Pitäiskö mun olla huolissaan melanoomasta?
Oon 19-vuotias nuori nainen ja mulla on paljon luomia, vaalee iho joka ei rusketu melkeen lainkaan, tahtoo herkästi palaa vaan. Ja sit nousee sellasta punasta pientä näppyä helposti, aurinkoihottumaksiko sitä kutsutaan.
Mulla on myös päässä joitakin luomia ja tosi ohut tukka ja hiustenlähtöä ollut, joten oon huolissani myös niistä pään luomista.
Joskus mulla pari luomee jotenki ärty auringosta. Niiden ympärille levis sellanen vaaleen ruskeen läikkä joka ajan kanssa katos sit itestään.
Mun suvussa ei kai oo melanoomaa ja isä on sellanen et se ruskettuu todella helposti ja äiti taas on vaalee, joka palaa todella helposti.
Aurinkorasvoja en oo kunnolla oikeen koskaan käyttäny, mut nyt mietin et pitäiskö ruveta käyttään? Mutta kuinka usein sitä sit käyttäs? Onko tervettä läträtä sillä joka päivä? Pääseekö iho hengittämään? Mikä ois rasvoista paras?
Ja mitään pitkä hihasia paitoja ja housuja en jaksais helteellä vetää päälle, muutenkin oon saanu just itsetuntooni nostettua ja uskallan kulkea seksikkäisissä pienissä vaatteissa kesällä. Ja hatut ei yksinkertasesti sovi tai huivi päässä näyttää ihan juntilta...
Kommentit (49)
löysä paita ja löysät housut on ihan yhtä viileät, kun toppi ja shortsit. Ja varjossa keskipäivän aikaan. ja aurinkorasvaa alueille, joita ei voi peittää.
jos on niin hölmö ettei halua aurinkorasvaa käyttää, niin peitä edes ne luomet esimerkiksi sinkkipastalla(saa apteekista, estää uv-säteiden läpipääsyn) kun keikut auringossa
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 11:08"]löysä paita ja löysät housut on ihan yhtä viileät, kun toppi ja shortsit. Ja varjossa keskipäivän aikaan. ja aurinkorasvaa alueille, joita ei voi peittää.
[/quote]
No en varmaan rupee mitään teltta vaatteita pitämään päällä! Enkö mä sanonu jo että oon nuori ja haluan olla seksikäs!
Anteeks nyt vaan kun kuulostaa todella pinnalliselta. Mutta ymmärrätte varmaan minunkin näkökulmaani. :(
JA MITÄ LÖYSÄÄ PAITAA TAI HOUSUJA EDES TARKOTAT?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:58"]No ei sun tarvitse ihoa koko ajan kytätä, kun vaan tiedostat, että jos jokin luomi muuttuu oudoksi tai sulle tulee joku uusi outo "luomi", joka ei lähde pois, niin niitä sitten tarkkailet ja lähdet tarvittaessa näyttämään lääkärille.
Nro 3.
[/quote]
Kiva kun mulla on luomia kaikissa sellasissa paikoissa jota en edes huomaa tai näe... Esim. Toi päänahka. :(
Niitä päässä olevia luomia voisit käyä näyttämässä lääkärille, ne voisi olla ihan hyvä poistaa. Luomenpoisto on pikku juttu ja paraneminen on nopeaa. Minulla on kanssa paljon luomia ja lapsena paloin joka kesä ainakin kerran. Nyt keski-ikäisenä yhdestä luomesta löytyi solumuutoksia. Minulla kävi hyvä tuuri, sillä keuhkoja kuunnellut lääkäri huomasi, että luomi näyttää epänormaalilta ja kehotti hankkiutumaan siitä eroon.
Ainakin aiemmin syöpäjärjestöillä oli eri paikkakunnilla tilaisuuksia, jonne pystyi varaamaan ajan luomien tarkastusta varten. Luomia voi myös itse kuvata vaikka vuoden välein, niin siitä on helppo seurata, muuttuuko niiden ulkonäkö. Tuon vinkin sain syöpäjärjestön sivuilta - siellä tuli käytyä, kun odotin tuloksia luomenpoiston jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 11:30"]
No en varmaan rupee mitään teltta vaatteita pitämään päällä! Enkö mä sanonu jo että oon nuori ja haluan olla seksikäs!
[/quote]
Ja näin luonto karsii tyhmät pois...
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 11:08"]löysä paita ja löysät housut on ihan yhtä viileät, kun toppi ja shortsit. Ja varjossa keskipäivän aikaan. ja aurinkorasvaa alueille, joita ei voi peittää.
[/quote]
Anteeks nyt vaan kun kuulostaa todella pinnalliselta. Mutta ymmärrätte varmaan minunkin näkökulmaani. :(
[/quote]
sinuna en vaivaasi pikkupäätäsi näillä asioilla. keskity terveysasioissa vain raskauden ehkäisyyn, niin se on kaikille parempi:-)
Suojaudut pahimmalta paahteelta klo 11-15. Et käristä itseäsi päiväkausia rannalla. Käytät tarvittaessa aurinkovoiteita 30 Uv suoja ja yli. Jos luomi muuttaa väriään, kasvaa , hilseilee tms niin lääkäriin. Nimim en ole terveysalan ihminen mutta on tervettä järkeä
Mulla on pitkästi yli 100 luomea, mitä pidetään melanooman riskirajana, vai miten se sanottaisiin. Lisäksi mulla on myös vaalea iho, joka ei kunnolla rusketu ja lähisukulaiseni on kuollut melanoomaan. Mulla oon paljon riskitekijöitä enkä sen vuoksi paljoa uskalla aurinkoa ottaa. Mutta sitähän sanotaan, että lapsena poltettu iho on yksi suurimmista tekijöistä ja kyllähän se iho taisi lapsena muutaman kerran palaa...
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 11:46"]Niitä päässä olevia luomia voisit käyä näyttämässä lääkärille, ne voisi olla ihan hyvä poistaa. Luomenpoisto on pikku juttu ja paraneminen on nopeaa. Minulla on kanssa paljon luomia ja lapsena paloin joka kesä ainakin kerran. Nyt keski-ikäisenä yhdestä luomesta löytyi solumuutoksia. Minulla kävi hyvä tuuri, sillä keuhkoja kuunnellut lääkäri huomasi, että luomi näyttää epänormaalilta ja kehotti hankkiutumaan siitä eroon.
Ainakin aiemmin syöpäjärjestöillä oli eri paikkakunnilla tilaisuuksia, jonne pystyi varaamaan ajan luomien tarkastusta varten. Luomia voi myös itse kuvata vaikka vuoden välein, niin siitä on helppo seurata, muuttuuko niiden ulkonäkö. Tuon vinkin sain syöpäjärjestön sivuilta - siellä tuli käytyä, kun odotin tuloksia luomenpoiston jälkeen.
[/quote]
Ehkäiseekö se luomen poisto syövän?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 11:30"]
[/quote]
Ja näin luonto karsii tyhmät pois...
[/quote]
Siis sinustako on tyhmää jos kesällä haluaa käyttää muitakin vaatteita mitä käyttää jo syksyllä, talvella ja keväällä? Esim. Niitä pitkähihasia ja collegeita. Ja sinusta on myös jotenkin poikkeavaa jos nuorena haluaa myös olla seksikäs ja kaunis ja pukeutua sen mukaisesti? Se on sinusta siis tyhmää että ihmiset haluavat kokea myös olonsa viehättäväksi?
OK.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 11:30"]
[/quote]
[/quote]
sinuna en vaivaasi pikkupäätäsi näillä asioilla. keskity terveysasioissa vain raskauden ehkäisyyn, niin se on kaikille parempi:-)
[/quote]
Hohhotihoijaa. Vaikka koittaisi olla kuinka asiallinen ja pyydellä anteeksi sitä jos sattuu kuulostamaan hieman pinnalliselta, niin silti saa tälläsiä vastauksia. Ja silti, noita idiootteja vastauksia yläpeukutetaan. Ja toisia minun vastauksia taas helvetisti alapeukutetaan. Ja jossain vastauksissa ei ole ollenkaan alapeukkua. Jännää.
Melanooma ei liene periytyvä. Mun sukulainen sai melanooman 15-vuotiaana ja kuoli siihen reilut 10 vuotta myöhemmin. Käy näyttämässä luomiasi ja käytä järkeäsi auringossa oloon (kellonajat, aurinkovoiteet, vaatetus).
[/quote]
[/quote]
No sit sulla on tasan kaksi vaihtoehtoa: hölvätä kunnon kerros tarpeeksi vahvasuojakertoimista aurinkorasvaa (sitä täytyy oikeasti laittaa PALJON eikä suoja silti vastaa vaatetuksen antamaan suojaa) ja lisätä sitä säännöllisin väliajoin silläkin uhalla, että näytät valkoiselta kalkkilaivan kapteenilta, tai ottaa riski ihosyövästä.
Itse sairastuin jo kolmekymppisenä, vaikken edes ole ihan kaikista helposti palavinta ihotyyppiä ja yleensä jonkun verran käytin aurinkorasvaakin (en kyllä läheskään tarpeeksi, näin jälkeenpäin muistellen tuubi saattoi kestää ties kuinka kauan vaikka mun auringossaolomäärilläni sen olisi oikein käytettynä kuulunut loppua viimeistään viikossa). Mutta töiden vuoksi auringossa tuli oltua paljon ja fyysisessä työssä oli kova hiki lyhythihaisissakin vaatteissa.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 12:40"]Melanooma ei liene periytyvä. Mun sukulainen sai melanooman 15-vuotiaana ja kuoli siihen reilut 10 vuotta myöhemmin. Käy näyttämässä luomiasi ja käytä järkeäsi auringossa oloon (kellonajat, aurinkovoiteet, vaatetus).
[/quote]
Niin mitä mun nyt PITÄIS kesä vaatteina sit oikeen pukea? Topit, mekot, hameet, sortsitko ei käy????
Ja pitääkö kauppamenotkin kahtoa esim. Kellosta et kun klo on 11-15 nii mä en voi lähtee kävelemään kauppaan?
Tai jos kaverit pyytää ulos, ilmotanko että voin tulla klo 15 jälkeen vasta?
Ja mietin et onko nuo aurinkorasvatkaan nyt täysin turvallisia, jostain kuullu et NEKIN voi jopa aiheuttaa syöpää?
Melanooma ei suoraan periydy,mutta jos suvussasi sitä on ollut, niin on kohonnut riski saada se.
riskiin vaikuttaa koko elämän aikana saatu säteilyannos, jota ihmiselle kertyy koko ajan, sekä palaminen varsinkin nuorena. itse ainakin käytän aurinkorasvaa, mutta en luota siihen sokeasti.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 11:30"]
[/quote]
[/quote]
No sit sulla on tasan kaksi vaihtoehtoa: hölvätä kunnon kerros tarpeeksi vahvasuojakertoimista aurinkorasvaa (sitä täytyy oikeasti laittaa PALJON eikä suoja silti vastaa vaatetuksen antamaan suojaa) ja lisätä sitä säännöllisin väliajoin silläkin uhalla, että näytät valkoiselta kalkkilaivan kapteenilta, tai ottaa riski ihosyövästä.
Itse sairastuin jo kolmekymppisenä, vaikken edes ole ihan kaikista helposti palavinta ihotyyppiä ja yleensä jonkun verran käytin aurinkorasvaakin (en kyllä läheskään tarpeeksi, näin jälkeenpäin muistellen tuubi saattoi kestää ties kuinka kauan vaikka mun auringossaolomäärilläni sen olisi oikein käytettynä kuulunut loppua viimeistään viikossa). Mutta töiden vuoksi auringossa tuli oltua paljon ja fyysisessä työssä oli kova hiki lyhythihaisissakin vaatteissa.
[/quote]
No eiköhän se riitä jos normaalin verran sitä rasvaa laittaa... Ja ostaa normaalin pullon sitä rasvaa, ei välttämättä tarvitse olla noin korkea suojakertoimeltaan...
Järki käteen nyt.
Hyvä että säkin tiedostit et vaatetuksesta mitä käyttää syksyllä, talvella ja keväällä voi tulla hieman kuuma kesällä tai helteellä...
Miten se sun melanooma sit hoidettiin?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:55"]Palameinen on eri asia kuin syöpä. Mutta kaikki varmaan tietää (koulussakin opetetaan) kuinka suojautuu palamiselta. Se vatti vain hiukan järjen käyttöä.
[/quote]
No pienille lapsille ainakin päähineet?
Aurinkorasva?
Olla tarpeeksi myös varjossa/sisällä?
Riittääkö?
Ei kai kukaan oikeasti helteessä jaksa pitkissä housuissa tai paidoissa kulkee... Sitähän tukehtuu... Vai eikö teistä tunnu välillä todella kuumalta vaikka ois vaan toppi ja sortsit?