Vietättekö oikeasti joulua vain samassa taloudessa asuvien kesken?
Siis te, jotka normaalisti viettätte sitä muiden, kuten sukulaisten kanssa? Kaikki tuntemani työkaverit, naapurit, ystävät ym. eivät nimittäin vietä. Tai ne, joiden kanssa asiasta on ollut puhetta. Ja kun joku tulee kuitenkin kommentoimaan, että "kertoo paljon tuttavapiiristäsi" niin kerrottakoon heti, että tuttavapiirissäni taitaa olla eniten sairaanhoitajia, lääkäreitä, sosionomeja ja opettajia. Osa on sellaisia, että päivittelee kuinka "ärsyttää, kun ihmiset eivät voi noudattaa suosituksia!", mutta heidän on itse ok kutsua iäkkäät isovanhemmat luokseen joulun viettoon.
Kommentit (57)
Todellakin vietämme sillä vihdoinkin kelvollinen tekosyy ettei tarvitse mennä vanhempieni luo jouluna. Koronan ainoa hyvä puoli ja en todellakaan jätä sitä käyttämättä.
Kyllä vietetään nyt vain oman perheen kesken.
Isä ja sisko tuli joulunviettoon. Ollaan muutenkin koko ajan tekemisissä niin miksi ei joulunakin.
Kiitos näiden en vietä yksin joulua -idioottien, koronaluvut räjähtävät alkuvuodesta. Saisivat jokainen maksaa centilleen täyden hinnan hoidoistaan, joita tulevat tarvitsemaan.
Normaalisti vietetään joulua isovanhempien ja sisarusten kanssa. Tänä jouluna me olemme vain oman perheen kanssa kotona. Osa perheestä töissä palveluammatissa ja asutaan pk-seudulla vaikka maski ollut käytössä koko syksyn katsottiin viisaammaksi jäädä kotiin.
Yleensä vietetään joulua isommalla porukalla, mutta nyt vain ydinperheenä. Tai no opiskelujen takia omilleen muuttanut ALAIKÄINEN lapsi tuli jouluksi kotiin, mutta hänet lasken silti ydinperheeseen kuuluvaksi. Olisi ollut kamalaa sanoa ettei saa tulla kotiin, kun muutenkin joutuu huolehtimaan omat ruokansa jne.
Sen iäkkään vanhemman on turvallisempaa olla kotona kuin sairaalassa tai hoitokodissa. Ihan yksin hän ei kuitenkaan koko joulua selviä, joten käyn myös hänen luonaan. Sen lisäksi että osan joulusta joudun itse olemaan töissä.
TL;DR amk- ja yliopistokoulutetut tuttavasi ovat ihan yhtä itsekeskeisiä kuin tuntemattomat elämänkoululaisetkin koronajoulunvietossaan?
Yleensä vietetty sukujoulua toisella paikkakunnalla. Tänä jouluna jäätiin kotiin ja vietetään ihan oman perheen kesken koko vuodenvaihde ja luultavasti niin pitkään ensi vuoteen kuin suositukset jatkuu. Ei olla omien vanhempiemme luona käyty kuin kesällä viimeksi (toisella paikkakunnalla siis).
Kyllä, ollaan vain omalla perheellä. Normaalisti ollaan aattona anopilla miehen suvun kesken ja joulupäivänä minun vanhemmilla minun suvun kesken.
Ikäväähän tämä on, mutta näin yli 8-kymppiset vanhemmat pysyvät varmemmin elossa. On meillä toki mukavaa kotona lasten kanssa. Ensi vuonna mennään toivottavasti taas perinteisellä kaavalla.
Kahdestaan ollaan kotona, kuten yleensä.
Joulua on yleensä vietetty isovanhempien ja sisarusten perheiden kesken, esim viime jouluna meitä oli 8 aikuista ja 10 lasta. Tänä vuonna kaikki ovat oman ydinperheen kesken. Ei voi mitään, ensi vuonna sitten.
No minä ja puoliso jäätiin kaksin kotiin, yleensä käydään vuorovuosin jouluna oman perheeni luona toisella puolen Suomea. Huomenna kuitenkin käydään miehen vanhemmilla, asuvat suhteellisen lyhyen ajomatkan päässä. Heitä ollaan kyllä normaalistikin nähty pari kertaa kuussa.
Lähisuvun kesken, mutta olemme olleet pari viime kaikki tykönään viikkoa eristyksissä kotona (etätyöt, lapset pois hoidosta jne.) eli mahdolliset tartunnat on minimoitu (käytännössä vain ruokakaupassa maskin kanssa käyty)
Myös 90-v sukulainen omasta tahdostaan mukana, sanoi ettei tiedä jos muutenkin on viimeinen joulu, mielummin suvun kanssa kun yksin kotona.
Ymmärrän toki ettei kaikkien ole mahdollista "eristää" itseään ennen joulua.
Minä ja lapset vain, tässä osoitteessa ei muita asu. En pidä sukujoulua kovin isona riskinä (kaikki asutaan suht lähekkäin ja osa porukasta pörrää päivittäin yhdessä), mutta haluan olla kunnon kansalainen ja opettaa myös lapsille, että suositukset koskee ihan kaikkia. Ja totta puhuen olen ihan onnellinen siitä, että saa mennä omilla aikatauluilla (eli ilman), syödä mitä haluaa ja vaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Lähisuvun kesken, mutta olemme olleet pari viime kaikki tykönään viikkoa eristyksissä kotona (etätyöt, lapset pois hoidosta jne.) eli mahdolliset tartunnat on minimoitu (käytännössä vain ruokakaupassa maskin kanssa käyty)
Myös 90-v sukulainen omasta tahdostaan mukana, sanoi ettei tiedä jos muutenkin on viimeinen joulu, mielummin suvun kanssa kun yksin kotona.
Ymmärrän toki ettei kaikkien ole mahdollista "eristää" itseään ennen joulua.
Sama juttu meillä, paitsi me ei olla edes kaupassa käyty vaan tilattu kaikki kotiin, lahjat hankittu aikaisin jne.
Oman ydinperheen kanssa ollaan poikkeuksellisesti. Veli yksin, äiti yksin.
Ihan normaali sukujoulu vietettiin. Ei kai kukaan oikeasti pilaa jouluaan jonkun koronahössötyksen takia
Suositukset ovat suosituksia ja mun sukuni ei niitä ole noudattanut ikinä eikä tulevaisuudessakaan. Niin läheisriippuvaisia he ovat että varmasti kuolisivat jos joku yhteis joulu jäisi väliin.