jos ei avaa ovea, tai vastaa tuntemattomaan numeroon
niin lääkitys ei ole kohdillaan.
vai väittääkö joku joka voin tekee, että mielenterveys on täysin kunnossa??
On koulut käyty ja työpaikka ja perhe ja kaikki muutenkin kunnossa, onko?
Kommentit (41)
Elämme sentään vielä vapaassa maassa, jossa jokaisella on oikeus itse päättää, vastaako puhelimeen tai avaako oven. Jos olen juuri tullut suihkusta tai saunasta, niin en varmasti avaa ovea, ellei sitten jonkun tuttavan kanssa ole sovittu etukäteen, että hän tulee pistäytymään. Jos kuulen, että myös useamman naapurin ovikelloa soitetaan samanaikaisesti, en avaa, sillä siellä on joku "puolalainen opiskelija" myymässä suttuisia piirroksia. Ei kiitos!
Joku aika sitten olin vatsataudissa, oli kuumetta ja "tuotosta" tuli molemmista päistä. Naapuri rinkutti sitkeästi ovikelloa, mutta en mennyt avaamaan, ei tullut pieneen mieleenkään. Muutaman päivän päästä tavattiin pihalla ja naapuri kysyi melkoisen syyllistävällä tyylillä, miksen ollut avannut ovea. Kerroin niin kuin asia oli, mutta jäi sellainen tunne, että matami ei uskonut. Omapa on asiansa.
Puhelimen soidessa mietin kahdesti, vastaanko, sillä minulla sattuu olemaan muutama tuttava, jotka eivät suostu antamaan numeroaan, joten näytössä lukee vain ei numeroa tai jotain vastaavaa. Minulla on telemarkkinointikielto ja nyt se vihdoin alkaa toimia niin kuin pitää eli ei enää päästä läpi puhelua. Ainut hankaluus on, että puhelin hälyttää kerran ennen kuin puhelu katkeaa. Joku kauppias yritti juuri eilen illalla sitkeästi soittaa useamman kerran! Koska numero näkyi, tarkistin asian Enirosta ja kuten ennalta arvasinkin, ei tärpännyt eli joku kaupustelija oli.
Tästä tulikin mieleen. Viime keväänä tuli ilmoitus että vesilaitos vaihtaa vesimittareita omakotitaloalueella ja vaihgto on viikolla x klo 8-16. Ihmettelin jo ilmoituksen saadessani, että kuvitteleeko ne että ihmiset jää viikoksi päivystämään milloin putkari tulee vaihtamaan vesimittarin.
No meillä sattui olemaan lukiolainen kotona lukemassa yo-kirjoituksiin, joten ei hätää. No sitten yhtenä päivänä ovikello oli soinut, mutta nuori oli ollut juuri vessassa ja meni varmaan 15 sekuntia ennen kuin ehti ovelle, niin paku jo kiihdytteli pois päin. Tais olla aika harvinaista että kukaan tuli avaamaan ovea, kun ei montaa sekuntia jaksanut odotella.
Minulla saattaa olla puhelin koko päivän jopa äänettömällä. Ei ennenkään ollut tavattavissa koko ajan ja kaiken aikaa. Lankapuhelin riitti vallan mainiosti. Teen vuorotyötä ja nukun päivisin. Mieheni tekee myös, joten harrastamme monesti päivisin seksiä. En taatusti lähde avaamaan ovea, jos nukun yövuoron jälkeen tai seksi on kiihkeimmässä vaiheessa.
Ja ei, tietääkseni minulla ei ole mielenterveysongelmia. Toivon vain, että sitä ovikelloa ei jäädä rinkuttamaan, jos ei avaa. Kotonaolijalla on varmaan hyvä syy olla avaamatta.
On se välillä hemmetin rasittavaa vastailla, jopa tutuille, ketkä soittelee kyselläkseen kuulumisia, kun ei vaan jaksa aina olla tavoitettavissa. Laittakoot viestin, jos on jotain tärkeetä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:46"]
En aina vastaa tuntemattomaan numeroon, enkä aina avaa ovea. Jos soittajalla on tärkeä asia, laittakoon viestin. Viranomainen voi laittaa myös s-postia tai kirjeen. Ovella käy kaikenmaailman hiippareita, uskonnontuputtajia tai kauppiaita. Tai naapurin lapset leikkivät, soittavat ja juoksevat tiehensä. Ystävät sopivat tulostaan etukäteen. Tärkeällä asialla oleva voi jättää yhteystietonsa ja asiansa vaikka lapulla. Jos talo palaa, niin tuskin ovikellon soittaja tyytyy nätisti pimputtamaan ja häipyy huutamatta.
Miten ap:n oma mielenterveys? Onko ihan fiksua keuhkota moisesta :D
[/quote]Miksi juuri sinä olet niin tärkeä, että sinulle pitää laittaa lappu tai sähköpostia jos asia selviäisi helposti oven avaamalla? Onko minulla esimerkiksi aina kynä mukana kun huomaan naapurin avainten jääneen lukkoon? Jos ei avaa ovea, siinähän roikkuvat. Vakuutusyhtiö varmasti tykkää kun ojennetaan avaimet varkaan käteen.
[/quote]
On käynyt näin eikä koitunut mitään haittaa. Siinähän roikkuivat, kunnes huomasin asian. Naapuri kyllä soitti ovikelloa mutta en avannut. Eikä mitään syytä olisi ollutkaan, kun avaimet löytyivät siitä seuraavana päivänä.
Oikeasti, lakatkaa tunkemasta nenäänne muiden asioihin. Miksi sinun täytyy aivan ehdottomasti rinkutella naapurin ovea, onhan hän saattanut jättää ne avaimet siihen tahallaankin jostain syystä?
Maalla avataan, kaupungissa usein ei.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:49"]Minä en antaisi ikinä itselleni anteeksi, jos jollekin läheiselleni on sattunut jotain eikä minua pysty tavoittamaan vain en takia, että nyt ei vaan huvita vastata/avata!
[/quote]Sitä varten on 112, kyllä sieltä vastataan, jos apua on vailla. Susta tuskin on apua, jos sukulaiselles käynny jotain.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:58"]Ihme porukkaa täällä palstalla. Täytyy toivoa että täällä on kaikki omituiset tyypit vaan yliedustettuina, eikä oikeesti näin moni jätä vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.
Tiedoksi teille urpoille että esimerkiksi poliisi käyttää usein tuntematonta numeroa, mitä jos joku lähimmäinen on joutunut vaikka onnettomuuteen? Siinä vaan sähköpostia odotellaan? Typerää sakkia, ei maisterin tutkinto ole mikään tae fiksuudesta vaikka koitatte niin itsellenne uskotella.
[/quote]
Miksi sinua risoo niin paljon, ettei kaikkia huvita vastata? Poliisi tapaa soittaa lankanumeroista. Ainoat tuntemattomat numerot, joihin minä olen törmännyt, ovat olleet jonkin sortin kauppiaita.
Jos itse olet niin tyhmä, ettet osaa selvittää soittajaa, älä erehdy luulemaan meitä muita yhtä yksinkertaisiksi. Kenelläkään ei ole mitään syytä soittaa salatusta numerosta - ei ainakaan kenelläkään, jonka kanssa haluaisin keskustella.
Jaa tämän onkin tän päivän puheenaihe.
Joskus en ole vastannut tuntemattomiin numeroihin, kun siihen aikaan lehtimyyjät koko ajan soittelivat. Samalle tarjoukselle sain sanoa ei 4 krt viikossa. Meni vähän hermot. Lopuksi en enää vastaillut muihin kuin tuntemiini numeroihin. Uusin myös kaikki suoramarkkinointikiellot.
Monesti katson ovisilmästä ketä on tulossa. En jaksa vaivautua kommunikoimaan jos en tunne ihmistä. Tylyä myös sulkea ove nenän edestä.
Lääkitys on kohdallaan!
Minä en vastaa usein tutuillekaan, esim. jos ei juuri silloin kiinnosta jutella vaikka äidin kanssa - lehti kesken tms. Oven yleensä avaan koska siellä ei käy turhia koputtelijoita - yleensä lähetti, postinjakaja tai talkkari.
Mulla on aina kynä mukana jos olen lähdössä mihinkään, jos esim. huomaan naapurin avaimet ovessa käyn hakemassa joko tiputan ne postiluukusta tai - herranjestas- haen kynän kotoa ja jätän oveen lapun että avaimet saa hakea meiltä.
En myöskään oleta että kaikki aina avaavat oven jos ovat kotona. Joku voi olla vuorotyössä ja siksi nukkumassa, kipeä, suihkussa, kädet taikinassa, paskalla, puhua työpuhelua, imettää vauvaa, olla kuulokkeet korvilla, pelätä väkivaltaista exää tai narkkarilasta, harrastaa seksiä, olla kyllästynyt siihen kun naapuruston lapset käyvät leikillään soittamassa ovikelloa ja juoksevat karkuun...
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:57"]Miksi juuri sinä olet niin tärkeä, että sinulle pitää laittaa lappu tai sähköpostia jos asia selviäisi helposti oven avaamalla? Onko minulla esimerkiksi aina kynä mukana kun huomaan naapurin avainten jääneen lukkoon? Jos ei avaa ovea, siinähän roikkuvat. Vakuutusyhtiö varmasti tykkää kun ojennetaan avaimet varkaan käteen.
[/quote]
on muuten pikkasen tyhmää seisoa jonkun oven takana pimpottamassa, vaikka on käynnistä sovittu, mutta toinen on sen unohtanut ja selvästi kuulee, että kotona ollaan, mutta kukaan ei avaa.
Mun piti kerran hakea tulevan naapurin nimi rakennuslupalappuun, mutta ilmeisesti olivat unohtaneet sovitun ajan. Mulla ei ollut heidän numeroa mukana, vain osoite. Miehen piti sitten myöhemmin soittaa ja sopia uudestaan .
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:46"]
En aina vastaa tuntemattomaan numeroon, enkä aina avaa ovea. Jos soittajalla on tärkeä asia, laittakoon viestin. Viranomainen voi laittaa myös s-postia tai kirjeen. Ovella käy kaikenmaailman hiippareita, uskonnontuputtajia tai kauppiaita. Tai naapurin lapset leikkivät, soittavat ja juoksevat tiehensä. Ystävät sopivat tulostaan etukäteen. Tärkeällä asialla oleva voi jättää yhteystietonsa ja asiansa vaikka lapulla. Jos talo palaa, niin tuskin ovikellon soittaja tyytyy nätisti pimputtamaan ja häipyy huutamatta.
Miten ap:n oma mielenterveys? Onko ihan fiksua keuhkota moisesta :D
[/quote]Miksi juuri sinä olet niin tärkeä, että sinulle pitää laittaa lappu tai sähköpostia jos asia selviäisi helposti oven avaamalla? Onko minulla esimerkiksi aina kynä mukana kun huomaan naapurin avainten jääneen lukkoon? Jos ei avaa ovea, siinähän roikkuvat. Vakuutusyhtiö varmasti tykkää kun ojennetaan avaimet varkaan käteen.
[/quote]
Miksi juuri sinä taas kuvittelet olevasi niin tärkeä, että sinulle pitäisi avata se ovi/vastata jos soitat tuntemattoamasta numerosta? Etkö osaa pistää puhelimestasi numeroa näkyville ja ilmoittaa etukäteen jos olet tulossa vierailulle? Ja tuo naapurin avainten ongelma niin mitä se minulle kuuluu jos naapurilla roikkuu avaimet ovessa?
En yleensä avaa ovea koska en tunne naapureita, kukaan tuttu ei viitsi tulla tänne syrjäiseen kaupunginosaan kuin kutsusta ja koska eräällä naapurilla on tapana lainailla ahkerasti naapureilta tavaroita ja palauttaa ne milloin sattuu. Eli ovikellon soittaja on käytännössä aina lainaaja.
Puhelimeen vastaan yleensä, mutta se yleensä ärsyttää jälkeen päin koska vieras numero on melkein aina joku puhelinmyyjä tai tutkimuskyselijä. Tekisi mieli lopettaa vastaaminen, ellen odota jotain tiettyä puhelua lähiaikoina.
Puhutaanko tässä nyt siis vain "tuntematon numero soittaa" -puheluista, vai niistä joissa numero näkyy?
Nykyään avaan oven aina, kun ei ole enää TV lupa tarkastajia. Vastaan myös puhelimeen.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 15:26"]on muuten pikkasen tyhmää seisoa jonkun oven takana pimpottamassa, vaikka on käynnistä sovittu, mutta toinen on sen unohtanut ja selvästi kuulee, että kotona ollaan, mutta kukaan ei avaa.
Mun piti kerran hakea tulevan naapurin nimi rakennuslupalappuun, mutta ilmeisesti olivat unohtaneet sovitun ajan. Mulla ei ollut heidän numeroa mukana, vain osoite. Miehen piti sitten myöhemmin soittaa ja sopia uudestaan .
[/quote]
Eli siinä tapauksessa myös sinä mokasit. Mikset ottanut numeroa mukaan niin kuin normaali ihminen tekisi?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 15:41"]Puhutaanko tässä nyt siis vain "tuntematon numero soittaa" -puheluista, vai niistä joissa numero näkyy?
[/quote]
Jos numero näkyy, sen haltijan voi tarkistaa ja soittaa takaisin, jos haluaa. Niin minä teen. Tuntemattomiin tai sellaisiin joita ei löydy numerotiedustelusta en soita koskaan takaisin. Enpä koe menettäneeni mitään.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:47"]Oletetaan, että mies tai lapsi käy viemässä vaikka roskapussin/hakee autosta/naapurista/varastosta jotain ja unohtaa ottaa avaimet mukaan, kännykästä puhumattakaan. Miten hän ikinä pääsee kotiin takaisin, kun perheenjäsenet ei avaa/vastaa tuntemattomille ja jos ei ole etukäteen muistanut ilmoittaa lähdöstään ja paluustaan???
[/quote]
Ovisilmä ja tekstiviesti. Käyttäkää muutkin kauhuskenaarioiden mehustelijat aivojanne.
Mulle jopa lääkärit ovat osanneet laittaa tekstarin ja poliisit sähköpostia. Oven takana pyörii jotain romanirosvoja, joten en näe mitään syytä miksi antaisin heidän tai lehtimyyjien häiritä olemistani.
Jos puhelimessa lukee "tuntematon numero", se on yleensä lehtimyyjä tai joku keräys-kerjääjä, vastaan todella harvoin. Jos taas on numero, jota en tunne ts. ei ole puhelimen muistissa, vastaan, koska se voi olla vaikka jonkun lähisukulaisen naapuri, joka yrittää ilmoittaa, että sukulaiseni on joutunut onnettomuuteen.
Pitäisikö kaikkien hankkia lääkitys puhelinmyyjien varalle, vai mikä on ap:n ongelma?