Leivonnaisia joita voi valmistaa uunipellillisen kerrallaan kuten mokkapaloja?
Reseptejä olisi hakusessa, mokkapalat alkavat kyllästyttää. Olisiko kellään muita variaatioita samasta ideasta? Porkkanaleivoksia olen joskus pellillä tehnytkin, mutta entäs muita?
Kommentit (10)
Mansikkaleivokset mokkapalojen tyyliin, eli periaatteessa perus kääretorttupohja, mansikoita sekaan ja päälle vaaleanpunaista mansikanmakuista tomusokeritöhnää, koristeeksi vielä nonparelleja.
Pullataikina pohja ja päälle rahkaa/raparperia/mustikkaa...
Tuota porkkanakakkua ajattelin myös.
Minkä vaan marjapiiraanhan voi tehdä myös pellille.
Pannukakku
Täällä on paljon piirasreseptejä, joista suurimman osanhan voi tehdä annosta kasvattamalla myös pellille: http://www.hellapoliisi.fi/piirakat/makeat-piirakat
Toscapiirakka eli mokkapalapohja ilman kaakaojauhetta ja toscamassa päälle -> uuniin. Nam.
Myös marja-rahkapiirakan murotaikinapohjalla voi tehdä pellilliseksi kun vaan tuplaa raaka-aineet ja ehkä esipaistaa pohjaa hieman.
Sitten nämä
http://www.hellapoliisi.fi/leivonnaiset/makeat-leivonnaiset/4473-appelsiini-kinuskineliot
http://www.suussasulavaarakkautta.fi/2014/02/kinderpiirakka.html
Toskakakku ja kaikki piirakat mitä voi tehdä pyöreäänkin vuokaan.
Raparperista/omenasta/mustikasta pellillinen piirakkaa, jossa on piirakkapohja, rahkatäyte, marjatäyte ja päällä muruseos. Tulee kivoja pikku leivoksia, voi laittaa vaikka nätteihin muffinssivuokiin leikkaamisen jälkeen niin näyttää vielä juhlavammalta.
Reseptiä ei ole nyt käsillä, mutta periaatteessa tehdään ensin murutaikina, sitten siitä otetaan puolet, johon lisätään piimää/kermaviiliä ja kananmunaa, ja siitä tulee pohjataikina. Päälle rahka-sokeri-kananmuna -täyte, sen päälle pilkotut raparperit/omenat tai mustikat, ja koko komeuden päälle muruseos.
Joku kysyy tätä kohta kuitenkin:
Annoksen "kasvatussuhteen" lasket näin:
pyöreä vuoka, halkaisija 28 cm = säde 14 cm. ala pii*r^2 =3,14*14^2 = 615 cm2
uunivuoka, 30cm * 40 cm = 1200cm2
=> kaksinkertainen taikina riittää.
Brita-kakku. Leikkaa pellin kokoinen kakku puoliksi, puolikkaalle kerros vadelmarahkaa ja toinen puoli päälle. namnam
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 12:24"]
Joku kysyy tätä kohta kuitenkin:
Annoksen "kasvatussuhteen" lasket näin:
pyöreä vuoka, halkaisija 28 cm = säde 14 cm. ala pii*r^2 =3,14*14^2 = 615 cm2
uunivuoka, 30cm * 40 cm = 1200cm2
=> kaksinkertainen taikina riittää.
[/quote]
Tämä pätee varmaan kapean uunin (50 cm?) pelleillä. Itse laskeskelin samaa, kun piti tehdä kaksi isoa pellillistä piirakkaa juhliin, ja huomasin että meidän pellit ovat 2,5 kertaisia verrattuna pyöreään vuokaan. Kahteen pellilliseen meni siis yhteensä viiden piirakan ainekset.
Piti ihan netistä tarkistaa tuo piin arvo, kaavan muistin vielä ;-)
no mä olen tehnyt sellaista helppoa prinsessakakkua, eli vaalea sokerikakkupohja pellille, sitten päälle mansikkahilloa ja siivutettuja tuoreita mansikoita, sitten kermaa ja päälle vaaleanpunaista marsipaania. Leikkaan siivuiksi ja pienet "prinsessaleivokset" on valmiina.