Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako raskaana olevalle tarjota alkoholia?

Vierailija
20.05.2014 |

Eräs työkaverini on näkyvästi raskaana, ja olemme viime aikoina olleet useamman kerran työporukalla ravintolassa syömässä, ja joka kerta hänelle on tarjottu viiniä ruoan kanssa. Samoin olin hiljattain ystävien luona illallisella tuttavaporukalla, ja isäntä tarjosi raskaana olevalle vieraalle viiniä. En tiedä, onko tämä ketjun kannalta olennaista, mutta molemmissa tapauksissa viiniä kyllä otettiin ihan hieman, kuitenkin vain korkeintaan muutama pieni kulaus.

 

Toki ravintolan tapauksessa tilanne on eri - koskaanhan ei voi tietää täysin varmuudella, onko nainen raskaana vai onko hänellä vain paino kertynyt vyötärölle tai kenties jokin vakava kasvain. Siksi tarjoilija ei välttämättä halua tehdä olettamuksia ja siten loukata asiakasta. Mutta jos on täysin varma, että nainen on raskaana, niin onko epäkohteliasta olla tarjoamatta tälle alkoholia? Saako isäntä tai emäntä tehdä vieraan puolesta moraalisen päätöksen siitä, juoko tämä alkoholia raskaana ollessaan? Entä jos vieras pyytää erikseen viiniä, olutta tai jopa väkeviä?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nolla toleranssi kaikelle alkoholille raskaana ja sen jälkeen varmaan muutama vuosi. En tarvi mitään alkoholia koska puhettä tulee ilman päihteitä ja rentoutuu muutenkin kuin alkoholilla.

Vierailija
22/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:43"]

Minulla oli nolla toleranssi kaikelle alkoholille raskaana ja sen jälkeen varmaan muutama vuosi. En tarvi mitään alkoholia koska puhettä tulee ilman päihteitä ja rentoutuu muutenkin kuin alkoholilla.

[/quote]

 

Tätäkö tässä kysyttiin? Opettele lukemaan.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:18"]Jos tiedän että joku ruoka-aine/juoma jne ei sovi jollekin, en tarjoa sitä. Alkoholi ja raskaus eivät kuulu yhteen, joten miksi edes tarjoaisin sitä? En kysy juutalaiselta ottaako hän verilättyjä, keuhkoahtaumapotilaalta haluaako hän savukkeen, siitepölyallergiselta tekisikö mieli koivikkoon jne. Vaikka raskaus ei ole sairaus eikä raskaana oleva mikään aivovammainen, miksi asettaisin hänet tilanteeseen jossa hän joutuisi joka tapauksessa kieltäytymään ja tuntisi ehkä olonsa kiusalliseksi?

[/quote]

Mutta karpille saa tyrkyttää pullaa/sämpylää ja kiitos eitä ei noteerata :)

Älkää päättäkö toisten puolesta, tarjotkaa raskaana olevalle viini ja kaikille muille myös se vesi. Ettehän te juhlassa muutenkaan voi tietää kumpi pariskunnasta on tänään esim kuskina, kysyttävä se alkoholi on monelta muultakin kuin paksumahaisilta.

Vierailija
24/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:25"]

Eikö ole aika tökeröä tarjota alkoholia kysymättä kenelle tahansa? Minulla on ainakin sekä alkoholisti- että absolutistituttuja, jotka eivät ota pisaraakaan alkoholia. Luulisi että jokainen ihminen ymmärtäisi kysyä mitä juot tarjolla on viiniä ja vettä tms. Jopa minä kohtuullisen hutikan syvä/hyvä ystävä haluan itse päättää koska otan edes sen suullisen alkoholia.

[/quote]

 

Tietenkin on tökeröä tuputtaa alkoholia yhtään kenellekään, oli sitten raskaana tai ei, siitä olen täysin samaa mieltä. Myöskään kenenkään ei tarvitsisi alkaa perustella päätöstään olla juomatta alkoholia. Itse en suoranaisesti välttele alkoholin juomista, mutta kyllä minuakin vähän kauhistuttaa, jos vaikka ravintolassa kaadetaan viiniä lasiin kysymättä.

 

Sitähän minä tässä pohdinkin - saako raskaana olevalta edes kysyä, haluaako tämä alkoholia, vai pitääkö päätös tehdä hänen puolestaan? Joku täällä totesi, että raskaana olevalle on kiusallista erikseen kieltäytyä alkoholista. Minusta olisi vielä nolompaa erikseen alkaa pyytää vaikkapa sitä samppanjalasillista, jos isäntä olisi jo tuonut minulle omatoimisesti mehua. Siinähän vasta ison numeron tekee siitä, että on raskaana ja haluaa maistaa alkoholia.

 

Ehkä tässä ketjussa näkee taas maamme vähän alkukantaiset juomatottumukset. Toisille alkoholijuoma on automaattisesti humaltumisen väline. Toisille pieni tilkka viiniä pihvin kanssa tuo ruoan aromit paremmin esiin kuin vesi, ja onhan nyt samppanjan kanssa skoolaaminen ja pienen kulauksen nauttiminen paljon juhlavampaa kuin Pommacin juominen. Tällä ei ole mitään tekemistä humalan tai kännäämisen kanssa.

 

- ap

 

Vierailija
25/31 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:52"][quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:38"]

On tökeröä tarjota automaattisesti viiniä selvästi raskana olevalle. Voi kysyä, mitä haluat juoda ennen kuin kaadetaan. Jos äiiti haluaa myrkyttää viinalla sikiötä, niin sitten kaadetaan jos äiti haluaa.

[/quote]

 

Mitä sana "tarjota" sinun mielestäsi tarkoittaa? Minusta tarjoaminen on juuri sitä, että kysytään, että haluatko tätä vai jotakin muuta, kuunnellaan vastaus ja toimitaan sen mukaan. Kysymättä antaminen - oli se sitten alkoholillista tai alkoholitonta - on tuputtamista.

 

[/quote] Tarkoitin juuri tuota. Mitään ei kaadeta lasiin ennen kuin on kysytty.

Vierailija
26/31 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/31 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tökeröä tarjota automaattisesti viiniä selvästi raskana olevalle. Voi kysyä, mitä haluat juoda ennen kuin kaadetaan. Jos äiiti haluaa myrkyttää viinalla sikiötä, niin sitten kaadetaan jos äiti haluaa.

Vierailija
28/31 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:38"]

On tökeröä tarjota automaattisesti viiniä selvästi raskana olevalle. Voi kysyä, mitä haluat juoda ennen kuin kaadetaan. Jos äiiti haluaa myrkyttää viinalla sikiötä, niin sitten kaadetaan jos äiti haluaa.

[/quote]

 

Mitä sana "tarjota" sinun mielestäsi tarkoittaa? Minusta tarjoaminen on juuri sitä, että kysytään, että haluatko tätä vai jotakin muuta, kuunnellaan vastaus ja toimitaan sen mukaan. Kysymättä antaminen - oli se sitten alkoholillista tai alkoholitonta - on tuputtamista.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/31 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erottakaa nyt ihmiset, mitä tarjoaminen tarkoittaa! Ei tarjoaminen ole sitä että kaadetaan valmiiksi lasiin ja se on pakko juoda. Tarjoaminen = kysyminen. Jos joku sanoo sulle että voisinko tarjota kahvit, tarkoittaako se sinusta että sun on pakko mennä ja juoda sitä kahvia? Ei, siinä kysytään että haluaisitko. Samoin ruokailun yhteydessä tarjotaan erilaisia vaihtoehtoja, myös viiniä, riippumatta siitä onko vieras raskaana tai alkoholisti tai streittari tai kukatahansa. Ihminen sitten itse niitä tarjoamisista valitsee mitä ottaa. Tai buffet-pöytä, siinäkin on ruokia tarjolla, eikä niin että niitä on pakko ottaa kaikkia.

Vierailija
30/31 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:25"]

Eikö ole aika tökeröä tarjota alkoholia kysymättä kenelle tahansa? Minulla on ainakin sekä alkoholisti- että absolutistituttuja, jotka eivät ota pisaraakaan alkoholia. Luulisi että jokainen ihminen ymmärtäisi kysyä mitä juot tarjolla on viiniä ja vettä tms. Jopa minä kohtuullisen hutikan syvä/hyvä ystävä haluan itse päättää koska otan edes sen suullisen alkoholia.

[/quote]

 

Tietenkin on tökeröä tuputtaa alkoholia yhtään kenellekään, oli sitten raskaana tai ei, siitä olen täysin samaa mieltä. Myöskään kenenkään ei tarvitsisi alkaa perustella päätöstään olla juomatta alkoholia. Itse en suoranaisesti välttele alkoholin juomista, mutta kyllä minuakin vähän kauhistuttaa, jos vaikka ravintolassa kaadetaan viiniä lasiin kysymättä.

 

Sitähän minä tässä pohdinkin - saako raskaana olevalta edes kysyä, haluaako tämä alkoholia, vai pitääkö päätös tehdä hänen puolestaan? Joku täällä totesi, että raskaana olevalle on kiusallista erikseen kieltäytyä alkoholista. Minusta olisi vielä nolompaa erikseen alkaa pyytää vaikkapa sitä samppanjalasillista, jos isäntä olisi jo tuonut minulle omatoimisesti mehua. Siinähän vasta ison numeron tekee siitä, että on raskaana ja haluaa maistaa alkoholia.

 

Ehkä tässä ketjussa näkee taas maamme vähän alkukantaiset juomatottumukset. Toisille alkoholijuoma on automaattisesti humaltumisen väline. Toisille pieni tilkka viiniä pihvin kanssa tuo ruoan aromit paremmin esiin kuin vesi, ja onhan nyt samppanjan kanssa skoolaaminen ja pienen kulauksen nauttiminen paljon juhlavampaa kuin Pommacin juominen. Tällä ei ole mitään tekemistä humalan tai kännäämisen kanssa.

 

- ap

 

[/quote]

Juuri näin. Ihan kaikilta aikuisilta kysytään, mitä haluavat juoda. Tyyliin "saako olla lasi kuohuvaa?" Raskaana oleva osaa kyllä itse vastata, pelkkä "ei kiitos" riittää. Tökeröä olisi, jos edes vettä ei olisi tarjolla, mutta lienee aika harvinaista. On todellakin nolompaa pyytä itse sitä lasia, kun kaikille muille tarjotaan. Pienestä lasista kuohuvaa tai viiniä ei ole haittaa, jos sen juo muutamissa juhlissa raskauden aikana. Ei tietenkään tarvitse juoda tippaakaan, mutta ei ole isännän tai emännän paikka päättää tätä asiaa raskaana olevan puolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/31 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:25"]

Eikö ole aika tökeröä tarjota alkoholia kysymättä kenelle tahansa? Minulla on ainakin sekä alkoholisti- että absolutistituttuja, jotka eivät ota pisaraakaan alkoholia. Luulisi että jokainen ihminen ymmärtäisi kysyä mitä juot tarjolla on viiniä ja vettä tms. Jopa minä kohtuullisen hutikan syvä/hyvä ystävä haluan itse päättää koska otan edes sen suullisen alkoholia.

[/quote]

 

Tietenkin on tökeröä tuputtaa alkoholia yhtään kenellekään, oli sitten raskaana tai ei, siitä olen täysin samaa mieltä. Myöskään kenenkään ei tarvitsisi alkaa perustella päätöstään olla juomatta alkoholia. Itse en suoranaisesti välttele alkoholin juomista, mutta kyllä minuakin vähän kauhistuttaa, jos vaikka ravintolassa kaadetaan viiniä lasiin kysymättä.

 

Sitähän minä tässä pohdinkin - saako raskaana olevalta edes kysyä, haluaako tämä alkoholia, vai pitääkö päätös tehdä hänen puolestaan? Joku täällä totesi, että raskaana olevalle on kiusallista erikseen kieltäytyä alkoholista. Minusta olisi vielä nolompaa erikseen alkaa pyytää vaikkapa sitä samppanjalasillista, jos isäntä olisi jo tuonut minulle omatoimisesti mehua. Siinähän vasta ison numeron tekee siitä, että on raskaana ja haluaa maistaa alkoholia.

 

Ehkä tässä ketjussa näkee taas maamme vähän alkukantaiset juomatottumukset. Toisille alkoholijuoma on automaattisesti humaltumisen väline. Toisille pieni tilkka viiniä pihvin kanssa tuo ruoan aromit paremmin esiin kuin vesi, ja onhan nyt samppanjan kanssa skoolaaminen ja pienen kulauksen nauttiminen paljon juhlavampaa kuin Pommacin juominen. Tällä ei ole mitään tekemistä humalan tai kännäämisen kanssa.

 

- ap

 

[/quote]

Juuri näin. Ihan kaikilta aikuisilta kysytään, mitä haluavat juoda. Tyyliin "saako olla lasi kuohuvaa?" Raskaana oleva osaa kyllä itse vastata, pelkkä "ei kiitos" riittää. Tökeröä olisi, jos edes vettä ei olisi tarjolla, mutta lienee aika harvinaista. On todellakin nolompaa pyytä itse sitä lasia, kun kaikille muille tarjotaan. Pienestä lasista kuohuvaa tai viiniä ei ole haittaa, jos sen juo muutamissa juhlissa raskauden aikana. Ei tietenkään tarvitse juoda tippaakaan, mutta ei ole isännän tai emännän paikka päättää tätä asiaa raskaana olevan puolesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi