Haluaisin ottaa koiran, mutta olen työtön ja toimeentulotuella...Onnistuuko?
toimeentulotuki on se 500e kuussa, vuokra maksetaan minulle ensin.
Ajattelin saksanpaimenkoiraa...Onko joku muu ottanut koiran työttömänä?
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä koirien kysyntä on lähtenyt niin lapasesta, että sinun voi olla vaikea saada oikealta kasvattajalta koira. Pentutehtailijat varmasti sellaisen sinulle halvalla myyvät, mutta mitä järkeä maksaa sairaasta koirasta joka elää vain hetken? Kissa on helpompi ja halvempi. Miten olisi siis kissa?
Kissa tarvitsee eläinlääkäriä ja terveellistä ruokaa siinä kuin koirakin.
Kuka väitti ettei tarvitse? Terve kissa kuitenkin maksaa murto-osan siitä mitä koira, syö vähemmän ja sitä ei tarvitse kouluttaa muuten kuin hiekkalaatikolla käymään. Remeleitä ja vehkeitä ei tarvi hankkia myöskään niin paljon kuin koiralle. Hiekat, ruuat ja eläinlääkäriin menee tietty rahaa, mutta muuten se on lemmikkinä edullisempi ja helpompi kuin koira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiranpentuja myydään toki mielellään rikkaille ja työssäkäyville, mutta ei se mitenkään takaa sitä että koiran sairastuessa he sitä hoitaisivat. Rikkaat saattavat olla työttömiä paljon pihimpiä, ja päättää että ei jotain rakkia ruveta isolla rahalla hoitamaan, lopetukseen vaan. Samoin nämä henkilöt viettävät valtaosan ajastaan töissä, ja se koira on yksin kotona. Se on jo tosi arvokasta koiralle, että työtön on sen kanssa kaiket päivät, ehtii ulkoilemaan ja harrastamaan. Tosi ikävästi täällä luullaan, että vain koska on työtön, ei huolehtisi koirasta hyvin. Sitä paitsi lopettaminen saattaa joskus olla parempikin vaihtoehto kuin joku monen tuhannen euron leikkaus, ja ihan rikkaatkin ihmiset usein lopettaa eläimen eivätkä ala sitä leikkelemään.
Siis mistä ne myyjät näkevät näiden ostajien tilitiedot ja työsuhteet? Eiväthän ne mitään julkista tietoa ole.
Ei näe tilitietoja. Mutta jos ostajaehdokkaalla ei ole varaa maksaa käsirahaa sovittuun ajankohtaan mennessä, ei kauppoja synny. Ja se käsiraha on hyvin hoidetusta rotukoiran pennusta satasia vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Älä ota koiraa. Hae töitä.
Sitten jos työssä käyvä kysyy täällä jotain koiran hankintaan liittyen, sanotaan "Älä ota koiraa kun se joutuu olemaan yksin työpäivien ajan". Jos eläkeläinen kysyy, vedotaan hänen ikään. Jos perhevapailla oleva, vedotaan pieniin lapsiin ja tulevaan töihin menoon. Eli juuri kukaan ei saisi ottaa koiraa jos palstalta kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota koira sitten kun olet säästänyt sen elättämiseen sanotaan vaikka 10 000€. Tavoite ja säästät. Eläinlääkärikulut on tuhansia jos koira loukkaantuu, puree toista koiraa, puree sinua tai toista ihmistä, sairastuu vakavasti, tarvitsee jatkuvaa lääkitystä tai erikois ruokavaliota jne. Jos oikeasti koirista välität, et ota nyt kun sinulla ei ole rahaa sitä elättää ja hoitaa. Pahimmassa tapauksessa saat syytteen rääkkäämisestä jos et pysty sitä ruokkimaan ja hoidattamaan ja koira viedään sinulta pois. Ajattele sitä eläimen parasta älä pelkästään itseäsi.
Joo, kaikilla pennun ostajilla on kymppitonni säästössä XDDD
No jos heillä ei ole säästöjä koko koiran eliniän ajaksi heillä todennäköisesti on säännölliset kohtuullisen isot tulot eikä pelkkä minimi työttömyysturva jolla hädin tuskin saavat oman elämisensä maksettua. Kyllä lemmikin sairastaminen on oikeasti kymmenen kertaa kalliimpaa kuin lapsen, ei ole julkista eläinlääkäriä joka hoitaa käytännössä ilmaiseksi. Siihen viisas osaa varautua. Kyllähän köyhät aina koiria on ottaneet mutta eipä ne kunnon ruokaa ja hoitoa saakaan, rokotuksia ja säännöllisiä tarkastuksia, hammashoitoa ja vakuutuksia ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota koira sitten kun olet säästänyt sen elättämiseen sanotaan vaikka 10 000€. Tavoite ja säästät. Eläinlääkärikulut on tuhansia jos koira loukkaantuu, puree toista koiraa, puree sinua tai toista ihmistä, sairastuu vakavasti, tarvitsee jatkuvaa lääkitystä tai erikois ruokavaliota jne. Jos oikeasti koirista välität, et ota nyt kun sinulla ei ole rahaa sitä elättää ja hoitaa. Pahimmassa tapauksessa saat syytteen rääkkäämisestä jos et pysty sitä ruokkimaan ja hoidattamaan ja koira viedään sinulta pois. Ajattele sitä eläimen parasta älä pelkästään itseäsi.
No ei kymppitonnia tarvi säästössä olla mutta vakuutus pitää koiralle ottaa, se kattaa suuren osan ell-kuluista ja korvaa sivullisille aiheutetut vahingot. Vakuutus maksaa joitakin kymppejä kuussa. Luottokortti on tietenkin hyvä olla pahan päivän varalle joka tapauksessa.
En tiedä minkälaisia nuo lemmikkien sairausvakuutukset on nykyään, mutta muutama vuosi sitten ainakin se vielä meni niin ettei vakuutus korvaa enää 10v ylittäneen koiran sairauksia, vaikka olisit pennusta asti niitä maksanut. Ja just siinä iässä niitä vaivoja alkoi tulla.
Ja kauan aikaa sitten se maksimikorvaus per vuosi tai sairaus oli niin pieni ainakin meidän vakuutusyhtiössä, että laskettiin, ettei ole mitään järkeä maksaa vuosittain vakuutusmaksua, joka oli tyyliin 70 % potentiaalisesta korvauksesta. En tiedä, onko hinnoittelu sittemmin muuttunut, mutta me sitten ottamalla riski säästettiin ainakin 8 vuoden vakuutusmaksut, kun ei koiraa tarvinnut lääkärissä juurikaan käyttää.
Onko sulla varaa ruokkia koiraa entä eläinlääkäri jos tarve vaatii,.
Oon ottanu työttömänä melkein kaikki koirani, mutta pätkätöissä olen joka vuosi ollut enemm ja vähemmän. Kaikki lomarahat yms olen säästänyt koiriin. Koirat itsessään olen työttömänä ja jopa ttt ollessani kuitenkin ottanut. Onnistui jos on joko säästöjä eläinlääkäriä varten tai tukiverkosto tai saat pankista tarvittaessa lainaa ja olet valmis siihen, että itse syöt tarvittaessa kaurapuuroa koko kuukauden.
Tässä muutaman vuoden kulut kahdella koiralla, kun pidin kirjaa :
2015 : 1999e
2016 : 1450e
2017 : 1907e
2018 : 2237e
2019 : 2799e
2020 : 1588e sekä 50e menee vielä tämän vuoden puolella ruokiin.
Toimeentulotuki lasketaan jokaiselle erikseen. Jos saat jo asumistukea ja työmarkkinatukea, niin todennäköisesti et saa toimeentulotukea.
Älä ota omaa koiraa, vaan siitoskoira, jonka omistaa kasvattaja. Kerro, että voit tarjota erinomaisen kodin sille, koska sinulla on antaa paljon aikaa. Sopikaa, että omistaja maksaa kulut.
nauratti teidän kirjoitukset. vai ihmisen ulkonäköä katsotaan. kun koiraa ostetaan.
heh heh.
juurikin useimmiten pa olevat henkilöt ajavat kalliilla autoilla ja leveilevät asunnoillaan, vaatteillaan.
silti aivan tyhjätaskuja.
järkevä ihminen ajaa vanhalla autolla siis vanhalla n 20 v ja köröttelee sillä paikasta toiseen. auton kun huoltaa vuosittain niin varmana kestää sen 25-30v. eikä tarvitse näytellä mitään. vaatteet voivat olla vanhoja ja paikattuja.
ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
jos on ns kovin köyhän näköinen niin henkilöltä saattaa löytyä miljoonia pankkitilitä. eikä kukaan edes osaa arvostaa häntä.
kyllä työtön voi hankkia koiran. kuten muutkin. ei se työtön mikään kummallinen olio ole.
mutta monikaan kasvattaja ei edes myy osamaksulla. jos sitä miettii.
Saksanpaimenkoira on nykyisin pilattu. ei ole enää kunnon koiria. siinä rodussa. en ottaisi ilmankaan.
nyt kaikille hyvää joulua eikä seli seli. ja sitä ja tätä. jos sattuu ottamaan pattiin tämä minun mielipiteeni.
Miksi tähän ei ole kukaan jo laittanut:
porvoo, proollooloo
0/34500
Troolo. Lottorooo. Roottol.
Mahdolliset ell kulut tosiaan tulevat ongelmaksi.. Ainakin syytä olla vakuutus, mikä ei tosin korvaa esim. Hammaspoistoja, jotka kepeesti 500€ + per reissu puhumattakaan muista ei korvattavista jutuista.. Mutta jonkinlaista lisäturvaa vakuutus toisi.. Voisi kysellä sijoituskoiraa kasvattajalta, jolloin kasvattaja osallistuu kuluihin ja on turvana ja mahdollisuus, että ottaa koiran itselleen, josset pysty pitämään?.. Eriasia sitten suostuuko sijoittamaan pienituloiselle🤔.. Pelkät ylläpitokulut varmaan pystyy maksamaan, valitettavasti ne ei vaan yleensä riitä, että säästöjä ja läheisiä, joilta saa tarpeentullen lainaa, se vaatii vähintään.. Mutta ei se ihan mahdottomuus ole....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on jo tuilla niin kai ne antaa sitten koiranpitoonkin tukea. Itse en ole uskaltanut mitään lemmikkiä ottaa kun ei olisi sitten varaa eläinlääkäriin jos se sairastuu.
Lemmikinhoitoon ei saa tukia. Ja lemmikin ääkärilaskuja ei kela korvaa. Kokemusta on.
Luojan kiitos edes tähän päättyy veronmaksajien rahoilla eläminen, kaikki muu kyllä sitten kustannetaan yhteiskunnan (=veronmaksajien) rahoilla.
Rollotiprollo, rottol.
Lotiroo.
0/34000
En halua kirjoittaa sitä vakiolausetta, että mene töihin kun olen itsekin työtön nuori ja muutenkin ahdistaa tilanteeni. Minulla oli myös koira aina viime kevääseen asti. Sain sen jo kun olin vielä kotona asuva nuori ja tämän takia kuluisssa auttoivat vanhemmat silloin ja meillä oli muutenkin sopimus, että hekin auttavat tarvittaessa koiran kuluissa. Koiralle tuli monia leikkauksia ( kasvaimia poistettiin, onneksi olivat hyvälaatuisia) sekä vanhemmiten jatkuva kallis lääkitys. En olisi ilman vanhempien apua pystynyt aina niitä maksamaan. Ymmärrän tietenkin sen, että kaikki eivät halua antaa rahaa kuluihin, mutta koiramme oli tavallaan yhteiseksi perheenjäseneksi otettu niin hekin auttoivat. Koirani oli vielä iso kooltaan ja halusin sen saavan aina hyvää ruokaa ja siinä mielessä en tinkinyt sen hoidosta koskaan. Säästin myös itse rahaa varalla koiran kuluihin.
Voin silti sanoa, että tiukkaa sinullakin varmaan tekee koiran kanssa ja kaikkea yllättävää voi tulla vastaan. Meilläkin koira joutui myös hätätilanteen vuoksi hoitoon ja onneksi sieltä sai laskun, että selvisin maksuista. Toisesta paikasta taas ei saanut laskua, mutta onneksi minulla oli rahaa silloin maksaa kaikki ja koirani selvisi muutenkin. Näitä asioita on hyvä miettiä. Toisaalta kaikki voivat jäädä työttömiksi tai sattua jotain muuta joten siinä mielessä kukaan ei sitten voisi ottaa koiraa jos näitä miettisi. Lisäksi on hyvä miettiä sitä mihin koiran saa hoitoon ja onko kenestäkään apua sen kanssa. Minulla ei paljon ollut ja koiran pito aika sitovaa. Koira toi kyllä paljon hyvää elämääni ja tämä vuosi ilman sitä on ollut vaikea. Se pelasti minut aikoinaan ja en olisi selvinnyt varmaan ilman sitä näinkään hyvin.
Tähän vielä muistutuksena, että mieti tarkkaan koiran rotua ja sitä mihin asumismuotoon sen otat. Isolle vartioivalle koiralla kerros- ja jopa rivitalokin voi olla hankala. Oma koirani ei olisi sopeutunut enää ainakaan okt:ssa asuttujen vuosien jälkeen niihin joten minun oli hyvin vaikeaa löytää asuntoa meille mistään sitten kun sen kanssa lähdimme muuttamaan. Tämä on pitkä tarina ja sitä en tähän ala sen enempää kertoa, mutta sain meille pienen talon vuokralle myöhemmin ja siinä koira sai asua loppuajan kanssani. Ja vielä se, että jos otat palveluskoira rodun niin muista sen vaatima aktiivisuus. Tarvitsee paljon liikuntaa ja älyllistä toimintaa. Lisäksi hyvä koulutus on tärkeää ja se että tottuu kaikkiin ihmisiin ja koiriin. Sosiaalistaminen tärkeää. Tiedän tämän, koska oma koirani oli myös palveluskoira rodultaan ja kävin paljon koulutuksissa sen kanssa. Onnistuin melko hyvin koirani kanssa oli ensimmäinen oma koirani joten virheitä olisi voinut tulla. Koiria en nyt ota, koska ymmärrän sen vastuun ja rahatilannekin on sillä tavalla huono. Tässä vaiheessa ymmärtää paremmin sen, että jouduin monesti tekemään päätöksiä koiranikin vuoksi ja monet asiat menivät sen ehdoilla. Koiraani kaipaan silti paljon ja sillä oli suuri merkitys elämääni. Mieti tarkkaan rotua ja sitä miten pärjäisit sen kanssa muutenkin. Koira tulisi kuitenkin ottaa pysyvään kotiin ja itse en ainakaan koskaan olisi voinut luopua koirastani ja tingin sitten paljon muusta. Sori pitkä viesti.
olkoon ap porvoosta. mutta tosiasia että kädestä suuhun elävät prassailivat ovat pa. eikä heillä ole mitään 10 000 puskuria tai edes yhden euron puskuria koiriaan varten.
tämä on saletti.
Vierailija kirjoitti:
Vastuullinen saksanpaimenkoira selvittää ostajakandidaatin tilanteen, ja sinun tapauksessa tuskin suostuu myymään koiraa. Et selviä sen kuluista, jo kunnollinen ruoka maksaa paljon. Vakuutukset, pakolliset eläinlääkärikäynnit ynnä muuta.
Lisäksi jos asut kerrostalossa, unohda koko saksanpaimenkoira muutenkin.T. Saksanpaimenpojan omistaja
Ai miten niin ei voi sakemanni olla kerrostalossa jos sen kanssa liikutaan paljon ja vietetään aktiivista elämää? Ei taatusti ole onnellisempi aidatulla pihalla tai tarhassa. Naapurissa sakemanni, jota en ole nähnyt kertaakaan lenkillä, mutta joo, asuu omakotitalossa.
Ehdottomasti kannattaa ottaa lemmikki päiviä piristämään, työttömän suurin ilonaihe! Minulla on iso koira, 2 kissaa ja kanaparvi, työttömänä olen ollut kaikki nämä eläimet hankkiessani ja hyvin olen pärjännyt. Jos valitsee terveitä maatiaisrotuja, ei elänlääkäriä juuri tarvitse...
Ota ihmeessä. Sekarotuinen tai pitovaikeuksien takia pois annettava. Sinulla on aikaa koiralle ja voit panostaa sen hyvinvointiin ja koulutukseen.
Jaa, ei ollut minulle ongelma maksaa kissan ell (1500€), kk-tulot oli nettona sen 1000-1200. Helpostihan sitä jää säästöön kun ei ole lapsia.