Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Miesten työt" teillä?

Vierailija
22.05.2014 |

Lyhyesti: mies haluaisi meillä kotona tehdä vain lähinnä ns. miesten töitä, ja jos aikaa jää, niin sitten "auttaa" minua "naisten töissä". Olen koettanut takoa järkeä päähän, että ei ole erikseen naisten ja miesten töitä, mutta hän ei välitä.

Haluankin kysyä, millaisia "miesten töitä" teidän muiden perheissä on? Tekeekö miehenne niitä? Pihatöitä, lumitöitä, remppaa, auton huoltoa, polttopuiden tekoa, lämmittämistä? Vai onko nämä hommat ulkoistettu teillä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 13:38"]

Haluankin kysyä, millaisia "miesten töitä" teidän muiden perheissä on? Tekeekö miehenne niitä? Pihatöitä, lumitöitä, remppaa, auton huoltoa, polttopuiden tekoa, lämmittämistä? Vai onko nämä hommat ulkoistettu teillä?

[/quote]

Meillä mies tekee lumityöt ja nurmikon leikkuun sekä takkapuiden hankkimisen. Useimmiten hoitaa myös takan. Saunan pesee aina mies, ja hoitaa myös lattiakaivot. Mies vie aina roskat ja hakee lehden aamulla postilaatikosta. Ymmärrän arvostaa näitä viimeksi mainittuja vasta kun jään pariksi päiväksi yksin kotiin. :) Yhdessä hoidetaan pihatyöt, remppahommat, kaupassakäynti ja ruuanlaitto, mutta niitäkin mies tekee useammin. Oikeastaan vain siivous ja pyykinpesu on meillä täysin mun hommia, pyykinpesu omasta vaatimuksestani. Siivouksen mieluusti ulkoistaisin, mutta just nyt ei oo varaa.

Vierailija
2/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meillä varsinaisesti ole jaettu töitä, mutta kyllä tietyt hommat vaan jää miehelle, koska ne yksinkertaisesti häneltä sujuu ja minulta ei. Tällaisia töitä ovat auton renkaiden vaihto, pikku remontit ja korjaukset, pääsääntöisesti lumityöt (teen niitä kyllä joskus minäkin), polttopuiden pilkkominen, puiden kaato, dokumenttien arkistointi, polkupyörien huolto... Mies kyllä myös laittaa ruokaa ja pesee pyykkejä ja siivoaa. Ne ei ole yksin mun hommia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies hoitaa suurimman osan seuraavista: ruokien hankinta ja valmistus, sisä- ja ulkotilojen korjaukset ja kunnossapito, kaikki sähköön ja elektronisiin laitteisiin liittyvä työ. Siivoukseen ja pyykinpesuun hän ei juuri puutu. Mitä tästä yli jää, on aika paljon yhteistä. Tällainen työnjako ei ole syntynyt päätöksellä vaan vain jotenkin loksahtanut paikalleen.

Vierailija
4/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies kokkaa ja pesee pyykit, minä hoidan loput :)

Vierailija
5/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee yleensä enimmät työkaluja vaativat hommat ja imuroi. Minä pesen suurimman osan pyykeistä, järjestelen tavarat ja siivoan kylppärin. Molemmat kokkaa, lastaa ja tyhjentää tiskikonetta ja siivoaa keittiötä suunnilleen yhtä paljon (vähän). Ei pahemmin riidellä kotitöistä eikä näitä asioita ole sovittu mitenkään. Viimeksi tein vaihtokaupan, että ompelen repeämän miehen takista jos mies vaihtaa pyörääni uuden kumin. Oltiin tyytyväisiä molemmat. 

Vierailija
6/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tankkaa ja pesee auton ja vie sitä huoltoon, käy kaupassa ja imuroi, menee lasten kanssa pyöräretkille ja puistoon, joskus tyhjää ja täyttää astianpesukoneen.

Vierailija
7/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on sinänsä sama, onko kyseessä perinteiset miesten- vai naistentyöt, kunhan hommat tulee tehtyä. Meillä on omat vastuualueemme, ja tarvittaessa autetaan toisiamme hommissa. Meillä on sitä "miestentyötä" on aika paljon, on lämmittämistä, remontoimista, puuhommaa, pihahommaa, autonhuoltoa, moottoripyöränrassausta jne. Mä oon nyt raskaana, joten käytännössä ihan kaikki raskaammat hommat on miehen kontolla.

Mä vastaan pääsääntöisesti ruuanlaitosta, siivouksesta, pyykki- ja vaatehuollosta, tavaroiden järjestyksestä (meillä on remontin takia paljon tavaroiden uudelleenjärjestelyä) jne. Mies auttaa näissä kyllä ihan nurisematta. Jotkut työt toisen "vastuualueelta" kuuluu lähes poikkeuksetta toiselle, esim. minä pesen moottoripyörät ja mies leipoo. 

Vierailija
8/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla mies tekee kaiken, tai siis miehet tekevat kaiken...

kun kerran meita kaksi miesta tassa suhteessa on.

Vierailija
9/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei ole pihaa, ei omaa autoa ja harvoin mitään korjattavaakaan. Mies kokkaa, käy kaupassa, siivoaa omat jälkensä, pesee vessaa, imuroi, tyhjenää ja täyttää tiskikonetta, laittaa pyykkejä kuivumaan ja paikalleen, hoitaa kissat yms. 

Ihan niinkuin mäkin teen myös noita samoja juttuja.

Vierailija
10/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä näin remontoitua kaupunkikaksiota asuttavana autottomana pariskuntana ole mitään perinteisiä miesten töitä, ellei viihde-elektroniikan ostamista ja asentamista lasketa. :) 

Vierailija
11/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies remppaa rakenteita, minä pintaa. Lumitöistä alkutalvesta kilpaillaan kumpi ehtii ja lopputalvesta lusmuillaan kumpikin.

Mies tekee enemmän ruokaa, koska on töiden jälkeen nälkäisempi. Minä käyn kaupassa lähes 100%. Auton huoltoihin en koske, mutta käyn varaosakaupassa. Puushow on miehen hommaa. Minä käännän kompostin. Mies ei tee ompelu- eikä tietokonejuttuja.

Lapsen hoitoon osallistuu molemmat.

Vierailija
12/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään ole miesten ja naisten töitä erikseen, on vain töitä, jotka toinen tekee paremmin kuin toinen. Aika pitkälle kuitenkin ruuanlaitto on minun vastuullani ja auto miehen (huoltoon viennit, renkaidenvaihdot), itse tankkaan kyllä autoni. Muut sitten lähinnä jakautuvat sen mukaan kumpi ehtii. Tai no, mies imuroi, minä pesen vessat. Ruohon leikkaa mies yleensä, sillä tajuaa ajatella sitä, minä sitten puuhaan muuta pihalla (haravoin ja laitan pihaa muuten). Lumityöt tekee se, joka ehtii tai jonka aikatauluihin se sopii paremmin tai se kumman on pakko tehdä päästäkseen pihaan / pihasta pois.

Vierailija
13/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti: mies haluaisi meillä kotona tehdä vain lähinnä ns. miesten töitä, ja jos aikaa jää, niin sitten "auttaa" minua "naisten töissä". Olen koettanut takoa järkeä päähän, että ei ole erikseen naisten ja miesten töitä, mutta hän ei välitä.

[/quote]

Meillä miesten työt on niitä,joita en itse osaa tehdä :D Esimerkiksi pyörän korjaaminen.Ei ole eroteltu muuten miesten ja naisten töitä,minä teen enemmän kotitöitä,mutta mies tuo enemmän leipää pöytään,työjako on mielestäni oikein toimiva.

Vierailija
14/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIes vaihtaa auton renkaat (2 autoa), ja leikkaa nurmikon. Eka sen takia että tykkää, toka sen takia, että se oli mun ehtoni että muutetaan okt:hen. Muuten tehdään kaikki hommat sekaisin.

Vierailija
15/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan kaupungissa kerrostalossa. Meillä ei ole autoa. 

Miehen työtä on esim. viikkosiivous, keväinen pyörähuolto, kauppakassien kantaminen, lasten kasvatus yhdessä mun kanssa ... Mies maksaa myös yhteiset laskut. Pienet rempat mä suunnittelen, mies tekee hankinnat ja on niiden päätoteuttaja. Mies vastaa elektroniikasta, kun on tietokoneista kiinnostunut. 

Mökillä mies hakkaa halot, kantaa suurimman osan vesistä, lämmittää saunan (kiuas ei kaikkien näiden vuosien jälkeenkään ymmärrä mua :)), kalastaa kalat ruokapöytään ja perkaa ne myös, grillaa.

Aika tasan meillä menee hommat, toiselta saa apua aina kun pyytää. Periaate on se, että kukin tekee itselleen mieluisia hommia ja sellaisia joissa on hyvä. 

Mä hoidan ruokapuolen, pyykit, kasvit ja kukat kaupungissa ja maalla. Ai niin, mies marjastaa ja sienestää lasten kanssa, mä hoidan jatkojalostuksen. Sosiaaliset suhteet on taas mun kontolla enemmän. :) 

Pitäisiköhän mainita, että molemmat oltiin elwtty yksin omissa talouksissamme ennenkuin muutettiin yhteen ja perustettiin perhe. Arjen pyörittäminen oli kummallakin jo silloin hallussa.

Vierailija
16/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies hoitaa ruuan ja siinä se. :( Kaiken hyvän päälle, olen yleensä apukokkina, ja kerran viikossa läjähtää kokkausvuoro kokonaan minulle.

Kaikki siivous, pyykkäys, tiskaus (ei tiskikonetta), tavaroiden järjestely (myös hänen roskansa siivoamiset) jää minun vastuulleni. Saan hänet tiskaamaan ehkä pari kertaa kuussa, ja ruokakaupassa käymme yhdessä, mutta muuten tuntuu kuin suurinosa kodin ylläpidosta jäisi minun vastuulleni.

Mies usein valittaa kuinka meillä on epäsiistiä jne, ja kun olen yrittänyt ottaa puheeksi, että voisimme yhdessä siivota ja jakaa hommia, niin hän väittää että nalkutan. :(

Harmittaa että muuten niin ihana mies, joka poikamiesaikoina osasi hoitaa itse kotityönsä, on yhtäkkiä tuommoinen.

Vierailija
17/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meillä miehen hommia auto, polttopuut, lumityöt (käsin+linko), syksyiset rännien putsaukset, kaivoveden nosto pihasaunalle (tosin kesällä uppopumpulla), nurtsin leikkuu (ajettava leikkuri eli enemmänkin huvista käy) ja siimaus, raivaussaha, moottorisahahommat, yleensäkin voimaa vaativat hommat. Tosin sujuu ne minultakin, mutta mulla on korkean paikan kammo ja selkävika, niin ne sujuu mieheltä sutjakammin.

Se tekee joka ehtii/osaa paremmin: pyykinpesu (yleensä mies), tiskit (mies, tiskaa mua paremmin), imurointi ja siivous, kaupassakäynti, mattopyykki, remonttihommat (minä siis maalaan, käytän iskuporakonetta, hion, hinkaan ja tapetoin, mies hoitaa sirkkelihommat, ja vasaroinnit), lämmitys puilla, lasten asiat jne., fillarinkorjaukset, koirien ulosvienti,

minun työt:  silitys (onneksi harvoin), ikkunanpesu, kukkapenkit, lakanoiden vaihto, lamppujen vaihto ja asentaminen kattoon, uuden elektroniikan asentaminen, ruuanlaitto, ompelu, sisustaminen (miehellä on oma äijäluolansa takkatuvassa)

Ei ole niinkään ajateltu, että joku homma olisi sukupuolesta riippuvainen, vaan meillä työt on jaettu kykyjen ja taitojen mukaan. Poikani on hyvin kiinnostunut ruuanlaitosta ja opetan häntä siinä. Mies taas osaa just ja just pussipastanohjeen: keitä 5 dl vettä ja tyhjennä pussin sisältö siihen, anna kiehua 6 minuuttia.

Vierailija
18/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole tiukkaa jakoa, mutta pääasiallisesti mies hoitaa nämä:

- Tietokoneet (100%)

- Ruoan laitto (n. 70%)

- Siivous (n. 50%, mutta vauva-aikana ja mun nyt raskaana ollessa n. 90%)

Remontteja ei olla tehty kuin nyt raskausaikana, joten itse remontin tekeminen jäi 90% miehelle mun raskausongelmien vuoksi. Mutta toisaalta hoidin remontin suunnittelun, tavaroiden hankinnat, aikataulutuksen jne.

Noin puoliksi menee kaupassa käynti ja lapsen hoito, silloin kun olen töissä.

Suurimmaksi osaksi minä hoidan kaikki talousasiat, erilaiset muut sopimusasiat (pankki, vakuutukset jne.), lapsen vaatteiden ja tarvikkeiden hankinnan, lapsen synttärit, kaverisynttärit, lääkärit, vasu-keskustelut, päiväkotihakemukset, harrastukset, autojutut jne.

Vierailija
19/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan OKT:ssa ja mies tekee sellaiset työt, joita en itse pysty hoitamaan, näitä on aika vähän ja niihin liittyy fyysistä voimaa/kiipeilyä (ruohonleikkurin käynnistys, auton renkaiden pulttien aukaisu, rännien putsaus). Remontit ja siivous on ulkoistettu, muut kotihommat tehdään melkolailla 50/50 silloin kun mies on kotona. Miehen ollessa matkoilla huolehdin yksin kaikista kotitöistä, noin joka toinen viikko.

Vierailija
20/29 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan siivoukset, keittiön, ruuanlaiton, lastenhoidon, pyykin ja melkein kaiken.

Mies tekee jotain pikkuhommia mutta on melko saamaton. Istuu tietokoneella päivät pitkät töiden jälkeen siis. Leikkaa kyllä nurmikon, mutta lumen luotin jää mulle. Käy joskus kaupassa. Renkaat vaihtaa autoon.

Remonttia toki tekee, nyt kun sitä tehdään. Sekin hidasta, ah... Minäkin teen remonttia, varsinkin kun päästään pintoihin.

Käytännössä minä teen kaiken, "miesten töitäkin".

Yleensä hän suuttuu tai ärsyyntyy jos kysyn apua. Suuttuu jopa kun olen ostanut uuden pöydän ja hänen pitää nostaa takapuolensa penkistä ja kantaa vanha sohva pois. Että sellasta.

En suosittele kenellekkään. Kun menen takaisin töihin lasten jälkeen niin aion pistää miehenkin tekemään osansa. Nyt siis olen lasten kanssa kotona ja opiskelen täyspäiväisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi