Mitä asioita lisäisit tt-tuella korvattaviksi menoiksi?
Minusta esim. kunnan liikuntapalvelut ja bussimatkat tulisi olla ilmaisia niille jotka saavat tt-tukea.
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuullinen puhelinlasku, koska esim. työttömillä se on välttämätön. Ja oikeastaan kaikilla muillakin, se tt-saaja voi olla vaikka se ainut avun paikalle soittaja!
Mutta tt-tuki jo sisältää puhelimet, puhelinliittymät ja vaatteet.
Ei sisällä vaan se käsketään kustantamaan perusosasta, mikä on täysin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten työssäkävijä saa vielä toimeentulotukeakin? Onko yhdistelmä siis palkka + asumistuki + soviteltu työttömyysetuus + ttt?
Ihan rehellistä mielenkiintoa. En halua riitaa haastaa. Omat tulot tulee palkasta ja kelalta, noin 1200€/kk.
Mun yhdistelmä on palkka-ulosotto + ttt.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten työssäkävijä saa vielä toimeentulotukeakin? Onko yhdistelmä siis palkka + asumistuki + soviteltu työttömyysetuus + ttt?
Ihan rehellistä mielenkiintoa. En halua riitaa haastaa. Omat tulot tulee palkasta ja kelalta, noin 1200€/kk.
Työssäkäyvä saa toimeentulotukea aivan samalla tavalla kuin kuka tahansa muukin, jos tulojen ja menojen erotus on tarpeeksi pieni. Tämä on puhdasta matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ole mitään lisättävää ehdottaa, mutta ylipäätään toimeentulotuki asiaa kommentoin.
Olen sosiaalialan opiskelija ja tätähän ei ääneen saa sanoa, että mun mielestä tukien taso on aivan riittävä tällä hetkellä, jos vaan saa kaikki oikeutetut tuet oikein. Kelan kanssa vääntäminen voi olla todella tuskaista, sen ymmärrän. Tulevana ammattilaisena peräänkuulutan kyllä oman vastuun ottoa elämässä. Tt-tuki on nimenomaan VÄLIAIKAINEN, joka tarkoitettu siihen että kaikkien välttämättömät tarpeet toteutuvat elämän tuomissa yllättävissä tilanteissa. Nythän moni on jäänyt pitkäaikaiseksi tt-tuella eläjäksi, mikä ei ole tuen tarkoitus. Tässä kohti pitää miettiä, miten pääsee elämässä eteenpäin ja tuki jäisi nimenomaan väliaikaiseksi. En halua loukata ketään toimeentulotuella eläjää, mutta kyllä sitä välillä ihmettelee mihin sitä ihmisillä menee rahat kun itse elän pienituloisena ja pystyn käymään ravintolassa syömässä jne. Tulevaisuudessa haluan auttaa ihmisiä suunnittelemaan ja toteuttamaan sellaisia asioita, että pystyy seisomaan omilla jaloillaan. Siinä samalla on oikeutetusti yhteiskunnan tukemana.
Hämmästelen, ettet sosiaalialalle valmistuvana tiedä, että kaikki eivät pääse koskaan elämässä eteen päin. Kroonisesti sairaat ovat tällainen joukko. Itse olen ollut työelämästä pois psyykkisten syiden takia yli 10 vuotta, ja Kela ei myönnä minulle enää kuntoutuspsykoterapiaa, vaan olen ns. toivoton tapaus heidän mielestään, turha sijoituskohde. Ongelmani katsotaan kroonistuneiksi, vaikka itse kovasti haluaisin kuntoutua. Näitä tilanteita tulet vielä kohtaamaan. Toimeentulotuen on tarkoitus olla väliaikainen etuus, mutta käytännössä se ei sitä aina ole. Monet jäävät ennenaikaiselle sairauseläkkeelle ja mahdollisesti saavat toimeentulotukea koko loppuelämänsä. Siksi kirjoituksesi oli syyllistävä ottaen huomioon sen, mille alalle olet valmistumassa.
Nyt ymmärsit kirjoitukseni väärin. Tottakai ymmärrän että tilanteet ovat sellaisia, että tt-tuki on ainoa pitkäaikainen vaihtoehto. Kuten itsekin mainitset, haluat kuntoutua. Et siis ole toivoton tapaus <3 tekstin tarkoitus oli ilmaista että kukaan ei ole toivoton tapaus. Vielä en ole niin kyynistynyt että olisin menettänyt toivoa siihen, että jokainen voisi oman paikkansa täältä löytää. En kritisoi tuella elämistä, vaan enemmänkin systeemiä jossa tt-tuki ei vastaa enää alkuperäistä tarkoitustaan.
Se sosiaalialan opiskelija
Kiitos vastauksesta. Käytännössä olen toivoton tapaus, koska Kela ei enää minua kuntouta, vaikka omaa halua olisi. En minä tällaista elämää toivonut. Siksi sattuu lukea näitä kommentteja täällä, kun itse kärsii niin paljon siitä, ettei pysty tekemään töitä ja elättämään itseään.
Oisko mahdollista hakea lääkinnällistä kuntoutusta omalta sairaanhoitopiiriltä? Silloin terapia olisi ilmaista sinulle. Tai toimeentulotukea terapiakuluihin?
En saa lääkinnällistä kuntoutusta, koska siihen toimintakykyni on puolestaan liian hyvä.
Hmm. Puhutaankohan samasta asiasta? Minä sain Kelan tuen jatkoksi lääkinnällisen kuntoutuksen 2 vuodeksi ja tein samaan aikaan osa-aikatyötä. Sairaanhoitopiiri maksoi.
Sait sen ehkä ostopalveluna? Omassa kaupungissani sairaanhoitopiiri järjestää psykiatrista hoitoa enää vaikeimmin sairaille. Muu psykiatrinen hoito on kunnan järjestettävänä. En tiedä, maksaako kunta terapioita. En ole koskaan kuullut.
Lääkinnällistä kuntoutusta myönnetään usein Kelan terapian jatkoksi kyllä, enkä tiedä, ovatko kriteerit silloin samat. Omalla kohdallani vaativa lääkinnällinen kuntoutus ei ole vaihtoehto, koska se edellyttää tietynlaista toimintakyvyn heikentymistä.
Byrokratian kiemuroista en osaa sanoa ja kriteerit voivat olla muuttuneet, mutta maksajana oli sairaanhoitopiiri ja lääkinnällistä kuntoutusta ehdotti itse asiassa psykiatri. Sitä myönnettiin sitten vuosi kerrallaan. Sinun ei tarvitse avata tilannettasi tarkemmin, mutta kuulostaa aika hassulta tuo on, että Kela katsoo toivottomaksi eikä myönnä, mutta lääkinnälliseen kuntoutukseen olet liian toimintakykyinen. Toimintakyky kuulostaa kuitenkin aika huonolta, jos et ole 10 vuoteen töissä ollut? Minä olen ollut tosiaan koko ajan osittain työelämässä ja sain lääkinnällisen kuntoutuksen, koska katsottiin terapian edistäneen työkykyäni.
Olet onnekas, onneksi olkoon.
Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita. Ja kyllä, tottakai tilanne on todella huono, kun apua ei saa, vaikka sitä anoo, tarvitsee ja siitä hyötyisi. Vika ei ole siinä hakijassa ja avun tarvitsijassa.
Sulla on ehkä samanlainen harha, kuin entisellä terapeutillani, jolla oli sellainen käsitys, että Tottakai jokainen apua tarvitseva sitä myös saa. Eihän hän työssään auttajana ikinä nähnyt niitä ihmisiä, jotka eivät päässeet läpi. Ne ihmiset ovat silti olemassa.
Olen pahoillani, mutta en kyllä ymmärrä, että miksi "hyökkäät" kimppuuni. En mielestäni kyllä missään vaiheessa sanonut mitään sen suuntaista, että vika olisi hakijassa. Aika harmillista "diagnosoida" minulle harhoja, vaikka olin aidosti kiinnostunut siitä, että puhummeko samasta asiasta ja ajattelin, että ehkä saisit jotain uutta vinkkiä terapiatuen saamiseen. Minulle itselleni nimittäin esimerkiksi vammaistuki ja tuo lääkinnällinen kuntoutus olivat ihan uusia juttuja. Pitäisi olla aikamoinen guru tietääkseen kaikki edut. Joka tapauksessa, kaikkea hyvää sinulle.
Anteeksi, intentioni ei ollut hyökätä sinua vastaan saati tehdä diagnoosia. Käytin sanaa harha merkityksessä käsitys tai ehkä ammatillinen harha tai sokea piste. Jos sävyni oli hyökkäävä, niin se varmaan johtuu siitä, kun olen tosiaan itsekin todella yrittänyt saada itselleni kelan terapian jälkeen apua - turhaan - ja hyvin usein mun annetaan ymmärtää, että en ole vain yrittänyt tarpeeksi tai että ehkä valehtelen. Joskus kuulijaa suututtaa kertomus niin paljon, että siinä tilanteessa minä joudun sitten ottamaan vastaan sen tunteenpurkauksen, kun 'ei ole mahdollista', ettei apua saa. Siinä on varmaan jotain samaa kuin näissä köyhyys keskusteluissa - 'ei ole mahdollista', että ei ole varaa bussiin tai ruokaan tai puhelimeen tai mitä näitä tässäkin ketjussa on.
Ollaan siis samassa joukkueessa ja selvennetään vielä: on tosi hienoa, että olet saanut apua.
Vierailija kirjoitti:
Joo, täydentävä ja ehkäisevä tt-tuki on jo olemassa. Tietenkin niille ylimääräisille asioille on oltava kunnolliset perustelut, että menevät läpi. Äitiliinin jooga- ja mindfulness-kurssit ja pikkupojan lumilautailuharrastus reissuineen, ja pikkutytön ratsastusharrastus oman ponin kera eivät taida lukeutua niihin äärimmäisin tärkeisiin asioihin.
Voitaisko keskustella ihan asiallisesti, ilman jatkuvaa syyllistämistä, yleistämistä ja tuulesta temmattujen skenaarioiden keksimistä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, täydentävä ja ehkäisevä tt-tuki on jo olemassa. Tietenkin niille ylimääräisille asioille on oltava kunnolliset perustelut, että menevät läpi. Äitiliinin jooga- ja mindfulness-kurssit ja pikkupojan lumilautailuharrastus reissuineen, ja pikkutytön ratsastusharrastus oman ponin kera eivät taida lukeutua niihin äärimmäisin tärkeisiin asioihin.
Kunnissa on tarkat ohjeet mihin voidaan esim. täydentävää myöntää ja millaisia määriä. Täydentävää voidaan myöntää poikkeuksellisiin menoihin. Tällaisia menoja voi olla vaikka ne äidin hautajaiset, johon voidaan tarvita junalippu ja parempi vaateparsi tai teinin lukiokirjat. Täydentävänä voidaan myöntää myös esim. huonekaluja tai kodinperustustarpeita. Kannattaa huomata, että nämä eivät välttämättä tule rahana. Esim. Helsinki ei myönnä huonekaluihin rahaa, vaan ne huonekalut tai lastenvaunurahan tilalle saa lastenvaunut lainaan.
Vierailija kirjoitti:
Jooga ja mindfulness muuten mainitaan käypä hoito - suosituksessa ptsd:n kohdalla ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuullinen puhelinlasku, koska esim. työttömillä se on välttämätön. Ja oikeastaan kaikilla muillakin, se tt-saaja voi olla vaikka se ainut avun paikalle soittaja!
Mutta tt-tuki jo sisältää puhelimet, puhelinliittymät ja vaatteet.
Ei sisällä vaan se käsketään kustantamaan perusosasta, mikä on täysin eri asia.
Ei ole. Se perusosakin on sitä toimeentulotukea ja maksetaan... Ei se perusosan kuulukaan olla mitään diskorahaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yhdistelmä on palkka-ulosotto + ttt.
Tuo ulosotto on vain kulutusta. Olet vain aikaisemmin ne rahat törsännyt. näin ollen sitä ei tuloissa saisi koskaan huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Täydentävä toimeentulotuki ei myönnetä välttämättä kuin kerran. Esim. noihin syöpähoitojen yhteydessä tarvittaviin lääkkeisiin ja vaatteisiin sain kertaluontoisen 200 euroa. Käsikauppalääkkeisiin meni vuoden ajan 200 euroa kuussa.
Sinänsä kiinnostava ja tärkeä keskustelunaihe ja kehittämisen kohde.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaten lisäisi tukeen enää mitään. Toimeentulotuki kattaa jo liiankin hyvin menot, ja monet tuntuu tosiaan luulevan, että se 500 euroa/kk (nyt 575e/kk) on pelkkää diskorahaa, ja mitään ei pitäisi siitä itse kustantaa bussilipuista puhelinlaskuihin. Toimeentulotuen idea on viimesijainen vähimmäisturva, eli elämisen (=asumisen, ruoan ja välttämättömän terveydenhuollon) turvaaminen. Miksi ihmeessä sen pitäisi kattaa jotain bussilippuja tai kuukautissiteitä? Höhhöh, voi aikoja voi tapoja.
Muuttaisin toimeentulotukea kuitenkin rakenteeltaan paremmin vastaamaan äkillisiä kriisiytyneitä tarpeita, joihin se luullakseni on alun perin suunniteltu. Työttömyys- tai sairausrahojen käsittely ei saisi kestää niin pitkään, että se aiheuttaa toimeentulotuen tarvetta tai perinnän uhkaa. Muiden tukien ollessa ensisijaisia niiden pitäisi olla riittäviä niin, ettei syntyisi jatkuvaa riippuvuutta toimeentulotuesta. Lisäksi muuttaisin sen muotoa niin, että mitkään edellisten kuukausien takautuvat tuet tai veronpalautukset eivät romuttaisi seuraavan kuukauden tukioikeutta.
Kelan ei pitäisi missään tapauksessa sallia ylihintaisia vuokria maksamalla asumistuen ylittävän osuuden ylimääräisellä toimeentulotuella.
Toimeentulotukioikeus pitäisi olla henkilökohtainen siten, ettei esimerkiksi puolison tulot vaikuttaisi, koska tämä on hyvin ongelmallinen asetelma kahdesta syystä - ensinnäkin se kannustaa ihmisiä asumaan erillään (yksinään) ja toiseksi esimerkiksi puolison elatusvelvollisuus ei todellakaan tarkoita, että puoliso tosiasiallisesti antaisi lantin lanttiakaan tuloistaan.
Toimeentulotuen pitkäaikaisuuden tarpeellisuuden arvioisi sosiaalityöntekijä lausunnollaan esimerkiksi muutaman kerran vuodessa. Nykyinen systeemi antaa unohtaa ihmiset vuosikausiksi nostamaan toimeentulotukea ja hakea milloin mihinkin pesukoneisiin ynnä muihin täydentävää tukea. Tämä sotii hyvin paljon sitä ajatusta vastaan, että aikuinen ihminen ottaa itse vastuun omasta elämästään ja taloudestaan. Sairaat ja työkyvyttömät ovat asia erikseen, mutta heillekin soisin sen verran riittävät tuet, ettei tt-tukea tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Siten että tulojen ja menojen suhde on sellainen etteivät tulot riitä kattamaan tiettyjä menoja.
Monella on tuon 4 eri rahan lähteen tilanne varsinkin jos asuu alueella jolla asuminen on kallista, on pätkätyöläinen tai pienipalkkainen ja on lapsia. Myös lääkkeiden vuosittainen katto on niin korkea että voi palaa useampikin satanen kuussa jos monella perheessä on jokin lääkitys mutta silti ei välttämättä tule katto kellään täyteen ennen loppu vuotta jos ollenkaan.
Ei mitään, minusta sillä ei pitäisi olla väliä mihin se raha menee, vaan että sitä saa jokainen yhtäpaljon. Jokainen voi sitten itse päättää miten sen käyttää, jos haluaa asua Helsingin keskustassa eikä raha riitä siksi muuhun kuin näkkäriin niin se on henkilökohtainen valinta. Jos haluaa asua autossa, käydä jokapäivä lounaalla, harrastaa jotain maksullista ja huollattaa ripsiään, sekin on valinta.
Ihmiset saavat ilon ja onnen eri asioista.
Tämä on yksi syy miksi kannatan perustuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ole mitään lisättävää ehdottaa, mutta ylipäätään toimeentulotuki asiaa kommentoin.
Olen sosiaalialan opiskelija ja tätähän ei ääneen saa sanoa, että mun mielestä tukien taso on aivan riittävä tällä hetkellä, jos vaan saa kaikki oikeutetut tuet oikein. Kelan kanssa vääntäminen voi olla todella tuskaista, sen ymmärrän. Tulevana ammattilaisena peräänkuulutan kyllä oman vastuun ottoa elämässä. Tt-tuki on nimenomaan VÄLIAIKAINEN, joka tarkoitettu siihen että kaikkien välttämättömät tarpeet toteutuvat elämän tuomissa yllättävissä tilanteissa. Nythän moni on jäänyt pitkäaikaiseksi tt-tuella eläjäksi, mikä ei ole tuen tarkoitus. Tässä kohti pitää miettiä, miten pääsee elämässä eteenpäin ja tuki jäisi nimenomaan väliaikaiseksi. En halua loukata ketään toimeentulotuella eläjää, mutta kyllä sitä välillä ihmettelee mihin sitä ihmisillä menee rahat kun itse elän pienituloisena ja pystyn käymään ravintolassa syömässä jne. Tulevaisuudessa haluan auttaa ihmisiä suunnittelemaan ja toteuttamaan sellaisia asioita, että pystyy seisomaan omilla jaloillaan. Siinä samalla on oikeutetusti yhteiskunnan tukemana.
Hämmästelen, ettet sosiaalialalle valmistuvana tiedä, että kaikki eivät pääse koskaan elämässä eteen päin. Kroonisesti sairaat ovat tällainen joukko. Itse olen ollut työelämästä pois psyykkisten syiden takia yli 10 vuotta, ja Kela ei myönnä minulle enää kuntoutuspsykoterapiaa, vaan olen ns. toivoton tapaus heidän mielestään, turha sijoituskohde. Ongelmani katsotaan kroonistuneiksi, vaikka itse kovasti haluaisin kuntoutua. Näitä tilanteita tulet vielä kohtaamaan. Toimeentulotuen on tarkoitus olla väliaikainen etuus, mutta käytännössä se ei sitä aina ole. Monet jäävät ennenaikaiselle sairauseläkkeelle ja mahdollisesti saavat toimeentulotukea koko loppuelämänsä. Siksi kirjoituksesi oli syyllistävä ottaen huomioon sen, mille alalle olet valmistumassa.
Nyt ymmärsit kirjoitukseni väärin. Tottakai ymmärrän että tilanteet ovat sellaisia, että tt-tuki on ainoa pitkäaikainen vaihtoehto. Kuten itsekin mainitset, haluat kuntoutua. Et siis ole toivoton tapaus <3 tekstin tarkoitus oli ilmaista että kukaan ei ole toivoton tapaus. Vielä en ole niin kyynistynyt että olisin menettänyt toivoa siihen, että jokainen voisi oman paikkansa täältä löytää. En kritisoi tuella elämistä, vaan enemmänkin systeemiä jossa tt-tuki ei vastaa enää alkuperäistä tarkoitustaan.
Se sosiaalialan opiskelija
Kiitos vastauksesta. Käytännössä olen toivoton tapaus, koska Kela ei enää minua kuntouta, vaikka omaa halua olisi. En minä tällaista elämää toivonut. Siksi sattuu lukea näitä kommentteja täällä, kun itse kärsii niin paljon siitä, ettei pysty tekemään töitä ja elättämään itseään.
Oisko mahdollista hakea lääkinnällistä kuntoutusta omalta sairaanhoitopiiriltä? Silloin terapia olisi ilmaista sinulle. Tai toimeentulotukea terapiakuluihin?
En saa lääkinnällistä kuntoutusta, koska siihen toimintakykyni on puolestaan liian hyvä.
Hmm. Puhutaankohan samasta asiasta? Minä sain Kelan tuen jatkoksi lääkinnällisen kuntoutuksen 2 vuodeksi ja tein samaan aikaan osa-aikatyötä. Sairaanhoitopiiri maksoi.
Sait sen ehkä ostopalveluna? Omassa kaupungissani sairaanhoitopiiri järjestää psykiatrista hoitoa enää vaikeimmin sairaille. Muu psykiatrinen hoito on kunnan järjestettävänä. En tiedä, maksaako kunta terapioita. En ole koskaan kuullut.
Lääkinnällistä kuntoutusta myönnetään usein Kelan terapian jatkoksi kyllä, enkä tiedä, ovatko kriteerit silloin samat. Omalla kohdallani vaativa lääkinnällinen kuntoutus ei ole vaihtoehto, koska se edellyttää tietynlaista toimintakyvyn heikentymistä.
Byrokratian kiemuroista en osaa sanoa ja kriteerit voivat olla muuttuneet, mutta maksajana oli sairaanhoitopiiri ja lääkinnällistä kuntoutusta ehdotti itse asiassa psykiatri. Sitä myönnettiin sitten vuosi kerrallaan. Sinun ei tarvitse avata tilannettasi tarkemmin, mutta kuulostaa aika hassulta tuo on, että Kela katsoo toivottomaksi eikä myönnä, mutta lääkinnälliseen kuntoutukseen olet liian toimintakykyinen. Toimintakyky kuulostaa kuitenkin aika huonolta, jos et ole 10 vuoteen töissä ollut? Minä olen ollut tosiaan koko ajan osittain työelämässä ja sain lääkinnällisen kuntoutuksen, koska katsottiin terapian edistäneen työkykyäni.
Olet onnekas, onneksi olkoon.
Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita. Ja kyllä, tottakai tilanne on todella huono, kun apua ei saa, vaikka sitä anoo, tarvitsee ja siitä hyötyisi. Vika ei ole siinä hakijassa ja avun tarvitsijassa.
Sulla on ehkä samanlainen harha, kuin entisellä terapeutillani, jolla oli sellainen käsitys, että Tottakai jokainen apua tarvitseva sitä myös saa. Eihän hän työssään auttajana ikinä nähnyt niitä ihmisiä, jotka eivät päässeet läpi. Ne ihmiset ovat silti olemassa.
Olen pahoillani, mutta en kyllä ymmärrä, että miksi "hyökkäät" kimppuuni. En mielestäni kyllä missään vaiheessa sanonut mitään sen suuntaista, että vika olisi hakijassa. Aika harmillista "diagnosoida" minulle harhoja, vaikka olin aidosti kiinnostunut siitä, että puhummeko samasta asiasta ja ajattelin, että ehkä saisit jotain uutta vinkkiä terapiatuen saamiseen. Minulle itselleni nimittäin esimerkiksi vammaistuki ja tuo lääkinnällinen kuntoutus olivat ihan uusia juttuja. Pitäisi olla aikamoinen guru tietääkseen kaikki edut. Joka tapauksessa, kaikkea hyvää sinulle.
Anteeksi, intentioni ei ollut hyökätä sinua vastaan saati tehdä diagnoosia. Käytin sanaa harha merkityksessä käsitys tai ehkä ammatillinen harha tai sokea piste. Jos sävyni oli hyökkäävä, niin se varmaan johtuu siitä, kun olen tosiaan itsekin todella yrittänyt saada itselleni kelan terapian jälkeen apua - turhaan - ja hyvin usein mun annetaan ymmärtää, että en ole vain yrittänyt tarpeeksi tai että ehkä valehtelen. Joskus kuulijaa suututtaa kertomus niin paljon, että siinä tilanteessa minä joudun sitten ottamaan vastaan sen tunteenpurkauksen, kun 'ei ole mahdollista', ettei apua saa. Siinä on varmaan jotain samaa kuin näissä köyhyys keskusteluissa - 'ei ole mahdollista', että ei ole varaa bussiin tai ruokaan tai puhelimeen tai mitä näitä tässäkin ketjussa on.
Ollaan siis samassa joukkueessa ja selvennetään vielä: on tosi hienoa, että olet saanut apua.
Nyt on jo turhan pitkä lainaus, kun kännykällä vaikea pätkiä. Ei mitään, ymmärrän kyllä, että tämä on "herkkä" aihe enkä tosiaan halunnut pahoittaa kenenkään mieltä. Tiedostan myös sen, että olen onnekas, koska minulla oli hyvä terapeutti ja sain lääkinnällisen kuntoutuksen Kelan tukemien vuosien päälle. Itse en olisi tosiaan edes tiennyt tällaisesta mahdollisuudesta. Olen myös harmistunut siitä, että kuntien välillä mahdollisuudet vaihtelevat ja voi olla, että noitakin kriteerejä on tiukennettu siitä, kun minä sain päätöksen. Hyvää Joulua!
Vierailija kirjoitti:
rarehanu kirjoitti:
Vaatteisiin + kengät, vaikka 50€/kk lisää.
Ne vaatteet ja kengät kuuluu siihen 500e. Eikai nyt kukaan ihminen syö 500e edestä ruokaa.
Mistä vit###a näitä palikoita tulee.
Luitko otsikon " Mitä asioita lisäisit tt-tuella korvattaviksi menoiksi? "
Ja eikö sun mielessä ole mikään muu kuin ruoka.
Toimeentulotuki on tarkoitettu viimesijaiseksi ja väliaikaiseksi tukimuodoksi ja sellaiseksi se tulisi palauttaa. Esimerkiksi yllättävä, vakava sairastuminen todennäköisesti tuo tullessaan kuluja, joista voisi olla muuten vaikea selvitä.
Sen sijaan, että lisättäisiin toimeentulotukeen kaikenlaisia juttuja, olisi syytä tarkastella kaikkia tukia sekä yhdessä että erikseen: mitä tukimuotoja oikeasti tarvitaan, onko typeriä päällekkäisyyksiä, missä on liikaa, missä on liian vähän, mikä toimii ja ei toimi kuten pitäisi.
Vihdoinkin pitää selkeyttää ja yksinkertaistaa tukiviidakko ja paperisota sellaiseksi, että tavallinen, mahdollisesti suuriakin vastoinkäymisiä kohdannut ihminen pystyy _helposti_ hakemaan oikean tuen ja myös - ollessaan siihen oikeutettu - saamaan sen nopeasti ja oikein. Virkailijat tulisi kouluttaa auttamaan ihmisiä, jopa tarvittaessa tekemään sen heidän puolestaan (esim. koomapotilas ei voi hakea itse) siten, että jokainen todella saa ne tuet joihin on oikeutettu, mutta vain ne.
Tuilla ei tule mahdollistaa leveää elämää, mutta niiden tulee varmistaa yksilön/perheen pärjääminen haastavassakin tilanteessa. Tuilla elämisestä ei tule missään nimessä tehdä "yhteiskunnan normia", kuten nyt on jo käynyt. Suomi on valitettavasti tästä syystä vakavissa talousongelmissa. Ei myöskään pidä tehdä sellaista tukipolitiikkaa, jossa suuressa hädässä oleva joutuu pahimmillaan odottamaan kuukausia. Ihmiset tarvitsevat hädän hetkellä edes jotain varmuutta ja tuntemusta välittämisestä. Nykyinen kauhubyrokratia ei sitä tarjoa.
Katsoin toimeentulotuen laskurista, että jää vain 200 e erotusta, kannattaako minun käydä töissä.
Houkuttelevaa, jotten sanoisi. Olen lähihoitaja, 2 lapsen yh ja kyllä, on raskas työ. Ei huvittaisi polkea seitsemäksi töihin joka aamu ma-pe. Lisäksi joudun ostamaan esim.työkengät, enkä saa mitään alennuksia uimahalleihin tai kuntosaleille.
Saati busseihin...
Jään miettimään. Kiitos tästä keskustelusta.
Olen kuullut, että toimeentulotuki korvaa jopa lasten silmälasit...
Vierailija kirjoitti:
Oman talouden hallinta-kurssi pakolliseksi tt-tukea hakeville. Ei niitä tartte enempää hyysätä. TT-tuen ptäisi olla viimesijainen ja TILAPÄINEN etuus joten kaikki mahdollinen pitäisi tehdä itse ensin jottei siihen joudu turvautumaan.Ja jos joutuu niin vain tilapäisesti. ei pysyvästi.
Edullisia ja ilmaisiakin harrastuksia on joten mammat sais ihan itse nähdä sen vaivan että selvittävät ne. En halua että kenenkään jääkiekkoharrastusta maksetaan sosiaaliturvarahoista.
Ulosottoon joutuneet saa katsoa peiliin. Pikavippien ottaminen on ollut oma valinta.
Systeemi on tieten tahtoen tehty sellaiseksi, että moni joutuu turvautumaan tt-tukeen pitkäaikaisesti.