SPR/ Maaretin neuvoja yksinäisille joulunviettäjille (YLE aamutv)
Tässä muutama:
Mene haudoilla käymään
Soita läheisille ihmisille
Syö perinneruokia
Ulkoile
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Haudoilla käyminen sopii hyvin
Miksi se sopii hyvin. Onko velvollisuus vai mikä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läheiset ihmiset eivät halua tietää minun asioistani mitään eikä kavereita ole, jouluruokana on kinkkusiivupaketti, sinappia ja ruisleipää (kun ei ole keittiötä, ei voi kokata tai kuumennella, eikä ole rahaakaan) ja selkävika vei liikuntakyvyn jo pari kolme kuukautta sitten. Mutta kiitos ajatuksesta.
Harvoin ihmiset ovat kiinnostuneet toisista ihmisistä heidän kuulumistensa takia. Kunhan vain jutellaan omista asioista ja siinä sivussa kaikesta muusta vaikka korona tilanteesta maailmalla.
Juteltaisiin vaikka koronatilanteesta, mutta kun jutellaan naapureista, ja mitä minä itse tein, kuinka kävelin kauppaan ostamaan leipää, ei ollut enää Leivon leipää, piti ostaa Linkosuota, ja kassaneiti ei edes toivottanut hyvää joulua, ja sitten kävelin takaisin, ja kylläpä oli loskaista, mulla oli ne Sievin kengät jalassa, jääköhän niihin nyt rannut,......... jne., jne.
Sellaistahan se on ihmisten kanssa käyminen.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia vinkkejä olisitte toivoneet? Millaisia vinkkejä itse antaisit?
- Vietä päivä niinkuin parhaalta tuntuu.
- Syö juuri sitä mistä oikein pidät, on se sitten pizzaa, sushia, tapaksia, mitä tahansa. Ravintoloista saa valmiita kasseja, kebabia voi tilata kotiin.
- Tee muutenkin juuri sitä mistä nautit, katso Netflixiä, lue kirjaa, palstaile vauva-palstalla.
- Voit myös tehdä käsitöitä, kynttilöitä, kerätä kirpputoritavaroita tai siivota saunan.
- Älä soita, tällä kertaa, sellaisille, joille soittaminen vaan vie energiaa eikä anna sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SPR neuvot ovat liipalaabaa. Puhelinkeskustelusta voi tulla ankara riita, väärinkäsityksiä,pakko välttää...
Jos saa aina aikaiseksi riidan en yhtään ihmettele että joulu on yksinäinen.
Meillä ainakin äiti osaa syyllistaa aivan kaikesta.
Jätän soittamatta
-eri
Ehkä silloin kannattaakin soittaa jollekin toiselle. Kaikilla ei edes ole enää sitä äitiä jolle soittaa. Useimmilla on kuitenkin muita sukukaisia tai ystäviä.
Niinpä, saa kuulla viimeiset sairauskertomukset :))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läheiset ihmiset eivät halua tietää minun asioistani mitään eikä kavereita ole, jouluruokana on kinkkusiivupaketti, sinappia ja ruisleipää (kun ei ole keittiötä, ei voi kokata tai kuumennella, eikä ole rahaakaan) ja selkävika vei liikuntakyvyn jo pari kolme kuukautta sitten. Mutta kiitos ajatuksesta.
Harvoin ihmiset ovat kiinnostuneet toisista ihmisistä heidän kuulumistensa takia. Kunhan vain jutellaan omista asioista ja siinä sivussa kaikesta muusta vaikka korona tilanteesta maailmalla.
Juteltaisiin vaikka koronatilanteesta, mutta kun jutellaan naapureista, ja mitä minä itse tein, kuinka kävelin kauppaan ostamaan leipää, ei ollut enää Leivon leipää, piti ostaa Linkosuota, ja kassaneiti ei edes toivottanut hyvää joulua, ja sitten kävelin takaisin, ja kylläpä oli loskaista, mulla oli ne Sievin kengät jalassa, jääköhän niihin nyt rannut,......... jne., jne.
Sellaistahan se on ihmisten kanssa käyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SPR neuvot ovat liipalaabaa. Puhelinkeskustelusta voi tulla ankara riita, väärinkäsityksiä,pakko välttää...
Jätän soittamatta
-eri
Ehkä silloin kannattaakin soittaa jollekin toiselle. Kaikilla ei edes ole enää sitä äitiä jolle soittaa. Useimmilla on kuitenkin muita sukukaisia tai ystäviä.
Ei niitä ole pakko kovin tarkkaan kuunnella. Vain sen verran että voi välillä esittää tarkentavia kysymyksiä.
Puhumatta paras...useat vertailevat...onko noilla paremmin. Eli jos soitat, valitse sanasi tarkoin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätän soittamatta
-eri
Ei niitä ole pakko kovin tarkkaan kuunnella. Vain sen verran että voi välillä esittää tarkentavia kysymyksiä.
Sitten onkin rattoisaa loppu joulu miettiä niitä sanomisia ja sanomatta jättämisiä :)
Tässä vihjeet yksinäiselle:
Syö hyvää ruokaa
Jup hyvää juomaa
Katso leffoja
Unohda että on joulu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätän soittamatta
-eri
Sitten onkin rattoisaa loppu joulu miettiä niitä sanomisia ja sanomatta jättämisiä :)
Miksi sitä pitäisi miettiä? Ei se toisten kanssa rupattelu mitään analyyseja menneistä, tulevista, sanomista tai sanomatta jättämistä vaadi.
Harvat osaavat rupatella ..struntpraatia
Riitaisia välejä ei voi yksin korjata.
Nämä korona-ajan joulunviettoneuvot on olleet kyllä yhtä hupia.
Tv:ssa asiantuntijat kertovat kuin pikkulapselle kuinka läheisille voi soittaa videopuheluita, ulos voi mennä kävelemään tai voi katsoa vaikka Netflixia.
Siis ajatella. Kellekään ei nuo ole taatusti tulleet vielä mieleen.
Joulusaunaa hän ei maininnut, mikseiköhän
Ensin käy haudoilla, sitten puolen päivän jälkeen saunomaan ja sitten syömään.
Ja kyllä on sitten rauhallista ja mukavaa köllötellä tv.n ääressä suomijulkkisten parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läheiset eli lähisukulaiset ovat nimenomaan kiinnostuneita kuulumisista ja kertovat mielellään omiaan, ja niinhän sen pitääkin olla. Suurin piirtein mistään ei kuitenkaan voi enää jutella, kun koko ajan on kierreltävä sitä, millainen katastrofi minun elämäni on. Lopulta on helpompi olla ottamatta yhteyttä ollenkaan. Ja niin tässä on käynyt.