Äidin opiskelu: vauva hoitoon muutamaksi tunniksi viikossa
Meillä on mietinnässä opintojeni edistäminen hoitovapaan aikana. Muutama erilainen vaihtoehto on tullut mieleen:
A) Yliopiston lapsiparkki, jonne voisi saada vakihoitoajan max. 3h kerrallaan, kaksi kertaa viikossa.
B) Hoitajan palkkaaminen kotiin esim. 6h yhtenä päivänä viikossa. Olisin tuolloin itse kotona, toisessa huoneessa opiskelemassa.
Kumpi vaihtoehdoista kuulostaisi vähemmän stressaavalta 1-v vauvalle? Lapsi on ainakin tällä hetkellä kovin kiinnostunut muista lapsista ja hihkuu riemusta nähdessään heitä esim. muskarissa. Lapsiparkissa näkisi muita lapsia, mutta siellä ei olisi äiti koko ajan tarvittaessa saatavilla. Ajatuksia? Kokemuksia?
Kommentit (12)
Mun kaverilla on tosi hyvät kokemukset lapsiparkista. Vei lappsen sinne heti kun täytti ikärajan ja kaikki on mennyt hyvin. Sitten voi kierrellä lapsen kanssa vaikka asioilla kaupungilla luentojen jälkeen.
Lapseni hoiti sellainen henkilö kuin isä. Hän järjesteli työnsä niin, että oli lapsen kanssa kotona ja minä yliopistolla.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:29"]Kumpi edistäisi paremmin opiskeluasi? Yliopistolla tapaisit muitakin opiskelijoita, kotona olisit yksin ja vain nettiyhteyden varassa.
[/quote]
Kyse on jokatapauksessa yksin puurtamisesta, aineistojen analysoinnista ja kirjoitustyöstä. Kotona ei ainakaan olisi niitä muita ihmisiä "häiriöksi" :) . Olen hoitovapaalla siihen saakka kun lapsi on 2-v, sen jälkeen isä jää kotiin. Kotona on mukavaa vauvan kanssa, mutta kovasti haluaisin jo päästä edistämään omia opintoja. Ajoittain syyllisyyttä herättävä ajatus.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:33"]Lapseni hoiti sellainen henkilö kuin isä. Hän järjesteli työnsä niin, että oli lapsen kanssa kotona ja minä yliopistolla.
[/quote]
Hienoa, että teillä on toiminut tämä ratkaisu. Meillä mies tekee koko ajan ylitöitä jo nyt, joten ylimääräiset palkattomat vapaat pitäisi kuroa kiinni yö- ja viikonloppuaikaan :). Nyt hän on pystynyt olemaan yhden päivän kuukaudessa kotona, kun olen ollut kurssilla.
Pystyisitkö kotona keskittymään kunnolla, kun lapsi esim. Itkee? Ts. Pystyisitkö vain jatkamaan kirjoittamista ja luottamaan, että hoitaja hoitaa, vai ponkaisitko heti katsomaan, mikä hätänä?
lastenhoitajana en itse tykkää hoitaa lasta niin, että vanhempi on kotona, mutta voithan kokeilla molempia vaihtoehtoja :) sitäpaitsi yksivuotias ei ole enää niin pieni, etteikö selviäisi muutamaa tuntia lapsiparkissa, monihan on tuon ikäisenä jo täyttä päivää päiväkodissa
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:29"]Kumpi edistäisi paremmin opiskeluasi? Yliopistolla tapaisit muitakin opiskelijoita, kotona olisit yksin ja vain nettiyhteyden varassa.
[/quote]
Kyse on jokatapauksessa yksin puurtamisesta, aineistojen analysoinnista ja kirjoitustyöstä. Kotona ei ainakaan olisi niitä muita ihmisiä "häiriöksi" :) . Olen hoitovapaalla siihen saakka kun lapsi on 2-v, sen jälkeen isä jää kotiin. Kotona on mukavaa vauvan kanssa, mutta kovasti haluaisin jo päästä edistämään omia opintoja. Ajoittain syyllisyyttä herättävä ajatus.
[/quote]Kyllä lapsi on miljoonasti enemmän häiriöksi kuin montamonta aikuista. Varmana kuuntelisist mitä lapsen kanssa puuhataan ja tarkistelisit ja neuvoisit. Etkä varmasti pahalla, mutta ei niitä vain voi sulkea mielestä jos on itse lähellä.
Minä olen hämmästynyt, miten hyvin oon pystynyt opiskelemaan myös kotona, vaikka oon kotona (ja isä hoitaa lasta). Luulin, että ei tule mitään ja pitää mennä kirjastoon, mutta kokeilin kuitenkin kotona. Mulla on jopa ovi auki ja lapsi käy välillä jopa siinä pyörimässä ja jopa imetän välillä samalla, kun luen artikkeleita jne. Mitään en toki tajua, jos mies on jotain sanonut, olenkin sanonut, että jos OIKEASTI on jotain asiaa, niin sitten pitää tulla nykimään hihasta ja keskeyttää opiskelu. Toki ovat suurimman osan ajasta ulkona/alakerrassa.
Koko lukuvuoden olen nyt opiskellut. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 13:27"]Etkö voi poistua kotoa opiskelemaan vaikka kirjastoon? Olisi tehokkaampaa kuin kotona olo.
[/quote]
Olen jo useamman vuoden tehnyt opintojani ihan kotoa käsin. Olen sen verran vanhanaikainen, että käytän edelleen paljon ihan paperisessa muodossa olevaa materiaalia. Kynnys siihen, että jaksaisin raahata kirjoja, papereita ja läppäriä kirjastoon on tähänkin asti ollut korkea. :D
Itse en ole vielä valmis siihen, että jättäisin lapsen pitkäksi aikaa kodin ulkopuolelle hoitoon. Siksi mietimme hoitajan palkkaamista kotiin niin, että minä olen ainakin aluksi tarvittaessa tavoitettavissa. Harmillista, että isovanhemmat ovat jo sen verran iäkkäitä, että heistä ei oikein ole apua tilanteessa. Tulisivat varmaan mieluusti lapsen kanssa päivää viettämään, mutta joutuisin kuitenkin itse vaihtamaan vaipat, nostella lasta yms.
Meillä on hyviä kokemuksia lapsiparkista (HY). Hoitajat (2 kpl) olivat ihania, ja lapsia oli paikalla kerrallaan vain neljä. Meidän lapsi oli siellä kerran viikossa 2 h, klo 14-16. Sitten isä haki hänet, ja minä jatkoin opiskelua iltaan saakka. Sain siis tehtyä liki täyden työpäivän. Kotona olisin aina toisella korvalla kuunnellut, mitä lapsi touhuaa. Ja kun keskittyminen työhön kerran herpaantuu, niin uudelleen vauhtiin pääseminen on työlästä.
Lapsiparkki on myös huomattavasti edullisempi kuin palkattu hoitaja.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:33"]Lapseni hoiti sellainen henkilö kuin isä. Hän järjesteli työnsä niin, että oli lapsen kanssa kotona ja minä yliopistolla.
[/quote]
Olipa ikävään sävyyn kirjoitettu kommentti.
Etkö voi poistua kotoa opiskelemaan vaikka kirjastoon? Olisi tehokkaampaa kuin kotona olo.
Kumpi edistäisi paremmin opiskeluasi? Yliopistolla tapaisit muitakin opiskelijoita, kotona olisit yksin ja vain nettiyhteyden varassa.