Pitäiskö mun olla huolissaan melanoomasta?
Oon 19-vuotias nuori nainen ja mulla on paljon luomia, vaalee iho joka ei rusketu melkeen lainkaan, tahtoo herkästi palaa vaan. Ja sit nousee sellasta punasta pientä näppyä helposti, aurinkoihottumaksiko sitä kutsutaan.
Mulla on myös päässä joitakin luomia ja tosi ohut tukka ja hiustenlähtöä ollut, joten oon huolissani myös niistä pään luomista.
Joskus mulla pari luomee jotenki ärty auringosta. Niiden ympärille levis sellanen vaaleen ruskeen läikkä joka ajan kanssa katos sit itestään.
Mun suvussa ei kai oo melanoomaa ja isä on sellanen et se ruskettuu todella helposti ja äiti taas on vaalee, joka palaa todella helposti.
Aurinkorasvoja en oo kunnolla oikeen koskaan käyttäny, mut nyt mietin et pitäiskö ruveta käyttään? Mutta kuinka usein sitä sit käyttäs? Onko tervettä läträtä sillä joka päivä? Pääseekö iho hengittämään? Mikä ois rasvoista paras?
Ja mitään pitkä hihasia paitoja ja housuja en jaksais helteellä vetää päälle, muutenkin oon saanu just itsetuntooni nostettua ja uskallan kulkea seksikkäisissä pienissä vaatteissa kesällä. Ja hatut ei yksinkertasesti sovi tai huivi päässä näyttää ihan juntilta...
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 15:54"]
UP
[/quote]
miksi?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 15:59"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 15:54"]
UP
[/quote]
miksi?
[/quote]
Mitä miksi? :D
Ei nuo auronkorasvatkaan niin terveellisiä ole. Parempi vältellä aurinko ja pitää vaatteita jotka suojelevat.
NIIN EI OLE KYSE SIITÄ, ettenkö HALUAISI käyttää aurinkorasvaa, vaan mä mietin myös SEN turvallisuuden päälle... :/
Eli siis mieluumin vaarannat terveytesi, kuin käytät suojaavia vaatteita? Et taida olla penaalin terävin kynä...
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 16:21"]Eli siis mieluumin vaarannat terveytesi, kuin käytät suojaavia vaatteita? Et taida olla penaalin terävin kynä...
[/quote]
Voi herranjumala, kai saan kesällä käyttää toppia? Saanhan? Enks mä kerkee sit kylmemmällä ilmalla käyttää farkkuja ja pitkähihasia paitoja? Eiks se oo niinku säässä sään tavalla?
Mutta kuulostiko teidän mielestä terveeltä ja kohtuulliselta tuo mun suunitelma?
Ja ainiin maksimekot on kans kivoja, muttei ne suojaa muuten kaulaa, olkapäitä, käsivarsia, kasvoja.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 15:59"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 15:54"]
UP
[/quote]
miksi?
[/quote]
[/quote]
Mitä uppaamista tässä enää on? Sulle on kerrottu, mikä vaikuttaa melanooman todennäköisyyteen, ja miten sitä riskiä voi pienentää. Mitä tässä enää jankkaamaan?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 16:01"]
UP
[/quote]
miksi?
[/quote]
[/quote]
Mitä uppaamista tässä enää on? Sulle on kerrottu, mikä vaikuttaa melanooman todennäköisyyteen, ja miten sitä riskiä voi pienentää. Mitä tässä enää jankkaamaan?
[/quote]
Haluan vielä vastauksia mun 39 viestiin.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 16:01"]
UP
[/quote]
miksi?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Todennäköisyyttä ei voi kukaan sinulle kertoa. Jos iho punoittaa, se on palanut.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 16:38"]
UP
[/quote]
miksi?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Todennäköisyyttä ei voi kukaan sinulle kertoa. Jos iho punoittaa, se on palanut.
[/quote]
Entä jos se ei enää tänään punoita, vaan näyttää ruskettuneelta? Mutta eilen punotti.
yllensä melanooma tulee vanhemmiten. Jumppamaikkamme,joka otti aurinkoa aina kuin mahdollista ja luennoi meille senterveellisyydestä, sairastui vasta liki 60 v ja kuoli kaksi vuotta myöhemmin. Mieheni issoveljellä,joka asuu aurinkoisessa maassa, sai melanooman 57 v. On nyt ihan ok, etäispesäkkeetkin nähtävästi saatu hoidettua. Kaverini isoäidin syöpä löytyi yli 70 v, kerkesi kuolla toiseen tautiin, syöpä eteni niin hitaasti.
Kyllä sun kannattaa vähän miettiä, miten käyttäydyt helteessä. Nykyään melanooma valitettavasti iskee yhä nuoremmille, itse oli 30 vee sairastuttuani. Ja ihan perusaurinkokäyttäytymistä takana, en ole ottanut aurinkoa erityisesti, ei koskaan solariumia, mutta etelänmatkoja jonkin verran ja iho palanut muutaman kerran. Mutta se vaalea iho on todella arka. Ei mullakaan ole kellään suvussa melanoomaa tai muitakaan syöpiä, silti kävi näin.
suosittelisin siis suakin vähän katsomaan sitä pukeutumista, käyttämään aurinkorasvaa ainakin pahimpaan aikaan (11-15) ja jos menet pitkäksi aikaa rannalle tai muuta, niin hattua päähän. Ei nyt kannata hysterisoitua, mutta ottamaan tämän huomioon. Ja menethän sitten heti lääkäriin, jos tulee epäilyttävän näköisiä ihomuutoksia! Jos melanoomaa ei havaita ajoissa, on se tosi vaarallinen tauti.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:30"]yllensä melanooma tulee vanhemmiten. Jumppamaikkamme,joka otti aurinkoa aina kuin mahdollista ja luennoi meille senterveellisyydestä, sairastui vasta liki 60 v ja kuoli kaksi vuotta myöhemmin. Mieheni issoveljellä,joka asuu aurinkoisessa maassa, sai melanooman 57 v. On nyt ihan ok, etäispesäkkeetkin nähtävästi saatu hoidettua. Kaverini isoäidin syöpä löytyi yli 70 v, kerkesi kuolla toiseen tautiin, syöpä eteni niin hitaasti.
[/quote]
Eli mun ei tarviis varsinaisesti pelätä et sairastusin ihosyöpään?
Kyllä, jokaisen täytyy. Varsinkin jos palat helposti ja sinulla on paljon luomia. Useimmiten palamisen näkyy vasta vuosien päästä, mutta ei toki kannata riskeerata. Vuodet kuluu yllättävän nopsaan, joten et varmaan ole valmis lähtemään tästä elämästä turhan aikaisin, vaikka se nyt tuntuisikin kaukaiselta asialta. Ja toki se voi iskeä nuoreenkin.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:37"]Kyllä sun kannattaa vähän miettiä, miten käyttäydyt helteessä. Nykyään melanooma valitettavasti iskee yhä nuoremmille, itse oli 30 vee sairastuttuani. Ja ihan perusaurinkokäyttäytymistä takana, en ole ottanut aurinkoa erityisesti, ei koskaan solariumia, mutta etelänmatkoja jonkin verran ja iho palanut muutaman kerran. Mutta se vaalea iho on todella arka. Ei mullakaan ole kellään suvussa melanoomaa tai muitakaan syöpiä, silti kävi näin.
suosittelisin siis suakin vähän katsomaan sitä pukeutumista, käyttämään aurinkorasvaa ainakin pahimpaan aikaan (11-15) ja jos menet pitkäksi aikaa rannalle tai muuta, niin hattua päähän. Ei nyt kannata hysterisoitua, mutta ottamaan tämän huomioon. Ja menethän sitten heti lääkäriin, jos tulee epäilyttävän näköisiä ihomuutoksia! Jos melanoomaa ei havaita ajoissa, on se tosi vaarallinen tauti.
[/quote]
Apua! Kuinka usein mun pitäis näitä ihomuutoksia sit kytätä? Äsken kun ite laskin luomia nii niitä oli n. 40 ja lisää löytyy kyl vielä.
Ja en mäkään varsinaisesti koskaan ota aurinkoa, koska en rusketu. Et meen tuolla jossain muuten vaan. Mut onhan se välillä kiva mennä rannalle tai muualle vaan istumaan ja nauttia tuosta rentouttavasta lämmöstä. <3 koska suomessa on usein niin kylmä. Etelänmatkoja en oo tehny.
Minkälaisia hattuja sit käyttäsin? Lierihattujako? Lippalakkeja? Näytän niissä ihan idiootilta ja muutenkin ne hiostaa päänahkaa, mielummin menee tähän aikaan tukka hulmuten kun talvella ja kylmään aikaan joutuu sit kuitenki hattuu käyttämään kun niin kylmä...
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:41"]Kyllä, jokaisen täytyy. Varsinkin jos palat helposti ja sinulla on paljon luomia. Useimmiten palamisen näkyy vasta vuosien päästä, mutta ei toki kannata riskeerata. Vuodet kuluu yllättävän nopsaan, joten et varmaan ole valmis lähtemään tästä elämästä turhan aikaisin, vaikka se nyt tuntuisikin kaukaiselta asialta. Ja toki se voi iskeä nuoreenkin.
[/quote]
No mikä ois turhan aikasin? Mie kyllä nään sen palamisen heti punaisena ihona? :o
Palameinen on eri asia kuin syöpä. Mutta kaikki varmaan tietää (koulussakin opetetaan) kuinka suojautuu palamiselta. Se vatti vain hiukan järjen käyttöä.
No ei sun tarvitse ihoa koko ajan kytätä, kun vaan tiedostat, että jos jokin luomi muuttuu oudoksi tai sulle tulee joku uusi outo "luomi", joka ei lähde pois, niin niitä sitten tarkkailet ja lähdet tarvittaessa näyttämään lääkärille.
Nro 3.
No huhhuh minkälaista säätämistä.
Mä tulin siihen tulokseen et luomuna tuolla pääasias meen. Mut sit jos on tarkotus olla pidempään ulkona tai mennä biitsille makoilee ja rentoutuu nii laittaa sit sitä aurinkovoidetta.
Keskipäivällä oon harvemmin missään ulkona menossa, riippuu päivästä ja fiiliksestä. Vietän myös sisällä aikaa ja varjossa.
Kuinka todennäköisesti näytän ihosyövän jos toimin näin?
Ja miks mun iho näytti eilen kärsivarsista punaselta mut tänään ruskettuneelta? Vieläkin on kyl paljon sellasta pientä näppyy.