Ihmiset, jotka tuhlaavat heti, kun rahaa tulee tilille
Kommentit (101)
Miehen sisko on tällainen. Työtön ja aina rahapulassa. Kun saa rahaa, saattaa syödä ravintolassa, ostelee vaatteita ja meikkejä jne. Rahat polttelee tilillä, samana päivänä yleensä jo tili tyhjä ja edelleen laskut maksamatta. Miehen vanhemmat mahdollistaa tämän 47 vuotiaan teinin elämäntyylin. Meille ovat näreissään kun ei auteta tätä siskoa ja lainata rahaa. Välit menneet, mutta mies ei enää jaksa välittää.
Vierailija kirjoitti:
Miehen sisko on tällainen. Työtön ja aina rahapulassa. Kun saa rahaa, saattaa syödä ravintolassa, ostelee vaatteita ja meikkejä jne. Rahat polttelee tilillä, samana päivänä yleensä jo tili tyhjä ja edelleen laskut maksamatta. Miehen vanhemmat mahdollistaa tämän 47 vuotiaan teinin elämäntyylin. Meille ovat näreissään kun ei auteta tätä siskoa ja lainata rahaa. Välit menneet, mutta mies ei enää jaksa välittää.
Todennäköisesti hoitamaton adhd tekee tuota.
Etenkin naisten adhd on todella alidiagnosoitua ja lääkittyä. Toivottavasti kälysi pääsee testeihin ja saa lääkityksen. Usko pois, kälysi kärsii tilanteesta myös itse.
Mitä ajattelit siis että jos vaikka kuolet huomenna ni taivaassa ajattelet et ”voi helvetti ku tuhlasin rahat palkkapäivänä” eli siis mitä siis ajattelit säästää rahat taivaaseen?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelit siis että jos vaikka kuolet huomenna ni taivaassa ajattelet et ”voi helvetti ku tuhlasin rahat palkkapäivänä” eli siis mitä siis ajattelit säästää rahat taivaaseen?
Se on yksi ja sama, jos omia tuhlaa, mutta velkaraha ei ole omaa rahaa vaan lainassa joltain toiselta. Pankit lainaavat muiden tallettajien rahoja, joten jos sinä et maksa velkojasi, jonkun muun kovalla työllä säästävät rahat saattavat kadota häneltä kokonaan.
Jos palkkapäivänä tuhlaa kaiken, niin miten meinaa, jos hengissä pysyy maksaa ne omat menot vielä sitä palkkaa edellisenä iltana? Jos haluaa tilinsä laitta sileäksi, niin laittaisivat ainakin sitten palkkaa edellisenä päivänä.
Pelottavaa olisi elää pers-aukisena.
Itse olen säästelevää sorttia.
Vierailija kirjoitti:
kuolemen jälkeen ei paljon ajatus kulje, saattaa kuitenkin olla että eläkkeellä ei ole penniäkään säästöjä ja seisot ruokajonossa Hurtin valintaa, eikä sinä kuukautena ole myöskään pystynyt ostamaan kakkia lääkkeitäsi. Silloin tuskin paljon ilahduttaa kaikki turhuus mihin rahat on menneet nuorena.
Vakioselitys on aina näissä keskusteluissa, että ”kyllähän köyhäkin ansaitsee välillä jotain kivaa elämäänsä”
Joopa joo, kerran kuussa pitää heti tuhlata jokainen euro. Yleensä ihan turhuuksiin. Koskaan ei pääse irti rahattomuudesta, kun ei osata yhtään säästää vaan raha polttaa taskuissa ja tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Minua kyllä erityisesti äitinä harmittaisi, että lapsten kysellessä muinakin päivinä rahaa ihan järkeviin tarpeisiin ja huveihin kuten uimahalliin, niin ei voisi noita tarjota, koska ei ole palkkapäivä. ja miten pääisi omia kavereitaan ravintoloihin tapaamaan, kun jokaisella on omat palkkapäivät? Entä pitäisikö lasten valita kaverinsa sen mukaan, että vanhemmillaan on samat palkkapäivät?
Vierailija kirjoitti:
On asiallista jättää lapsilleen perintöä.
Ööööö... Kyllä minullakin raha viipyy pienen hetken tilillä ennen laskujen maksua ja ruokakauppaa. Sitten jäljelle jää mitä jää, opiskelijana enemmän, koska saan lainan. Tässä nyt mikäli hommat menevät kuten olen suunnitellut (asumisen suhteen), tulee minulle jäämään sellainen suunnilleen 200 € laskujen jälkeen ja siitä menee taas bussilippuihin ja vähän lisää laskuihin.
Omistan automobiilin mutta se ei ole nyt juuri käytössä.
En minä kyllä koskaan humpsauta tiliä kirjaimellisesti tyhjäksi, ellei seuraavaan rahaan ole sen verran aikaa, että tiedän pärjääväni. Mutta minulle 200 € on niin pieni summa, että minulla "ei ole rahaa", jos tuollaisesta rahamäärästä täytyy maksella bussia, satunnaisia pizzeriatilauksia, jotain pieniä turhia heräteostoksia ruokakaupassa jne.
Niin ja tosiaan asumiseen menee aina 90% rahoistani, koska en ole valmis tinkimään mukavuuksista kovin paljon. Se on minulle ihan perusjuttu, että asunto vie valtaosan rahoista, laskut ison osan ja ruoka ja muut asiat loppuosan.
Minä. Sain 170 tilille ja ostelin sadanviidenkympin eestä. Ja rahan piti riittää kuun loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Minä en elä ajatellen että voin kuolla jo tänään, vaan ajatellen että seuraava palkkapäivä on kuukauden päästä ja sinne asti on rahan riitettävä.
Mun eksä. Ei vaan mene mun kaaliin, että mikä tekosyy se on, että rahaa tulee niin vähän tilille että on pakko käyttää ne heti eikä voi laittaa säästöön edes kahtakymppiä, että vois joskus tehdä tai ostaa jotain isompaakin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos en kuolekaan vaan pysyn elossa, joka kuitenkin on vielä tässä iässä todennäköisempää, ajattelin käyttää ne säästöt hyväkseni elon aikana. Esim lopettaa töiden teon 45-vuotiaana. Tai ostaa parempaa hoitoa tai esim kotisiivousta vanhempana. Ei kai kukaan kuolemaa varten säästä, vaan myöhempää elämää.
Täh? Onko sulla rahaa tilillä muulloinkin kuin vain tilipäivänä? Olet syntynyt kultalusikka suussa!
Vierailija kirjoitti:
Täh? Onko sulla rahaa tilillä muulloinkin kuin vain tilipäivänä? Olet syntynyt kultalusikka suussa!
Mitä? tuleeko joillekin rahaa tilille vain 1-2 kertaa kuussa? Minulle tulee rahaa tässä kuussa 32 kertaa.
Miehelläni on taipumusta tällaiseen. On alkoholistiperheestä, missä ei pahemmin jäänyt mitään ikinä säästettäväksi ja elämänasenne oli muutenkin se, että kerranhan sitä vain eletään ja kierros kaikille mää tarjoan kun sain ylimääräsen satkun sossusta.
Nyt kun ollaan kunnolla töissä, tuntuu että ahdistaako sitä, kun rahaa jää tilille. Opiskelijoina hällä kaikki mikä tuli, myös meni.
Ei ikinä ole mitään velkoja saanut aikaiseksi, mutta ne pienetkin jutut... ärrältä täytyy ostaa kallis vesi/limu vaikka kotiin olisi muutama minuutti matkaa, koska jano on NYT. Taksilla mennään, koska bussi lähtisi vasta 10 min kuluttua ja hän on valmis lähtöön Nyt. Monet "ongelmat" hän haluaisi ratkaista ostamalla. Esim minä pesen meillä ikkunat, en ikinä valita ikkunanpesusta tai vaadi häntä pesemään. Silti hän hinkui pitkään kallista ikkunanpesuria, kun olishan se nyt niiin kätevä...
kodintekniikkaa, autoa ja huonekaluja pitäisi vaihtaa säännöllisesti vain koska ne ovat vanhoja.. ei rikki, rumia tai hankalia, vaan koska on ollut meillä jo x vuotta. Ja minä toppuuttelen. En tajua. En ole pihi, mutta joku järki ja kivempi se on olla jos on enempi kuin vähän vararahaa tilillä.
Ok.