Alkoholisti ja läheiset
Miten kauan alkoholistia autetaan? Siis juomisessa.
Ystäväni ex-mies on alkoholisti. Ollut jo noin 20 vuotta. Erosivatkin noin 20 vuotta sitten.
Yhteinen parikymppinen lapsi, joka ns erityislapsi tai siis aikuinen nyt. Isä on äärettömän tärkeä ja pelkää isän puolesta valtavasti. Tämän lapsensa takia sitten tukee ja auttaa ex-miestään. Kantaa kaljaa, lääkkeitä ja ruokaa kun putki on päällä. Muuten mies lähtisi yksin seikkailemaan ja satuttaisi itsensä. Näin on usein käynyt.
Olen ollut monta vuotta mukana tässä auttamistoiminnassa. Olen ollut kuskina, koska minulla on auto. Mielestäni tämä on ollut kamalaa toimintaa, mutta olen halunnut auttaa ystävääni... Ex-mies on ihan ok-kaveri, ei väkivaltainen eikä muutakaan. Kieltäytyy vain menemästä hoitoon ja romahtelee, kun elämä potkii.... On työtön ja syrjäytynyt.
Kieltäydyin tässä taannoin enää lähtemästä kuskiksi ja tästä tuli paha särö väliimme. Ystäni kokee, että käänsin hänelle kylmästi selkänsä. Ystävälläni on kamala elämäntilanne muutenkin ja kamalasti murhetta niskassa. Tuo ex-puolison juominen aiheuttaa lisää huolta ja tämä nainen näyttää nykyään siltä, että lysähtäisi kokonaan kasaan.
Mitä tehdä? Ystävä on sitä mieltä, että tulee auttamaan eli siis kuskaamaan päihteitä jatkossakin ex-miehelleen ja minä tein nyt väärin....
Olisko kellään jotain VIISAITA näkökulmia?