Slovakiassa käyneitä, millaisia kokemuksia?
Kommentit (3)
Oltiin Tatra-vuorilla viime keväänä. Rauhallista ja ihanat maisemat. Sellainen rauhoittava loma. Slovakialaiset ei ole mitään erityisen sydämellisiä ihmisiä, mutta en minä ihmisten takia sinne mennytkään.
Olen käynyt Bratislavassa yhtenä kesänä muutama vuosi sitten, vanha kaupunki (Staré Mesto) oli oikein tunnelmallinen ja kaunis linnoitusta myöten. Idyllisiä ja nättejä pieniä kujia, hyviä ja edullisia ravintoloita. Kun poistuu vähän kauemmas kaupungin laitamille vanha itäblokin tunnelma on edelleen käsin kosketeltavissa (rakennukset, julkinen liikenne jne). Kaupungin laidalla järvi Zlaté Piesky jossa voi vilvoitella kuumana kesäpäivänä.
Slovakian luontokohteista en valitettavasti osaa sanoa mutta vaikuttavat upeilta nekin!
Pienessä kaupungissa itäosassa vuonna -98, josta tehtiin retki esim. Tatra-vuorille. Perhemajoitus. Itse pidin kokemuksesta, tyypillisen itä-eurooppalainen ympäristö eli puutonta pustaa ja kapeita teitä, omakotitaloja, koirat pihapiirissä (ei oteta sisätiloihin kuten meillä), paikallinen romaniongelma piilotettu hyvin omille asuinalueilleen eikä sitä näytetty turisteille, kaupungeissa ihanan perieurooppalaisia keskuksia, "oikeita" kahviloita, joissa kahvi/tee tarjoillaan kannuissa, takit tietenkin otetaan pois tai muuten ei tarjoilla jne. jne. En voi sanoa, että maata tai kulttuuria oppi tuntemaan/tietämään kovin hyvin muutamassa päivässä ja aikaakin on kulunut reilut parikymmentä vuotta, mutta jos olet käynyt/viihtynyt Tsekeissä (Prahassa) tai Puolassa, niin viihdyt varmaan täälläkin. Itse pidän noista vanha-ajan tyylisistä eurooppalaisista paikoista, joissa kulttuuri eroaa ihanasti meikäläisestä, joten suosittelen.