"Miesten työt" teillä?
Lyhyesti: mies haluaisi meillä kotona tehdä vain lähinnä ns. miesten töitä, ja jos aikaa jää, niin sitten "auttaa" minua "naisten töissä". Olen koettanut takoa järkeä päähän, että ei ole erikseen naisten ja miesten töitä, mutta hän ei välitä.
Haluankin kysyä, millaisia "miesten töitä" teidän muiden perheissä on? Tekeekö miehenne niitä? Pihatöitä, lumitöitä, remppaa, auton huoltoa, polttopuiden tekoa, lämmittämistä? Vai onko nämä hommat ulkoistettu teillä?
Kommentit (29)
Naisten töitä olivat halkojen hakkaaminen, saunan vedenkanto, mutta ei saa sitten sanoa ihmisille että olet joutunut.
Hekoheko ihan totta ei ole erikseen. Jos molemmat käyvät töissä, työt tulee jakaa.
Meillä meinas mies lipsua sellaiseksi että minä siivoan, laitan ruoan ymsp. ja hän poraa sitten taulukoukun seinään (vaikka minä oikeasti osaan senkin homman paremmin). En antanut, sillä tiesin että oman kämppänsä piti siistinä ja laittoi oman ruokansa ennen kuin muutettiin yhteen. Sanoin että tämä on samalla tavalla hänen kämppänsä kuin se edellinenkin oli ja että hän hoitaa sitä taloutta yhtälailla. Onneksi mies ei ole luonteeltaan epäreilu vaikka onkin joskus pihalla kuin lumiukko joten homma alkoi sujua (ja minä saan porata ja vasaroida ja laittaa IKEAt kokoon). Olen kuullut niistäkin miehistä joihin ei toimi puhe, uhkailu eikä lahjonta. En tosin ymmärrä heidän motivaatiotaan tai heidän puolisoidensa loputonta ymmärrystä tai valitusta. Itse olen niin allerginen kaikelle epäreiluudelle.
Tiivistän:
1. Kaikki, mitä minua ei huvita tehdä ja jonka saan nakitettua. ;) Voi sisältää ihan mitä tahansa.
2. Kaikki, mikä saa minut hermoromahduksen partaalle vaikka kuinka yritän.
Myös esim. miesten karkit ja miesten jäätelöt ovat niitä, jotka ovat minun mielestäni hirveän pahoja. Kaikki hyvät ovat naisten karkkia!
... Toisaalta: mieheni nakittaa yhtä lailla minulle hommia ja löydän itseni auttamasta kun hän surkuttelee surkeuttaan epäonnistuneen homman ääressä. Että kaipa se balanssi kuitenkin säilyy.
Minä siivoan, tiskaan ja pesen pyykkiä siinä missä avovaimonikin. Tosin, olemme sopineet, että hän tekee hieman enemmän noita koska minä teen ruoan joka päivä. Ei siksi, etten pitäisi noiden muiden tekemisestä, vaan että työt menisivät edes suhteellisesti tasan.
Mies auttaa lemmikkien kuivikkeiden vaihdossa (ei tee yksin) ja pesee ikkunat kerran 1-2 vuodessa. Joskus (=harvemmin kuin kerran kuussa) voi käynnistää pesukoneen, tyhjentää sen, ripustaa pyykit kuivumaan tai tekee ruokaa. Käy kaupassa kyllä melkein joka viikko, yksinkin. Vie roskat ehkä kerran kuussa. Olen myös opettanut pesemään vessanpyntystä pahimmat raidat pois, mutta ei siivoa koko pyttyä koskaan.
Minulle jää vain imurointi, lattioiden pesu, pölyjen pyyhkiminen, pintojen siivoukset, päävastuu pyykeistä, järjestely, tavaroiden paikalleen laitto, lakanoiden ja pyyhkeiden vaihto, iso osa kauppareissuista, suurin osa yhteisistä raha-asioista, lemmikkien eläinlääkärireissut, vaatehuolto (korjaukset yms) ja työnjohto eli huolehtiminen siitä että asiat tapahtuvat.
Meillä näin
useammin mies tekee : pyykin pesu ja ruoan valmistus.
mies tekee aina : puhtaiden vaatteiden viikaus ja kaappiin laitto, lumityöt, nurmikon leikkaus, rengaiden vaihto, pihalle rakentaminen
yhdessä : kaupassa käynti, pihan laitto kesällä, siivous, remontointi
minä yksin: leipominen, mutta mies avustaa tarvittaessa
Ukko tekee kotityöt, mä vedän lonkkaa
Meillä miesten työt ovat:
-Tiskikoneen tyhjennys ja täyttö
-imurointi
-wc:n pesu
-keittiön puhtaana pitäminen
-Vaatteiden pesu, kuivausrumpuun aittaminen, viikkaaminen sekä vaatteiden jalittelu kaappiin.
- kylpyhuoneen/saunan siivuos
-lakanoiden vaihtaminen
-grillin puhdistus
-renkaiden vaihto autoista
-pölyjen pyyhkiminen
Itse lähinnä teen ruokaa, hoidan lapsia sekä hoidan lastenhuoneiden siisteydessä. Jos tulee joku lampun vaihto tai ruuvimeisseliä tarvitseva asia, niin minä hoidan.
Ei meillä kyllä ole mitään "miesten töitä" näin kerrostalossa asuessa. Auton renkaat vaihtaa ulkopuolinen ja niihin vähiin remppoihin, joita meillä on, pystyn minäkin tekemään ammattini ansiosta. Eli aika lailla menee tasan kaikki hommat, ruuanlaitosta pintaremontteihin.