Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toppaatte vauvat ja taaperot näillä helteillä?

Vierailija
24.05.2014 |

Onko pakko altistaa kersat lämpöhalvaukselle? Ulkona +28 ja n 3v poika puettu collegehousuihin, huppariin, sukkiin ja lenkkareihin. Vauva karjui kuumissaan äidin sylissä kahvilassa. Oli sukkahousut, mekko, neuletakki ja hattu ja umpinaiset kengät. Siinä kohtaa naapuripöydän mummeli kyllä jo sanoi, että vauva läkähtyy, vähennä vähän vaatetta.

Ymmärrän auringolta suojautumisen, mutta toi paksujen vaatteiden määrä ei vaan selity. Äiti kulkee ohut kesämekko hulmuten ja lapsi hikoilee farkuissa ja sukissa ja lenkkareissa.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 21:29"]Liika on liikaa tietenkin. Mutta olen ihmetellyt miksi pienillä vauvoilla on pää paljaana kesällä? Meidän kaikilla lapsilla on ollut pienenä ohut puuvillapipo päässä. Ja korvatulehduksia ei ole ollut!

[/quote]

Miksi sillä vauvalla pitäisi olla hattu päässä, jos nukkuu esim. vaunuissa? Tätä en ymmärrä. Tasoero, joka leikkii pitkiä aikoja auringossa on eri asia, mutta eihän pientä vauvaa pidetä muutenkaan suorassa auringonpaisteessa.... Ja otapa selvää, mikä aiheuttaa korvatulehduksen. Sen verran voin paljastaa, ettei liity mitenkään hellehattuun tai sen puuttumiseen....

[/quote]

Tarkoitin esim. tutan ohutta kypäräpipoa. Kyllä mulla ainakin tulee korvat kipeiksi vaikka olisi +30 ja tuulee. Lähipiirissäni on monia lapsia jotka keväästä lähtien pää paljaana ja koko kesä mennyt korvakierteessä. En nyt uskoisi pelkkään hyvään tuuriin kaikkien neljän kohdalla. Autossa ja vaunuissa onkin sitten eri asia...

Mulle on opetettu että vauvan niska paljastaa onko sopivasti vaatteita. Eikä tuo ohkainen kypärämyssy ole liikaa. Makuasioita vissiin.

[/quote]

Siis kypärämyssy +30 helteessä? Oletko hullu?

Vierailija
22/36 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 21:51"]

Samaa mun tytöstä ihmeteltiin kun oli vauva. Jatkuvasti sain kuulla kun oli niin topattu yli. Kumma kyllä osasin ja osaan edelleenkin pukea lapseni oikein. Tyttöni oli keskonen joka on palelija muutenkin joten kyllä, puin keskellä kesääkin hänet fleecepukuun. Poikani taas oli pelkällä vaipalla samanikäisenä ulkona koska oli normaali vauva. Älkää aina olettako sitä yleisintä!

[/quote]

Meidän keskonen taas vetää t-paidassa vaikka olisi +10 ulkona :) että se keskosuus tuskin mitään meinaa. Uskon, että enemmän on merkitystä sillä mihin on totutettu!

[/quote]

Et kai sä oo vauvaa t-paidassa pitänyt jo ulkona on ollut vaan +10?  ;) Nythän oli vauvoista ja taaperoista kyse.

Osalla keskosuus vaikuttaa, riippuu hieman taustoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 22:17"]

Enemmän mua häiritsee nuo lapset, jotka menevät ilman hattua, aurinkolaseja ja ohuita, mutta peittäviä vaatteita tuolla ulkona. Ei näy vanhemmilla järki päätä pakottavan. Uv-säteilyltä pitää lapsen iho suojata, silmät myös. Jos aurinkorasvaa käyttää (mielellään ei alle 3-vuotiaille edes ollenkaan, vaan vaatteilla suojaus), niin pelkästään ja ainoastaan fysikaalinen suoja! Kemiallinen suoja imeytyy lapsen ohuen ihon kautta elimistöön. 

Tämä lapsen auringolta suojaaminen tuntuu olevan toisille liian vaikeaa rakettitiedettä. Tai sitten ei vaan välitetä. 

[/quote]

Tai sitten toisten lasten iho kestää auringon paremmin kuin toisten lasten! Juurihan siitä oli tutkimus, että auringonsäteily on arvokasta D-vitamiinin lähdettä. Jos iho ei ole palavaa sorttia niin Uv säteilyä ei tarvitse pelätä. 

Vierailija
24/36 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo'o, ei se kylmä kesäilma taida korvatulehdusta sentään aiheuttaa. Siihen tarvitsee kaiketi vähän bakteerilta apuja.

Vierailija
25/36 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 22:25"]

Samaa mun tytöstä ihmeteltiin kun oli vauva. Jatkuvasti sain kuulla kun oli niin topattu yli. Kumma kyllä osasin ja osaan edelleenkin pukea lapseni oikein. Tyttöni oli keskonen joka on palelija muutenkin joten kyllä, puin keskellä kesääkin hänet fleecepukuun. Poikani taas oli pelkällä vaipalla samanikäisenä ulkona koska oli normaali vauva. Älkää aina olettako sitä yleisintä!

[/quote]

Meidän keskonen taas vetää t-paidassa vaikka olisi +10 ulkona :) että se keskosuus tuskin mitään meinaa. Uskon, että enemmän on merkitystä sillä mihin on totutettu!

[/quote]

Et kai sä oo vauvaa t-paidassa pitänyt jo ulkona on ollut vaan +10?  ;) Nythän oli vauvoista ja taaperoista kyse.

[/quote]

No en sentään, mutta meidän keskonen oli jo vauvana ja taaperona kuumakalle ja oli pelkässä vaipassa kaikki kesät. Ahdistui vaatteissa. Ja edelleen 10 vuotiaana painelee vähissä vaatteissa. On muuten erittin terve lapsi, ei ole vuoteen edes flunssaa sairastanut.

Minä uskon, että se miten lvauvana puetaan vaikuttaa siihen miten kestää kylmää/kuumaa isompana.

Vierailija
26/36 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa olen miettinyt. Leikkikentällä kaikilla lapsilla just colleget tai farkut päällä ja pitkähihaset. Sitten mua katsotaan kummasti kun tuun 1v tyttäreni kanssa niin että hänellä on päällään vaan vilponen kesämekko ja hattu/huivi. Sen hetken kun kiikutaan puolivarjossa niin ei tarvitse mun mielestä ees olla sukkahousuja auringolta suojaamassa. Jonkun mielestä ehkä pitäisi suojata paremmin vaatteilla mutta mielummin pidän sitten varjossa. Eipä ole vielä ainakaan palanut :)

Vierailija
27/36 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 22:06"]

Suojaan itse vauvan ihon pääsääntöisesti vaatteilla, koska en halua että iho palaa tai edes ruskettuu. Mutta vaatteet ovat ohuen ohuita, isoa lieriä jne. Molemmat ääripäät kauhistuttaa: pienten toppaaminen joka tuntuu ihan kidutukselta kun itse en siedä kuumuutta yhtään, mutta toisaalta erittäin vaaleaihoisena ja vaaleiden lasten äitinä kauhistuttaa myös hatutta olkapäät paljaina paahteessa käristyvät lapset :/

[/quote]

Miksi et halua ihon ruskettuvan? Rusketushan on turvallista suojaa iholle, kunhan ei päästä palamaan. Jos suojaat lasta ruskettumiselta niin onko odotettavissa myöhemmin muuta kuin herksti palava lapsi ja aurinkorasvakierre? (ne rasvat eivät todellakaan ole hyväksi)

Totuta mielummin ihoa pikkuhiljaa auringolle, turvallisesti, siihen tahtiin kun iho sen kestää.

Vierailija
28/36 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 21:48"]Suurin osa lämmöstä haihtuu pään kautta. Eikös se vasta kiehutakin päätä, kun on kuumalla säällä hattu päässä?

[/quote] Tieteellisesti on todistettu, että pään kautta haihtuu lämpöä saman verran kuin muualtakin kehosta. Pelkkä myytti, että päästä haihtuu enemmän lämpöä kuin muualta.

Vierailija
29/36 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 22:27"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 22:25"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No en sentään, mutta meidän keskonen oli jo vauvana ja taaperona kuumakalle ja oli pelkässä vaipassa kaikki kesät. Ahdistui vaatteissa. Ja edelleen 10 vuotiaana painelee vähissä vaatteissa. On muuten erittin terve lapsi, ei ole vuoteen edes flunssaa sairastanut.

Minä uskon, että se miten lvauvana puetaan vaikuttaa siihen miten kestää kylmää/kuumaa isompana.

[/quote]

Ok, tässä sitten vain eroaa mielipiteet. Meillä keskosella oli alkuun ongelmia lämmönsäätelyn kanssa. #19

Vierailija
30/36 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kypärämyssyistä lasta olette nähneet kesällä? Niinpä. Taitaa oikeasti nyt olla yksi hyvin kummallinen yksittäistapaus, joka ei ymmärrä alkuunkaan korvatulehduksen aiheuttajaa... Ja ei, ei minun korviin satu muuta kuin pakkasella kovassa tuulessa.

Suomessa tuo myssyn pitäminen menee vähän yli. Onko teistä sellaista keliä olemassakaan, kun ei tarvitse hattua? Mä voin vakuuttaa teille, että mun lapset kestää hyvin kuumuutta ja aurinkoa, vaikka eivät olekaan suojattuja päästä varpaisiin. On vähän keskieurooppalaisia geenejä, vaikka vaaleita ovatkin. Huolehdin kyllä lapsistani, vaikka eivät olekaan pukeutuneet kokovartalo suoja-asuun. En pidä hattua itsekään, enkä muista koskaan saaneeni auringonpistosta. Meitä on erilaisia, myös lapsia:)

Vierailija
31/36 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 22:26"]Joo'o, ei se kylmä kesäilma taida korvatulehdusta sentään aiheuttaa. Siihen tarvitsee kaiketi vähän bakteerilta apuja.

[/quote]

Korvatulehdus on usein flunssan jälkitauti. Ja flunssa tulee yleensä kun on saanut kylmää.

Vierailija
32/36 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 22:26"]Joo'o, ei se kylmä kesäilma taida korvatulehdusta sentään aiheuttaa. Siihen tarvitsee kaiketi vähän bakteerilta apuja.

[/quote]

Korvatulehdus on usein flunssan jälkitauti. Ja flunssa tulee yleensä kun on saanut kylmää.

[/quote]

Höpö höpö. Flunssa on yleensä virustauti, korvatulehdus sen jälkitauti, bakteeriperäinen. Kylmettymiseen ei liity. Eikä varsinkaan johdu kypärä.yssyttömänä

Vierailija
33/36 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^kypärämyssyttömyydestä kesällä!

Vierailija
34/36 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 22:42"]Kuinka monta kypärämyssyistä lasta olette nähneet kesällä? Niinpä. Taitaa oikeasti nyt olla yksi hyvin kummallinen yksittäistapaus, joka ei ymmärrä alkuunkaan korvatulehduksen aiheuttajaa... Ja ei, ei minun korviin satu muuta kuin pakkasella kovassa tuulessa.

Suomessa tuo myssyn pitäminen menee vähän yli. Onko teistä sellaista keliä olemassakaan, kun ei tarvitse hattua? Mä voin vakuuttaa teille, että mun lapset kestää hyvin kuumuutta ja aurinkoa, vaikka eivät olekaan suojattuja päästä varpaisiin. On vähän keskieurooppalaisia geenejä, vaikka vaaleita ovatkin. Huolehdin kyllä lapsistani, vaikka eivät olekaan pukeutuneet kokovartalo suoja-asuun. En pidä hattua itsekään, enkä muista koskaan saaneeni auringonpistosta. Meitä on erilaisia, myös lapsia:)

[/quote]

Aluksi puhuttiin vauvoista ja nyt lapsista...

Onnea sulle että pystyt olemaan paahteessa. Itsellä on vaalea iho joka heti palaa eikä koskaan rusketu! Tälläiset päivät on yhtä tuskaa kun kuumuus saa migreenin aikaan. Mulla on joka kesä kerran pari auringonpistos... Että meitä tosiaan on erilaisia!

Vierailija
35/36 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kertoi keskustelun alkupäässä, että oli nähnyt etelämmästä kotoisin olevien ihmisten pukeneen vauvan talvihaalariin hirveillä helteillä. Esim. Afrikassa, jossa olen ollut vapaaehtoistyössä, on tapana pukea vauvat meikäläisittäin ajateltuna todella paksuihin vaatteisiin, vaikka lämpötilalukemat hipovat kolmeakymmentä. Siellä ajatellaan, että vauva sairastuu, jos on lähelläkään palella. Siitä syystä joka ikinen vauva killuu selässä kangassa (=liina) päässään tupsulla varustettu villapipo, jollaista itse käyttäisin ehkä Suomen kovimmissa pakkasissa. Nämä ovat kulttuurisidonnaisia asioita, eivätkä ne vauvat sielläkään siihen kuole, vaikka toki se ylipukeminen eurooppalaisesta tuntuukin kummalliselta tavalta.

Vierailija
36/36 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 22:26"]Joo'o, ei se kylmä kesäilma taida korvatulehdusta sentään aiheuttaa. Siihen tarvitsee kaiketi vähän bakteerilta apuja.

[/quote]

[/quote]

Höpö höpö. Flunssa on yleensä virustauti, korvatulehdus sen jälkitauti, bakteeriperäinen. Kylmettymiseen ei liity. Eikä varsinkaan johdu kypärä.yssyttömänä

[/quote]

Käy katsomassa kun terveystalonkin korvaklinikalla puhutaan kans paskaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi