Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko LÄÄKÄRI/HOITAJA PAIKALLA?? MIKÄ KOHTAUS mulla oli tänä aamuna, apua!!

Vierailija
25.05.2014 |

Säikähdin kauheasti tänä aamuna. Illalla otin melatoniini 3 mg tabusta puolikkaan unilääkkeeksi ja nukuin yön hyvin. Aamulla otin aamulääkkeeni klo 8 ( Marevan, Furesis, Bisoprol Digoxin ja Coxaar) ja menin takas nukkumaan. Parin tunnin kuluttua herään yhtäkkiä huonoon oloon. Sairastan sydämen eteisvärinää ja verenpainetautia.

En osaa kuvailla sitä muuten kuin mitä oireita minulla EI ollut eli ei kipua ei ahdistanut henkeä ei oksettanut eikä kuvottanut ei huimannut. Oli vain todella todella huono vointi ja paha olo vei kaiken huomion.Kävin vessassa ja kuljeskelin hissukseen edestakaisin. Kaikki raajat toimi normaalisti ei ollut puutumisia eikä näkö-tai puhehäiriötä. Ainoa poikkeavuus oli se etten tuntenut rannepulssiani (verenpainemittaria minulla ei ole, tosin nyt sen aion hankkia) Mietin jo ambulanssin kutsumista mutta aamukahvia laitellessa olo pikkuhiljaa parani ja noin vajaan tunnin kuluttua oli jo ihan normaali hyvä olo. Onneksi perhe oli poissa, en halua huolestuttaa heitä tällä asialla.

MUistelen että kertaalleen aiemmin kokeilin melatoniinia ja silloinkin aamulla oli outo olo. Ei kuitenkaan huono olo vaan jotenkin kevyt ja kuin unessa hereillä ja se meni ohi tosi nopeaan.

Keräsin tietoja melatoniinista netistä ja kirjoista mutta joka paikassa sanotaan sen olevan turvallinen valmiste.

Ai niin, ikää minulla on 42 vuotta.

Onko kellään kokemusta tai tietoa voiko melatoniini aiheuttaa jotain (verenpaine)ongelmia vai mikä kohtaus tuo oli?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelinkin että liittyisi verenpaineasioihin enkä kyllä enää melatoniinia käytä.

Tympäisee kun lääkärikoulussa kai opetetaan bentsolääkkeiden pelossa hurahtamaan tämmöisiin lääkkeisiin joista ei kunnon näyttöä ole edes nukahduttamistehossa. Minulla aiemmin oli käytössä Dormicum 7.5 mg josta otin puolikkaan tarvittaessa eli aina kun oli aikainen herätys tiedossa, noin 5-6 kertaa kuukaudessa. Annos pysyi samana alusta alkaen ja aiempi lääkäri totesi että kun merkkejä riippuvuudesta ei ole eikä annosmäärä ole kasvanut hän uusi reseptin vuosittain.

Nyt sitten nuori lääkärityttönen suorastaan kauhistui että tuommoinen vaarallinen huumelääke käytössä :D Sanoin että tämä vaarallisuus nukahduttaa minut välittömästi ja herään virkkuna unien jälkeen ilman sivuvaikutuksia. No hän tarjosi Imovanea (jättää suuhun kamalan maun) ja Ataraxia (ei sovi yhteen lääkkeiden kanssa, väsyttää pitkäaikaisesti mitä en halua) joita kokemuksesta en halunnut.

Kirjoitti sitten semmoisen lääkkeen joka minulle näköjään aiheuttaa inhottavia ja ehkä jopa vakaviakin sivuvaikutuksia.

Aion ilmoittaa asiasta terveyskeskukseen mutta saapa nähdä mitä tällä kertaa tarjoavat. Vaadin Dormicumia takaisin ja kirjallisena sairauskertomukseen perusteet jos sitä ei minulle uusita.

Eikö lääkärikoulussa opeteta että potilaat ovat yksilöitä eikä kaikki tiettyjen lääkkeiden käyttäjät ole narkkareita.

-aloittaja-

Vierailija
2/24 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla oli joku kohtaus la-aamuna ja la-su yönä klo 02.49 alat panikoida sitä. Pitkät piuhat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Soita terveyskeskukseen, siellä ne asiantuntijat ovat. Tämä on anonyymien keskustelupalsta, jolla kuka tahansa saattaa esittää lääkäriä tmv. asiantuntijaa, hyvin vakuuttavastikin. Terveydellä ei ole leikkimistä.

Vierailija
4/24 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin kerran ulkomailla melatoniinia, kun yritin selvitä aikaerosta. Sain siitä omituisia oireita. Sydämeni tuntui toimivan jotenkin oudosti ja  pelkäsin, että hengitykseni lakkaa.  Itse ajattelin, että etelä-amerikkalainen käsikauppavalmiste sisälsi jotain muutakin rauhoittavaa "yrttiä". Oikeasti en tiedä sitten mistä omat oireeni johtui. Melatoniinia en kyllä ajatellut toistakertaa kokeilla. Kukaan ei ole koskaan melatoniinia haukkunut ja sitä annetaan lapsillekin. 

Vierailija
5/24 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 02:53"]

Sulla oli joku kohtaus la-aamuna ja la-su yönä klo 02.49 alat panikoida sitä. Pitkät piuhat?

[/quote]

Aika usein päivällä koettua mietitään yöllä, kun ei saada unta.

Vierailija
6/24 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 02:58"]

Voi luoja. Soita terveyskeskukseen, siellä ne asiantuntijat ovat. Tämä on anonyymien keskustelupalsta, jolla kuka tahansa saattaa esittää lääkäriä tmv. asiantuntijaa, hyvin vakuuttavastikin. Terveydellä ei ole leikkimistä.

[/quote]

Nimenomaan. Ja täytyy sanoa, että on aika ihmeellistä ettei tämä asia vaivannut silloin aamulla vaan keskellä yötä aletaan rääkymään jollain nettipalstalla apua.

Vierailija
7/24 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hyvä ihminen juhli sitä, että perheesi ei tiedä. Mitä jos olisitkin kuupahtanut kohtaukseesi tai jäänyt vihannekseksi, kun apua ei ollut paikalla, etkä ollut valmis ambulanssiakaan tilaamaan? Sekö olisi perheellesi parempi kuin kantaa pientä huolta äidin(?) terveydestä?

Soita terveysneuvontaan tai päivystykseen, äläkä täällä ihmettele. Voihan se olla, ettei sulla ole lääkitys oikealla tasolla, eikös se ole ainakin tuon Marevanin kanssa tarkkaa puuhaa? Noista muista en mitään tiedäkään.

Luota läheisiisi äläkä yritä olla yli-ihminen. Kaveri sai aivoverenvuodon ikäisenäsi, ja oli pakko mennä suihkuun ennen kuin lähti sairaalaan, hänelläkin lapsia. Jotain rajaa.

Vierailija
8/24 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rannepulssin puuttuminen voisi viitata alhaiseen verenpaineeseen, mutta toisin kuin sinulla, usein siitä tulee kyllä huimausta ja ehkä pahoinvoivaa oloakin. Onko tuota flimmeriä kuinka kontrolloitu? Tuntuiko mitään rintatuntemuksia tuon kohtauksen aikana (esim. muljahduksia?)? Koska on INR ("Marevan-koe") otettu viimeksi? Oletko muistanut näillä helteillä juoda/syödä hyvin? Joskus tosin liiallinen juominenkin laskee painetta, lisäksi kun siihen otetaan päälle vielä verenpainelääke niin yhdistelmä ei ole kauhean mukava. Oireiden alkamisajankohta oli 2h lääkkeiden ottamisesta, joten ainakin ajallisesti täsmää.

Syitä voi kuitenkin olla monia, nuo tulivat itselleni ensimmäisenä mieleen. Vaikea sanoa tosin tarkemmin. Melatoniinista ei itselläni ole juuri mitään kokemuksia, mutta jos muistelet että on aikaisemminkin vastaavanlainen olo tullut, niin juttele lääkärisi kanssa sen sopivuudesta. Itse suosittelen hakeutumaan aika herkästi päivystykseen vastaavanlaisen kohtauksen alettua. Eikä se tietenkään väärin ole soittaa ambulanssia paikalle jos yhtään epäilyttää (olisi hyvä, jos ambulanssi saisi otettua sydänfilmin tuon kohtauksen aikana, näkisi onko kyse sydänperäisestä oireesta vai jostain muusta). Suosittelen varaamaan ajan lääkärille varmuuden vuoksi. Ja kuten sanoin, jos kohtaus uusii, hakeudu päivystykseen tai soita lanssi paikalle, näistä kun ei koskaan tiedä.

Terv. Aamuvuoroon menevä ambulanssikuski

Vierailija
9/24 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä melatoniini aiheuttaa tuollaisia oireita jo 1 mg annoksella, mutta ei sitä kukaan lääkäri/hoitaja ole uskonut. En suostu enää ikinä käyttämään melatoniinia, sen verran vaikeat oireet tulee.

Vierailija
10/24 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa tosi sairas noin nuoreksi ihmiseksi

Vierailija
11/24 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini nimenomaan laskee verenpainetta. Ehkä olit myös kuivunut, kuuma keli ja olit juonut liian vähän? Elimistön kuivuminen laskee myös verenpainetta. Siis liian matalat paineet usean tekijän summana. Huolehdi riittävästä nesteytyksestä näillä keleillä ja juttele lääkärisi kanssa siitä, onko verenpainelääkitys kohdallaan. Aloita säännöllinen verenpaineen kotimittaus aamuin illoin, niin tiedät arvosi, lääkäri haluaa ne kuitenkin tietää, jos lääkitystä joutuu säätämään.

-sh

Vierailija
12/24 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle melatoniini ei sovi. Tulee päänsärkyä, ahdistavia unia, unenaikaisia hengityskatkoksia ja nukahtaessa tuntuu kuin putoaisin kuoppaan.

Vierailija
13/24 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti ajatellaan että melatoniini on turvallista sillä ihmiskeho tuottaa sitä itsekin. Todellisuudessa synteettinen melatoniini aiheuttaa juurikin tässä ketjussa mainittuja oireita hyvin monelle.

Itselläni unettomuus johtuu tosin melatoniinin erittymishäiriöstä, joten synt.melatoniinikin käy minulle. Yksilökohtaista. Ensi kerralla soita lanssi.

Sh

Vierailija
14/24 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian matala verenpaine ja kuivuminen, kuten tuo töihin menevä piipaakuski ehdotti. Juo vettä, syö suolainen nuudelikeitto ja jälkkäriksi banaania, että saat vähän kaliumiakin.(Syötkö muuten kaliuma ollenkaan? Furesis poistaa sitä ja pitemmän päälle voi kaliumvaje jopa aiheuttaa turvotuksia ja lihaskramppeja jne) Popsi magnesiumtabletteja. Nestetasapaino ja suolat kohdalleen.

Kotona köllöttävä sh, joka ei aiokaan töihin

Vierailija
15/24 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söinn koko viime kesän melatoniinia, koska tuntui, etten saa illalla unta, ja aamuisin heräsin silti väsyneenä.Koko kesän kärsin kummallisista vaivoista, eli aamulla kun heräsin, sydän tuntui kummalliselta, sellaiselta että se ei jaksa lyödä kunnolla, vaan väristen tai aaltoillen, en osaa paremmin tätä selittää.En osannut tätä yhdistää silloin melatoniiniin, vaan kuvittelin että olen vaan nukkunut edelleenkin liian vähän tarpeeseeni nähden.Rytmihäiriöitä , siis lisälyöntejä saan sillointällöin, saanut aina, mutta tää oli erilaista. Toinen outo oire oli että silmat tuntui värisevän, tää oli tosi outoa, en ole koskaan kellään kuullut olevan sellaista.No, kesä meni, melatoniinit söin loppuun.Sykksyllä sain flimmerin. Alkujumputtelun jälkeen sairaalassa olo tasaantui ja jäljelle jäi se tuttu, joka aamuinen värinä. Luulin, että kohtaus mennyt jo oho, mutta kun kysyin hoitajaltya, niin mulla oli flimmeri päällä koko ajan vielä.Olo siis ihan sama kuin joka aamu kesällä.Tästä päättelen, että olen kesällä saanut eteisvärinä kohtauksia tietämättäni, ja ne aiheuttaneet väsymykseni.onko melatoniini syy vai seuraus, en tiedä, mutta enää en sitä käytä. Jos tulee unensaantivaikeuksia, käännyn vastedes sitten lääkärin puoleen, ja syön vaikka ihan oikeita unilääkkeitä, jos tarvetta on.

Vierailija
16/24 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

melatoniini voi laukaista diabeteksen, uusi tutkimus.

Vierailija
17/24 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullanoli vastaavanlainen kohtaus verenluovutuksen jälkeen kerran. Mulla on aika alhaiset verenpaineet ja silloin oli hellettä, joten syy oli mitä todennäköisimmin kuivuminen ja sen aiheuttama verenpaineen lasku. Siis lisää juomista näillä helteillä.

Ja itse vedeän 6mg melatoniinia, enkä saa vastaavanlaisia oireita.

Vierailija
18/24 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Furesis on nesteenpoistolääke ja voi liian isona annoksena olla liiankin tehokas.helteellä juuri ei sovi koska on diureetti. Se myös laskee verenpainetta. Onko sydämessä vajaatoimintaa johon dixoxin? Jos on noin paljon sydänongelmia, helteellä pitää olla tarkkana! Älä juo liikaa ja hakeudu herkästi hoitoon jos jotain tulee. En söisi melatoniinia nyt lainkaan.

Vierailija
19/24 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
20/24 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ylipäätään marevani menee sulla aamulla...