PMS-oireet
Millaisia oireita ja kokemuksia teillä on PMS-oireista?
Sairastin anoreksiaa myöhäisnuoruudesta varhaisaikusuuteen. Kuukautisia minulla ei kolmeen vuoteen ollut, ja vuosi sitten vuosin ensimmäisen kerran siis muutamaan vuoteen.
Kuukautiseni ovat olleet käytännössä säännölliset nyt puoli vuotta. Nuorena en kärsinyt PMS:stä koskaan, mutta nyt 25-vuotiaana kärsin joskus niin paljon, etten voi edes lähteä ulos asunnossa. Muutaman päivän ennen kuukautisia olen vihainen, itken ja olen äärimmäisen ärtynyt (mistä lähipiirikin saa osuutensa...)
Nyt hiljattain olen saanut uuden oireen: julmettu päänsärky. Tuntuu kuin olisin vetänyt viinaa koko edellisen päivän, ja päänsärky lamaannuttaa täysin. Edes ibuprofeiini ei tehoa.
Miten muilla, millaisia oireita, ja haittaako PMS jopa arkea?
Kommentit (5)
Muutamana päivänä kuussa harjoitan erittäin tiukkaa itsehillintää, oikein muistan sen jo heti aamusta alkaen pitää mielessäni koko ajan vähänkin rasittavammissa tilanteissa. Vetäydyn yksinäisyyteenkin, jos vaan voin. Senkin kyllä oppii, ja aika hyvin pystyy vaan nielemään kaikki tunnemyrskynsä. Mm. viime kerralla olisin ilman tätä haukkunut suoraan ja huolella erään sanoinkuvaamattoman ääliön soseeksi, itkenyt suu apposenaan "hieman" epäsopivassa paikassa, potkaissut kipakasti vaikkapa perseelle yhtä edessäni hidastelevaa henkilöä jne.
Todellisuudessa olin varmaankin vain hienoisen kireä tai tuima ilme kasvoillani eri tilanteissa, ja okei, saatoin kyllä välillä valittaakin "hieman", vaikkakin mielessäni kuohui paljon. Harjoita. Aika kauan näistä ajoista ehtii elämänsä mittaan "iloita"... ;)
- Ärtyneisyys, vihaisuus, itkuherkkyys, levottomuus
- Huonompi itsetunto ja tunnen itseni rumemmaksi kuin muulloin
- Väsymys ja päänsärky
- Mieletön nälkä koko ajan
- Mielihaluja vaikka mihin
- Iho ja hiukset rasvoittuu enemmän + epäpuhtaudet puskee pintaan
- Selkää kolottaa ja krampit alavatsassa
- Turvotus
Riittäähän näitä, onneksi osaan ennakoida... :--)
Yllättävää on, että nimenomaan aikuisilla (30-40-v) oireet pahenevat huomattavasti. Mielestäni loogisinta olisi, että nuorena ne olisivat rajuimpia.
Pahenevat siis iän myötä. Tulispa jo vaihdevuodet, heh.
Minulla oli nuorempana paljon pahemmat oireet. Joskus päälle kolmekymppisenä oli jo huomattavasti helpompaa.
Vaihdevuosioireet ovat taas huonontaneet elämänlaatua: jatkuva hikoilu, univaikeudet, ärtymys ym.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 15:51"]
Yllättävää on, että nimenomaan aikuisilla (30-40-v) oireet pahenevat huomattavasti. Mielestäni loogisinta olisi, että nuorena ne olisivat rajuimpia.
Pahenevat siis iän myötä. Tulispa jo vaihdevuodet, heh.
[/quote]
...