Pikkulapsi kuoli traagisesti Tampereella - putosi 5. kerroksen ikkunasta
Hieman alle puolitoistavuotias poikalapsi menetti traagisesti henkensä pudottuaan viidennen kerroksen ikkunasta torstaina Tampereella.
Onnettomuus tapahtui Hatanpään kaupunginosassa torstaina aamupäivällä kello 10.30.
Tapaturman sattuessa isoäiti oli hoitamassa perheen kolmea pientä lasta.
- Mummo oli vaihtamassa vessassa pienimmän lapsen vaippaa. Sillä aikaa keskimmäinen lapsi kiipesi rahin päälle ja siitä ikkunalaudalle ja putosi avoimesta ikkunasta pihalle, kertoo rikoskomisario Pasi Nieminen.
Vuoden ja viiden kuukauden ikäinen lapsi putosi maahan kerrostalon viidennestä kerroksesta. Hän menehtyi vammoihinsa myöhemmin torstai-iltana Tampereen yliopistosairaalassa.
Poliisi ei epäile asiassa rikosta.
- Tapausta tutkitaan kuoleman syyn tutkintana. Näillä tiedoilla kyseessä on tapaturma. Rikostutkintaa ei ole aloitettu, Nieminen sanoo.
- Näillä helteillä on ymmärrettävää, että ikkunoita pidetään auki.
Yleensä ikkunoissa kuitenkin on salpa, joka estää ikkunan avautumisen siten, että joku pääsee putoamaan ikkunasta pihalle. Poliisi haluaa tähdentää sitä, että ikkunan avautumista estävää salpaa on syytä käyttää, jotta vältyttäisiin tämän kaltaisilta onnettomuuksilta.
Lähde: iltasanomat
Kommentit (113)
Minun yksi tuttuni asuu vuokratalosäätiön kerrostalossa 6krs. Parvekkeella on tosi matalat kaiteet ja vieläpä sellainen kolo mihin saa lapsi jalkansa ja pääsisi kapuamaan yli. Joskus pohdin että kuinka kukaan uskaltaa siellä lapsineen asua.
Tapaus on hirveä. Toivottavasti saavat paljon apua ja terapiaa. Muutamaan asiaan kommentoin: Maassamme on iso joukko isovanhempia, jotka hoitavat sijoitettuja lapsenlapsiaan. Yleensä mummot jaksavat ja usein paremmin kuin äidit. Kaikki mummot eivät ole ikäloppuja. Minä olin mummo 40- vuotiaana jo. Vuokra-asuntoja ei joka paikassa saa. Voi joutua jonottamaan jopa vuosia eikä silloin voi valita kerrosta.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 13:51"]kylläpä nyt kun selvisi kysymyksessä olevan mamuperhe, takerrutaan siihen. väitän kuitenkin, että vahinko on aina vahinko ja samoin olisi voinut käydä ihan perus suomalaisessa perheessä.
[/quote]
Suomalaiset osaavat asua ylhäällä turvallisesti. Tämä ketju on siitä todisteena, turvallisuusseikat on käsitelty.
[/quote]. esim: keväällä -2011 Raumalaisäidin 2v lapsi putosi kolmannen kerroksen ikkunasta. luojankiitos jäi kyllä henkiin. mutta sattuu ikävä kyllä myös suomalaisissa perheissä.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 08:58"]
Mummot on jo kasvattaneet lapsensa joten antakaa heidän olla jo rauhassa. Eikä pieniä lapsia mummoille ja vaareille. Eivät välttämättä itse kehtaa/älyä sanoa että ei jaksa enää hoitaa pieniä lapsia vauvoista puhumattakaan. Kävin kesäisin maaseudulla ja siellä oli järvi lähellä ja kerroin äidille että älä lähde ulos ja ovi lukkoon. Kävin itse pikapikaa kuapssa ja siihen reissuun meni toistatuntia fillarilla. Annoin vielä ohjeet mitä muuta pitää ottaa huomioon ja soitin vähänväliä.
[/quote]
samaa mieltä. Töissä näen jatkuvasti sitä, kun ne nuorekkaat ja työssäkäyvät isovanhemmat ovat aivan uupuneita lastenlasten hoitotaakan alla. Eivätkä kehtaa sanoa, etteivät jaksa. Maanantaisin varsinkin käy todella sääliksi, koska ova aivan uupuneita viikonlopun jäljiltä :( Ei sen nelikymminenkään ole enää mikään parikymppinen, joka jaksaa valvoa ja hoitaa 24/7.
[/quote]
Mitä sinä horiset? Tällä nelikymppisellä on itsellä pieni vauva, eikä mitään ongelmia valvoa ja hoitaa 24/7
Entisen tyokaverin parivuotias kuoli samalla tavalla. Isa eli tyokaveri oli juonut aamukahvin, lueskeli viela lehtea ennen toihin lahtoa ja olohuoneen ikkuna oli auki. Ikkunan edessa oli viela nojatuoli.
Huiskis vaan ja pikkuinen oli hengettomana Manskulla.
Avioero niille tuli, olisiko tullut muutenkin, en tieda.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 09:29"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 09:21"]"Musta se nyt on lähinnä vaan normaalia ettei niin käy. Eli ihan tylsää ja normaalia elämää ollaan kaiketi elelty, töitä tehden ja laskuja maksellen.""
Diplomiako haet? Niinkun muut eivät olisi vastaavalla tavalla eläneet. Mulla on velaton omakotitalo ja silti olen kanssasi erimieltä.Kämppä voi lähteä alta hyviltäkin ihmisiltä, eri syistä.
[/quote]
Ei normaalista elämästä diplomia musta tarvita. Toisekseen mulla ei oo tarvetta pätee jollain vauvaforumilla omaisuudella ;) Kyllä vuokralle pääsee kuka vaan asiansa hoitanut joten suurimmalla osalla on mahdollisuus normaalisti vaikuttaa siihen missä asuu. Ehkä tällä maahanmuuttajaperheellä ei ollut sitten, ehkä kaupunki hoiti huonosti osuutensa. Niin tai näin mun varallisuuteni nyt lienee Tässä yhteydessä riittävästi käsitelty, samoin tää mun tylsä elämäni kun se nyt on aika kaukana aiheesta. Hirveä tapaus nyt kuitenkin, pidetään lähimmäisistä huolta.
[/quote]
Oitko mennähelvettiin pätemästä ja sädekehää kiillottamasta, että pysyttäis asiassa?
Asiaan, hirveähän tuommoine onnettomuus on, mutta monen lapsen kanssa sattuu ja joskus käy näin. Mummo kantaa tätä mukanaan ikuisesti. :( Toivottavasti tästä joku ottaa opikseen ja laittaa ne salvat ikkunoihin.
Kauhea onnettomuus. Sukulaistyttö oli samoissa i'issä kapuamassa pieneltä tuolilta alakertaan menevien rappusten kaiteen yli, onneksi saatiin kiinni! henki olisi voinut mennä siinäkin. enkeli matkassa tuolloin, olisipa ollut tampereellakin.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 08:46"]
Mummo ei toivu koskaan tilanteesta, johon hänen ei olisi kuulunut joutua. Itse en jättäisi vauvaa ja lisäksi vielä kahta alle kouluikäistä mummun hoitoon. Ovatkohan olleet muummon kotona, että ei ole lapsille normaali ympäristö, eikä ole varmistettu kaikkia riskien minimoimista.
Joka tapauksessa niin kamala tapahtuma, ihan turhaan. Hetken tapahtumat pilasi monen ihmisen elämän.
[/quote]
Mutta ellei vanhemmat saa parisuhdeaikaa,tule ero ja se on mummojen syy. Sitähän täällä päivät pitkät jauhetaan.
Lisäksi, että ei niille vahingoille voi mitään, joten ei niitä kannata vahtia, kun saattaa sattua mitä tahansa ja lapsi saattaa kuolla koska tahansa, joten ei kannata edes yrittää.
Viime kesänä oli pitkä ketju siitä, että voiko lapset antaa saareen isovanhemmille, jotka ei jaksa vahtia perässä. Melkein kaikki oli sitä mieltä, että vanhempien pitää saada parisuhdeaikaa ja jos nyt joku lapsista sattuu hukkumaan, niin ei voi mitään, että sinne vain vanhojen vanhuksien vastuulle, koska ainahan voi sattua mitä tahansa, joten ei oikeastaan kannata edes yrittää vahtia tai varmistaa, että lasten elämä olisi turvallista.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 07:53"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 07:35"]Mitä järkeä asua niin korkealla pienten lasten kanssa? Mä en uskalla. No ollaankin maan tasolla. Toi on vaan se pahin painajainen mitä voi lapselle sattua :(
[/quote]
Miksi alapeukut? Korkealla pienten lasten kanssa ON tämä riski. Itseäni siis ahdistaa ajatuskin asua ekan tai tokan kerroksen yläpuolella nimenomaan pienten lasten kanssa. Ei näköjään niin hullu pelko olekaan :( Voimia tälle perheelle. Hirveä tapaushan tämä on.
[/quote]
Sä oot siis saanut päättää minkä asunnon saat, olet onnekas.
[/quote]
Just joo. Mä oon ostanu sen asunnon, minkä haluan!
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 13:02"]Näillä maahanmuuttajillahan usein on suuret perheet. Onko pikkulapsia liikaa ellei ehdi varmistamaan niiden turvallisuutta? Täälläkin useat sanoneet salvoista ikkunoissa ja muista turvallisuustekijöistä joita käyttävät lapsen turvallisuuden varmistaakseen. Neuvolassakin näistä puhutaan ja saa turvallisuusesitteen ja sanoohan jotain järkikin. Melko helposti olisi siis tämäkin tapaturma ollut ehkäistävissä.
[/quote]
No niinhän sitä entisaikaankin lapsia kuoli palhon, kun niitä oli liikaa eikä niitä ehditty vahtia, kun kaikki oli peltotöissä tai vettä kantamassa tms.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 13:51"]kylläpä nyt kun selvisi kysymyksessä olevan mamuperhe, takerrutaan siihen. väitän kuitenkin, että vahinko on aina vahinko ja samoin olisi voinut käydä ihan perus suomalaisessa perheessä.
[/quote]
Suomalaiset osaavat asua ylhäällä turvallisesti. Tämä ketju on siitä todisteena, turvallisuusseikat on käsitelty.
[/quote] ja suomalaiperheiden lapsiahan ei ole koskaan tapaturmaisesti kuollut omassa kotonaan ? näinkö väität? taidat aika vähän seurata uutisia.