LIIAN KUUMA, sisällä ja ulkona! Ei enää tunnu hyvältä
Onko muita, joita hellelukemat ahdistaa jotenkin?
Kommentit (72)
Onneksi kohta viilenee, voi taas tehdä ja liikkua ilman päänsärkyä ja älytöntä hikoamista. Mulla ei ole autoa, niin kärvennyn busseissa.
Yöt olleet yhtä kääntyilyä ja väsyneenä kaikki ärsyttää.
On tukalaa ja kuuma, mutta oikeasti en valita. Nautin näistä helteistä nyt, koska sitä ei koskaan tiedä, minkälainen sää huomenna on. Ei se sateinen kesä mitään herkkua ole - varsinkaan, jos pitäisi silloin muka jollakin kesälomalla olla.
Kylmäkallet mukaan sänkyyn, pimentävät verhot kiinni ettei se pahin lämpö sisään pääse, autossa joko ilmastointi tai kaikki ikkunat auki, mahdollisimman kevyttä ja ilmavaa vaatetta päälle, kylmällä vedellä kasteltu pyyhe ja rentoutuminen viilentävät.... Pihalle voi laittaa mahdollisuuksien mukaan sadettajan ja uimarannallekin voi mennä :)
En tykkää helteestä, mutta ihan hirveästi riippuu myös asunnosta, miten sen kestää.
Viime asunto oli rakennettu pari vuotta sitten ja jotenkin tyhmästi niin, että aikaisin aamulla heräsi auringonpaahteeseen (ei auttaneet verhotkaan ja oli jättimäiset ikkunat!) eikä makkarissa voinut oleskella ennen iltapäivää. Olkkarissa oli sen jälkeen taas mahdoton olla, kun aurinko häikäisi koko huoneen, ja parveke oli samaan suuntaan eli se siitä auringonotostakaan (= paloi minuuteissa)...koko ajan oli kuuma, piti käydä suihkussa jne.
Sitten taas tässä, 70-luvun ankeassa kerrostalossa, ei olla tarvittu vielä edes tuulettimia. Aurinko ei koskaan paista suoraan sisään kuin keittiössä, ja sielläkin vain aamuisin. Nyt on vain yksi ikkuna auki koko 80 neliössä, eikä ole mitenkään tukala olla.
Kyllä tämä vielä menee mutta annas olla, kun kosteusprosentit nousee. Sitten mulla on koko ajan järkyttävä hiki, hankala ja puolipahoinvoiva olo.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:17"]
Sellainen +18 - +22 olisi minusta ideaali mutta näistä kahdesta valitsen paljon mieluummin tuon +15 kuin tämän +32 joka meilläkin on nyt mittarissa, ja sisällä +28.
[/quote]
Hyvin sanottu! Tiesittekö muuten, että ihmisiä kuolee Suomessa tutkitusti enemmän hyvin kylmässä ja kuumassa. Vähän parinkymmenen asteen päälle riittää hyvin tekemään kesän. Liika on liikaa.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 16:56"]Laihduttakaa niin ei ahista!
[/quote]Olen aina ollut normaalipainoinen ja jo lapsena sain lämpöhalvauksia.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 17:13"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 17:05"]
Tai voisiko olla että ihmiset on vaan erilaisia?Seuraavaksi kai joku tulee selittään,että ihmiset jotka ei nauti 30 asteen helteestä on tietysti kaikki ylipainoisia. Itse tykkään eniten keväästä ja syksystä,sillloin on sopivan lämmin. Helle nyt vaan nyppii,kun ei voi oikein helpottaa oloa mitenkään(talvella on kuitenkin mahdollista lämmitellä jos on kylmissään.) Pää ei oikein toimi eikä huvita tehdä mitään,kökkiä vaan mahdollisimman lähellä tuuletinta! :D
[/quote]
Voi tietenkin olla erilaisia, mutta jos kilpirauhanen toimii normaalisti, se vaikuttaa kehon viilentymiseen helteillä, eli se helle ei tunnu sellaiselta "tosi kuumalta", ja esim. aivot toimivat ihan normaalisti, koska kehon lämpötila on säädelty normaaliksi.
[/quote]Minulla vaikuttaa se että en juurikaan hikoile ja suonet ovat pinnassa.
Järjettömän ihana keli:)
Mittari näyttää varjossa 29,8 ja mä teen hiki hatussa pihahommia. Olen poistanut pihatieltä sinne kasvanutta nurme - aika rankkaa lapioida nurmenjuurakkoa ja voikukkkaa pois hiekan seasta. Sitten haravoinut kaiken kasaan ja vienyt 5 kottikärryllistä kompostiin. Istuttanut 5 ruukkua täyteen kukkia ja 2 istutuslaatikkoa myös. Multasäkkien kanniskelu autosta pihalle käy treenisä:)
LIsäksi olen tietty käynyt ruokakaupat, siivonnut vähän, pessyt pyykkiä ja laittanut ruokaa. Ja putsannut uima-allasta samalla kun olen uinut 5-6 x siellä
Hihi, mä alan vasta elämään näillä keleillä!!!!!
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:02"]
Järjettömän ihana keli:)
Mittari näyttää varjossa 29,8 ja mä teen hiki hatussa pihahommia. Olen poistanut pihatieltä sinne kasvanutta nurme - aika rankkaa lapioida nurmenjuurakkoa ja voikukkkaa pois hiekan seasta. Sitten haravoinut kaiken kasaan ja vienyt 5 kottikärryllistä kompostiin. Istuttanut 5 ruukkua täyteen kukkia ja 2 istutuslaatikkoa myös. Multasäkkien kanniskelu autosta pihalle käy treenisä:)
LIsäksi olen tietty käynyt ruokakaupat, siivonnut vähän, pessyt pyykkiä ja laittanut ruokaa. Ja putsannut uima-allasta samalla kun olen uinut 5-6 x siellä
Hihi, mä alan vasta elämään näillä keleillä!!!!!
[/quote]
Oot sä kyllä aika epeli :D
onnea on.. kattotuuletin... ilmapuhdistin jo pukkaa puhdasta viileää ilmaa ja läpiveto =)
Ei ahdista, mutta tekee olon tukalaksi ja jotenkin tuskaiseksi.
Juuri katsoin 5vrk sääennusteen niin luojan kiitos ke helpottaa, kun lukemat n.+15.
Sellainen +18 - +22 olisi minusta ideaali mutta näistä kahdesta valitsen paljon mieluummin tuon +15 kuin tämän +32 joka meilläkin on nyt mittarissa, ja sisällä +28.
Mä otan aurinkoa parvekkeella just. Samalla oon av:ssa ipadilla. Tuntuu hyvältä, sisälle kuumuus ei ole vielä tullut.
Tuntuu ikävältä, päätä särkee ja sydän hakkaa. Kylmällä voi pukea päälle enemmän, mutta helteellä on pahempi juttu, kun alastomana ei enää ole mitä riisua. Viihdyn varjossa, tuulettimen ääressä. Seuraksi vesipullo ja hyvä kirja. Onneksi huomiseksi on luvattu viileämpää säätä :)
Ihanaa, nautin, voisi olla kuumempaakin.
Vihaan hellettä ja jatkuvaa "nautitaan nyt" ja "helle hellii" -hehkutusta. En oo nauttinut sekuntiakaan.
Luulen, että teillä, jotka ette tykkää kuumasta on kilpirauhasen vajaatoiminta, keho ei pysty silloin säätelemään lämpötiloja normaalisti.
Onko teillä säle- tai muu verho lämpöjarruna. Entäs puhallin ikkunan edessä??
Ahdistaa, todellakin! Mutta nyt oon suorastaan rakastunut; pari viikkoa sitten asennettu ilmalämpöpumppu toimii, toimii :) :D :) Jessus, että tää on hyvä.
Mutta voipi olla, että tuo helle tuntuu kahta pahemmalta, kun siihen ei totu sisätilojen viileydessä :(
Ei ole vielä ahdistanut, vaikken yleensä hellettä kestä. Minulle suurimmat ongelmat kuumuudessa on etten saa nukuttua enkä jaksa harrastaa liikuntaa. Nyt liikunta olisi jalkavaivan takia tauolla ilman helteitäkin ja nukkuminen on toistaiseksi sujunut joten kuten. Sisällä on onneksi ilmastointi ja tiedossa se, että ensi viikolla helpottaa.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 17:21"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:29"]
Luulen, että teillä, jotka ette tykkää kuumasta on kilpirauhasen vajaatoiminta, keho ei pysty silloin säätelemään lämpötiloja normaalisti.
[/quote]No eikös se normaali säätely tarkoita hikoilua? En pidä hikoilemisesta yhtään, mieluumin viileämpää, kiitos.
[/quote]
Ei tarkoita.
[/quote]No mistä mystisestä mekanismista sitten puhut? Ainakin näin sanotaan terveyssivusto Dudecimista: "Ylimääräinen lämpö poistuu lähes yksinomaan hikoilun välityksellä".
Eli hikoilu olisi juuri se pääasiallinen lämmönsäätelymekanismi.