Onko akateemisia jotka joutuvat olemaan jouluna töissä ja jotka EIVÄT työskentele sote-alalla
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse akateeminen, mutta silti suuresti ihmettelen tätä akateemisuudesta keskustelua: mitä se kertoo yhtään mistään. Mistä sen pitäisi kertoa?
Esim. hallintotieteitä on joihinkin yliopistoihin todella helppo päästä opiskelemaan. Samoin esim. johonkin Vaasaan pääsee kauppatieteitä lukemaan helpommin kuin keskisuuriin kaupunkeihin pääsee tradenomiopintoihin.
Eli huoh. Eri kouluja vaan.
Tradenomin tutkinto on mahdollista suorittaa erittäin kepeällä osaamisella ja ilman mitään kriittisen ajattelun oppimista. Julkisoikeuden tenteistä ei pääse lukematta läpi. Gradu vaatii edes jonkintasoista tieteellistä ajattelukykyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse akateeminen, mutta silti suuresti ihmettelen tätä akateemisuudesta keskustelua: mitä se kertoo yhtään mistään. Mistä sen pitäisi kertoa?
Esim. hallintotieteitä on joihinkin yliopistoihin todella helppo päästä opiskelemaan. Samoin esim. johonkin Vaasaan pääsee kauppatieteitä lukemaan helpommin kuin keskisuuriin kaupunkeihin pääsee tradenomiopintoihin.
Mitä sillä sisäänpääsyn helppoudella on väliä? Vaativampaa on saada paperit ulos (yliopistosta). Olen itse FM ja tradenomi. Ei olisi samanlaiset ryhmäesseet menneet yliopistossa läpi kuin mitä amk:ssa. Osa ihmisistä kopioi suoraan tekstiä laittamatta viitteitä ym. Heillä ei ollut hajuakaan tieteellisestä kirjoittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutistoimittajat ainakin.
Monet on mutta ei kai se ole mikään vaatimus. Ei edes Ylelle pääsyyn.
Hyvin suuri osa on, vähintään kandeja.
Vierailija kirjoitti:
Olen kylläkin amk-insinööri mutta teen about samoja hommia kuin dipatkin. Suunnittelutyötä, mutta asiakkaillamme tehtaat yms pyörivät 24 h joten meilläkin on 24 h päivystys. Itse lupauduin päivystämään joulun ja uudenvuoden yli, kai tuosta jonkun 1000-2000 e saa korvauksena. Jos tulee jokin kriittinen vikatilanne, niin omalta työkoneelta lähden metsästämään vikatilannetta sähkökaavioista yms etäyhteyden päästä. Yleensä etäyhteydet on varmennettuja pariinkiin kertaan, niin ei ole koskaan pettänyt.
Teillä voisi päivystyspalkan maksaa oikeastaan vasta sitten, kun tämä JOS-tilanne tulee. Eli ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelunaiheessa se liittyy siihen, että akateemiset eivät niin usein tee suorittavaa työtä. Jouluna joku akateeminen toimii ehkä päivystäjänä mutta silloin riittää että on puhelimen päässä. Ymmärtääkseni esim. tuomioistuimissa on näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutistoimittajat ainakin.
Monet on mutta ei kai se ole mikään vaatimus. Ei edes Ylelle pääsyyn.
Hyvin suuri osa on, vähintään kandeja.
Nuoret tv-kasvot on tosi usein amk:sta. Mutta eipä sillä ole niin väliä.
Toimari, yrittäjä, service manageri tai vastaava jolla vastuu että yritykset sivut/ tietojärjestelmän pelaavat, tietoturvaexpertti. Ajasta ja paikasta riippumattomia aloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kylläkin amk-insinööri mutta teen about samoja hommia kuin dipatkin. Suunnittelutyötä, mutta asiakkaillamme tehtaat yms pyörivät 24 h joten meilläkin on 24 h päivystys. Itse lupauduin päivystämään joulun ja uudenvuoden yli, kai tuosta jonkun 1000-2000 e saa korvauksena. Jos tulee jokin kriittinen vikatilanne, niin omalta työkoneelta lähden metsästämään vikatilannetta sähkökaavioista yms etäyhteyden päästä. Yleensä etäyhteydet on varmennettuja pariinkiin kertaan, niin ei ole koskaan pettänyt.
Teillä voisi päivystyspalkan maksaa oikeastaan vasta sitten, kun tämä JOS-tilanne tulee. Eli ei koskaan.
Kyllä se tässä tapauksessa on syytä maksaa. Päivystyksessä on oltava aina (24 h) tavoitettavissa ja työkuntoisena. Eli käytännössä alkoholin kanssa läträäminen on nounou ja on syytä olla vakaan nettiyhteyden päässä.
Kyllä itse olen tehnyt joskus töitä jouluna, mm. väitöskirjaa viimeistellessä. Ei tietysti olisi ollut pakko just tuolloin, mutta aikataulu meni vähän tiukoille.
Eiköhän jossain avaruusasemilla ole osaavaa väkeä joulunakin, kun voi olla vähän pitkä matka kotio. Ja ehkä jossain Etelämantereen tutkimusasemilla.
En tänä jouluna, mutta edellisenä jouluna olin töissä.
Vuoden vaihteen jälkeen oli kriittinen käyttöönotto, joka piti testata tiimin kanssa. Mitään pyhälisiä en tästä saanut. Pidettiin lomat sitten käyttöönoton jälkeen.
KTM
Poliisi ja pelastustoimesta löytyy varmasti jotain isoja päälliköitä aina valppaana.