Imelletty perunalaatikko: pitääkö perunat oikeasti keittää kuorineen?
Kaikissa ohjeissa neuvotaan keittämään perunat kuorineen. Miksi? Minusta olisi paljon helpompi kuoria perunat ennen keittämistä, mutta onko tästä jotain haittaa esim. imeltymiselle?
Kommentit (43)
Tee kuule ihan miten parhaaksi näet.
Kuorineen keitetyissä perunoissa on enemmän tärkkelystä. Itse laiskana kuorin perunat ennen keittämistä ja makeutan lisäksi siirapilla.
No ainakin maku perunnoissa säilyy paremmin kun niitä ei kuorita ennen.
Samoin se tärkkelys.
Onhan se työläämpää kuoria ne keitetyt perunat kuin raa´at perunat, mutta jos haluaa maistuvan ja onnistuneen imelletyn laatikon, kannattaa se tehdä kokoneiden ihmisten neuvojen mukaan.
Ihmiset hei, kertokaa ih1n suoraan se vastaus jota aloittaja on pyytäny.
Mutta ap, ihan miten ite näet, mutta itse ainakin kuorin ensin. Kuka haluaa polttaa näppinsä?
Kyllä kuorineen keitetyt perunat on helpompi kuoria.
Ei se tärkkelys minnekään katoa, vaikka kuorisi ja siivuttaisi perunat ennen keittämistä. Olennaista on keittää niin pienessä vedessä, että juuri ja juuri peittyvät. Vettä ei kaadeta keittämisen jälkeen pois, vaan annetaan haihtua.
Kuka hullu nyt kuumia perunoita alkaa kuoria näpeissään. Nuo tuollaiset vaivalloiset ohjeet on pelkkää tyhmyyttä, kun parempiakin konsteja on.
Kiitos vastauksista. Tuo tärkkelyksen parempi säilyminen on hyvä pointti.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset hei, kertokaa ih1n suoraan se vastaus jota aloittaja on pyytäny.
Mutta ap, ihan miten ite näet, mutta itse ainakin kuorin ensin. Kuka haluaa polttaa näppinsä?
Sinun esimerkkiä ei siis noudatata.Kerro suoraan kysymykseen.
Mä olen aiemmin kokeillut kahdesti, kuorin perunat ennen keittoa ja imeltyminen ei onnistunut. Tänä vuonna koitin taas, keitin kuorineen ja nyt onnistui. En tiedä johtuiko se niistä kuorista vai mistä, mutta näin joka tapauksessa aion tehdä jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuorineen keitetyt perunat on helpompi kuoria.
Riippuu lajikkeesta, mutta yleensä ne jauhoiset laatikoihin käytettävät perunat ovat helposti kypsinä kuorittavia. Eihän niitä tarvitse käteen ottaa ja polttaa näppejään. Peruna pistetään haarukkaan ja kuoritaan veitsellä. Enää ei taideta keitettyjen perunoiden kuorimista oppia edes armeijassa.
Lajikkeissa on iso ero. Esimerkiksi puikuloista kuori irtoaa melkein itsestään, joitakin teollisuusperunoita pitäisi hangata raspilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aiemmin kokeillut kahdesti, kuorin perunat ennen keittoa ja imeltyminen ei onnistunut. Tänä vuonna koitin taas, keitin kuorineen ja nyt onnistui. En tiedä johtuiko se niistä kuorista vai mistä, mutta näin joka tapauksessa aion tehdä jatkossakin.
Imeltyminen on kiinni myös perunalajikkeesta. Pitää jauhoinen peruna.
Vierailija kirjoitti:
Ei se tärkkelys minnekään katoa, vaikka kuorisi ja siivuttaisi perunat ennen keittämistä. Olennaista on keittää niin pienessä vedessä, että juuri ja juuri peittyvät. Vettä ei kaadeta keittämisen jälkeen pois, vaan annetaan haihtua.
Kuka hullu nyt kuumia perunoita alkaa kuoria näpeissään. Nuo tuollaiset vaivalloiset ohjeet on pelkkää tyhmyyttä, kun parempiakin konsteja on.
Vaikutat laiskalta ja työtä pelkäävältä ihmiseltä.
Perunalaatikkososeeseen lisätään vehnäjauhoja juuri imellyttämisen ja tärkkelyksen vuoksi. Ei sitä perunan omaa tärkkelystä tarvitse varjella keittämällä kuorineen.
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/41984/Imelletty%20hämäläinen%2…
Tässä paras resepti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat laiskalta ja työtä pelkäävältä ihmiseltä.
Sinä vaikutat tuomitsevalta ja sellaiselta ihmiseltä, jolle on tärkeää tehdä kaikki asiat vain yhdellä ja ainoalla oikealla tavalla. Ja sen tavan pitää tietysti olla mahdollisimman hankala, sellaisestahan suorittajatyttö itsetuntonsa ammentaa.
Sillä aikaa miehet porskuttaa tuolla takki auki lompsa täynnä seteleitä kun sinä hinkutat kuumia perunoita kynsilläsi tuntien olevasi ehtoinen ja ihailtu emäntä.
Marttojen ohjeessa käsketään kuoria ensin ja niin minäkin tein, en rupea kuumana kuorimaan. Juuri otin pois uunista, hyvää tuli.
25-vuotta tehnyt kuorimalla ja ikinä ei ole epäonnistunut.
On haittaa. Pitää keittää kuorineen, niin varmasti onnistuu!