Tänään Stockan lastenhoitohuoneessa nähtyä...
Paikka oli täynnä pienten vauvojen äitejä. Järkytyin kun katsoin miten hirveän LIHAVIA he olivat kaikki! Kauheita leveitä ahtereita ja roikkuvia masuja... tunsin oloni tosi oudoksi kun olin itse hoikka ja vauva 2kk. Miksi nykyäidit on niin lihavia?? Eikö diabetes ym. pelota ketään?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 16:07"]
Ihan yhtä kamalaa se miesten ylipaino on, mutta he eivät sentään synnytä lapsia, joten heidän painonsa ei niin suoraan vaikuta lasten terveyteen kuin äitien paino.
[/quote]
Eli isän epäterveelliset elintavat eivät vaikuta lasten terveyteen lainkaan?
Minä taas lukeudun näihin laihoihin äiteihin, bmi oli ennen raskautta 17,5 ja nyt synnytyksen jälkeen (vauva 5vko) kiloja lähti imetyksen mukana niin että bmi tipahti 16,5.
Näytän vähintään yhtä hirveältä kuin lihavat äidit, koska olen kuin luuranko pian. En siis ihannoisi tällaista.
Lapsi kasvaa hyvin rintamaidolla, tosin jos oma paino tippuu tätä tahtia on imetys valitettavasti jättää sikseen, en voi kuihtua enempää.
AP, lapsesi on jo 2 kk vanha, ja nyt vasta olit sitten ensimmäistä kertaa Stockan lastenhuoneessa. Ja olit sitte siellä kokonaisen tunnin kerralla, kun kerrankin pääsit, vaikka imetys ja vaipanvaihto vie maksimissaan parikymmentä minuuttia. Vaikuttaa pahasti siltä, että olet itse joku wannabe-espoolainen pussinperäpientalosta, ja odottelit siellä kyytiä takaisin paritalon puolikkaaseen. Tuohon ei hoikkuus auta, miehesi tulee jättämään sinut ja sen teidän pikku perheidyylin jonkun vielä hoikemman ja kireäpaikkaisen/sektiohaavattoman, "ylitöissä" eli oikeasti Teatterin terdellä tavatun misukan takia.
Vinkkinä muuten keskustassa vähän useammin pyörivältä (koska Stocka on lähikauppamme) mammalta, Forumin lastenhoitohuone ei ole yhtä prestisöösi kuin Stocka, mutta huomattavasti mukavampi pienen lapsen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 16:10"]
Minä taas lukeudun näihin laihoihin äiteihin, bmi oli ennen raskautta 17,5 ja nyt synnytyksen jälkeen (vauva 5vko) kiloja lähti imetyksen mukana niin että bmi tipahti 16,5.
Näytän vähintään yhtä hirveältä kuin lihavat äidit, koska olen kuin luuranko pian. En siis ihannoisi tällaista.
Lapsi kasvaa hyvin rintamaidolla, tosin jos oma paino tippuu tätä tahtia on imetys valitettavasti jättää sikseen, en voi kuihtua enempää.
[/quote]Totta. Jos on tosi laiha, niin ihmiset luulevat nistiksi...
Itse olin Stockan hoitohuoneessa 13-14 iltapäivällä ja pisti silmään, kun yksi äiti oli niin hapan koko ajan. Tiuski pienelle lapselleen ja katsoi muita äitejä nenänvartta pitkin. Vaatteet olivat jotenkin haljun väriset ja roikkuivat päällä, pohdin onko laihtunut liian nopeasti ja että olisi varmaan ollut aika hankkia jotain uutta raskausvaatteiden tilalle. Kasvot olivat kalpeat ja väsähtäneet, ajattelin eikö tuota mammaa pelota anemia ja puutokset ja saako lapsi tarvittavat ravintoaineet.
Onneksi oma maailmani ei ole yhtä ulkonäkökeskeinen ja keskityn oman terveyteni ylläpitämiseen parhaani mukaan. Eipä sitä murehtimalla saa toisten ihmisten elämäntapoja muuttumaan. Ja kai tähän loppuun pitää vielä mainita se, että itse olen normaalipainoinen ja liikunnallinen, ettei tule niitä "kateellinen läski" -argumentteja.
18: En ollut ekaa kertaa Stockan lastenhoitohuoneessa, olen tehnyt saman havainnon ennenkin. Ja Stocka on meidänkin lähikauppamme, asumme Kasarmikadulla. Toivottavasti ei olla naapureita... terv. Ap
20: Tuo on muuten hyvä huomio, olen tehnyt saman havainnon! Hirveän pahantuulisia äitejä siellä on myös usein. Johtuiskohan sitten siitä ylipainosta, en tiedä... Ap
Provohan tämä varmasti on, mutta rehellisyyden nimissä on pakko sanoa, että olen itsekin jossain määrin huolissani siitä, miten välinpitämättömästi äiti-ihmiset suhtautuvat omaan terveyteensä. Ei pelkästään se, että liikunnallinen ja terveellisesti syövä äiti tod.näk. elää pidempään ja toimintakykyisempänä ja on täten lapselleen enemmän ilona kuin huonokuntoinen ja lihava äiti, vaan myös esimerkin näyttäminen lapselle - ei anna kovin kestävää mallia terveistä elintavoista, jos vanhemmat ovat lihavia eivätkä liiku. Sama pätee toki isiinkin.
Ihan aihetta liipaten: tämä ruoka, jota tänä päivänä syömme, on ihan eri tavaraa kuin vaikkapa 30 vuotta sitten. Sokeri- ja tärkkelyspitoisuus on noussut samalla kun hivenaine- ja vitamiinipitoisuus ovat romahtaneet. Tämä koskee vihanneksia, hedelmiä, juureksia ja yrttejä yhtä lailla, ja samaan aikaan lihateollisuuden tuotteista on tullut antibiootti- ja hormonijäämillä kyllästettyjä. Kalat täynnä raskasmetalleja.
Onko ihme, jos kroppa sekoaa? Kun ei se pelkästään mässäilystä johdu, vaan elimistö huutaa ravinteita jota ruuasta ei saa.
Miten tänne on tullut näin vihaisia kommentteja. Aloittaja on nähnyt lihavia äitejä. Se ei tietenkään ole kaunis näky. Jotain tarttis tehdä, eikö vain?
Tulin juuri kaupoilta. Näin useita todella ylipainoisia nuoria naisia. Sekin tuntui pahalta.
Se roikkuva voi olla hei nahkaa. Sitä ei saa laihduttamalla pois.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 16:14"]
AP, lapsesi on jo 2 kk vanha, ja nyt vasta olit sitten ensimmäistä kertaa Stockan lastenhuoneessa. Ja olit sitte siellä kokonaisen tunnin kerralla, kun kerrankin pääsit, vaikka imetys ja vaipanvaihto vie maksimissaan parikymmentä minuuttia. Vaikuttaa pahasti siltä, että olet itse joku wannabe-espoolainen pussinperäpientalosta, ja odottelit siellä kyytiä takaisin paritalon puolikkaaseen. Tuohon ei hoikkuus auta, miehesi tulee jättämään sinut ja sen teidän pikku perheidyylin jonkun vielä hoikemman ja kireäpaikkaisen/sektiohaavattoman, "ylitöissä" eli oikeasti Teatterin terdellä tavatun misukan takia.
Vinkkinä muuten keskustassa vähän useammin pyörivältä (koska Stocka on lähikauppamme) mammalta, Forumin lastenhoitohuone ei ole yhtä prestisöösi kuin Stocka, mutta huomattavasti mukavampi pienen lapsen kanssa.
[/quote]
Ihan oikeasti... jos noin koville ottaa se että joku ihmettelee ylipainoasi, mikset laihduta?
Kun kerran siellä kirkonkylällä asut, olet kai tullut lukeneeksi ylipainon vaarallisuudesta? Vaarallista ei sen sijaan ole asua Espoon peräkylällä vai missä se nyt olikaan (itsehän asun niin kaukana Helsingistä että et ole ikinä varmaan käynytkään), joten miksi otat aiheen mukaan? Todella merkityksetöntä argumentointia.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 16:27"]
18: En ollut ekaa kertaa Stockan lastenhoitohuoneessa, olen tehnyt saman havainnon ennenkin. Ja Stocka on meidänkin lähikauppamme, asumme Kasarmikadulla. Toivottavasti ei olla naapureita... terv. Ap
[/quote]
Emme ole. Olen kyllä pikkuisen pahoillani nyt siitä, että päätin tällä(kin) kertaa käydä lopulta syöttämässä vauvan Forumissa. Vaikka painoindeksisi olisi luultavasti jäänyt minulta huomioimatta, niin vauvan iän perusteella olisin varmasti pystynyt muille av-mammoille Hangosta Ivaloon kertomaan, millainen kiiltävä ja tuuheahiuksinen, ruskettunyt, terhakat tissit niistä luksusimetysliiveistä kaivanut äiti aurinkoinen tämän aloituksen takana on. Minä olisin luultavasti ollut se sinun mielestäsi ihan-liian-vanha äiti, jonka painoindeksiä olisi ollut vaikea arvioida pukeutumisen - ei yhtään trikoovaatetta! - takia.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 17:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 16:14"]
[/quote]
Ihan oikeasti... jos noin koville ottaa se että joku ihmettelee ylipainoasi, mikset laihduta?
Kun kerran siellä kirkonkylällä asut, olet kai tullut lukeneeksi ylipainon vaarallisuudesta? Vaarallista ei sen sijaan ole asua Espoon peräkylällä vai missä se nyt olikaan (itsehän asun niin kaukana Helsingistä että et ole ikinä varmaan käynytkään), joten miksi otat aiheen mukaan? Todella merkityksetöntä argumentointia.
[/quote]
Hmmm, vastaukseeni sisältynyt sarkasmi taisi mennä nyt ohi ja yli? Nimittäin sinne "niin kauas etten varmasti ole siellä käynytkään" paikalliselta täältä Helsingistä tiedoksi, että jos Suomessa on joku paikka, jossa ylipaino-ongelma kulminoituu, se ei ole Stockmannin lastenhoitohuone. Siellä on esimerkiksi kuta kuinkin yhtä hyvät mahdollisuudet olla ainoa suomea äidinkielenä puhuva kuin ns. normaalipainoinen siinä huoneessa. Jos AP tosiaan asuu Kaartinkaupungissa ja käy tuolla lastenhoitohuoneella harva se päivä, tämän perusteella voisi seuraavaksi odottaa häneltä huolestunutta avausta vaikkapa siitä, kuinka (erittäin hoikat) venäläiset ovat valtaamassa Suomen.
Olen sellainen ap kuvaama läski äiti, jolla on roikkuva maha. Niin olen ollut vuosia lievästi ylipainoinen ja viihtynyt siinä olossa mainiosti. Laihduin takaisin lähtöpainooni raskauden jälkeen 6:ssa viikossa, mutta en pidä todellakaan enään mahastani. Se venyi kamalaksi roikkuvaksi ja osittain nahkakasaksi. Minulla tosiaan myös vatsalihaksen venähti ja sain ruveta tekemään vatsalihasliikkeitä vasta 3,5 kuukautta synnytyksen jälkeen! Vatsalihakset olivat erkaantuneet todella pahasti. Lisäksi lääkäri mainitsi leikkauksen mahdollisuudesta jos vatsa on minulla vielä tällainen reppu vuoden päästä. Niin vaikka palasin nopeasti lähtöpainooni, niin vatsasta tuli roikkuva palloreppu, mikä ei miellytä ja mitä ei välttämättä saa pois vaikka olisi kuinka laiha...
Miksi et ole vain tyytyväinen itseesi ja lopeta vertailu. Jos viihdyt sellaisena kuin olet niin sitten olet. Osa meistä on pyöreäpiä ja osa laihempia.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 15:54"]
No ei ollut provo! Olin siellä tänään klo 13-14 iltapäivällä. 2 taitaa itse olla joku läski joka koittaa tyrehdyttää tämänkin aloituksen häntäkin koskettavasta aiheesta! ap
[/quote]
Joo, olenkin ihan vitullinen läski ja mulla on iso liuta kakaroita. Tuskin jaksoin vyöryä tähän koneelleekaan, myönnetään nyt sitten. 2