Ansaitsetko enemmän kuin puolisosi?
Oletko itse mies vai nainen? Onko puolisosi samaa vai eri sukupuolta? Miten jaatte menot?
Kommentit (39)
Mulla on ollut kaksi puolisoa ja olen aina ansainnut enemmän, ekaan puolisoon tuloero oli merkittävä, toiseen ei. En kuitenkaan ole mitenkään erityisen hyvätuloinen, tienaan bruttona sellaiset 65 000 euroa. Mulla ei siis todellakaan ole mahdollisuutta kustantaa kaikkea. Ekassa liitossa maksoimme yhteiset kulut tulojen suhteessa. Minä maksoin 70% ja puoliso 30. Nyt toisessa liitossa tilanne on hieman mutkikkaampi koska minulla on kaksi lasta, jotka asuvat luonamme joka toinen viikko, ja kumppanillani ei ole lapsia ollenkaan. Minä maksan 75% asuinkustannuksista ja ruoan lapsiviikoillamme. Kumppani loput. Yhteiset kulut laitetaan puoliksi, esim. kahden kesken tehdyt lomamatkat.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan jonkun verran enemmän kuin mieheni, mulla vuositulot 140- 150 k€, miehellä 120-130 k€. Koulutus on kummallakin sama, mun alalla palkat parempia. Kumpikin laittaa saman summan kuukaudessa yhteiselle tilille mutta jos tarvitaan lisää, yleensä multa löytyy helpommin lisää. Kumpikin hallinnoi myös omia säästöjään ja sijoituksiaan itse ( ja omia harrastus- ja huvikulujaan) Yhteinen tili käytetään asuntoon, ruokaan, vakuutuksiin, lapsiin jne kohdistuviin välttämättömiin menoihin. Kerran vuodessa annetaan puolisoööe listaus vakuutuksista, sijoituksista yms. jotta esim. mahdollinen perukirjan työstäminen olisi himpun helpompaa.
"Kumpikin laittaa saman summan kuukaudessa yhteiselle tilille mutta jos tarvitaan lisää, yleensä multa löytyy helpommin lisää."
Miksi ette säädä tuota tilille menevää summaa sellaiseksi että se riittää aina? Eihän se haittaa jos tilille kertyy vähän ylimääräistä, se tasoittaa satunnaisia isompia menoja. Noilla tuloilla tuskin elätte kädestä suuhun, joten vähän isomman summan ei pitäisi olla ongelma.
Ihmettelen myös miten sun puolisolla ei löydy lisää rahaa niin että nuo extramenot voisi maksaa puoliksi. Hänenkin tulonsa ovat kuitenkin erittäin hyvät. Olisin melko huolestunut jos 10k kuukausituloilla tili menee tyhjiin koskaan...
Tienataan molemmat suunnilleen saman verran. Yhteiselle tilille laitetaan molemmat yhtä suuri osuus palkasta ja sieltä maksetaan yhteiset kulut. Yhteiset kulut on meillä kyllä vähän venyvä käsite, joskus maksetaan sieltä myös ns. omia kuluja, esimerkiksi vaatteita. Mitään kalliita ostoksia ei osteta toisen tietämättä.
Olen korkeammin koulutettu ja tienaan enemmän, mutta tämä on vaihdellut vuosien saatossa (30 vuotta yhdessä). Ei lasketa kumpi maksaa mitäkin, mutta jotain sähkölaskuja ja vakuutusmaksuja laitan vähän vuorotellen kummankin tililtä menemään. Ei yhteistä tiliä, mutta kummallakin käyttöoikeus toisen tiliin.
Rahasta on joskus tullut sanomista köyhempinä aikoina 90-luvulla. Nykyään rahaa jää ponnistelematta säästöön ja kumpikin käyttää omiaan mihin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehen brutto 5700e ja mun 2700 e.
Yhteiset rahat olleet aikojen alusta. Mä hoidan talouden rahat (sijoituksineen) ja kotirumban. Mies on tyytyväinen, että hän saa toteuttaa osaamistaan ja olla perheensä kanssa. Mä olen tyytyväinen, kun saan touhuta omiani ja olla perheeni kanssa.
Meillä oli täsmälleen samat palkat, mutta toisin päin, tienasin enemmän kuin ex-mieheni. Mies ei kestänyt tuota, palkkapäivinä sain kuulla pelkkää vittuilua ja erottiin. Muitakin syitä erolle oli, mutta tuo oli niistä yksi.
Suunnilleen saman verran tienataan molemmat. Talous on yhteinen ei ole sinun tai minun rahoja. Molemmat käyttää rahaa suunnilleen samalla tavalla vaikkakin vähän eriasioihin. Kyllä taloudesta myös keskustellaan keskenään ja jos on tarve säästää, molemmat harkitsee tarkemmin rahankäyttöään.
Mulle jää tällä hetkellä noin 2500 enemmän käteen kuussa. Mies on yrittäjä jonka tulosta koronavuosi on syönyt ankarasti.
Asumiskulut jaetaan puoliksi, muut perheen yhteiset menot maksan minä. Useita vuosia tienattiin suunnilleen saman verran, miehen ulkomaankomennuksen aikana mulla ei ollut tuloja ollenkaan ja nyt sitten näin päin.
Miestä kyllä syö olla niin riippuvainen mun tuloista mutta itseäni ei haittaa. Yhteinen projektihan tämä meidän perhe on ja loppupeleissä kaikki on yhteistä.
Nainen 3000 netto, mies 1900 netto. Yhteinen budjetti (1100) 50-50 ja omat menot miten kumpikin itse haluaa. Koti on jo velaton.
Minun brutto 6700€ vaimon 4600€, mutta olen 10v vanhempi, joten vaimo pääsee varmaan aika lähelle kun on saman ikäinen kuin minä.
En kun vähemmän. Huomattavasti vähemmän. Mies maksaa enemmän menoista.
Nainen.
Tienaan 3700/kk, puoliso on osittain työtön ja tienaa reilun tonnin kuussa. Rahat ovat kaikin puolin yhteiset. Kummallakin on iso omaisuus jo olemassa, joten tulot eivät ole niin tärkeä asia elämässä. Elämme lapsiperheen elämää ja jaamme ihan kaiken.
En tiedä. Emme puhu toistemme palkoista. Hän tietää suunnilleen minun palkkani, koska olen kuukausipalkalla, mutta minä en tiedä hänen, koska yrittäjänä hänen tulonsa vaihtelevat enkä tiedä paljonko hän milloinkin nostaa palkkaa itselleen.
Juoksevat asumismenot, ruoan ja yhteisen auton kulut maksamme 50/50, tietysti. Loppuraha on omaa rahaa, josta ei ole toiselle millään tavalla tilivelvollinen.
Saman verran, ollaan kumpikin työmarkkinatuella, hyvin pärjätään kun kummallakin omat asunnot ja täydet tuet.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso tai tyttöystävä ansaitsee liike-elämän palveluksessa vajaa 4000e kuussa. Itse ansaitsen paljon työtätekevänä lääkärinä noin 15 000 kuussa. Hivenen tuo palkkaero hankausta tuo, kun hän kokee etten arvostaisi hänen työtään niin paljoa kun ansaitsen selkeästi enemmän. No toisaalta maksan kaikki yhteiset illalliset jne. Lähinnä ongelmana on tuo, että hän kokee alemmuutta tuon takia, vaikkei missään nimessä pitäisi.
Nämä olisivat hauskoja mutta kun eivät edes ole. Koko palsta on täynnä ihan uskomatonta jööti-skeidaa ja iänikuista trollaamista, mutta tuloketjujen mukaan täällä onkin lääkäreitä ja liike-elämän kovapalkkaisia. Jotka eivät tosin edes tiedä, onko heillä puoliso vai tyttöystävä.
Mikä saa ihmisen trollaamaan? Mikä on vinksahtanut päässä? Miksi on niin tylsä elämä, ettei siitä riitä mitään todellisia kokemuksia jaettavaksi?
Meillä on vähän hassu tilanne. Mies tienaa bruttona enemmän, mutta minä saan enemmän rahaa käteen :D mulle tulee palkan päälle lapsilisät sekä joustava hoitoraha.
Tienasin palkkakuitin mukaan vuonna 2020 yhteensä 77000 euroa. Nettona tuo on suunnilleen 4100 euroa kuukaudessa.
Vaimon tulot ovat 100-200 euroa kuukaudessa opetuspalkkioita.
Meillä on yhteiset rahat.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja tienaan bruttona kaksi kertaa sen mitä mieheni saa palkkaa. Sillä ei ole mitään merkitystä, koska olemme naimisissa ja kaikki on yhteistä. Joskus on ollut sellaisiakin vaiheita, että mies on tienannut enemmän, mutta koskaan ei ole rahasta riidelty. 20 yhteistä vuotta.
Tuohan voi jossain tapauksessa tarkoittaa yhtä suuria tuloja. Ei nyt ole niin harvinaista, että verot ja sivukulut olisivat liki 50%.
Olisin voinut kirjoittaa tämän saman. Rahasta on myös helppo olla riitelemättä, koska kulutustottumuksemme ovat samankaltaisia (eikä esim. niin että toinen on hyvin pihi tai toinen järkyttävä tuhlari) ja olemme hyvätuloisia.