Pystytkö nukkumaan helteellä?
Mä en pysty. Sama kuin yrittäisi nukkua kuumassa saunassa. Pyörin hikisissä lakanoissa ja kuuntelen kellon tikitystä. Eikä valoisuus tietysti paranna asiaa.
Montakohan kuukautta tätä valvomista tänä vuonna kestää?
Kommentit (37)
Oon todennut tämän jo aiempina vuosina: Hiukan kärjistäen on olemassa kahdenlaisia ihmisiä. Niitä, jotka rakastavat hellettä ja pystyvät myös nukkumaan kuumina kesäöinä vaikeuksitta. Ja sitten on niitä, jotka eivät pidä helteestä eivätkä nuku kuumina kesäöinä hyvin. Kuulun jälkimmäisiin.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:36"]Lämpötila on Helsingissä tällä hetkellä +18 ihan ilman ilmastointiakin. Ei siis ole helleraja lähelläkään.
Keski-ikäiseksi olen ehtinyt ja vain pari kertaa elämässä olen kokenut Suomessa niin lämpimän yön, että se on vaikuttanut nukkumiseen.
Nytkin aion mennä peiton, pussilakanan ja fleecefiltin alle nukkumaan.
[/quote]
Myös asuntotyyppi vaikuttaa. Esimerkiksi vanha, kivirakenteinen kerrostalo pysyy pitkään viileänä helteelläkin. Kun taas esim. meillä 1,5 kerroksinen puutalon yläkerta lämpenee auringonpaisteessa hyvinkin lämpimäksi. Ja jos illalla vielä porottaa, niin tuuletusaika ennen nukkumaanmenoa jää lyhyeksi, ja yöllä tulee kuuma. Harjakatto lämpenee, ja luovuttaa lämpöä makuuhuoneisiin pitkin yötä.
Kyllä, asunnossani on niin viileää. Ja näillä keleillä esim. iltaisin saa käyttää villasukkia sisällä.
Nukun erittäin hyvin! Ilmalämpöpumppu viilentää pahimmalla helteellä, mulla on korvatulpat ja silmälaput joten ihan saan omassa rauhassa yöni viettää :D
En ymmärrä miksi ihmiset valittaa öiden valoisuudesta, kun on olemassa pimentävät verhot ja sitten nuo silmälaput, kyllä niiden kanssa nukkuu kesälläkin. Ja itse olen siis todella valonarka, en nuku yhtään jos olen paikassa missä ei saisi pimennettyä huonetta ja laputkin olisivat jääneet kotiin.
Mun on tosi vaikea nukkua näin kuumalla. Ja sama edellä mainittu sirkutus estää ikkuna auki nukkumisden. Onko noita lintuja lupa ampua?
Mietin sitä kun tulee vielä kovemmat helteet, että pidänkö tummat pimennysverhot ikkunoissa estämässä valoa ja oven kiinni, jolloin makkari kuumenee mahdollisimman vähän. Vai imeekö nuo tummat verhot lämpöä,jolloin niistä ei saa sitä hyötyä. Miten on fiksua?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:53"]Kyllä, asunnossani on niin viileää. Ja näillä keleillä esim. iltaisin saa käyttää villasukkia sisällä.
[/quote]
Pääseekö sun luo evakkoon jos helteet tästä pahenee?
Kyllä mulla on ainakin tukala olo kerrostaloyksiössä. Lämpötila sisällä 27 astetta, ikkunat auki ja tuuletin pyörimässä.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 21:52"]
En todellakaan pysty. Heräilen pitkin yötä milloin kuumuuteen, lintujen lauluun, liikaan valoisuuteen. Ihan kamalaa. Mutta silti tykkään kesästä ja lämmöstä.
[/quote]Solution 1: ilmastointi tai ilmalämpöpumppu. Solution 2: korvatulpat. Solution number 3: pimennysverhot taikka unimaski.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:53"]Kyllä, asunnossani on niin viileää. Ja näillä keleillä esim. iltaisin saa käyttää villasukkia sisällä.
[/quote]
[/quote]
Juu, petaan sulle patjan (viileälle) lattialle :)
Entisessä asunnossani oli mielenterveys koetuksella aina kun oli vähänkään lämpimämpää koska asunto lämpeni oitis eikä viilentynyt millään vaikka ulkona viileni. Tämä nykyinen on tosiaan ihan taivaan lahja kun pysyy viileänä ilman mitään tuulettimia tai pumppuja. Tosin talvella on kovilla pakkasilla vilpoisempaa kuin haluaisin, mutta siitä selviää villatakilla ja niillä sukilla.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 00:00"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 21:52"]
En todellakaan pysty. Heräilen pitkin yötä milloin kuumuuteen, lintujen lauluun, liikaan valoisuuteen. Ihan kamalaa. Mutta silti tykkään kesästä ja lämmöstä.
[/quote]Solution 1: ilmastointi tai ilmalämpöpumppu. Solution 2: korvatulpat. Solution number 3: pimennysverhot taikka unimaski.
[/quote]
Meillä on jo peitetty ikkunat peitoilla mutta silti fuskaa. Unimaski ei pysy paikallaan kuten ei korvatulpatkaan. Ei ole varaa investoida ilmalämpöpumppuun.
Nukuin iltapäivällä töistä tullessa piha keinussa oikein hyvin:D Helteillä käytän peittona usein vain pelkkää lakanaa.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 00:07"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 23:02"]
[/quote]
[/quote]
Juu, petaan sulle patjan (viileälle) lattialle :)
Entisessä asunnossani oli mielenterveys koetuksella aina kun oli vähänkään lämpimämpää koska asunto lämpeni oitis eikä viilentynyt millään vaikka ulkona viileni. Tämä nykyinen on tosiaan ihan taivaan lahja kun pysyy viileänä ilman mitään tuulettimia tai pumppuja. Tosin talvella on kovilla pakkasilla vilpoisempaa kuin haluaisin, mutta siitä selviää villatakilla ja niillä sukilla.
[/quote]
Voin tulla heti huomenna.
hmm,minä saan kyllä ihan ok nuktuksi.. Ikkuna ollut koko pvän auki..(kyseessä on pieni opiskelijayksiö) :-)
Mitähän muuten sellainen ilmalämpöpumppu(?) maksaisi :D
Kyllä pystyn nukkumaan, koska irroitan aina (yöksi vc:n lautas-venttiilin, ja lisäksi laitan parvekkeen ovet raolleen, ja ilmanvaihto toimii siis tehokkaasti).
Tuohan +18 on just passeli lämpö👍
Kahtena yönä oli vaikeuksia nukkua. Muina öinä olen nukkunut hyvin.
Ei oo kyllä vielä mun uniin vaikuttanut tää "helle"!