Oma kokemus: reumasairaus, viljaton ruokavalio ja supefoodit
Minua kiinnostaisi tietää toisten kokemuksia otiskossa mainittuihin asioihin liittyen. Toivoisin, että keskustelu etenee hyvässä ja arvostavassa hengessä -huutelijat voi siis pysyä poissa, kiitos! Olen itse ennen ajatellut, että pääasia kun syö ruokaympyrän mukaisesti, niin kyllä sen pitäisi riittää. Nyt olen tullut toisiin aatoksiin kokemuksen kautta. Tässä vähän mun taustaa:
Muhun iski noin puolitoista vuotta sitten raju niveltulehdus. Sängystä ylös pääseminen vei tuskaisen kauan ja käveleminen oli todella kivuliasta. Sormen nivelet oli niin kipeät, että en pystynyt kirjoittamaan. Ja ikää rielusti alle 30v. Sain diagnoosiksi SLE:n, joka on reumatauteihin kuuluva autoimmuunisairaus. Onneksi se mulla esiintyy ainakin vielä lievänä -raju versio on hengenvaarallinen, koska silloin tulehdus iskee sisäelimiin. Mulla tosiaan tulehdus onneksi rajoittui niveliin. Sain lääkitykseksi vahvan reumalääkkeen ja kortisonin, joita aloin syödä päivittäin.
Luin sairauteen liittyvää tietoa netistä ja moni tuntui saaneen helpotusta ruokavaliosta. Lisäksi on joitain lääkäreitä ja "lääkäreitä" jotka ovat sitä mieltä, että kaikki autoimmuunisairaudet ovat seurausta liian prosessoidusta, luonnottomasta ruuasta. Olen jo ennestään ollut kasvissyöjä, mutta nyt olen tänä keväänä myös vähentänyt rajusti viljojen syömistä. Lisäksi otin päivittäiseen ruokavalioon spirulinan ja MSM-jauheen. Etenkin MSM:ää suositellaan nivelongelmiin. Ja kuinka kävikään: pari kuukautta viljattomalla ja nivelkivut ovat tiessään! Pystyn jopa juoksemaan ilman että polvet kipeytyvät :)
Meillä on myös yrityksessä saada vauva ja SLE:hen kuuluu kohonnut keskenmenon riski. Olemme muutaman kuukauden yrittäneet, mutta vielä ei ole tärpännyt :( Eilen kävin ostamassa maca-jauhetta, koska sillä pitäisi olla hedelmällisyyttä lisääviä vaikutuksia. Nyt toivotaan parasta...
Mitä tällä kaikella haluan sanoa on se, että aina ei kannata sokeasti uskoa lääkäreitä. Itse sinänsä ymmärrän, että kaikelle pitää olla tieteelliset todisteet, mutta koska kyse on omasta terveydestä, kannattaa rohkeasti kokeilla eikä jäädä odottelemaan tutkimuksia. Voihan olla, että koko tämä pillerikeskeinen länsimainen lääkeriede vielä joskus todetaan huonoksi, ohimeneväksi vaiheeksi. Itse toivon, että joku päivä pääsen kokonaan eroon reumalääkkeistä, jotka ovat aikamoisia myrkkyjä. Olen myös tämän ruokamuutoksen myötä oppinut kuuntelemaan kehoani paremmin, joten hyödyt ovat olleet monenlaiset.
Kommentit (41)
Siis olen harkinnut omega kolmosen käyttöä... Vähän epäselvä lause. -ap
EI mun tilanne ole erityisen kurja, koska se enbrell auttaa. Silloin oli kurjaa kun sitä ei vielä ollut. T. Nelonen
Mulla on nivelrikko polvessa. Viljattomalla ruokavaliolla kivuton ja lääkkeetön.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 11:43"]Voihan olla, että koko tämä pillerikeskeinen länsimainen lääkeriede vielä joskus todetaan huonoksi, ohimeneväksi vaiheeksi.
[/quote]
Tarkoitatko, että ihmiset olivat terveempiä ennen?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:42"]
Miehellä on colitis ulcerosa, autoimmuunisairaus sekin, ja ainoa millä nivelkivut ja suolitulehdus pysyvät kurissa on viljaton ruokavalio. Varsinkin vehnän syöminen saa suolen vuotamaan verta heti seuraavana päivänä. Lääkäri sanoi, ettei voi virkansa puolesta suositella ravitsemussuosituksista poikkeavaa ruokavaliota, mutta yksityishenkilönä kehotti ehdottomasti jatkamaan samalla linjalla kun tulokset ovat niin hyvät. Nyt ei ole tarvinnut kortisoniakaan pitkään aikaan, vaikka ennen viljattomuutta oli jo edessä biologisten lääkkeiden kokeilu ja sen jälkeen suolen poisto.
[/quote]
Minullakin on colitis ja siksi kysyisin, että miehesi on "vaan" viljattomalla eikä esim. kivikauden ruokavalio, jossa perunakin on kielletty? Ja siis todella kaikki viljat pois eikä vaan perinteiset suomalaiset leipäviljat? Eli ei myöskään riisiä, maissia, tattaria? Itseäni kiinnostaisi tämä kokeilu myös.
En tokikaan, mutta uskon, että keinotekoiset lääkkeet ja elintarvikkeet paitsi tepsivät joihinkin sairauksiin, myös aiheuttavat liudan uusia. Eli toivon hartaasti, että ihmiskunta vielä keksii parannuskeinoja, joilla ei ole älytöntä määrää sivuvaikutuksia ja oppii syömään tavalla, joka on terveellistä. Tämä nykyinen ruokavalio ei sitä varmastikaan ole.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 11:43"]Voihan olla, että koko tämä pillerikeskeinen länsimainen lääkeriede vielä joskus todetaan huonoksi, ohimeneväksi vaiheeksi.
[/quote]
Tarkoitatko, että ihmiset olivat terveempiä ennen?
[/quote]
14: Perunaa välttää myös. Syö riisiä ja maissia harvakseltaan, mutta ne eivät vaikuta läheskään yhtä paljon kuin gluteeniviljat.
T: Se colitis-miehen vaimo
Oxiklorin käytössä mullakin reuman takia. Lisäksi lääkkeitä prednisolon, salazopyrin sekä enbrell. Ruokavaliosta olen kokeillut lihatonta, viljatonta, hedelmätöntä, maidotonta, mausteetonta, sokeritonta ja kaikkia noita yhtä aikaa asiaan perehtyneen homeopaatin suosituksesta, eikä auttanut mikään, silloin oli lisäksi trexankin käytössä. Ainut mistä olen avun saanut on Enbrell.. Uskon siis lääketieteeseen. Tietysti jos sairaus on lievä, uskon että ruokavaliolla pystyy jotain saamaan aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on colitis ulcerosa, autoimmuunisairaus sekin, ja ainoa millä nivelkivut ja suolitulehdus pysyvät kurissa on viljaton ruokavalio. Varsinkin vehnän syöminen saa suolen vuotamaan verta heti seuraavana päivänä. Lääkäri sanoi, ettei voi virkansa puolesta suositella ravitsemussuosituksista poikkeavaa ruokavaliota, mutta yksityishenkilönä kehotti ehdottomasti jatkamaan samalla linjalla kun tulokset ovat niin hyvät. Nyt ei ole tarvinnut kortisoniakaan pitkään aikaan, vaikka ennen viljattomuutta oli jo edessä biologisten lääkkeiden kokeilu ja sen jälkeen suolen poisto.
-Pääsääntöisesti ruokavaliolla ei ole mitään vaikutusta Colitis Ulcerosan kulkuun, näin on tutkittu. Itselläni ei auta yhtään mitään viljojen poisjättämiset tai mitkään muutkaan ruokavalio-jutut, ainut lääkkeiden ulkopuolinen asia joka auttaa on tupakointi. Harmi vaan kun pitäisi polttaa päivittäin että suoli pysyisi siedettävässä kunnossa mutta kun en oikein viitsi, joten tupruttelen aina silloin kun tulehduksessa iskee aktiivisempi jakso päälle. Ja sama juttu, gastro-lääkäri sanoi että virkansa puolesta ei voi suositella tupakointia, mutta yksityishenkilönä myöntää sen tukahduttavan paksusuolentulehdusta huomattavan paljon. Vittumainen tauti CU!
Minulla on crohn. Kun se puhkesi, aina ennen kaikkea ongelmitta kestänyt suoli lakkasi kestämästä viljoja, maitoa ja paljon muutakin. Viljojen poisjättö helpotti oireilua älyttömästi, vaikka ei koko tautia saanutkaan aisoihin. Nivelkivut ja ripuli lähtivät kokonaan.
Kaikilla ei auta se, mikä toisilla auttaa. Joitain tupakka auttaa, minulla se pahentaa tautia. Viljat eivät ehkä aiheuta suolistosairauksia, mutta niille voi herkistyä helposti sairaana ja ne voivat näin pahentaa tulehdusta paljon.
Kannattaa ainakin kokeilla ennen kuin tuomitsee. Minä olisin jo leikkauspöydällä vehnää syödessäni ja sairaus olisi hyvin invalidisoiva.
Jenkeissä autoimmuunisairauksiin suositellaan usein paleoruokavaliota, josta jätetään aluksi myös pähkinät, siemenet, koisokasvit ja kananmunat pois. Sitten kuukauden jälkeen saa ottaa ruoka-aineita vähitellen takaisin. Itselläni tämä on auttanut hurjasti. Erityisesti viljat, maitotuotteet ja palkokasvit aiheuttavat oireita jos niitä joskus erehdyn syömään. Kannattaa kokeilla, ei siinä menetä mitään. Googlatkaa autoimmune paleo niin löytyy paljon infoa. Myös suomeksi löytyy jonkin verran.
Nimenomaan Oxiklorin on se, jota raskaana voi syödä. Kuten Salazopyrin ja kortisoni. Jotkut jopa käyttää biologisia raskauden aikana ja hyvin ne raskaudet menneet ja terveet vauvat.
Vierailija kirjoitti:
Nivelreumaatikkona uskon, että ruokavalioilla kikkailu auttaa ainoastaan, mikäli elimistollä on jo valmiiksi jotain puutostiloja. Sillonhan melkein mikä tahansa kokeellinen hivenainerikkaampi ruokavalio tuo apua vointiin, kun jo lähtökohtaisesti huono ja vitamiini/hivenaineköyhä ruokavalio paranee. Sama kunnon ja voinnin koheneminen tapahtuisi täysin terveelläkin ihmisellä, kun vaihtaa ravintoarvollisesti huonon ruuan parempiarvoiseen.
Placeboefektikin on varmaan näissä viljattomissa superfood-ruokavaliossa aika merkityksellinen. Olo kohenee, kun tuntee ns. kontrolloivansa sairauttaan ja itsensä tilanteen herraksi. Kukin tyylillään tottakai.
Itselleni olen huomannut tärkeimmiksi ns. normaalielämän mahdollistajiksi normaalipainossa pysymisen, monipuolisen ruokavalion ja koululääketieteen kivunlievityksineen.
Gmo kemikaalivilja ei tie hyvvee.
Jos sulla on ruokavaliossa jotain, joka ärsyttää suolistoasi, sen jättäminen pois ruokavaliosta rauhoittaa suolistoa ja vähentää elimistön tulehdustilaa. Tämä on ihan tutkittu juttu eikä pitäisi olla vieras asia reumalääkärille.
Monimutkaisempi asia sen sijaan on se, että ne sopimattomat ruoka-aineet eivät ole kaikille samoja. Pitää siis yrittää löytää se/ne itselle sopimattomat. Kannattaa guuglata tulehdusta vähentävä ruokavalio ja lukea esim. Reijo Laatikaisen blogia. Hän on asiallinen ammattilainen.
Mulla on reuma ja selkeästi sokeri ja valkoinen vehnä pahentavat kipuja. Ilman lääkkeitä en silti pärjää. Pitää muistaa, että sairauden eteneminen ei aina anna selviä merkkejä ennen kuin on tullut pysyviä vahingollisia muutoksia. Lääkkeitä ei kannata siis jättää ominpäin pois. Reumataudeissa on tyypillisesti myös vaihtelua oireissa, joten vaikeaa tietää, johtuuko oireiden helpottaminen ruokavalion muutoksesta vai ei.
Minulla ei ole mitään tiedossa olevia sairauksia taustalla mutta olen samaa mieltä ap:n kanssa ettei lääkäreitä kannata sokeasti uskoa ja kannattaa kokeilla erilaisia ruokavalioita jos kokee ettei lääkärien tai asiantuntioiden neuvot auta.
Näin löysin vuosien etsinnän jälkeen ongelmiini ratkaisun ihan vain kokeilemalla eri ruokavalioita. Ja ei, mikään ei vaatinut lisäravinteita tai muuta voodoota joten lumevaikutuksesta ei ollut kyse, vaan söin vain puhdasta prosessoimatonta ruokaa ja jätin joitain ruoka-aineita pois joihin olin jollain tapaa herkkä. Tietty se vaatii valtavasti 8tsekuria sillä hetkellisesti söin myös todella rajoitettua ruokavaliota, mutta Herran jestas kun huomasi olossa huiman parannuksen melkein yhdessä yössä. Lähti vuosien selkä- ja nivelkivut, ahdistus- ja masennusoireet, unettomuus parani, verensokerit pysyvät tasapainossa ja sitä myötä ainainen stressi hälvenivät myös. Näihin ongelmiin en lääkäreiltä tai mistään muualtakaan ollut saanut muuta apua kuin lääkettä kouraan ja kehoituksen hyväksyä tilanne. Joten siinä tilanteessa ei auttanut muu kuin ryhtyä itse testaamaan eri ruokavalioita ja hakemaab tietoq netistä. Onnekseni löysin minua auttavaa tietoa ja kahdessa vuodessa olen kuin uusi elämäniloinen ihminen.
Mutta tämä onkin vain minun kokemukseni. Harvalla on motivaatiota tai halua ryhtyä tällaiseen vaikka apu voisi sitä kautta löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on ruokavaliossa jotain, joka ärsyttää suolistoasi, sen jättäminen pois ruokavaliosta rauhoittaa suolistoa ja vähentää elimistön tulehdustilaa. Tämä on ihan tutkittu juttu eikä pitäisi olla vieras asia reumalääkärille.
Monimutkaisempi asia sen sijaan on se, että ne sopimattomat ruoka-aineet eivät ole kaikille samoja. Pitää siis yrittää löytää se/ne itselle sopimattomat. Kannattaa guuglata tulehdusta vähentävä ruokavalio ja lukea esim. Reijo Laatikaisen blogia. Hän on asiallinen ammattilainen.
Mulla on reuma ja selkeästi sokeri ja valkoinen vehnä pahentavat kipuja. Ilman lääkkeitä en silti pärjää. Pitää muistaa, että sairauden eteneminen ei aina anna selviä merkkejä ennen kuin on tullut pysyviä vahingollisia muutoksia. Lääkkeitä ei kannata siis jättää ominpäin pois. Reumataudeissa on tyypillisesti myös vaihtelua oireissa, joten vaikeaa tietää, johtuuko oireiden helpottaminen ruokavalion muutoksesta vai ei.
Komppania tätä täysin. Varsinkin jos on ärtyneensuolen oireyhtymä niin suosittelen jättämään yksi ruoka-aine ryhmä kerrallaan pois ja katsoa onko yleisolossa mitään muutosta. Minulta lähti selkä- ja nivelkivut kun pääsin eroon tietyistä ruoka-aineista.
Sairastan nivelreumaa, migreeniä ja rytmihäiriöitä. Syön kortisonia, koska ei ole rahaa aloittaa biologista lääkettä. Olen jo vuosia lukenut ihmisten kokemuksista parantaa autoimmuunisairauksia ruokavaliolla, mutta itse olen edelleen lähtötelineissä. Minulla on todella voimakas sokeririippuvuus, jota ei kortisonin syöminen yhtään helpota... Nyt olo alkaa olla todella huono ja yritän taas miljoonannen kerran irtaantua sokerista ja viljoista. Jospa minäkin voisin kohta liittyä niiden onnistuneiden ihmisten joukkoon. Ikää on kuitenkin alle 50 ja olen sairastanut reumaa 14v.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on pernassa parasiitti(hys tämä salaisuus)
Koiruoho teetä ja ivermektiiniä tai sitten scio hoitoa ja parannut kuin simpalapim
T. Parantunut SLE:stä
Ivermektiiniä on vähän hankala saada, kun se on reseptilääke eläimille.
Enbrel kerran viikossa ja metsätyöt pari-kolme kertaa viikossa ja muutama tunti kerrallaan pitävät nivelpsoriasiksen kurissa. En muista milloin olen viimeksi ollut näin hyvässä kunnossa ja kivuton.
Mulla on käytössä Oxiklorin. Ilmeisesti reumaatikoille ei suositellakaan, että käyttää lääkettä raskauden aikana, mutta SLE on etenevä sairaus ja siksi lääkettä ei pidä lopettaa. Macassa on myös hyviä rasvoja, joten uskon että sillä on samantapaisia vaikutuksia kuin omega kolmosella. Olen sen käyttöä myös harkinnut, koska ei syö myöskään kalaa. Mutta toistaiseksi olen vaan pitänyt huolta, että saan muuten riittävästi hyviä rasvoja (öljyä). Tämä siis vastauksena vitoselle.
Hyvä kuulla, että muillakin on ravinteista ja ruokavaliosta ollut hyötyä. Harmillista ettei se tunnu kaikilla riittävän! Etenkin nelosen tilanne kuulostaa kurjalta :(
-ap
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:33"]
Vähän OT, mutta minkä reumalääkkeen käytön aikana saa yrittää raskautta?
[/quote]