Pitäiskö mun olla huolissaan melanoomasta?
Oon 19-vuotias nuori nainen ja mulla on paljon luomia, vaalee iho joka ei rusketu melkeen lainkaan, tahtoo herkästi palaa vaan. Ja sit nousee sellasta punasta pientä näppyä helposti, aurinkoihottumaksiko sitä kutsutaan.
Mulla on myös päässä joitakin luomia ja tosi ohut tukka ja hiustenlähtöä ollut, joten oon huolissani myös niistä pään luomista.
Joskus mulla pari luomee jotenki ärty auringosta. Niiden ympärille levis sellanen vaaleen ruskeen läikkä joka ajan kanssa katos sit itestään.
Mun suvussa ei kai oo melanoomaa ja isä on sellanen et se ruskettuu todella helposti ja äiti taas on vaalee, joka palaa todella helposti.
Aurinkorasvoja en oo kunnolla oikeen koskaan käyttäny, mut nyt mietin et pitäiskö ruveta käyttään? Mutta kuinka usein sitä sit käyttäs? Onko tervettä läträtä sillä joka päivä? Pääseekö iho hengittämään? Mikä ois rasvoista paras?
Ja mitään pitkä hihasia paitoja ja housuja en jaksais helteellä vetää päälle, muutenkin oon saanu just itsetuntooni nostettua ja uskallan kulkea seksikkäisissä pienissä vaatteissa kesällä. Ja hatut ei yksinkertasesti sovi tai huivi päässä näyttää ihan juntilta...
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 12:52"]Melanooma ei suoraan periydy,mutta jos suvussasi sitä on ollut, niin on kohonnut riski saada se.
[/quote]
Ei tietääkseni ole ollut.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:58"]No ei sun tarvitse ihoa koko ajan kytätä, kun vaan tiedostat, että jos jokin luomi muuttuu oudoksi tai sulle tulee joku uusi outo "luomi", joka ei lähde pois, niin niitä sitten tarkkailet ja lähdet tarvittaessa näyttämään lääkärille.
Nro 3.
[/quote]
mulla on heti liki 40 pientä luomea jos ksikki lasken. Enkä mielestäni edes ole runsasluominen.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 12:58"]riskiin vaikuttaa koko elämän aikana saatu säteilyannos, jota ihmiselle kertyy koko ajan, sekä palaminen varsinkin nuorena. itse ainakin käytän aurinkorasvaa, mutta en luota siihen sokeasti.
[/quote]
No huh. Niinpä. Sitähän kertyy kyllä koko ajan... Kaikkina vuoden aikoina?
Olis kyllä aika paskamaista jos joku tuollanen syöpä tulis, kun muuten elän terveellisesti, en polta, alkoholia käytän joskus sopivasti, syön hyvin, liikun joka päivä.
Mä mietin muutenkin et miks toi aurinko puhkasee mulle helvetisti koko ajan pieniä luomia...
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 11:08"]löysä paita ja löysät housut on ihan yhtä viileät, kun toppi ja shortsit. Ja varjossa keskipäivän aikaan. ja aurinkorasvaa alueille, joita ei voi peittää.
[/quote]
No en varmaan rupee mitään teltta vaatteita pitämään päällä! Enkö mä sanonu jo että oon nuori ja haluan olla seksikäs!
Anteeks nyt vaan kun kuulostaa todella pinnalliselta. Mutta ymmärrätte varmaan minunkin näkökulmaani. :(
JA MITÄ LÖYSÄÄ PAITAA TAI HOUSUJA EDES TARKOTAT?
[/quote]
No sit sulla on tasan kaksi vaihtoehtoa: hölvätä kunnon kerros tarpeeksi vahvasuojakertoimista aurinkorasvaa (sitä täytyy oikeasti laittaa PALJON eikä suoja silti vastaa vaatetuksen antamaan suojaa) ja lisätä sitä säännöllisin väliajoin silläkin uhalla, että näytät valkoiselta kalkkilaivan kapteenilta, tai ottaa riski ihosyövästä.
Itse sairastuin jo kolmekymppisenä, vaikken edes ole ihan kaikista helposti palavinta ihotyyppiä ja yleensä jonkun verran käytin aurinkorasvaakin (en kyllä läheskään tarpeeksi, näin jälkeenpäin muistellen tuubi saattoi kestää ties kuinka kauan vaikka mun auringossaolomäärilläni sen olisi oikein käytettynä kuulunut loppua viimeistään viikossa). Mutta töiden vuoksi auringossa tuli oltua paljon ja fyysisessä työssä oli kova hiki lyhythihaisissakin vaatteissa.
[/quote]
No eiköhän se riitä jos normaalin verran sitä rasvaa laittaa... Ja ostaa normaalin pullon sitä rasvaa, ei välttämättä tarvitse olla noin korkea suojakertoimeltaan...
Järki käteen nyt.
Hyvä että säkin tiedostit et vaatetuksesta mitä käyttää syksyllä, talvella ja keväällä voi tulla hieman kuuma kesällä tai helteellä...
Miten se sun melanooma sit hoidettiin?
[/quote]
Jos tarkoitat normaalilla esim. sellaista kerrosta, mitä laitat vaikkapa kosteusvoidetta iholle, niin ei, se ei todellakaan riitä aurinkorasvaa. Suojakerroin riippuu siitä, kauanko aikoo olla auringossa, pienet suojakertoimet antavat niin vähän palamatonta "lisäaikaa" että niiden käyttäminen on aika yhtä tyhjän kanssa.
Esim. maksihame on vilpoisa mutta peittävä vaate. Ei mikään talvivaate.
Mulla ei ollut melanooma, mutta toisentyyppinen ihosyöpä, saatiin onneksi ihan leikkaamalla hoidettua, ei ehtinyt levitä. Rumat ja isot arvet näkyvälle paikalle kyllä jäi, koska kasvaimen lisäksi täytyy leikata kunnon alue myös tervettä ihoa jotta saadaan varmistettua, ettei syöpäsoluja jää.
No en usko että sun vielä kannattaa olla huolissaan, mutta jos löytyy tummia , epäsäännöllisen muotoisia luomia niin ehkä niitä kannattaisi käydä lääkärille näyttämässä.
Mutta auringolta kannattaa kyllä suojautua kunnolla ainakin klo11-15 aikaan. Vaatteet suojaa parhaiten, ja niiden lisäksi suojavoidetta vähintään 30-kertoimella. Mä uskon että on mahdollista löytää kauniita ja suojaavia vaatteita. On punottuja reiällisiä hattuja, valkoisia, istuvia pellavapaitoja, söpöjä istuvia ruutupaitoja, joita voi pitää vaikka auki niin että saa seksikkäämmäksi. Pidä vaikka lyhyitä shortesa tai hameita, sääret kun eivät pala yleensä niin helposti, ja voihan ne rasvata.
Oma kokemus on, että olkapäät, dekoltee, hartiaseutu, kasvot ja jalkapöytä on tärkeintä suojata, koska auringonvalo osuu niihin suoremmassa kulmassa.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 12:58"]riskiin vaikuttaa koko elämän aikana saatu säteilyannos, jota ihmiselle kertyy koko ajan, sekä palaminen varsinkin nuorena. itse ainakin käytän aurinkorasvaa, mutta en luota siihen sokeasti.
[/quote]
No huh. Niinpä. Sitähän kertyy kyllä koko ajan... Kaikkina vuoden aikoina?
Olis kyllä aika paskamaista jos joku tuollanen syöpä tulis, kun muuten elän terveellisesti, en polta, alkoholia käytän joskus sopivasti, syön hyvin, liikun joka päivä.
[/quote]
Jep ympäri vuoden, kannattaa välillä seurata vähän uv-indeksiä. Kevät on siitä huonoa aikaa, että uv-säteily on silloin voimakasta mutta ihmiset eivät ymmärrä käyttää aurinkovoidetta, eikä ihokaan ole vielä tottunut aurinkoon. Samoin talvella esim. lasketellessa säteilyn määrä voi olla paljon suurempi kuin keskikesälläkään.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 11:30"]
No en varmaan rupee mitään teltta vaatteita pitämään päällä! Enkö mä sanonu jo että oon nuori ja haluan olla seksikäs!
[/quote]
Ja näin luonto karsii tyhmät pois...
[/quote]
Siis sinustako on tyhmää jos kesällä haluaa käyttää muitakin vaatteita mitä käyttää jo syksyllä, talvella ja keväällä? Esim. Niitä pitkähihasia ja collegeita. Ja sinusta on myös jotenkin poikkeavaa jos nuorena haluaa myös olla seksikäs ja kaunis ja pukeutua sen mukaisesti? Se on sinusta siis tyhmää että ihmiset haluavat kokea myös olonsa viehättäväksi?
OK.
[/quote]
Palanut iho on aika kaukana seksikkäästä. Seksikästä on se, että tuntee itsensä ja omat rajansa ja on riittävän itsevarma elääkseen omien tarpeidensa mukaan ei yhteiskunnan asettamien ihanteiden mukaan. Mäkin olen vasta 21-vuotias ja palan erittäin helposti. Keskipäivällä mä välttelen mahdollisuuksien mukaan pahinta auringonpaistetta, pukeudun juuri niihin suojaaviin vaatteisiin tai käytän kunnon aurinkosuojaa. Enkä todellakaan pukeugu mihinkään collegeen tai samoihin pitkähihaisiin, mitä käytän talvella. Talvella käytän lämmittäviä vaatteita ja kesällä suojaavia. Paljastavat asut voin sitten säästää iltoihin, kun aurinko ei polta enää yhtä pahasti. Mulle oma terveys on paljasta pintaa tärkeämpää
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 12:52"]Melanooma ei suoraan periydy,mutta jos suvussasi sitä on ollut, niin on kohonnut riski saada se.
[/quote]
Ei tietääkseni ole ollut.