Pitäisikö Suomessakin olla pakkaajia?
Eli siis luin eilen vuoden vanhaa keskustelua liittyen siihen, että onko joku ottanut sinun ostoksia tai sinä hänen. Ja koska itselläni on toistaiseksi sujunut kaikki kauppakäynnit aivan normaalisti, se ketju sai minut oikeasti järkyttymään siitä, että ihmiset ovat toisinaan todella röyhkeitä.
Ja koska röyhkeintä oli aivan ehdottomasti se, että joku ottaa ostoksia pakatessaan toisen jo maksettuja ostoksia itselleen, tai yrittää vastaavasti maksatuttaa edellä olevalla jotain, nuo olisi vältettävissä sillä, että meillä olisi pakkaajia aivan kuten Yhdysvalloissa jolloin asiakkaan ei tarvitsisi tehdä muuta kuin vahtia ettei takana oleva yritä maksatuttaa jotain.
No mitä mieltä olisitte, jos Suomeen tulisi uutena ammattina pakkaajat? Minusta se olisi hyvä juttu, koska silloin saataisiin luonnollisesti myös lisää työpaikkoja tänne työttömyydestä kärsivien suomalaisten keskuuteen. Ja mitä palkkaan tulee työn yksinkertaisuudesta johtuen se ei olisi kovin kummoinen, mutta kotona asuvalle nuorelle se olisi hyvä kesätyö tai miksei vaikka viikonloppu työtä opiskelijoille
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Kananmunat ja tomaatit alimmaisena, raskaat päällä? Pakkaaminen on taito-, ei nopeuslaji. Vaatii maalaisjärjen käyttöä, mikä ei välttämättä ole koululaisen/opiskelijan vahvuus.
Minä olen kyllä pakannut aina ostokset aina ala-asteelta asti, koska äidin kanssa kaupassa käydessä äiti aina käski mennä heti pakkaamaan saavuttuamme kassalle, koska sitä mukaan, kun pakkaan tuotteet kassiin myyjän piipatessa niitä kassalla, sitä nopeammin päästiin pois. Joten pakkaaminen ei todellakaan ole mitään monimutkaista rakettitiedettä mitä pitäisi opiskella, mutta hidastelijat päähän pinttymineen sen sijaan ovat vaikeita tapauksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananmunat ja tomaatit alimmaisena, raskaat päällä? Pakkaaminen on taito-, ei nopeuslaji. Vaatii maalaisjärjen käyttöä, mikä ei välttämättä ole koululaisen/opiskelijan vahvuus.
Minä olen kyllä pakannut aina ostokset aina ala-asteelta asti, koska äidin kanssa kaupassa käydessä äiti aina käski mennä heti pakkaamaan saavuttuamme kassalle, koska sitä mukaan, kun pakkaan tuotteet kassiin myyjän piipatessa niitä kassalla, sitä nopeammin päästiin pois. Joten pakkaaminen ei todellakaan ole mitään monimutkaista rakettitiedettä mitä pitäisi opiskella, mutta hidastelijat päähän pinttymineen sen sijaan ovat vaikeita tapauksia...
Huomasitko kommentissani sanan "välttämättä"? Äitisi on opettanut sinua, ei kaikkien äidit/isät.
Riippuu myös siitä, missä järjestyksessä aikuinen laittaa ostoksensa hihnalle, ei kaikki aikuisetkaan tajua laittaa raskaita ensin. Tarkkaile seuraavalla kauppakäynnilläsi varsinkin miesten tapaa (en yleistä, mutta monta kertaa olen huomannut vaimon "pelastavan" arat tuotteet loppupäähän).
Ehdottomasti. Sitten kuittia vastaan niin isot kotitalousvähennykset palvelusta ostajalle että ruuat olisivat lopulta ilmaisia
Olen ollut työsuhteessa pakkaajana joulunaikana jo 80-luvulla. Sai koululaisena kivat joulurahat ja asiakkaiden tipit päälle.
Minulla on kauppareissuilla pakkaaja mukana eli oma mies. Hän osaa pakata ruokakassit ihan hyvin, paitsi hän pakkaa kassit liian täyteen. Jos kolmen kassin tavarat laittaa neljään, kumpikin kantaa kaksi kevyesti. Nyt on kolme painavaa, joista minä otan kevyimmän ja mies saa kantaa kaksi painavaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten työttömät voitaisiin velvoittaa työskentelemään yksityisiin yrityksiin?
Parempi olisi laittaa yleishyödyllisiin töihin, kääntelemään vanhuksia sairaaloihin, keräämään roskia ja käpyjä, pesemään virastojen ikkunoita jne.
Haloo, valot päällä muttei ketään kotona? Palkaa vastaan työtön tekee työtä, luettelemistasi tehtävistä pitää maksaa oikeata palkkaa, URPO!
Vierailija kirjoitti:
Miten työttömät voitaisiin velvoittaa työskentelemään yksityisiin yrityksiin?
Parempi olisi laittaa yleishyödyllisiin töihin, kääntelemään vanhuksia sairaaloihin, keräämään roskia ja käpyjä, pesemään virastojen ikkunoita jne.
Ohi, mutta jos olet erehtynyt laittamaan työllistymissuunnitelmaasi työkokeilun, yksityisiä ja kauppaketjuja "harjoittelupaikan" tarjoajia riittää. Tuon 9 euron kulukorvauksenkin maksaa te-toimisto, ei työnantaja! "Työnantajani" maksaa 5,50 euron lounaan 6 tunnin "harjoittelustani", siis alle puolen tunnin "palkka" ilman palkan lisäkuluja. Halpaa on työttömän työaika työnantajalle.
Ruuhka-aikoina olisi tosi hyvä juttu! Välillä on pakko käydä yksin kaupassa tekemässä isoja ostoksia, kaukalo jo täynnä kun vielä laitan loppuja ostoksia hihnalle.
Mutta normi aikoina pakkaajat tarpeettomia.
Ap, kukaan ei halua maksaa tollasesta palvelusta, koska se tarkoittaisit tavaroiden ja ruoan hinnan nousemista nousseen kustannustason takia.
Nyt ihan oikeasti järki päähän.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kauppareissuilla pakkaaja mukana eli oma mies. Hän osaa pakata ruokakassit ihan hyvin, paitsi hän pakkaa kassit liian täyteen. Jos kolmen kassin tavarat laittaa neljään, kumpikin kantaa kaksi kevyesti. Nyt on kolme painavaa, joista minä otan kevyimmän ja mies saa kantaa kaksi painavaa.
Miksi niitä kasseja ei voi laittaa ostoskärryyn jossa ne kuljettaa autolle niin ei tarvitse kantaa niitä kuin autolta kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on ratkaistu sillä, että latoo hihnalle ensin ne, jotka haluaa kassiin alimmaisiksi, eli painavat ja pakasteet, ja viimeisenä kevyet ja särkyvät. Näin tulee tehtyä, vaikka pakkaan itse.
Kyllä kiitos pakkaajille.
Joskus 2-3 vuotta sitten prismassa en päässyt pakkaustasolle pakkaamaan, koska kaksi mummoa tukki sen keskenään. He olivat ilmeisesti osastaneet yhdessä ja pohtiessaan, että kummalle tuli tämä ja tuo siinä kesti turhan kauan ja jouduin pakkaamaan vaivalloisesti liukuhihnan vieressä ostoskärry minun ja hihnan välissä.
Saatuani ostokset kassiin ja kärryllä autoon, ne mummot jäi edelleen siihen pakkaustason luokse pohtimaan, että kumman oli x, y, z jne ja minä jäin miettimään sitä, että pakkasiko minun takana ollut myös hihnan vierestä vai odottiko, että mummot väistää
Pakkaajien palkka menisi tietenkin tavaroiden hintoihin. Olisiko ap valmis korkempiin hintoihin kaupoissa?
Pakkaajat ovat ensiaskel kohti piikayhteiskuntaa, kuten gannapis kohti ojanpohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä jos mikä on todiste siitä kuinka sisäänpäin lämpeävä kansa Suomi on. Mitä ihmettä te oikeasti pelkäätte siinä, jos joku pakkaa puolestanne? Pakkaajien keskinäistä juoruilua? Vähän sietokykyä nyt ihmiset
Ei minusta tavaroiden pakkaaminen ole mikään iso vaiva. Sen jälkeen kun olen maksanut ne ostokset, ne ovat minun tavaroitani ja haluan pakata ne omalla tavallani. Käytän ostoskoria ja tarvitsen yleensä yhden tai kaksi muovikassia riippuen etenkin siitä miten paljon ostan juomista kuten kurria ja tuoremehuja.
Banaanit ja pehmeät leivonnaiset laitan aina päällimmäiseksi, jotta ne eivät rutistu kuljetusvaiheessa. Muovipusseja käytän roskapusseina ja uudelleen kauppakasseina etenkin kun palautan juomiani 1,5 litran cokispulloja takaisin kauppaan. Muuten en keräile tyhjiä pulloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä kasseja ei voi laittaa ostoskärryyn jossa ne kuljettaa autolle niin ei tarvitse kantaa niitä kuin autolta kotiin?
Jos liikkuu jalan tai polkupyörällä, niin sitä pakkaamista pitää miettiä jo kassan loppupäässä. Ihmisellä on vain kaksi kättä ja lyhyt häntäluu eikä viimeksimainitusta ole mitään etua,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasitko kommentissani sanan "välttämättä"? Äitisi on opettanut sinua, ei kaikkien äidit/isät.
Riippuu myös siitä, missä järjestyksessä aikuinen laittaa ostoksensa hihnalle, ei kaikki aikuisetkaan tajua laittaa raskaita ensin. Tarkkaile seuraavalla kauppakäynnilläsi varsinkin miesten tapaa (en yleistä, mutta monta kertaa olen huomannut vaimon "pelastavan" arat tuotteet loppupäähän).
Itseasiassa ei ole. Aina kun saavuttiin kassalle, äiti vain käski menemään suoraan pakkaamaan mitään enempää sanomatta ja minä sitten pakkasin niitä tavaroita kuten palapeliä. Eli pohtien mikä kannattaa laittaa ensin. Painavat pohjalle = reuna palat ensin
Kaupat saavat itse päättää onko pakkaajat kannattava vai kannattamaton investointi.
Mielenkiintoinen juttu muovikassin ekologisuudesta:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/04/01/mika-naista-on-ekologisin-muov…
Tulokset olivat karua luettavaa: kangaskassia pitäisi käyttää uudelleen 840 kertaa ennen kuin sen ympäristöjalanjälki on yhtä suuri kuin muovipussilla, jota käytetään uudestaan kerran roskapussina. Luomupuuvillaista kassia pitäisi käyttää lähes 2400 kertaa ja paperikassiakin 11 kertaa.
--------------------------
Tosin sanoen sitä kaupan paperikassiakin pitäisi käyttää 11 kertaa, jotta se olisi yhtä ekologinen tuote kuin muovipussi. Tällöin otetaan huomioon kassin koko elinkaari raaka-aineesta tuotantoon, käyttöön ja lopulta jätteeksi.
Jotkut asiakkaat tajuaisivat viedä sen kassin pakkaajalle, useimmat eivät, vaikka kassalla olisi ohje kissankorkuisin kirjaimin.
Paperikassi ei kestä kovin raskaita ostoksia, kokemusta pohjan/sankojen pettämisestä. Mutta kaadetaan vaan hiilinieluja pienemmiksi :-(