Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Flunssa&nenäsuihkeet

Vierailija
21.05.2014 |

Olen kärvistellyt lievähkössä flunssassa 1.5 viikkoa&eilen iski kunnon kuumetauti. En älynnyt tänään terkkarilla kysyä tätä, eli kysynpä teiltä, nenäsuihketta kun ei saa käyttää yli 10 päivää, käsittääkseni syystä että se kuivattaa nenää liikaa. Ostin viime talvena apteekista kosteuttavan nenäsuikhkeen nimeltä: Naso Seesamiöljy Ratiopharm. Joku minulle neuvoi, millä sen voi täyttää uudestaan,  periaatteesta ei huvittaisi maksaa sitä hintaa (muistaakseni tuo 10ml purkki maksoi 14e, voi olla että muistan vähän väärin, mutta suhteellisen hintava se oli).

Osaako joku neuvoa, mitä tuohon tiallle voi käyttää?

Oliko peräti farmaseutti, joka puhui, muistaakseni kylmäpuristetusta neitsytoliiviöljystä? En muista, osaako joku auttaa? Kiitos!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merisuolavettä voi ainakin käyttää.

Vierailija
2/13 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sitäkö suihkitaan nenään&kosteuttaa? KÄytän jo nenäkannua (eli siis merisuolavettä siinä käytetään), muttei se pidä yötä nenää auki,joten pakko käyttää jotain esim Otrivinia, mutta vastapainoksi olen kosteuttanut päivällä nenää, jottei nenä kuivuuden takia tukkeennu (niinkin on joskus käynyt). Ja en haluais poskiontelontulehdusta, joten siksi Otrivin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmösen löysin:

"Suun ja nenän kuivat limakalvot saavat apua oliiviöljystä seuraavasti: ota aamulla ensimmäisenä heti herättyäsi suuhusi lusikallinen hyvänlaatuista, paljon A-ja E-vitamiineja sisältävää oliiviöljyä ja purskuttele sitä suussa jopa 15 minuuttia. Sylje pois."

Kai sitä voi suoraan nenäänkin sumuttaa, kunhan on neitsytoliiviöljyä.

Vierailija
4/13 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tungen aina bepanthenia sinne rööreihin!

Vierailija
5/13 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 oli siis ap.

Vierailija
6/13 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varoa tuon Otrivinin kanssa. Olen itse jäänyt siihen koukkuun. Olisi pitänyt heti alkuun tajuta pysyä erossa siitä. En edes muista milloin rupesin käyttämään sitä enemmän, mutta alkuun vaan flunssan takia. Käytä sitä mahdollisimman vähän aikaa, max se 10 päivää. Sitä ohjetta kannattaa noudattaa.

Vierailija
7/13 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bepanthenia olenkin joskus laittanut, mutta se tuskin menee tuonne syvälle, joten ajattelin kun tää tauti on nyt pahentunut, ja pakko saada nenä auki yöksi, niin pakko vastaavasti kosteuttaa sitä päivällä. (Alkaa vuotaa verta kun kuivaa liikaa).

Juu ja ehkä se olikin neitsytoliiviöljy :) kunhan toi purkki tyhjenee, täytän sillä sen uudelleen.

Tuo purskuttelu tuntuu nyt tässä tilassa haastavalta (15min), mutta kiitti vinkistä :)

Vierailija
8/13 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 oli ap.

Numero 7, meinaatko että nenä meni tukkoon "pysyvästi"? Pitkiä flunssia sairastaneena olen oppinut, että nenää kannattaa myös kosteuttaa, nenälimakalvot turpoaa kuivuudestakin, eli on ollut joskus sama tilanne, että olin "koukussa", mutta kun tajusin alkaa kosteuttaa myös, niin se "riippuvuus" katosi, ja en tarvinnut enää Otrivinia, mutta kiitti vinkistä. Nyt sitä vaan on pakko käyttää (en ole välttämättä käyttänyt vielä yhteensä 10päivää, kun nenähuuhtellen, mikä auttaa pitämään nenää auki) ja iltaisin sitä yleensä olen vain tarvinnut, nyt on niin kova kuume&nuha, että pakko käyttää enemmän.

Siksi kyselenkin sitä kosteuttavaa öljyä, kun huomannut, että kuiva nenä menee yhtälailla tukkoon, kuin nuhanen nenä. Eli luuli nuhaksi, mutta se olikin kuivuutta.

Vierailija
9/13 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, mutta mä olen siirtynyt käyttämään lasten suihketta, se nimittäin useimmiten riittää ja on puolet laimeampaa! Aikuisten suihketta sitten vasta, jos lasten voimakkuus ei riitä, mutta yleensä kyllä toimii hyvin. Olen järkeillyt, että tämä annoksen puolittaminen ehkä vähän lempeämpi limakalvoille.

Vierailija
10/13 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 23:03"]8 oli ap.

Numero 7, meinaatko että nenä meni tukkoon "pysyvästi"? Pitkiä flunssia sairastaneena olen oppinut, että nenää kannattaa myös kosteuttaa, nenälimakalvot turpoaa kuivuudestakin, eli on ollut joskus sama tilanne, että olin "koukussa", mutta kun tajusin alkaa kosteuttaa myös, niin se "riippuvuus" katosi, ja en tarvinnut enää Otrivinia, mutta kiitti vinkistä. Nyt sitä vaan on pakko käyttää (en ole välttämättä käyttänyt vielä yhteensä 10päivää, kun nenähuuhtellen, mikä auttaa pitämään nenää auki) ja iltaisin sitä yleensä olen vain tarvinnut, nyt on niin kova kuume&nuha, että pakko käyttää enemmän.

Siksi kyselenkin sitä kosteuttavaa öljyä, kun huomannut, että kuiva nenä menee yhtälailla tukkoon, kuin nuhanen nenä. Eli luuli nuhaksi, mutta se olikin kuivuutta.

[/quote]

Olen ollut 9 vuotta koukussa, riippuvuus syntyi pikkuhiljaa, vaikka kosteutinkin limakalvoja. Tällä hetkellä riittää kaksi suihkausta vuorokaudessa. Olen käynyt lääkärissä asian tiimoilta ja olen syönyt kortisonikuuria, käyttänyt jotain reseptillä saatavia suihkeita ja voiteita... Nenässä on todettu rakennevikaakin, joten se on varmasti vaikuttanut asiaan. Suurin syy on kuitenkin se, että sairastuin vakavaan sairauteen, eikä ollut voimia kestää sitä nenäntukkoisuutta, joten käytin liian pitkään. Nyt on tarkoitus mennä uudestaan lääkärille, tällä kertaa yksityiselle jos saisi vaikka asiallista kohtelua. Kyllä siitä varmastikin pääsee eroon, kunhan vain kestää sen alkuvaiheen. Ajattelin vaan varoittaa, itse kun en alkuun ottanut apteekin löpinöitä tosissaan. Omaa tyhmyyttänihän tuo oli.

- 7

Vierailija
11/13 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yksi joka on koukussa nenäsuihkeisiin :( välillä ihan hävettää ostaa niitä apteekista (pieni paikkakunta, yksi apteekki, "kaikki tuntee kaikki"). Älkää käyttäkö niitä jos ei ole ihan pakko! Itse en enää pysty olemaan ilman, nenä menee heti ihan umpeen, oli flunssaa tai ei..

Vierailija
12/13 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei... Kokeilkaa nenäkannua? Sen avulla olen välttänyt useamman poskiontelotulehduksen! Vaatii alussa ehkä hieman vaivaa harjoitteluun,muton täysin vaivan arvoinen. Sain neuvon home työpaikast sairastuneelta tutulta,että jos nenä tukossa,aukaise ensin suihkeella nenä&sen jälkeen nenähuuhtelu. Auttaa! Mardon tai Maldon taisi olla se suositeltu suola siihen,mut itse huuhteln ihan tavallisella merisuolalla.

Vierailija
13/13 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen oli ap. Toki teillä on se suihke kielletty,mut kokeilkaa sitä nenäkannua ilman suihketta? Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi