Työpaikat täytetään opiskelijoilla
Meilläkin töissä on useampi henkilö, joka töiden sijasta päätoimisesti opiskelee. Jotkut tekevät käytännössä jopa täydet tunnit, mutta silti ovat "virallisesti" opiskelijoita. Yleisen työllisyystilanteen kannaltahan tällainen on aivan älytöntä. Tähän pitäisi poliittisilla päätöksillä puuttua. Opiskelijat ehtivät vielä elämässään töitä tekemään, mutta työttömät uhkaavat pudota tulonsiirroilla eläjiksi. Minua ja montaa muutakaan veronmaksajaa tällainen yhtälö tuskin liiemmin kiihottaa. Me tämän lystin loppupeleissä maksamme.
Kommentit (16)
Ne opiskelijat maksavat veroja kuten sinäkin ap.
Lyllä esim amk opiskelija on halutumpaa työvoimaa kuin 5 vuotta työttömänä ollut. Hakekaa siis opiskelemaan.
Opiskelijat eivät pärjää ilman töitä. Sitä paitsi, jos opiskeluaikana ei saa jalkaa ovenväliin niin työllistyminen tulee todella vaikeaksi.
ps. kaikilla opiskelijoilla ei ole vanhempia, jotka heittelevät satasia tai vanhempia ollenkaan
Kysy esimieheltäsi miksi sinne ei palkata työttömiä. Ei se ole opiskelijoiden vika että heidät palkataan.
Vierailija kirjoitti:
Lyllä esim amk opiskelija on halutumpaa työvoimaa kuin 5 vuotta työttömänä ollut. Hakekaa siis opiskelemaan.
Kerro vielä, miten opiskeluaikana voisi elää?
Se on kyllä totta, että opiskelija on halutumpaa työvoimaa kuin työtön. Mutta ei se sitä tarkoita, että opiskelijanakaan automaattisesti työllistyisi, ainakaan heti. Ja se, saako työttömänä opiskella, on ihan työkkärin mielivaltaisesta päätöksestä kiinni.
Oma tarinani: Opiskelin aikoinaan yliopistotutkinnon, ja siihen meni kaikki opintotukikuukaudet. (Ysärin lama oli pahimmillaan eikä ollut opiskelijoillekaan kysyntää, joten piti viivyttää valmistumista.) Muutama vuosi sitten jäin viisikymppisenä työttömäksi. Hain kaikkiin mahdollisiin työkkärin rekrykoulutuksiin, en päässyt. Tietysti hain töitä normaalistikin. Lopulta päätin suorittaa toisen alan maisteriopinnot, mihin työkkäri suostui. Ja kas, heti olin työnantajien silmissä paljon kiinnostavampi! En siltikään onnistunut työllistymään. Nyt olen valmistunut ja työkkäristä ei lupaa mihinkään uuteen enää heru. Jos ryhdyn taas opiskelijaksi, rahaa ei tule yhtään mistään.
Opiskelijankin on maksettava laskut ja elettävä. Lisöksi tarvitsee työkokemusta saadakseen joskus töitä. Hyvä vaan jos tekevät töitä, parasta olisi jos myös saavat asiallista palkkaa eikä ole palkattomia orjia.
Mene sinä opiskelemaan Helsinkiin ja koita elää opintotuella ja lainalla, kun koko potti menee vuokraan.
Valitettavasti opintoihin kuuluu harjoitteluja ja niitä ei saa suoritettua muuten kuin menemällä töihin
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään ne eivät työkkärissä nykyään päästä aikuisopiskelemaan, vaikka itsellä olisi haluja. Tämän sai lähes 20 vuotta töissä ollut reilu nelikymppinen kaverini karvaasti kokea työttömäksi jäätyään. Hän on täysin pattitilanteessa, kun vanhalla alallaan on huono työtilanne ja opiskelemaan ei päästetä, vaikka työuraa olisi yli 20 vuotta jäljellä.
Työnantajat haluavat parasta ainesta töihin. Opiskelija on fiksu ja siksi hyvä valinta työpaikkaan.
Onhan se hienoa että esimerkiksi tarjoilijoiksi tai siistijöiksi opiskelleita jää kesäisin työttömäksi kun palkataan töihin (korkeakoulu)opiskelijoita. Itse opiskelen korkeakoulussa ja monessakin paikassa olen nähnyt opiskelututtuja joilla ei ole mitään koulutusta aloille samalla kun juuri sille alalle opiskelleet amistutut on työttömänä.
Että jätetään ne paskan puhumiset kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään ne eivät työkkärissä nykyään päästä aikuisopiskelemaan, vaikka itsellä olisi haluja. Tämän sai lähes 20 vuotta töissä ollut reilu nelikymppinen kaverini karvaasti kokea työttömäksi jäätyään. Hän on täysin pattitilanteessa, kun vanhalla alallaan on huono työtilanne ja opiskelemaan ei päästetä, vaikka työuraa olisi yli 20 vuotta jäljellä.
Saa opiskella, kunhan järjestää rahoituksen itse. Voi opintotukeakin saada, jos ei ole määrät täyttyneet ja välttämättä 20 vuoden takaisia ei lasketa. Avoimessa yliopistossa tai amk:ssa saa opiskella jonkin verran korvauksilla, kannattaa käyttää hyväksi. Nykyään on ilmaiskurssejakin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hienoa että esimerkiksi tarjoilijoiksi tai siistijöiksi opiskelleita jää kesäisin työttömäksi kun palkataan töihin (korkeakoulu)opiskelijoita. Itse opiskelen korkeakoulussa ja monessakin paikassa olen nähnyt opiskelututtuja joilla ei ole mitään koulutusta aloille samalla kun juuri sille alalle opiskelleet amistutut on työttömänä.
Jos sun amistutut ovat huonoja siivoamisessa, siivotakaan ei räkä poskella.
Vierailija kirjoitti:
Että jätetään ne paskan puhumiset kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa opiskella, kunhan järjestää rahoituksen itse. Voi opintotukeakin saada, jos ei ole määrät täyttyneet ja välttämättä 20 vuoden takaisia ei lasketa. Avoimessa yliopistossa tai amk:ssa saa opiskella jonkin verran korvauksilla, kannattaa käyttää hyväksi. Nykyään on ilmaiskurssejakin.
Ei millään yksittäisillä kursseilla tee mitään, jos täytyy oikeasti uudelleenkouluttautua. Ei esim nelikymppisiä kuulu ohjata opiskelemaan mihinkään teinien sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Työtön voi päivittää osaamistaan opiskelemalla. Opiskella voi myöhemmälläkin iällä. So?
Mutta yhteiskunnan pitää luoda siihen pohja. Olisiko sinusta kiva uudelleenkouluttautua porukassa, jossa muut ovat yli 20 vuotta nuorempia puhuvat mopoista tai siitä, että tykkääköhän se Jonne tost Jeminasta.
Työtön voi päivittää osaamistaan opiskelemalla. Opiskella voi myöhemmälläkin iällä. So?