Voiko mieheni olla lievästi kehitysvammainen?
On työelämässä, suorittanut amk-tutkinnon. Päällisin puolin normaali. Välillä hänellä jää levy päälle ja jankkaa jotain itsestään selvää asiaa. Tosi usein on myös sellaista, ettei tiedä jotain päivänselvää asiaa kuten milloin on jouluaatto tai häissä ei tiennyt mitä tarkoittaa sulhanen. Siis asioita, jotka opitaan yleensä lapsena.
Kommentit (56)
Minä olen tarkistanut tänä vuonna ainakin 20 kertaa sen, mikä viikonpäivä se jouluaatto taas olikaan. Myös puolisoni on pari kertaa kysynyt sitä minulta, kun ei itse muistanut. Hän kysyy sitä joka vuosi. ÄO kummallakin testien mukaan reippaasti yli keskiarvon. Minulla maisterin koulutus luonnontieteestä. Miehellä teknisen alan koulutus.
Lukihäiriö on kummallakin, joten sillä tavalla "vajaita" kuitenkin olemme.
Voiko mies olla ns nopeampi puhumaan kuin ajattelemaan? Noita kömmähdyksiä sattuu todella usein yhdelle työkaverilleni. Oikeasti hän on suht hyvin perillä asioista, mutta jos hän ei muistaisi välittömästi esim. sulhasen sanatarkkaa merkitystä, hän möläyttäisi kysymyksensä varmasti ääneen - vaikka muistaisikin asian jos vaivautuisi miettimään sitä 5 s pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Ammattikoulun käy moni lievästi kehitysvammainen ja kaikki heistä eivät edes itse tiedä/heitä ei ole koskaan diagnosoitu kehitysvammaisiksi.
Tuttavalle oli järkytys kuulla, että hän onkin lievästi kehitysvammainen. Hän on sentään itsensä työllään elättävä ihminen. Asia selvisi samalla, kun hän sai tietää, että lapsi on perinyt häneltä kehitysvammaisuuden.
Ilmankos koulu ei sujunut kovin hyvin!
Puhui kyllä AMK:sta.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset vaan eivät ole kiinnostuneita arkipäivän asioista jos mielessä pyörii omat jutut. Noita arkipäivälle vieraantuneita on jonkun verran tiedemiehissä ja sen tapaisissa, varsinkin miehissä ja vanhemmassa polvessa. Ajatukset pyörivät koko ajan tieteen tekemisessä. Vaimo hoitaa kaiken ja töissä sihteeri ja muut apulaiset. Tunnen paljon tätä porukkaa. Kaikki eivät suinkaan ole tuollaisia vaan hyvinkin normielämässä kiinni.
Minä olen kyllä arjessa kiinni, mutta ajatukset pyörivät ihan muissa maailmoissa. Aina ollut rikas sisäinen maailma ja mielikuvitus. Kotitöitä ei kukaan hoida puolestani, mutta yritän selviytyä niistä nopeasti ja mistä aita on matalin. Enkä ole mies enkä vanha.
Vierailija kirjoitti:
Voiko mies olla ns nopeampi puhumaan kuin ajattelemaan? Noita kömmähdyksiä sattuu todella usein yhdelle työkaverilleni. Oikeasti hän on suht hyvin perillä asioista, mutta jos hän ei muistaisi välittömästi esim. sulhasen sanatarkkaa merkitystä, hän möläyttäisi kysymyksensä varmasti ääneen - vaikka muistaisikin asian jos vaivautuisi miettimään sitä 5 s pidempään.
Kirjoititpa kivasti!
Olen nimittäin itse juuri sellainen, että vaikutan välillä ihan täydeltä IDIOOTILTA, mutta onneksi työkavereilla on kohtuullisen kokoinen vieteri. Varmaan on useita kertoja viikossa hetkiä, että heidän tekisi mieli työntää kämmen naamastaan läpi, mutta skarppaan sitten yleensä vähän. Kai minussa kuitenkin jotain hyvääkin on, kun määräaikaisuuttani juuri jatkettiin.
Voisiko mitenkään olla mahdollista että hän on vaan tyhmä kuin saapas?
Valtaosa miehistä on lievästi kehitysvammaisia.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla sellainen kenellä alhainen äo muttei kuitenkaan kehitysvammaa
Tällaisiin törmää yllättävän usein. On jotenkin hämmästyttävää tajuta, ettei toisen ymmärryskyky ole ihan samalla tasolla kuin oma ja myöskin, etteivät itse tajua ollenkaan miten hassuja puhuvat.
Ei varmastikaan ole kehitysvammainen. Ihmisiltä vaan voi mennä "ohi" asioita, joiden kanssa ei ole tekemisissä ja/tai joita ei ole tullut tarkemmin ajatelleeksi, vaikka ne enemmistölle olisivatkin selviä. Esim. minä tajusin vasta joskus lukiossa, että "seikkaperäinen" ei tarkoitakaan samaa kuin "ylimalkainen" :D Samoihin aikoihin hiffasin, miksi pakettiautoa kutsutaan pakettiautoksi... Silti kirjoitin kuusi ällää - ja kyllä, yksi niistä tuli siis äidinkielestä :P Ja eräs muuten varsin hoksaavainen ystäväväni ymmärsi vasta aikuisiällä, että termi on "maanjäristys" eikä "maanjärjestys" - hän oli siihen asti ajatellut, että tuossa luonnonmullistuksessa maa ikään kuin järjestyy uudelleen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullla on ainakin sellainen kehitysvamma etttä mä huomaan monesti että mun järjenjuoksu ei ole kirkasta. Sen huomaa jo mun ilmaiisusta miten ilmaiisen ajatuksiani että en ajattel tarpeeeksi kirkkkasti mikä tarkoitttaa sitä että minut tulkitaaan kulttuuurissamme ns epänrmaaaliksi silloin.
Ja se epäkirkaas ajatuksen juooksu vaikutttaa myös minun luetunymmmärtämiseen.
Ilmeisesti myös kirjoitustaitoon?
Olen suunnilleen saman ikäinen ja huomannut että deittailu tässä ikäryhmässä on aika haastavaa juurikin diagnosoimattomien neurologisten seikkojen vuoksi. Jos osaa katsoa merkkejä niin muutamien treffien aikana saattaa jo nähdä että todennäköisesti kirjolla ollaan. On kuitenkin tosi raskasta kun ei tiedä onko ominaisuudet henkilöllä itsellään tiedossa, mitä ajattelee siitä, miten pärjää arjessa ja mitä ajattelisi periytyvyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullla on ainakin sellainen kehitysvamma etttä mä huomaan monesti että mun järjenjuoksu ei ole kirkasta. Sen huomaa jo mun ilmaiisusta miten ilmaiisen ajatuksiani että en ajattel tarpeeeksi kirkkkasti mikä tarkoitttaa sitä että minut tulkitaaan kulttuuurissamme ns epänrmaaaliksi silloin.
En ole hän jota kommentoit, mutta huomautan omasta ongelmastani. Omassa mielessäni pyörii usein niin paljon erilaisia ajatuksia, jotka eivät ole aina samalla hetkellä selkeässä järjestyksessä. Niinpä sitten kirjoittamisellani ei ole aikaa järjestää ajatuksiani loogisesti ja selkeästi paperille, vaan vauhdissa jää välillä pois esimerkiksi yksittäisä sanoja, kuitenkin useammin vain välimerkkejä tai kirjaimia. - Pahimmillaan pois saattää jäädä kokonaisia lauseita,
Vierailija kirjoitti:
En usko lievään kehitysvammaan eli alle 70 ÄO:hon sillä hän ei olisi pärjännyt AMK:ssa saati sitten peruskoulussa.
Kehitysvammainenkin voi hyvin ymmärtää tuollaiset asiat kuten jouluaaton ja sulhasen merkityksen
Nojaa, AMKissa on hoitajalinja ja tradenomilinja
Kehitysvammaisuus kylläkin tarkoittaa niin matalaa älyä, että normaalista peruskoulustakaan ei selviä.
Erilaisia hahmotushäiriöitä voi olla, lukivaikeutta, lievää autismia, mutta kyllä AMK:n läpäisyyn pitää suurinpiirtein keskivertoälyllä varustettu olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hän jota kommentoit, mutta huomautan omasta ongelmastani. Omassa mielessäni pyörii usein niin paljon erilaisia ajatuksia, jotka eivät ole aina samalla hetkellä selkeässä järjestyksessä. Niinpä sitten kirjoittamisellani ei ole aikaa järjestää ajatuksiani loogisesti ja selkeästi paperille, vaan vauhdissa jää välillä pois esimerkiksi yksittäisä sanoja, kuitenkin useammin vain välimerkkejä tai kirjaimia. - Pahimmillaan pois saattää jäädä kokonaisia lauseita,
Ja mulla jää puheentuottamisesta lauseita väliin. Aivoni raksuttavat ja tuottavat valtavan määrän ajatuksia. Kun selitän näitä miehelleni niin hän ei tajua mitään. No ei varmaan kun jätän sanoja ja lauseita sanomatta, mitkä olen mielessäni jo sanonut. Sitten ihmettelen kun toinen ei tajua mitään. Ajatuksenvirtani on valtava. En vaan jotenkin itse ymmärrä, että jätän sanoja tuottamatta, sanoinhan ne kuitenkin mielessäni, mutta ulos ne eivät aina tule.
En tiedä mikä vaiva tämä on.
Sain kyllä isot taputukset eräässä opojen seminaarissa kun vastasin yksinkertaiseen kysymykseen noin 10 minuutin sepustuksella. Kukaan ei varmasti ymmärtänyt mitään tai sitten vastaukseni kuulosti muka niin hienolta, että kaikki komppasivat. Yleensäkin minun esitelmien pito oli varmasti muille tuskaa, ne kun kesti ja kesti..
Keskimääräisen älyn alapuolella on puolet ihmisistä. Siis puolet. Joku 100 tai vähän alle vaikuttaa helposti yksinkertaiselta olematta siis lähelläkään ns. heikkolahjaisuutta. Yleensä asiat ei pysy mielessä, ei kyetä päättelyyn, ei ole kiinnostusta kuin eteen tulevia asioita kohtaan. Abstrakti ajattelu (siis kuvitella jotain mitä ei havaitse) on puutteellista. Siinäpä se, tervetuloa työelämään.