Oma kokemus: reumasairaus, viljaton ruokavalio ja supefoodit
Minua kiinnostaisi tietää toisten kokemuksia otiskossa mainittuihin asioihin liittyen. Toivoisin, että keskustelu etenee hyvässä ja arvostavassa hengessä -huutelijat voi siis pysyä poissa, kiitos! Olen itse ennen ajatellut, että pääasia kun syö ruokaympyrän mukaisesti, niin kyllä sen pitäisi riittää. Nyt olen tullut toisiin aatoksiin kokemuksen kautta. Tässä vähän mun taustaa:
Muhun iski noin puolitoista vuotta sitten raju niveltulehdus. Sängystä ylös pääseminen vei tuskaisen kauan ja käveleminen oli todella kivuliasta. Sormen nivelet oli niin kipeät, että en pystynyt kirjoittamaan. Ja ikää rielusti alle 30v. Sain diagnoosiksi SLE:n, joka on reumatauteihin kuuluva autoimmuunisairaus. Onneksi se mulla esiintyy ainakin vielä lievänä -raju versio on hengenvaarallinen, koska silloin tulehdus iskee sisäelimiin. Mulla tosiaan tulehdus onneksi rajoittui niveliin. Sain lääkitykseksi vahvan reumalääkkeen ja kortisonin, joita aloin syödä päivittäin.
Luin sairauteen liittyvää tietoa netistä ja moni tuntui saaneen helpotusta ruokavaliosta. Lisäksi on joitain lääkäreitä ja "lääkäreitä" jotka ovat sitä mieltä, että kaikki autoimmuunisairaudet ovat seurausta liian prosessoidusta, luonnottomasta ruuasta. Olen jo ennestään ollut kasvissyöjä, mutta nyt olen tänä keväänä myös vähentänyt rajusti viljojen syömistä. Lisäksi otin päivittäiseen ruokavalioon spirulinan ja MSM-jauheen. Etenkin MSM:ää suositellaan nivelongelmiin. Ja kuinka kävikään: pari kuukautta viljattomalla ja nivelkivut ovat tiessään! Pystyn jopa juoksemaan ilman että polvet kipeytyvät :)
Meillä on myös yrityksessä saada vauva ja SLE:hen kuuluu kohonnut keskenmenon riski. Olemme muutaman kuukauden yrittäneet, mutta vielä ei ole tärpännyt :( Eilen kävin ostamassa maca-jauhetta, koska sillä pitäisi olla hedelmällisyyttä lisääviä vaikutuksia. Nyt toivotaan parasta...
Mitä tällä kaikella haluan sanoa on se, että aina ei kannata sokeasti uskoa lääkäreitä. Itse sinänsä ymmärrän, että kaikelle pitää olla tieteelliset todisteet, mutta koska kyse on omasta terveydestä, kannattaa rohkeasti kokeilla eikä jäädä odottelemaan tutkimuksia. Voihan olla, että koko tämä pillerikeskeinen länsimainen lääkeriede vielä joskus todetaan huonoksi, ohimeneväksi vaiheeksi. Itse toivon, että joku päivä pääsen kokonaan eroon reumalääkkeistä, jotka ovat aikamoisia myrkkyjä. Olen myös tämän ruokamuutoksen myötä oppinut kuuntelemaan kehoani paremmin, joten hyödyt ovat olleet monenlaiset.
Melko monet on ok, trexan ehdoton no-no.
Osa lääkkeistä sellaisia, että tauotetaan plussasta.