Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset, jotka tuhlaavat heti, kun rahaa tulee tilille

Vierailija
25.12.2020 |

En ymmärrä.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ihmisiä jotka ei osaa käyttää rahaa.  Yleensä elämän hallinta muutenkin vähän niin ja näin.

Vierailija
62/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mää tuhlaan niin teen sen vasta uuden tilin jälkeen niin sitte näkee paljonko jäi ylimääräistä. Yleensä en, säästän eläkepäiviä varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä. Voiko sitä laskujen maksua tosin sanoa tuhlaamiseksi? Mutta kyllä meillä kai tuhlataankin tilipäivänä. Kun käy töissä, niin minusta on ihan oikeutettua, että siitä rahasta voisi vähän nauttiakin. Joku 3-4 euron kukkakimppu tai viinipullo kerran kuukaudessa on minun tapani tuhlata. Voisihan sen kympin säästääkin, mutta jotenkin tuntuu, että jaksaakseen taas kuukauden töissä, on kiva ilahduttaa itseään joskus jotenkin. En kuitenkaan harrasta mitään, en juuri koskaan osta vaatteita, en käy missään kynsihoidoissa tms. joten tämä on melkein ainoa itseeni menevä tuhlausraha.

Vierailija
64/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitä ajattelit siis että jos vaikka kuolet huomenna ni taivaassa ajattelet et ”voi helvetti ku tuhlasin rahat palkkapäivänä” eli siis mitä siis ajattelit säästää rahat taivaaseen?

No ei niitä rahoja tarvitse taivaaseen asti säästää, mutta jos kuitenkin säännöstelee sitä rahaa, että se kestää koko kuukauden tai siihen asti, että tulee uutta rahaa.

Onkohan miten yleistä, että nämä rahansa palkkapäivänä/työttömyyskorvauspäivänä tuhlaavat todellakin ajattelevat niin, että tuhlaan kaikki rahat nyt samana päivänä, jos vaikka käy niin että kuolen huomenna, niin en kuitenkaan saa rahoja taivaaseen mukaan :D Aikamoista järjen köyhyyttä.

Vierailija
65/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No minä. Voiko sitä laskujen maksua tosin sanoa tuhlaamiseksi? Mutta kyllä meillä kai tuhlataankin tilipäivänä. Kun käy töissä, niin minusta on ihan oikeutettua, että siitä rahasta voisi vähän nauttiakin. Joku 3-4 euron kukkakimppu tai viinipullo kerran kuukaudessa on minun tapani tuhlata. Voisihan sen kympin säästääkin, mutta jotenkin tuntuu, että jaksaakseen taas kuukauden töissä, on kiva ilahduttaa itseään joskus jotenkin. En kuitenkaan harrasta mitään, en juuri koskaan osta vaatteita, en käy missään kynsihoidoissa tms. joten tämä on melkein ainoa itseeni menevä tuhlausraha.

Siis eihän tuo ole mitään tuhlaamista, vaan normaalia elämää/rahan käyttöä.

Tuhlaamista on se, että sinä tilipäivänä jätät ne laskut maksamatta, menet ravintolaan syöt siellä kalliisti ja käyt muotiputiikissa ja laitat sinne tonnin vaatteisiin ja sitten vielä ostat netistä kaikkea turhaa ja tili on sen siliän tien käytetty. 

Ei nyt puhuta tuhlaamisena jos tarkoitetaan 4e kukkakimppua tai kerran kuussa viinipulloa.

Vierailija
66/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ajattelit siis että jos vaikka kuolet huomenna ni taivaassa ajattelet et ”voi helvetti ku tuhlasin rahat palkkapäivänä” eli siis mitä siis ajattelit säästää rahat taivaaseen?

Se on yksi ja sama, jos omia tuhlaa, mutta velkaraha ei ole omaa rahaa vaan lainassa joltain toiselta. Pankit lainaavat muiden tallettajien rahoja, joten jos sinä et maksa velkojasi, jonkun muun kovalla työllä säästävät rahat saattavat kadota häneltä kokonaan.

Jos palkkapäivänä tuhlaa kaiken, niin miten meinaa, jos hengissä pysyy maksaa ne omat menot vielä sitä palkkaa edellisenä iltana? Jos haluaa tilinsä laitta sileäksi, niin laittaisivat ainakin sitten palkkaa edellisenä päivänä.

"Pankit lainaavat muiden tallettajien rahoja, joten jos sinä et maksa velkojasi, jonkun muun kovalla työllä säästävät rahat saattavat kadota häneltä kokonaan"

Mitähän ihmettä selität. Kenenkään muun rahat eivät katoa, jos tuntematon ihminen jättää velat maksamatta. 

Vierailija
67/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä "tuhlaan" heti kun rahaa tulee. Elän tällä hetkellä työttömyystuella, mikä on karvan alle 600€. 

Hammaslääkärilasku kertaa kaksi 112€

Lidl ruokaostokset 54€

Prismasta koiranruokaa, kahdet paksut sukkahousut, tarraharja, lattianpesuaine 40€

Puheaikaa prepaid-liittymään 30€

Matkakortin lataus 46€

Hirveää kreisibailaamista. Tiedän nyt jo, ettei raha riitä taaskaan koko kuukautta. Tuossa oli siis yhden päivän ostokset. 

Vierailija
68/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä "tuhlaan" heti kun rahaa tulee. Elän tällä hetkellä työttömyystuella, mikä on karvan alle 600€. 

Lidl ruokaostokset 54€

Prismasta koiranruokaa, kahdet paksut sukkahousut, tarraharja, lattianpesuaine 40€

Matkakortin lataus 46€

Hirveää kreisibailaamista. Tiedän nyt jo, ettei raha riitä taaskaan koko kuukautta. Tuossa oli siis yhden päivän ostokset. 

Miksi prepaid eikä edullinen kuukausiliittymä? Parikymppiä kuussa, rajaton netti ja puhelut. 

Vierailija
69/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos en kuolekaan vaan pysyn elossa, joka kuitenkin on vielä tässä iässä todennäköisempää, ajattelin käyttää ne säästöt hyväkseni elon aikana. Esim lopettaa töiden teon 45-vuotiaana. Tai ostaa parempaa hoitoa tai esim kotisiivousta vanhempana. Ei kai kukaan kuolemaa varten säästä, vaan myöhempää elämää.

Ei tarvitse ottaa esimerkiksi tuollaista ylellisyyttä, kuin töiden lopettaminen 45-vuotiaana, se kun Suomessa on erittäin harvinaista. Suurin osa joutuu käymään töissä eläkeikään asti, vaikka eläisi säästeliäästi, eikä tuhlaisi kaikkea palkkapäivänä.

Mainitsemasi "myöhempi elämä" sen sijaan tuhlareilla ylety edes parin kuukauden päähän. Heille pitäisi ensin opettaa, kuinka palkka saadaan riittämään yhdeksi kuukaudeksi. 

Vierailija
70/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä kaikki ne ihmiset mille rahat ei merkitse yhtään mitään ja säästää ei tarvitse, nostaa yhteiskunnan tukia ja on aina muiden lompakolla sen lisäksi lainaamassa. 

Vierailija
71/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitähän ihmettä selität. Kenenkään muun rahat eivät katoa, jos tuntematon ihminen jättää velat maksamatta. 

Toivottavasti olet yrittäjä, tai ainakin ryhdy sellaiseksi, kun sinua ei haittaa, jos joku jättää velkansa maksamatta. Kuten sanoit, eihän siinä ainakaan sinun rahasi katoa. :D

Vierailija
72/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On asiallista  jättää lapsilleen perintöä.

Miksi? Elämän tarkoitus ei ole jättää lapsille perintöä.

Miksi sinä olet tehnyt lapsia jos et aio edes yrittää parhaasi mukaan taata heille hyvää elämää?

Ai sekö on lapsen "hyvän elämän" kriteeri, että saa 6/7/8-kymppisenä perinnön? Millään muulla ei ole väliä, jotta elämä olisi hyvä? Toivottavasti omat lapsemme näkevät asian hiukan laajemmin.

Itse en ole saanut, enkä saamassa, mistään perintöä ja olen kohta 60v. Mieheni kanssa olemme maksaneet talon ja rantamökin. Uudehkot isot autot ovat velattomia. Jos meidän tarvitsee myydä omaisuuttamme, esim. sairauden tai työttömyyden takia, niin sen teemme ilman omantunnontuskia. Ihan huoletta käyttäisimme itse ansaitsemamme rahat omaan hyvinvointiimme.

Olemme auttaneet lapsiamme taloudellisesti aika paljonkin ja sen on mahdollistanut se, että olemme tinkineet omasta kulutuksestamme. Lapsemme tienaavat enemmän kuin me, joten varmasti kerryttävät enemmän omaisuutta itselleen kuin mihin me pystyimme.

Vierailija
73/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vakioselitys on aina näissä keskusteluissa, että ”kyllähän köyhäkin ansaitsee välillä jotain kivaa elämäänsä”

Joopa joo, kerran kuussa pitää heti tuhlata jokainen euro. Yleensä ihan turhuuksiin. Koskaan ei pääse irti rahattomuudesta, kun ei osata yhtään säästää vaan raha polttaa taskuissa ja tilillä.

Toi on ihan totta. Olin ennen ihminen, joka ei osannut hoitaa omaa taloutta yhtään. Olen hyvätuloinen ja silti ennen tilipäivää olin persauki. Ostin turhia asioita. Kun tapasin nykyisen mieheni, niin hän ihmetteli kerran, kun aloin tilaamaan netistä kenkiä ja vaatteita. Hän kysyi mihin tarvit noita, kun sun eteisessä on kenkiä mitä ei ole edes käytetty. Sit hän oli, että saako katsoa vaatekaappiin ja olin joo kato vaan. Hän veti kaikki mun vaatteet ulos sieltä ja sanoi, että miksi tilaat vaatteita, kun näissä lähes kaikissa on hintalappu kiinni.

Mies opetti minua hoitamaan taloutta ja sai lopettamaan ton turhan ostamisen. Se oli outoa, kun en ostanut mitää lähes vuoteen, kun ei tarvinut. Nyt sitten 10v myöhemmin, kun katsoo omaa taloutta ja ajattelee, että jos olis joskus ajatellut itse näitä asioita, niin rahaa olis yli puolet enemmän mitä nyt on.

Ennen aina ajattelin, kun puhutaan että tilillä pitäs olla 3kk palkka, jos jotain tapahtuu, niin miten se on mahdollista ja mistä säästät sellasen summan. Kun sitten opin taloudesta jotain, niin ei siinä kauaa mennyt, kun se summa oli nenän edessä säästettynä. Tähän ongelmaan tarvitsin toisen ihmisen herättämään minut kaikesta miten hoidetaan taloutta.

Vierailija
74/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Toivottavasti olet yrittäjä, tai ainakin ryhdy sellaiseksi, kun sinua ei haittaa, jos joku jättää velkansa maksamatta. Kuten sanoit, eihän siinä ainakaan sinun rahasi katoa. :D

Tuossa aiemmin puhuttiin pankista lainaamisesta. Pankista ei todellakaan oteta muiden tileiltä rahaa jos joku muu jättää maksamatta. Täysin eri asia kuin jättää jollekin henkilölle/firmalle maksamatta.

Vierailija
75/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on varmaan monia. Saavat ostamisesta hetkellisen mielihyväntunteen, eivät osaa suunnitella elämää pitkällätähtäimellä ja lykätä tarpeentyydytystään. Taustalla voi olla lapsuus päihdeperheessä tai muuten toimimattomassa perheessä jolloin elämä on ollut kaoottista eikä tunteita ole osattu käsitellä. Tällöin ihmisellä on tarve hakea helpotusta ahdistaviin tunteisiin mielihyvää tuottavista asioista joista voi lopulta kehittyä riippuvuuksia.

Vierailija
76/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Toi on normaalia elämää.

Tuhlausta on se, että heti liksapäivänä avaat netin ja tilaat 2 kengät millä et tee mitään. Töiden jälkeen käyt drinkillä ja pikku nousussa käyt ostaa 250e kivan villapaidan, kun se on niin kiva ja sit meet talulukaupan ohi ja ostat 100e taulun mikä kotona nojaa seinää vasten ja 1kk päästä se on kellarissa pölyttymässä ja sitten huomaat ettet ole laskuja maksanut ja osa laskuista jää maksamatta.

Vierailija
77/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Vakioselitys on aina näissä keskusteluissa, että ”kyllähän köyhäkin ansaitsee välillä jotain kivaa elämäänsä”

Joopa joo, kerran kuussa pitää heti tuhlata jokainen euro. Yleensä ihan turhuuksiin. Koskaan ei pääse irti rahattomuudesta, kun ei osata yhtään säästää vaan raha polttaa taskuissa ja tilillä.

Mitä ihmettä sinä horiset? Eihän rahalla saa mitään kivaa. Tässä kivoja asioita: seksi, kestävyysjuoksu, lumityöt, perunoiden viljeleminen, käyttöohjeiden lukeminen, tilastomatematiikka, tietokonekoodaus, neulominen, lasten kanssa hiekkalaatikolla leikkiminen,...

Kaikki ilmaisia tai erittäin halpoja aktiviteetteja! Rahaa tarvitaan hengissä pysymiseen, ei mihinkään kivaan.

Noihin luettelemisiisi asioihin tarvitaan myös jossain kohtaa rahaa. Et voi karrastaa kestävyysjuoksua, jos sinulla ei ole kunnon juoksukenkiä, se kostautuu muuten jossain vaiheessa. Mutenkin täytyy olla varusteet jonkinlaiset, jos haluaa juoksusta nauttia, eikä hikoilla vanhassa puuvillapaidassa juoksun aikana ja kengät on ehdottoman tärkeät.

Lumitöitä et välttämättä pääse tekemään, jos asut kerrostalossa. Käyttöhjeiden lukeminen....jos sinulla ei ole varaa ostaa mitään mihin tarvitaan käyttöohjetta niin käyttöohjeiden lukeminen vain huvikeen ei ole mikään ilo suurimmalle osalle. Tietokonekoodaus.... miten koodaat, jos sinulla ei ole varaa edes koneeseen?

Neulomiseen tarvitset lankoja, toki voit hakea kierrätyksestä vanhoja villapaitoja ja purkaa ne ja neuloa uudestaan, mutta ei nekään ole ilmaisia.

Lasten kanssa hiekkalaatikolla...jos ei ole omia tai tuttavien/sukulaisten lapsia niin aika vaikeaa ja siihenkin tarvitset kunnon vaatteet, että  siellä pystyt kylmemmällä kelillä istumaan.

Oikeasti raha mahdollistaa monet "kivat" tekemiset ja harrastukset.

Voit toki tehdä monia mukavia asioita ilman rahaakin, mutta monesti ne on jossain vaiheessa vaatineet rahaa.

Itse en ole vähävarainen ja voin harrastaa/tehdä asioita, jotka maksaa, mutta jos vaikka käyn kirjastossa ja saan sieltä lainata ilmaiseksi lukemista, en pääsisi sinne kirjastoon ilman autoa tai linja-autoa ja molemmat maksaa. Ja jos menisin pyörällä, pitäisi pyörän olla edes jollain lailla hyvä, että sillä voisi pitkiä matkoja ajaa ja talvella se olisi liian vaarallista.

Olen kova käymään kävely/hölkkälenkeillä ja olen kantapään kautta saanut huomata, että hyvät kengät on pakko olla, muuten alkaa tulla yhtä jos toista vaivaa.

Ja tuo perunanviljely... monelta luulet sen onnistuvan, kun ei omista minkään näköistä maatilkkua ?

Ilmaisetkaan tekemiset ei kaikille ole mahdollisia.

Vierailija
78/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No periaatteessa jokainen ansaitsee mutta omilla rahoilla. En ymmärrä niitä jotka työttömänä ottaa kissaa ja koiraa ja kohta itkee kun ei ole varaa hoitaa ja ruokkia. Olen siis itsekin työtön enkä voisi kuvitellakaan että tässä pitäisi vielä eläimen hoitokuluja maksella kun ei aina riitä omiinkaan menoihin. Eläimen parasta pitää ajatella ennen omaa napaa. Jos yksinolo ahdistaa ja pelottaa niin sitten pitää työstää sitä omaa päätänsä että oppii olemaan yksin. Mutta vanhemmiten jokainen yleensä oppii että kaikkea ei tarvitsekaan heti. 

Vierailija
79/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lidl ruokaostokset 54€

Matkakortin lataus 46€

Lattianpesuaine 40€??? Minä ostan yleensä 2€ pullon joka riittää melkein vuoden. Ei ole ihme ettei sinulla rahat riitä 😄. Ja koira.... sekin vielä!

Vierailija
80/101 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lidl ruokaostokset 54€

Matkakortin lataus 46€

Lattianpesuaine 40€??? Minä ostan yleensä 2€ pullon joka riittää melkein vuoden. Ei ole ihme ettei sinulla rahat riitä 😄. Ja koira.... sekin vielä!

Sisältyykö siihen 2 euroon myös nuo kirjoittajan mainitsemat "koiranruokaa, kahdet paksut sukkahousut, tarraharja"?

Tosin itsekin luopuisin lemmikeistä jos niihin ei ole varaa. 

-eri