Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäs kieltä alkaisi opiskella ihan huvikseen?

Vierailija
23.05.2014 |

Ajattelin nyt kesän kunniaksi aloittaa opiskeluprojektin mut en oiken tiedä mikä olisi hyvä kieli opiskella itseopiskeluna siis. Kirjastosta löytyy materiaalia kyllä melkein mihin vaan kieleen.

Olen terveydenhuoltoalalla, jos se nyt mitään merkitsee mikä olisi työn puolesta kannattavinta.

Englanti ja ruotsi sujuu hyvin.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hepreaa.

Vierailija
2/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanja on kiva kieli ja suht helposti opiskeltavissa... :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjää, sitä tarvitsee aika paljon. Ainakin pk-seudulla se olisi ruotsin ja englannin jälkeen kolmanneksi eniten töissä tarvitsemani kieli. Somaleja tietysti on myös paljon, mutta heillä on venäjänkielisiä potilaita useammin mukana joku sukulainen, joka osaa tulkata ainakin auttavasti.

Venäjä on sitä paitsi kaunis kieli, yritin opetella sitä itsekin tuossa pari vuotta sitten, mutta ei oikein luonnistunut, minulle kieltenopiskelu on vaikeaa.

Vierailija
4/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin Espanjan opiskelun. :) Sitä käytetään ympäri maailmaa.

Vierailija
5/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjää äänestän minäkin, ainakin jos asut itä-Suomessa tai aiot sinne muuttaa. Siellä alkaa jo joillakin aloilla olla vaatimuksena venäjän taito. 

Vierailija
6/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanja kiinnostaisi kyllä siinä mielessä että olen joskus haaveillut vaihtavani alaa ja päätyväni töihin juurikin latinalaiseen Amerikkaan, ehkä jonain päivänä haaveesta totta?

Venäjä tuntuu liian vaikealta, kyrilliset aakkoset ja kaikki.

Ehkäpä viro? Heperakin voisi olla mielenkiintoista, mutta siinäkin vaikeat aakkoset. Hmm...

Vierailija
7/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:44"]

Venäjää äänestän minäkin, ainakin jos asut itä-Suomessa tai aiot sinne muuttaa. Siellä alkaa jo joillakin aloilla olla vaatimuksena venäjän taito. 

[/quote]Asun läntisessä Suomessa eikä meidän alalla ole vaatimuksena kuin suomen kielen taito :) Enkku ja ruotsi plussaa, mut harva hoitaja niitä oikeasti osaa tai ainakaan haluaa käyttää.

Vierailija
8/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aloitin espanjan opinnot. Itsellä on hyvin hallussa ruotsi, enkku ja saksa. On kuitenkin aika maailman kieli ja mitä olen kuullut niin ei hirveen vaikeeta.

Aloitin joskus ranskan opinnot, mutta ne jäi kesken ja se vähän harmittaa, mutta jotenkin en siihen intoutunut kybällä.

Tietysti, jos ajattelee Suomessa ammatillisesti, niin venäjää olisi hyvä osata tai viroa  ja maailmalla esim. kiinaa... Kyllähän kieliä riittää.

Vierailija
9/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranska on kaunis kieli, mutta meinaa hermot mennä sitä opiskellessa. Vaikeaa ja artikkelit täytyy vaan opiskella ulkoa. Eli jos haastetta haluut niin ranska :) Olen lukenut 8.-luokalta ja nyt olen lukion toisella.

Vierailija
10/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanja on helpoin kun käy lyhyitä kursseja tai opiskelee itsekseen. Venäjä ja saksa käytännöllisiä, mutta niin pirun vaikeita oppia.

Vierailija
11/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos hauskaa haluaa, niin viro! Mikään muu kirja ei ole yhtä hauska kuin viron sanakirja. Paitsi ehkä se oppikirja. Siinä saa syvemmän suhteen äidinkieleensäkin, kun alkaa oivaltaa yhteyksiä kahden sukukielen välillä. Meidän nelivuotiaskin haluaa kovasti kuulla minun lukevan sitä.

Vierailija
12/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinaiskreikkaa.

Vierailija
13/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Islanti vois olla kova sana.

Vierailija
14/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latina on hieno kieli, vaativa kyllä. 

Vierailija
15/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä vaatii kyllä aikaa ja vaivaa. Mielellään myös ainakin hyvää materiaalia, että oppii ne äänteet. Itse opiskelin kaksi vuotta intensiivisesti - siis koko ajan venäjän kielen kurssilla, vähintään neljä tuntia viikossa - vuoden ajan, ennen kuin pystyin muodostamaan kokonaisia lauseita itsenäisesti.

Jos itsekseen opiskelee, lähtisin kyllä juuri espanjan tai tosiaan viron kimppuun. Ainakin viro on kyllä sellainen, jota oikeasti olisi kiva osata. Ja muutenkin on ihan typerää, että niin monet virolaiset osaa suomea mutta melkein kukaan täällä ei puhu viroa.

Saksa on kanssa ihan kiva. Siinä kuitenkin tulee samalla tavalla taivutusta kuin venäjässäkin, mutta on helpompi oppia. Saksassa on myös se hyvä puoli, että saksankielisiä sarjoja tulee jonkun verran Yleltä ja jopa mainoskanavilta, mikä voi tukea oppimista.

Vierailija
16/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viro on kyllä hauska kieli. Sitä opiskelen itsenäisesti :)

Entäs esperanto? Sopii nimenomaan huvikseen opiskeltavaksi ja on hyvin lähellä Espanjaa.

Vierailija
17/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Portugali on kiva.:) Tosin siitä ei taatusti ole hyötyä töissä.

Vierailija
18/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:45"]

Espanja kiinnostaisi kyllä siinä mielessä että olen joskus haaveillut vaihtavani alaa ja päätyväni töihin juurikin latinalaiseen Amerikkaan, ehkä jonain päivänä haaveesta totta?

Venäjä tuntuu liian vaikealta, kyrilliset aakkoset ja kaikki.

Ehkäpä viro? Heperakin voisi olla mielenkiintoista, mutta siinäkin vaikeat aakkoset. Hmm...

[/quote]

venättä, opettele ne aakkoset niin sen jälkeen kirjoitetusta kielestä löytyykin jo paljon tuttuja sanoja. En osaa venäjää enkä ole koskaan opiskellut, mutta jonkin verran sanoja ja olen oppinut ja sitten kuuntelemaan kieltä siten että erotan sanat toisistaan ja tiedän mistä puhutaan. Alunperin ruman kuuloinen kielii on muuttunut kauniiksi. 

Vierailija
19/23 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä on kyllä aika helppo kieli. Itse opiskelin kaksi vuotta ja opin sinä aikana asioimaan itsenäisesti, käymään lyhyitä keskusteluja jne.

Helppoa kieli on siksi, että se on kamalan säännöllinen. Kun oppii maskuliini, feminiini ja neutri sekä verbien taivutukset, niin poikkeuksia ei oikeastaan ole. Kirjaimet oppii parissa tunnissa. Oikeasti kun lukee vähän aikaa niin se alkaa sujua. Meille opetettiin myös kirjoittaminen kaunolla, joka on aika erilaista kuin painokirjaimin.

Venäjässä on myös paljon tuttuja sanoja niin kuin joku tuossa mainitsikin. Venäjä on paljon helpompi kieli oppia kuin saksa tai ranska. Varmaan jopa englantia helpompi, mutta kun englantia kuulee ja näkee niin paljon enemmän niin se helpottaa sitä entisestään.

Vierailija
20/23 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittaisin jonkun kielen opiskelun, niin se olisi espanja. Englanti hallussa hyvin, saksa kohtuullisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi