Vietättekö oikeasti joulua vain samassa taloudessa asuvien kesken?
Siis te, jotka normaalisti viettätte sitä muiden, kuten sukulaisten kanssa? Kaikki tuntemani työkaverit, naapurit, ystävät ym. eivät nimittäin vietä. Tai ne, joiden kanssa asiasta on ollut puhetta. Ja kun joku tulee kuitenkin kommentoimaan, että "kertoo paljon tuttavapiiristäsi" niin kerrottakoon heti, että tuttavapiirissäni taitaa olla eniten sairaanhoitajia, lääkäreitä, sosionomeja ja opettajia. Osa on sellaisia, että päivittelee kuinka "ärsyttää, kun ihmiset eivät voi noudattaa suosituksia!", mutta heidän on itse ok kutsua iäkkäät isovanhemmat luokseen joulun viettoon.
Kommentit (57)
Ydinperheen kesken vietetään. Vanhus yksin kotona omasta tahdostaan ja se on ihan jees.
Kyllä, näin on ollut tapana jo monia vuosia. Miks sitä omasta kodista muualle lähtis?
Aika moni on selkärangaton jeesjeesihminen joka ei uskalla suvulle sanoa ettei ei käy ja tulee tänne sitten valittamaan kuinka hirveetäkamalaa on anoppilassa tai kun sukulaiset ovat tulleet joulunviettoon.
Koska ei uskalleta sanoa ei ja koska näin on aina tehty. Se on maailman surkein syy tehdä mitään.
Minä vietän. Jäimme poikaystäväni kanssa omaan kotiimme opiskelupaikkakunnallemme. Sosiaalisen median perusteella kuulumme erittäin harvalukuiseen joukkoon.
Valitettavasti juu. Isovanhemmat ja sisarukset perheineen kukin omissa poteroissaan. Tylsältä tuntuu, mutta katson, että ei muuta vaihtoehtoa tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, näin on ollut tapana jo monia vuosia. Miks sitä omasta kodista muualle lähtis?
Aika moni on selkärangaton jeesjeesihminen joka ei uskalla suvulle sanoa ettei ei käy ja tulee tänne sitten valittamaan kuinka hirveetäkamalaa on anoppilassa tai kun sukulaiset ovat tulleet joulunviettoon.
Koska ei uskalleta sanoa ei ja koska näin on aina tehty. Se on maailman surkein syy tehdä mitään.
Luetun ymmärtäminen? Kysymys oli ihmisille, jotka yleensäkin viettävät joulua muiden kuin samassa taloudessa asuvien kanssa.
En vietä. Vanhempani ja veljeni perheineen tulivat meille. Toki ei tästä "huudella". Samoin suurimmalla osalla naapureista on näkynyt vieraita autoja pihassa. Alapeukkua tulee, mutta tämä on valitettavasti totuus suurella osalla.
Mä vietän. Normaalisti ollaan min vanhempieni luona, mun sisko ja veli perheineen tulee sinne myös. Nyt ollaan kotona, muut viettävät joulua yhdessä. He asuvat kaikki maalla ja ovat kaukana kaikesta muutenkin. Me asutaan Helsingissä, joten ei nyt haluttu ottaa riskiä. Noudatamme kiltisti suosituksia,
.
Ja kyllä, on ollut paha mieli ja ikävä. Rakastan yhteisiä joulujamme ja perhettäni. Hirveä ikävä ja itkettää. Omasta ydinperheestänikään ei kaikki ole paikalla. Toinen lapsistani asuu Britanniassa, eikä tietenkään tullut Suomeen tässä tilanteessa.
Paskanjoulu ja korona sucks.
Ollaan vain oman perheen kesken.
Samaa olen seuraillut tänään somesta, että yllättävän moni kyläilee ja viettää joulua isommilla porukoilla. Ja tuskin kaikki edes kehtaa kuvata näitä sukujuhliaan someen, nuo on vain jäävuoren huippu.
Kyllä.
Samaan talouteeni kuuluu minä, eli vietän yksin. Ohjeiden mukaisesti. Minkäs tekee. En halua mihinkään linkoon.
Yleensä on ollut sukujoulu, tänä vuonna vain oman perheen kesken. On itseasiassa aika mukavaa, vaikken tätä ääneen sanokaan. Säälittää iäkkäät vanhempani tosin, he taitavat kärsiä yksinäisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
En vietä. Vanhempani ja veljeni perheineen tulivat meille. Toki ei tästä "huudella". Samoin suurimmalla osalla naapureista on näkynyt vieraita autoja pihassa. Alapeukkua tulee, mutta tämä on valitettavasti totuus suurella osalla.
Miksi? Olisko ollut niin vaikeaa viettää yksi joulu kukin omissa oloissaan?
Älytöntä, että muuten tämä niin erakkokansa on nyt sitten niin vaikeana, kun kerran käsketään pysyä kotona. Ei millään onnistu.
Kyllä, minä mieheni kahdestaan omassa kodissa. Mutta näin me on joulu vietetty jo useana vuonna, eli korona ei vaikuta mitenkään tähän asiaan.
Tänä vuonna jäi väliin vierailu isosedän luona, joka asuu samalla paikkakunnalla. On jo yli kahdeksankymmenen, eli koronan takia tämä päätös tehtiin.
Ydinperheenä nyt ja aina, viimeiset 15v menty näin. Syynä se että kumpiakaan isovanhempia ei kiinnosta lapsenlapset ollenkaan, eivät halua nähdä jouluna (eikä koskaan muulloinkaan). Minä kyllä haluaisin sukujoulun!
Joo. Yleensä käydään joulun pyhinä isovanhemmilla ja siellä nähdään sisaruksiamme perheineen eli hyvin laajasti ihmisiä.
Tänä vuonna me jäätiin kotiin. Samoin toisen puolen suku ja toinen puoli taas.. siellä on useampi perhe jotka vierailee normaaliin tapaan.
Toisaalta haikeaa näin, toisaalta ollut ihanaa kun ei tarvitse katsoa kelloa tai ajaa minnekään ja saatiin tehdä ihan omanlainen joulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Olisko ollut niin vaikeaa viettää yksi joulu kukin omissa oloissaan?
Älytöntä, että muuten tämä niin erakkokansa on nyt sitten niin vaikeana, kun kerran käsketään pysyä kotona. Ei millään onnistu.
Me emme kuulu tuohon erakkokansaan vaan olemme hyvin sukurakkaita ja sosiaalisia. Paljosta ollaan luovuttu ja paljon ollaan rajoitettu. Mutta tähän ratkaisuun päädyttiin yhteistuumin. Ajateltiin, että me riskiryhmään kuulumattomat tuskin kovaa tautia saisimme ja lomaakin on kaikilla loppiaiseen asti niin mitään tartuntaketjua tuskin muillekaan saataisiin aikaiseksi. Varmaan asiaan vaikutti sekin, että tiedän monen tuttavan myös viettävän joulua sukulaistensa kanssa niin miksi itsekään skippaisin.
Kyllä. Vain me vanhemmat ja meidän kotona asuvat lapset.
Ai perhana kun olisi mukavia sukulaisia, niin oltaisiin menty ympäri maata sukujoulua viettämään.
Olisi koronapellet olleet kauhuissaan.
Edellinen kommentti samalla kylällä asuvan isosedän vierailuesto on varmaan vitsi, mutta kuvaa hyvin todellista turhaa hysteriaa.
Jos kylässä/kaupungissa on puolessa vuodessa ollut 20 koronatapausta, niin panikoidaan.
Oon ollu 2 kk yksin kämpillä. Nyt tulin tapaamaan perhettä ja ystäviä. Ei hätää, olen tän jälkeen taas vähintään muutaman viikon tahdottomassa "karanteenissa"
Vietän yksin, koska asunkin yksin. En mennyt iäkkäiden vanhempieni luokse.