran saa säästöön. Mitä enemmän rahaa on, sitä pihimmäksi tulen. Onhan se ongelmaa tämäkin. Mutta ei ole sitten tyhjän päälle jäämisen pelkoa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mä "tuhlaan" heti kun rahaa tulee. Elän tällä hetkellä työttömyystuella, mikä on karvan alle 600€.
Hammaslääkärilasku kertaa kaksi 112€
Lidl ruokaostokset 54€
Prismasta koiranruokaa, kahdet paksut sukkahousut, tarraharja, lattianpesuaine 40€
Puheaikaa prepaid-liittymään 30€
Matkakortin lataus 46€
Hirveää kreisibailaamista. Tiedän nyt jo, ettei raha riitä taaskaan koko kuukautta. Tuossa oli siis yhden päivän ostokset.
Lattianpesuaine 40€??? Minä ostan yleensä 2€ pullon joka riittää melkein vuoden. Ei ole ihme ettei sinulla rahat riitä 😄. Ja koira.... sekin vielä!
Sisältyykö siihen 2 euroon myös nuo kirjoittajan mainitsemat "koiranruokaa, kahdet paksut sukkahousut, tarraharja"?
Tosin itsekin luopui
Luepa uudestaan ja yritä ymmärtää.
Mun eksä myös.
Jouduin oikeasti opettamaan hänelle laskimen, kynän ja paperin kanssa, että ensin pakolliset kulut ja sitten muuta, jos rahaa jää. Ja huom, jos jää. Kuukaudesta toiseen toistui sama homma, että saattoi tilipäivänä ostaa vaikka jonkun 500 euroa maksavan asian ja sitten kyseli loppukuun MINULTA, että "millä mä elän, millä mä elän?"
Omasi elämänhallintaongelmia ja oli köyhästä perheestä, eli ei ollut saanut oppia kotoaan tuohon asiaan. Olihan se syvältä joutua opastamaan tuossa, kuin joku äiti aikuiselle miehelle. Siis hänellä oli tuo sama kuin joku osuvasti kirjoitti, että oli kuin riivattu! Sitten kun oli maanisesti törsännyt rahansa, niin pummi minulta lainaksi ja tilipäivinä oli sitten velkaa minulle ja ties kenelle ja kierre jatkui.
Kerran osti 800 euron fillarin tilipäivänä ja silloin käskin viemään takaisin sen. Ja sanoin, että säästät tuon summan kolme kertaa tilillesi niin sitten ostat. Suuttui ihan hirveästi tietenkin.
Ja muuten, näitä tuhlareita usein yhdistää se, että kaiken pitää olla uutta ja kallista. Hänkin oli todella vähävarainen ja ulosotossa, niin silti ei kelvannut kuin uusi. Polkupyörän olisi saanut jostain torista tai divarista ilmaiseksi. Tarvittiin tiskikone, niin ei kelvannut kaverin vanha edes ilmaiseksi.
Raha polttelee tilillä. Niukka lapsuus varmaan aiheuttaa tämmöistä. Itse olen ratkaissut asian niin, että tilipäivänä laskut, säästöt jne. ja käyttötilille jätän minimaalisen summan, joka ei houkuttele tuhlaamaan. Shoppailu pitäisi tehdä luottokortilla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mä "tuhlaan" heti kun rahaa tulee. Elän tällä hetkellä työttömyystuella, mikä on karvan alle 600€.
Lidl ruokaostokset 54€
Prismasta koiranruokaa, kahdet paksut sukkahousut, tarraharja, lattianpesuaine 40€
Matkakortin lataus 46€
Hirveää kreisibailaamista. Tiedän nyt jo, ettei raha riitä taaskaan koko kuukautta. Tuossa oli siis yhden päivän ostokset.
Lattianpesuaine 40€??? Minä ostan yleensä 2€ pullon joka riittää melkein vuoden. Ei ole ihme ettei sinulla rahat riitä 😄. Ja koira.... sekin vielä!
Sisältyykö siihen 2 euroon myös nuo kirjoittajan mainitsemat "koiranruokaa, kahdet paksut sukkahou
Kyllä se on tuo, joka höpötti 40 euron lattianpesuaineesta, jonka pitäisi lukea (ja ymmärtää) uudelleen.
Jep, sitten vingutaan muilta apuja ja valitetaan kun kaikki maksaa niin paljon.
Yksi tällainen teetti viimeisillä fyrkillaan tauoinnin ranteeseensa. Siinä lukee Carpe Diem, tai jotain. On kuulemma tärkeä, että ohitti hammaslääkärin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lidl ruokaostokset 54€
Matkakortin lataus 46€
Sisältyykö siihen 2 euroon myös nuo kirjoittajan m
Tämä edellinen kommentti oli siis vastauksena kommenttiin; "Luepa uudestaan ja yritä ymmärtää."
Kun lainaa ketjua niin harmi ettei se tule aina kokonaan näkyviin. Jos sitä pitää lyhentää, niin jättäisivät mieluummin ne viimeiset kommentit näkyviin.
Ohis mutta tuskinpa on Sanna mikään juristi "hänellä on korkeakoulun tutkinto [sic]". Onko tämä joku oikeustradenomin tutkinto? Ei takuulla ole juristi koska kyllä silloin rummutettaisiin kovaan ääneen tässä akateemisuutta ja juristi, ei mitään ylimalkaista oikeuden alan korkeakoulun tutkintoa. Tarkoituksenhakuisuuttahan aina näissä sopo-jutuissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen sisko on tällainen. Työtön ja aina rahapulassa. Kun saa rahaa, saattaa syödä ravintolassa, ostelee vaatteita ja meikkejä jne. Rahat polttelee tilillä, samana päivänä yleensä jo tili tyhjä ja edelleen laskut maksamatta. Miehen vanhemmat mahdollistaa tämän 47 vuotiaan teinin elämäntyylin. Meille ovat näreissään kun ei auteta tätä siskoa ja lainata rahaa. Välit menneet, mutta mies ei enää jaksa välittää.
Todennäköisesti hoitamaton adhd tekee tuota.
Etenkin naisten adhd on todella alidiagnosoitua ja lääkittyä. Toivottavasti kälysi pääsee testeihin ja saa lääkityksen. Usko pois, kälysi kärsii tilanteesta myös itse.
Olkoon mikä adhd öhav tahansa, ei se ole syy elämänhallinnan ongelmiin. Kyllä me adhd-naiset osataan pitää elämä kasassa kuitenkin ja kyetään kantamaan vastuumme.
Banaaneja kohtuudella sanoi apina.
Minä ymmärrän. Jos vaikka jotain kovasti haluaa itselleen. Tai jos on kauan joutunut elämään säästöliekillä. Tai jos elämä on monella tavalla kurjaa ja masentavaa. Jne. Syitä voi olla monia ja se syy voi olla muutakin kuin pinnallinen tai ajattelematon tuhlailu.
En minäkään ymmärrä. Minulla on pakkomielle, että tilillä pitää olla vähintään 10 000e. Olen aivan paniikissa, jos olenkin tuhlannut ja siellä onkin vain nelinumeroinen summa. Ja käyn kyllä töissä, mutta olen pienituloinen. Kaikki pitää säästää. Ainoa mihin "tuhlaan" on paistopisteiden viinerit ja munkit. Leivon kyllä itse ihan tavallista pullaa tai muffinsseja, mutta joskus tekee mieli munkkia.
Ai mihin sitten säästän? No pahanpäivän varalle tietenkin. Joskus voi sellainenkin tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Lidl ruokaostokset 54€
Matkakortin lataus 46€
Miksi prepaid eikä edullinen kuukausiliittymä? Parikymppiä kuussa, rajaton netti ja puhelut.
Jos soittaa pääosin whatsapilla ilmaisen wifin kautta, liittymän kk- maksu on turha kuluerä.
Vierailija kirjoitti:
Raha polttelee tilillä. Niukka lapsuus varmaan aiheuttaa tämmöistä. Itse olen ratkaissut asian niin, että tilipäivänä laskut, säästöt jne. ja käyttötilille jätän minimaalisen summan, joka ei houkuttele tuhlaamaan. Shoppailu pitäisi tehdä luottokortilla.
Molemmilla vanhemmillani on rikkonainen lapsuus sodan jäljiltä. Raha poltteli aina tukien maksupäivinä. Ostivat kaikkea turhan kallista turhan paljon. Ymmärrän, ettei halvin vaihtoehto ja ainainen pihistely ole hyvästä, mutta mm. roskiin lensi joka kuukausi vähintään parin sadan euron edestä vanhentunutta ruokaa. Luottokorttikin oli tapissa.
Kun ilmeni yllättävä rahantarve, käytiin aina säästöpossuuni kiinni. Monet riidat on riidelty rajustikin. Monet itkut olen pienenä itkenyt.
En ymmärtänyt kuin vasta myöhäisaikuisuudessa, miten kieroutunut koko toimintamalli oli. Käytännössä elätin osittain vanhempiani työssäkäynnillä jo teinistä lähtien, kun ei tuet mahdollistanut keskiluokkaista elämäntyyliä. Kai heidän lapsuuden traumat olivat liian syvällä. Kaikilla vanhempien sisarruksilla on sama tuhlailuongelma. Annoin äidin vähävaraiselle siskolle eräänä jouluna pari tonnia, jotta pääsisi leikkaukseen yksityiselle puolelle. Hänpä tuhlasi rahat timanttikoruun, koska on aina unelmoinut sellaisesta... Onhan hänen päätös elää kipujen kanssa kunnes pääsee julkiselle puolelle leikkaukseen. Tosin ostoksen jälkeen hän oli hyvällä tuulella kuukausikaupalla. Lahja teki tehtävänsä.
Minusta on taas tullut sairaaloisen pihi, vaikka on raskasta vertailla jatkuvasti hintoja. Ahdistun, jos en ole varma, maksoinko liikaa. Olen käynyt terapiassa muutaman vuoden, mutta tuloksetta. En aloita enää terapiaa uudestaan. Oli minun mittapuulla liian kallis kokeilu. Menetetty 20 000e saa riittää.
Mielenkiintoinen fakta on siinä, että kaikki vanhempien sisarrusten lapsista tuli myös äärimmäisen pihejä. Toivon, että traumakierre katkeaa tuleviin lapsiini.
Tasapainoinen lapsuus on etuoikeus - ei itsestäänselvyys.
Tänään lehdessä taas yksi joka "ei huomannut" rahanmenoa kun sai palkankorotuksen.Tilille "sai niin helposti satasen" pikavippimainoksen kautta.
Miten joku edes kehtaa kertoa julkisesti tuollaisia?