Hysteriaa vai asiallinen argumentti ase-asiassa?
Appiukko oli tuonut mökin nurkkaan muutama viikko sitten laatikon (mökki yhteiskäytössä appiukon ja meidän perheen kesken). Tänään uteliaisuuttani kurkkasin laatikkoon ja järkytyksekseni löysin siitä aseen.
En mitään aseista ymmärrä, mutta mieheni tiesi kertoa, että kyseessä on ilmakko. Täysin vaaraton, kuulemma. Tarkoitus opettaa lapsetkin ampumaan...
Vedin niin herneen nenään! Ensinnäkin mun kanssa olis pitänyt keskustella mitä mieltä olen lasten aseen käytöstä. Mieheni kyllä tietää, että en aseit hyväksy...
Toiseksi...mitä laki sanoo ilmakon säilyttämisestä tilassa, jossa kuka tahansa (lapsi) pääsee siihen käsiksi?
Mieheni mielestä olen hysteerikko, kun kyseessä on vain ilmakivääri...
Kommentit (70)
ase :-). 5-vuotta eteen päin ja tä sama typerä keskustelu käydään varmaan vesipistooleista.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:01"]ase :-). 5-vuotta eteen päin ja tä sama typerä keskustelu käydään varmaan vesipistooleista.
[/quote]
Todella typerää kun vaikka silmä menee ilmakolla leikkiessä?
Ilma-ase, vanhakin, on vaarallinen. Säilytys lasten ulottuvissa ei ole rikos, mutta edesvastuutonta. Minkä ikäisiä lapset ovat? omassa lapsuudessa ilmakoilla ammuttiin mansikkamaan räkätit n. 10 vuotiaana. Mutta se oli 90-lukua se.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:01"]ase :-). 5-vuotta eteen päin ja tä sama typerä keskustelu käydään varmaan vesipistooleista.
[/quote]
[/quote]
No tuskin annatte muksujen leikkiä "ilmakolla" ilman aikuisen valvontaa?
Tuttavani ampui itsensä ilma-aseella, että kyllä niillä nirrin pois saa. Ap, et todellakaan ole hysteerinen.
Aivan naurettavaa hysteriaa! :D
Ei impalla mitää pahaa jälkeä saada aikaiseksi. Ja jos aletaan vetoilee silmä vammoihin tms (kuten viestissä 5), niin sitten kannattaa pitää lapsilta pannassa kaikki kovat lelut. Ainoastaan pehmoleluilla annat leikkiä ja näin.
Imppa ei ole tuliase, jolloin sille ei laki määrää säilytyksestä erikseen. Ja sen lataaminen vaatii voimaa, eli tuskin pienet lapset sillä saa vahinkoa aikaseksi.
Ihmettelen vain miksei lapsille voisi opettaa ko aseen kanssa oloa ja sillä ampumista. Luuletko lapsistasi tulevan seuraavia kouluampujia vai missä mättää?
Anna miehesi viettää laatuaikaa omalla tavallaan lasten kanssa, älä sinä ole joka paikkaa nokkaasi tunkemassa.
Lapset 10 ja 8. Ei kai ollutkaan tarkoitus, että keskenään sillä leikkisivät, mutta mökin nurkassa säilyttäminen voi senkin mahdollistaa, eihän niitä jatkuvasti olla vahtimassa mitä puuhaavat.
Ja olen kyllä joskus kuullut/lukenut, että ilmakollakin voi päästä hengestään...lähietäisyydeltä pehmeään kudokseen, sopivasti isoon valtimoin esim...
ap
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:07"]
Tuttavani ampui itsensä ilma-aseella, että kyllä niillä nirrin pois saa. Ap, et todellakaan ole hysteerinen.
[/quote]
LOLLLOOOOOL
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:08"]Lapset 10 ja 8. Ei kai ollutkaan tarkoitus, että keskenään sillä leikkisivät, mutta mökin nurkassa säilyttäminen voi senkin mahdollistaa, eihän niitä jatkuvasti olla vahtimassa mitä puuhaavat.
Ja olen kyllä joskus kuullut/lukenut, että ilmakollakin voi päästä hengestään...lähietäisyydeltä pehmeään kudokseen, sopivasti isoon valtimoin esim...
ap
[/quote]
Samaa voi tapahtua action figuureilla leikkiessä ja etenkin ne kädessä juostessa. Kaatuessaan kun se lelu voi jäädä alle, käsi pystyssä. Ja se käsi kun voi mennä vaikka rintaonteloon ja puhkaista aortan.
Aivan turvaa vetoilla tommosiin asioihin, kun kaikki on mahdollista myös niillä "turvallisillakin" leluilla.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:03"]
Ilma-ase, vanhakin, on vaarallinen. Säilytys lasten ulottuvissa ei ole rikos, mutta edesvastuutonta. Minkä ikäisiä lapset ovat? omassa lapsuudessa ilmakoilla ammuttiin mansikkamaan räkätit n. 10 vuotiaana. Mutta se oli 90-lukua se.
[/quote]
Minäkin olin lapsi 90-luvulla, ja veljeni luokkakaveri menetti silmänsä ilmakkoleikeissä.
Ap on aivan oikeassa siinä, että myös ilma-aseet on säilytettävä lasten ulottumattomissa. En olisi myöskään vakuuttunut siitä, että lapsia kannattaa opettaa ampumaan. Teini-ikäiset lapset voivat jo kokeilla paintball-harrastusta, ja miksei myöhemmin ilmakivääriäkin, mutta pienet lapset eivät osaa vielä käsitellä aseita vastuullisesti, joten turha heitä on niiden maailmaan perehdyttääkään. Minunkin isälläni kyllä oli ilmakivääri, mutta se säilytettiin lapsilta piilossa.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:09"]
[/quote]
LOLLLOOOOOL
[/quote]
Lollollollol vaan. Juttu on tosi. Ase oli ilmakivääri ja ampui sillä itseänsä päähän. Vajaan viikon makasi teholla, ei tullut tajuihinsa ennen kuolemaansa.Hänen läheisiään ei naurattanut. Se ei koskaan selvinnyt, miksi tyyppi toimi, miten toimi. Oliko hän ehkä ytä huoleton, kuin sinä? Halusiko hän osoittaa, että vaaraton? Ei tiedetä, kun ei ole kertomassa.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:01"]ase :-). 5-vuotta eteen päin ja tä sama typerä keskustelu käydään varmaan vesipistooleista.
[/quote]
[/quote]
No tuskin annatte muksujen leikkiä "ilmakolla" ilman aikuisen valvontaa?
[/quote]
Jos asetta säilytetään lasten ulottuvissa. Lapset voivat alkaa tutkia/ leikkiä aseella.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:03"]
[/quote]
Minäkin olin lapsi 90-luvulla, ja veljeni luokkakaveri menetti silmänsä ilmakkoleikeissä.
Ap on aivan oikeassa siinä, että myös ilma-aseet on säilytettävä lasten ulottumattomissa. En olisi myöskään vakuuttunut siitä, että lapsia kannattaa opettaa ampumaan. Teini-ikäiset lapset voivat jo kokeilla paintball-harrastusta, ja miksei myöhemmin ilmakivääriäkin, mutta pienet lapset eivät osaa vielä käsitellä aseita vastuullisesti, joten turha heitä on niiden maailmaan perehdyttääkään. Minunkin isälläni kyllä oli ilmakivääri, mutta se säilytettiin lapsilta piilossa.
[/quote]
meillä oli ilmakot 7-8 vuotiaasta ja metsällä alettiin käymään ala-asteen lopulla. ei ole ollut mitään ongelmia käsitellä aseita. ehkä sun lapset on sitten vaan tyhmempiä?
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:08"]Lapset 10 ja 8. Ei kai ollutkaan tarkoitus, että keskenään sillä leikkisivät, mutta mökin nurkassa säilyttäminen voi senkin mahdollistaa, eihän niitä jatkuvasti olla vahtimassa mitä puuhaavat.
ap
[/quote]
Samaa voi tapahtua action figuureilla leikkiessä ja etenkin ne kädessä juostessa. Kaatuessaan kun se lelu voi jäädä alle, käsi pystyssä. Ja se käsi kun voi mennä vaikka rintaonteloon ja puhkaista aortan.
Aivan turvaa vetoilla tommosiin asioihin, kun kaikki on mahdollista myös niillä "turvallisillakin" leluilla.
[/quote]
Riskejä punnittaessa huomioidaan sekä riskin vakavuus että sen todennäköisyys. Ilmakon kanssa vahingoittumisen ja kuoleman todennäköisyys on varmasti monta tuhatta - monta miljoonaa kertaa suurempi kuin läpeensä tarkasti testatuilla leluilla leikkiessä. Siksi ensin mainittua kannattaa rajoittaa enemmän. Lasten ei anneta myöskään mennä liikenteen sekaan leikkimään sillä perusteella että myös kotipihassa voi sattua vahinkoja.
Pointtini oli turvallisuuden lisäksi se, että olen aina ollut ja tulen olemaan kaikkia aseita vastaan, rauhan aikana niitä ei tarvita ja suomen armeija opettaa täysi-ikäisille niiden käytön siltä varalta, että emme elä rauhan aikaa.
Pitäisikö minun luopua tästä periaatteesta, jotta vaari ja isä saisivat viettää laatuaikaa lasten kanssa? Vai voisiko ne keksiä jotain muuta...
ap
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:09"]
[/quote]
LOLLLOOOOOL
[/quote]
Lollollollol vaan. Juttu on tosi. Ase oli ilmakivääri ja ampui sillä itseänsä päähän. Vajaan viikon makasi teholla, ei tullut tajuihinsa ennen kuolemaansa.Hänen läheisiään ei naurattanut. Se ei koskaan selvinnyt, miksi tyyppi toimi, miten toimi. Oliko hän ehkä ytä huoleton, kuin sinä? Halusiko hän osoittaa, että vaaraton? Ei tiedetä, kun ei ole kertomassa.
[/quote]
pienoiskiväärin mä uskon, ilmakko en. sä tuskin tiedät edes eroa, kun tollasta väität :-)
Kaikki aseet pitää pois lasten ulottuvilta. Ampumisessa en sinänsä näe mitään pahaa, joslapsi haluaa ja osaava aikuinen opastaa. Ensin täytyy takoa päähän turvallisuusasiat. Mun lapsi on kokeillut eri aseita, opastamana joko isänsä, joka on oppinut isältän metsästämään, tai lankomies, joka onent armeijan kantaupseeri. Kokeilujenjälkeen into on laantunut, paitsi innostunut jousiammunnasta.
Et ole hysteerinen. Lapset ei tarvitse ampumataitoja.