Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oma kokemus: reumasairaus, viljaton ruokavalio ja supefoodit

Vierailija
21.05.2014 |

Minua kiinnostaisi tietää toisten kokemuksia otiskossa mainittuihin asioihin liittyen. Toivoisin, että keskustelu etenee hyvässä ja arvostavassa hengessä -huutelijat voi siis pysyä poissa, kiitos! Olen itse ennen ajatellut, että pääasia kun syö ruokaympyrän mukaisesti, niin kyllä sen pitäisi riittää. Nyt olen tullut toisiin aatoksiin kokemuksen kautta. Tässä vähän mun taustaa:

Muhun iski noin puolitoista vuotta sitten raju niveltulehdus. Sängystä ylös pääseminen vei tuskaisen kauan ja käveleminen oli todella kivuliasta. Sormen nivelet oli niin kipeät, että en pystynyt kirjoittamaan. Ja ikää rielusti alle 30v. Sain diagnoosiksi SLE:n, joka on reumatauteihin kuuluva autoimmuunisairaus. Onneksi se mulla esiintyy ainakin vielä lievänä -raju versio on hengenvaarallinen, koska silloin tulehdus iskee sisäelimiin. Mulla tosiaan tulehdus onneksi rajoittui niveliin. Sain lääkitykseksi vahvan reumalääkkeen ja kortisonin, joita aloin syödä päivittäin.

Luin sairauteen liittyvää tietoa netistä ja moni tuntui saaneen helpotusta ruokavaliosta. Lisäksi on joitain lääkäreitä ja "lääkäreitä" jotka ovat sitä mieltä, että kaikki autoimmuunisairaudet ovat seurausta liian prosessoidusta, luonnottomasta ruuasta. Olen jo ennestään ollut kasvissyöjä, mutta nyt olen tänä keväänä myös vähentänyt rajusti viljojen syömistä. Lisäksi otin päivittäiseen ruokavalioon spirulinan ja MSM-jauheen. Etenkin MSM:ää suositellaan nivelongelmiin. Ja kuinka kävikään: pari kuukautta viljattomalla ja nivelkivut ovat tiessään! Pystyn jopa juoksemaan ilman että polvet kipeytyvät :)

Meillä on myös yrityksessä saada vauva ja SLE:hen kuuluu kohonnut keskenmenon riski. Olemme muutaman kuukauden yrittäneet, mutta vielä ei ole tärpännyt :( Eilen kävin ostamassa maca-jauhetta, koska sillä pitäisi olla hedelmällisyyttä lisääviä vaikutuksia. Nyt toivotaan parasta...

Mitä tällä kaikella haluan sanoa on se, että aina ei kannata sokeasti uskoa lääkäreitä. Itse sinänsä ymmärrän, että kaikelle pitää olla tieteelliset todisteet, mutta koska kyse on omasta terveydestä, kannattaa rohkeasti kokeilla eikä jäädä odottelemaan tutkimuksia. Voihan olla, että koko tämä pillerikeskeinen länsimainen lääkeriede vielä joskus todetaan huonoksi, ohimeneväksi vaiheeksi. Itse toivon, että joku päivä pääsen kokonaan eroon reumalääkkeistä, jotka ovat aikamoisia myrkkyjä. Olen myös tämän ruokamuutoksen myötä oppinut kuuntelemaan kehoani paremmin, joten hyödyt ovat olleet monenlaiset.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkaisevaa kuulla, että viljojen, ainakin vehnän pois jättäminen saattaa auttaa. Itselläni diagnosoiteiin SLE noin 5 vuotta sitten. Aluksi oireet keskittyivät ihoon ja niveliin, mutta viime kevää alkoi keuhkovaivat, joille löytyi lopulta interstitaalinen keuhkosairaus -diagnoosi. Muuten on kroppa toimintakuntoinen, mutta rankat, hengästyttävät liikuntasuoritukset eivät tule kysymykseen. Lisäksi minulla on pernisiöösi anemia (B12-vitamiinin imeytymishäiriö). Lääkkeeinä vedän Prednisolonia ja Azamunia. Olen käyttänyt normaalin rukavalion lisäksi pakuria, macaa, lucumaa ja muita vastaavia immuniteettia tasapainottavia aineita. Ne ovat antaneet energiaa ja hyvää oloa, mutta en ole varma, auttavatko ne itse autoimmuunisairauteen. Nyt olen jättämässä vehnän pois ja muut suomalaiset viljat vähemmälle. Tattaria, quinoaa käytän. Raakaruoka on myös rukavaliossani, tosin sen kanssa puljaaminen vie melkoisesti aikaa. Olen lukenut, että koisokasvit, etenkin tomaatti, on huono vaihtoehto autoimmuunityypeille. Onko tästä kellään kokemuksia?

Vierailija
2/41 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelreumaatikkona uskon, että ruokavalioilla kikkailu auttaa ainoastaan, mikäli elimistollä on jo valmiiksi jotain puutostiloja. Sillonhan melkein mikä tahansa kokeellinen hivenainerikkaampi ruokavalio tuo apua vointiin, kun jo lähtökohtaisesti huono ja vitamiini/hivenaineköyhä ruokavalio paranee. Sama kunnon ja voinnin koheneminen tapahtuisi täysin terveelläkin ihmisellä, kun vaihtaa ravintoarvollisesti huonon ruuan parempiarvoiseen.

Placeboefektikin on varmaan näissä viljattomissa superfood-ruokavaliossa aika merkityksellinen. Olo kohenee, kun tuntee ns. kontrolloivansa sairauttaan ja itsensä tilanteen herraksi. Kukin tyylillään tottakai.

Itselleni olen huomannut tärkeimmiksi ns. normaalielämän mahdollistajiksi normaalipainossa pysymisen, monipuolisen ruokavalion ja koululääketieteen kivunlievityksineen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljattomalla vhh:lla täälläkin SLE oireettomaksi. Kaikki lääkkeetkin pystyin jättämään pois.

Vierailija
4/41 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, voisiko joku määritellä "viljattoman" dieetin?? Yksi perheenjäsen on viljattomalla dietillä ja se siis sisältään gluteeni-viljojen lisäksi myös hirssin, tattarin, maissin, riisin, amarantin. Quinoaa saa syödä. Mulla on itselläni todettu reumasairaus ja harkitsen viljatonta dieettiä mutta kuinka tarkkoja te siis olette?

Vierailija
5/41 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla viljaton on täysin viljaton. Ei siis myöskään riisiä tai maissia. Eikä quinoaa. Jos se näyttää ankalta ja vaappuu kuin ankka, se luultavasti on ankka. 19

Vierailija
6/41 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:27"]

Hei, voisiko joku määritellä "viljattoman" dieetin?? Yksi perheenjäsen on viljattomalla dietillä ja se siis sisältään gluteeni-viljojen lisäksi myös hirssin, tattarin, maissin, riisin, amarantin. Quinoaa saa syödä. Mulla on itselläni todettu reumasairaus ja harkitsen viljatonta dieettiä mutta kuinka tarkkoja te siis olette?

[/quote]

Eikös sana viljaton sano mitään.  Viljaton=ei viljaa  (jos tiedät, mikä on vilja)

Vierailija
7/41 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:22"]

Viljattomalla vhh:lla täälläkin SLE oireettomaksi. Kaikki lääkkeetkin pystyin jättämään pois.

[/quote]

Oikeasti? Olet saanut jättää myös reumalääkityksen pois siis kortisonin lisäksi? Miten tämä lääkkeen poisjättäminen tehtiin? Kävitkö verikokeessa ja arvot oli kunnossa vai kuinka? 

Oma viljaton ruokavalioni on toistaiseksi sellainen, että syön perunaa ja riisiä kyllä, mutta en mitään viljapellolta saatua. Tämä on siis ihan mututuntumalla valittu ratkaisu, mutta mulla tuntuu toimivan.

-ap

Vierailija
8/41 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse tutkin asiaa, ja sitten kysyin neuvoa lääkkeiden alasajamiseen. Ensin jäi kipulääkkeet, mutta en muista missä järjestyksessä ajoin oxiklorinin ja prednisolonin alas.

Vierailija
9/41 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää ihmisten sokea uskominen lääkäreihin. Itse kun sain SLE diagnoosin, sanottiin vain, että ei voi mitään. Tauti etenee ja OIREITA voidaan LÄÄKITÄ. ai niin, sanoi myös että koisokasvit olisi pahasta.

Vähän kun olen itse tonkinut ja etsinyt tietoa, on löytynyt paljon asioita miten olen itse voinut vaikuttaa olotilaani. Viljattomasta ei ole ollut mitään puhetta lääkärissä koskaan. Itse sen tiedon etsin ja tähän sain sitten vastauksen että ei pidä rajoittaa ruokavaliota jos ei siihen ole todettu syytä kuten keliakia tai allergiat (keliakiatesti negatiivinen). Noh, kokeilin silti ja voi mikä helpotus! Aivosumu, nivelten jäykkyys ja kuumeiluoireet hävisivät. Keskustelin tästä sitten erään sh:n kanssa ja hän oli kanssani samaa mieltä että kyseessä voi olla gluteeniyliherkkyys tms. ja että minun kannattaa ehdottomasti jatkaa viljattomalla linjalla, sillä oireeni hävisivät lähes kokonaan.

Mikä siinä on että tuntuu ettei lääkäreitä oikeasti kiinnosta auttaa. He ovat jotenkin niin sulkeutuneita "asiantuntijoita", ettei heidän enää tarvitse opiskella uusimpia tutkimustuloksia tai ottaa potilaita vastaan heidän ansaitsemalla kunnioituksella ja yksilöllisesti. Tuntuu että he sieltä tornistaan katsovat tätä heille harmaata massaa ja heittelevät sitten armopaloja kipulääkityksen muodossa että massa pysyisi hiljaa.

Vierailija
10/41 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 11:30"]

Mikä siinä on että tuntuu ettei lääkäreitä oikeasti kiinnosta auttaa. He ovat jotenkin niin sulkeutuneita "asiantuntijoita", ettei heidän enää tarvitse opiskella uusimpia tutkimustuloksia tai ottaa potilaita vastaan heidän ansaitsemalla kunnioituksella ja yksilöllisesti. Tuntuu että he sieltä tornistaan katsovat tätä heille harmaata massaa ja heittelevät sitten armopaloja kipulääkityksen muodossa että massa pysyisi hiljaa.

[/quote]

Ei se tästä johdu, vaan siitä, että lääkäri joutuu vastuuseen tekemistään vääristä päätöksistä. Sinä itse voit kyllä kokeilla terveydelläsi ihan mitä huvittaa, mutta jos lääkäri ryhtyy sun terveydellä sellaisiin kokeiluihin, joille ei ole riittäviä, tiedeyhteisön kriteerien hyväksymiä, todisteita, hän menettää lääkärinoikeutensa ja joutuu vielä maksamaan korvauksia.

Vierailija
11/41 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä tutkimuksia on tehty ja hyväksi havaittu. Tuntuu vaan mielestäni mielipuoliselta että ihmisille voidaan kyllä antaa koko elämän jatkuva lääkitys sivuoireineen (ja sivuoireisiin yleensä lisää lääkkeitä), mutta yksinkertaisia ruokavaliomuutoksia ei sitten voida kokeilla. Ajattele nyt, ihmiset ovat voineet vähentää lääkitystään huomattavasti tai jättää lääkityksen kokonaan vain viljattoman ruokavalion ansiosta! Kuinka paljon vaarallisia lääkkeiden haittavaikutuksia voidaan näin poistaa! Onni itselleni että olen kiinnostunut näistä asioista ja jaksanut kaikesta vastarinnasta huolimatta etsiä tietoa ja olen näin löytänyt suuren avun sairauteni oireisiin.

Vierailija
12/41 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se johdu siitä, että lääkärit ovat vastuussa, vaan siitä että lääkejättifirmat pyörittävät koko alaa ja sieltä palkkaakin ropisee lääkäreiden taskuun. Ystävälläni oli jatkuvasti nuhaa ja ihottumaa johon sai aina vain uusia lääkkeitä, kun hän jätti punaisen lihan pois, ei ole enää nuhastellut. Joillekin ruokavalion muutos on ihan todella tarpeen ja netistä löytyy paljon tietoa siitä miten joitakin sairauksia voidaan hoitaa ja ehkäistä ihan ruokavalion avulla.

Vierailija
13/41 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä edes viitsi mainita siitä että kerran minulla oli 2 päivää kestänyt todella kova päänsärky mihin ei auttanut särkylääkkeet. Jostain sain päähäni kokeilla MSM jauhetta ja 15 min. niin päänsärky oli poissa...

Vierailija
14/41 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisoni (varsinkin se) ja reumalääke tepsivät, ei ruokavalio.

Vierailija
15/41 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, sehän tosta testistä jäi uupumaan. Söin siis kortisonia yli vuoden, mutta silti oli aina välillä nivelkipuja. Nyt olen ollut monta kuukautta syömättä ilman yhtään nivelkipuja. Eli ei se siitä ainakaan johdu. Toki tuolla toisella lääkkeellä on varmaan vaikutusta enkä sitä heti menisikään lopettamaan. -ap

Vierailija
16/41 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole löytänyt sellaista ruokavaliota, josta olisi mitään hyötyä. Maidotonta, viljatonta ja lihatonta kokeiltu, yhdessä ja erikseen ja erilaisia ravintolisiä myös. Ei mitään kunnollista pitkäaikaista vaikutusta. Salatsopyriini ja metotreksaatti ei myöskään ole auttaneet, mutta enbrell auttaa. kortisoni ei auta mua suun kautta, mutt aniveleen pistettyinä auttaa sen kuukauden verran, minkä se siellä pysyy.

Vierailija
17/41 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi omega3 myös. Toki lääkitys on. Kahvi ja rööki tekee huonoa kuten myös punainen liha.

Vierailija
18/41 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän OT, mutta minkä reumalääkkeen käytön aikana saa yrittää raskautta?

Vierailija
19/41 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon lääkäreitä ja saan apua kipulääkkeistä, biologisia ei ole vielä aloitettu. Lisäksi panostan omaa aktiivisuuteen ja viimeksi fyssari suositteli kokeilemaan pilatesta. Vesijuoksu, vesiliikunta ja kuntosali myös. Ravintolisistä tuskin on haittaa, jos ei niihin ole kertynyt raskasmetalleja. Syö vain.

Kasvis-kalaruokavalio, maitotuotteita menee hyvin vähän. Viljoja syön kyllä.

Vierailija
20/41 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on colitis ulcerosa, autoimmuunisairaus sekin, ja ainoa millä nivelkivut ja suolitulehdus pysyvät kurissa on viljaton ruokavalio. Varsinkin vehnän syöminen saa suolen vuotamaan verta heti seuraavana päivänä. Lääkäri sanoi, ettei voi virkansa puolesta suositella ravitsemussuosituksista poikkeavaa ruokavaliota, mutta yksityishenkilönä kehotti ehdottomasti jatkamaan samalla linjalla kun tulokset ovat niin hyvät. Nyt ei ole tarvinnut kortisoniakaan pitkään aikaan, vaikka ennen viljattomuutta oli jo edessä biologisten lääkkeiden kokeilu ja sen jälkeen suolen poisto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan