Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hysteriaa vai asiallinen argumentti ase-asiassa?

Vierailija
25.05.2014 |

Appiukko oli tuonut mökin nurkkaan muutama viikko sitten laatikon (mökki yhteiskäytössä appiukon ja meidän perheen kesken). Tänään uteliaisuuttani kurkkasin laatikkoon ja järkytyksekseni löysin siitä aseen.

En mitään aseista ymmärrä, mutta mieheni tiesi kertoa, että kyseessä on ilmakko. Täysin vaaraton, kuulemma. Tarkoitus opettaa lapsetkin ampumaan...

Vedin niin herneen nenään! Ensinnäkin mun kanssa olis pitänyt keskustella mitä mieltä olen lasten aseen käytöstä. Mieheni kyllä tietää, että en aseit hyväksy...

Toiseksi...mitä laki sanoo ilmakon säilyttämisestä tilassa, jossa kuka tahansa (lapsi) pääsee siihen käsiksi?

Mieheni mielestä olen hysteerikko, kun kyseessä on vain ilmakivääri...

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 17:49"]Käsittääkseni ilmakotkin kuuluvat aselainsäädännön piiriin ja ne pitää säilyttää lukituissa kaapeissa, siis asekaapeissa.

[/quote]

Ei tarvitse. Ammukset oltava piilossa ja aseen kanssa eri paikassa. Sama koskee ihan ampuma aseitakin. Niistä on tehtävä toimimattomia jos ei ole lukollista säilytyskaappia niille. Eli iskuri irti.

Toki helpommalla pääsee kun kaikki laittaa säilöön asekaappiin, mutta ei se silti ole pakollinen kun tekee aseista ns replikoita.

Vierailija
62/70 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 17:40"]No perkeles, mennään ampumaan sillä ilmakolla! Mitäs mä tässä nipotan! :) Romukoppaan periaatteet, maailma on täynnä mahdollisuuksia! ;)

ap kiittää

[/quote]

Jos oikeasti olet ap, niin toivon todella, että edes kerran eläessäsi kokeilet ampumista. Siihen ei kuole ja kun vierellä on fiksu ihminen joka neuvoo ja auttaa niin tiiä vaikka tykästyistkin siitä. Ei siitä ole pakko kokeilunkaan jälkeen tykätä, mutta ainakin sen jälkeen olet kokemusta rikkaampi ja tiedät mitä se on.

[/quote]

kyllä olen ap ja ihan oikeasti ajattelin kokeilla. olen tiettyjen asioiden suhteen vähän hysteerikko ja aseet on yksi niistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 17:40"]No perkeles, mennään ampumaan sillä ilmakolla! Mitäs mä tässä nipotan! :) Romukoppaan periaatteet, maailma on täynnä mahdollisuuksia! ;)

ap kiittää

[/quote]

Jos oikeasti olet ap, niin toivon todella, että edes kerran eläessäsi kokeilet ampumista. Siihen ei kuole ja kun vierellä on fiksu ihminen joka neuvoo ja auttaa niin tiiä vaikka tykästyistkin siitä. Ei siitä ole pakko kokeilunkaan jälkeen tykätä, mutta ainakin sen jälkeen olet kokemusta rikkaampi ja tiedät mitä se on.

[/quote]

kyllä olen ap ja ihan oikeasti ajattelin kokeilla. olen tiettyjen asioiden suhteen vähän hysteerikko ja aseet on yksi niistä.

[/quote]

MAHTAVAA!! :)

On hatun noston arvoinen teko sinulta, tutustua lajiin josta et tiedä mitään ja jota mahdollisesti myös pelkäät. Toivon todella, että kokeilet ja tutkailet hysteriaasi kriittisemmin aseita kohtaan. Niillä saa pahaa jälkeä aikaan, mutta oikeissa käsissä ne on turvallinen ja oikein hyvä harrastusmuoto. :)

Hysteria on pahasta aina, mutta tervejärkinen kunnioitus ja arvostus on taas asioita joiden kanssa jo pärjää. On paljon asioita joita pitää kunnioittaa (pelätä mun mielestä väärä termi), mutta niihin kun tutustuu voi mielipide muuttua lievemmäksi. Aina kun ei tarvitse olla jyrkkä ja ehdoton mielipiteissään. ;)

Vierailija
64/70 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot hysteerinen, se on pelkkä imppari

Vierailija
65/70 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perus 4,5mm ilmakiväärillä saa ihmisestä hengen jos ampuu luodin silmästä sisään -pari vuotta sitten oli tästä lehdessä juttua kun vahink oli sattunut.

Eli vanhempien valvontaa tarvitaan ilma-aseen kanssa kyllä.

Isommilla paineilmavehkeillä ladattavilla .50 ilmakivääreillä taas metsästetään Jenkeissä peuroja. Sen verran on noissa lupavapaissa vehkeissä tehoja. Suomessa ei ilma-aseella saa metsästää.

Vierailija
66/70 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:23"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:16"]pienoiskiväärin mä uskon, ilmakko en. sä tuskin tiedät edes eroa, kun tollasta väität :-)

[/quote]

Siellä ilmakon piipussa voi olla jotain sinne kuulumatonta, joka sitten ulos tullessaan tekee jos jonkinlaista jälkeä. Hieman riippuen siitä mitä sattuu olemaan.

T. Tuo, jonka veljen kaveri on silmäpuoli ja todellakin kyseessä oli ilmakko (olisi kuulemma pahimmassa mahdollisessa tapauksessa myös voinut kuolla - tämä hoitaneen lääkärin kommentti)

[/quote]

pistätkö missä tapahtui ja jutun diaarinumeron, niin tarkistetaan?

[/quote]

Tapahtui Tampereella 90-luvun alussa. Olin tuolloin ala-asteikäinen lapsi - miksi arvelet että minulla olisi jokin "jutun diaarinumero" tiedossa?

Vierailija
67/70 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:13"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:09"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:07"]

Tuttavani ampui itsensä ilma-aseella, että kyllä niillä nirrin pois saa. Ap, et todellakaan ole hysteerinen.

[/quote]

LOLLLOOOOOL

[/quote]

Lollollollol vaan. Juttu on tosi. Ase oli ilmakivääri ja ampui sillä itseänsä päähän. Vajaan viikon makasi teholla, ei tullut tajuihinsa ennen kuolemaansa.Hänen läheisiään ei naurattanut. Se ei koskaan selvinnyt, miksi tyyppi toimi, miten toimi. Oliko hän ehkä ytä huoleton, kuin sinä? Halusiko hän osoittaa, että vaaraton? Ei tiedetä, kun ei ole kertomassa.

[/quote]

pienoiskiväärin mä uskon, ilmakko en. sä tuskin tiedät edes eroa, kun tollasta väität :-)

[/quote]

Jos ampuu silmään, kyllä se voi olla kuolettava.

Vierailija
68/70 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://q13fox.com/2013/04/02/coroner-edmonds-man-killed-by-air-rifle-shot-to-the-chest/#axzz32q6BsYOj

Edmonds man killed by air rifle shot to the chest

EVERETT — A man found dead outside a home near Lynnwood early Sunday was killed by an air rifle shot to the chest, the Snohomish County Medical Examiner’s Office said Tuesday.

Dean Urness, 52, of Edmonds, was killed by a “compressed air rifle/BB gun wound to the chest,” the office said. His death was ruled a homicide.

The Everett Herald reported that police investigators believe a 32-year-old woman arrested at a home near Lynnwood fired the shot. She was being held in the Snohomish County Jail on $250,000 bail for investigation of second-degree murder.

The county sheriff’s office said there apparently was an altercation involving several people outside the home before the fatal shot was fired. Witnesses told investigators they saw the woman holding what appeared to be a rifle when Urness fell to the ground.

It is extremely rare for someone to be killed by a pellet gun. State Department of Health data show only one reported death from a pellet gun in Washington between 2007 and 2011, the Herald said, citing department spokesman Donn Mayor.

Vierailija
69/70 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 17:49"]

Käsittääkseni ilmakotkin kuuluvat aselainsäädännön piiriin ja ne pitää säilyttää lukituissa kaapeissa, siis asekaapeissa.

[/quote]

Eivät kuulu lupavapaina aselainsäädännön piiriin.

Vierailija
70/70 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hysteerinen, lapsellinen, nipo, nalkuttaja ja ilon pilaaja. Jos möksä on yhteiskäytössä appes saa tuoda sinne vaikka maksullisia naisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän