Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AURINKOIHOTTUMAAAAAARGH!

Vierailija
20.05.2014 |

Vittu! Viime kesänä mulla puhkesi aurinkoihottuma. Optimistisesti toivoin, että se johtuisi joko hormonaalisista muutoksista tai lääkityksestäni, mutta kyllä se tais olla pysyvä muutos.

Siis voi helvetti sentään! Hyvää kesää vaan mulle! Todella kivaa viettää koko kesä pitkissä vaatteissa ja käydä lenkillä yöllä. 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikalla ketään aurinkoihottumasta kärsivää? Voiko tätä mitenkään ehkäistä, paitsi muumioitumalla sisään, tai pukeutumalla UV-suoja-burkhaan?

Ap

Vierailija
2/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni on apteekkari ja hän valitteli, ettei hänen puodissaan ole apua tähän vaivaan. Itsellä aina pitkän mekon / hameen kanssa peittävät polvisukat, mutta ongelmaksi tulevat käsivarret. Ja ihan samanlainen kutittava ihottuma tulee vielä elokuun alussa kuin ensimmäisillä helteilläkin ;(  Mahdollisimman vähän oleilua auringossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ongelmana oli viime kesänä lähinnä kaikki ne ihoalueet, jotka voivat altistua auringolle, myös päänahka. Alkoi niskasta ja levisi muualle. Ja ihottumaa tuli vielä syyskuussakin...

Tuntuu oikeasti kohtuuttomalta rangaistukselta. En ole mikään auringonpalvoja, mutta tykkään esim. tehdä puutarhahommia, ratsastaa ja lenkkeillä. 

Ap

Vierailija
4/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon porkkanaa, se ehkäisee aurinkoihottumaa ja jonkin verran myös parantaa.

Sitten oli jotain sellaista luontaistuote, jossa oli tuota satumaista beta-karoteenia. Sitä sitten vain napsimaan. Ja auttaa varmasti.

Vierailija
5/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako? Mä taas oon kuullut, että yleensä tuosta betakaroteenista ei ole apua. Saakohan sitä syötä raskausaikana... Käytän kyllä aika paljon porkkanaa ruuanlaitossa.

Ap

Vierailija
6/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi jo yli 10 vuotta sitten. 10 minuuttia riittää, että käsivarret kutiavat loppuillan. Minä syön kyllä porkkanoitakin, ei se auta. Mulla sama, että auringossa löhöily ei kiinnosta, mutta lenkkeilijä olen minäkin. Ei auta kuin pitää ohutta pitkähihaista, mutta siitäkin tulee läpi. 

Vierailija
7/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapsena ja eilen huomasin kuinka kutittaa taas. On vaan erilaista näppyä ja vaatteiden altakin kutittaa. Älä raavi vaikka kuin kutittaa, se pahentaa. Itse kyllä olen hameissa ja topeissa. Ei vain pysty olemaan sisällä tai pitkähihaisissa. Antihistamiini kuulemma auttaa kutinaan ja kortisoni näppyihin

Vierailija
8/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei antihistamiini auttanut kutinaan (nyt en voi raskauden takia sitä edes syödä). Kortisoni auttoi pahimpaan, mutta ei se poistanut ihottumaa, sitä kuitenkin koko ajan tulee lisää. Toki yritin suojautua kuten parhaiten taisin, mutta on täysin mahdotonta suojautua täydellisesti.

Ap

Vierailija
9/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö porkkanana, sitä saa popsia rajattomasti. Kyllä siitä ainakin mulle on ollut apua. Aloitin kk sitten porkkanakuurin ja vasemmassa kädessä on ihan pikkusen aurinkoihottumaa. On aiemmin ollut molemmat kämmenselät ihan täynnä kutisevaa isoa näppyä.

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 18:00"]

Auttaako? Mä taas oon kuullut, että yleensä tuosta betakaroteenista ei ole apua. Saakohan sitä syötä raskausaikana... Käytän kyllä aika paljon porkkanaa ruuanlaitossa.

Ap

[/quote]

Vierailija
10/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 17:17"]

Vittu! Viime kesänä mulla puhkesi aurinkoihottuma. Optimistisesti toivoin, että se johtuisi joko hormonaalisista muutoksista tai lääkityksestäni, mutta kyllä se tais olla pysyvä muutos.

Siis voi helvetti sentään! Hyvää kesää vaan mulle! Todella kivaa viettää koko kesä pitkissä vaatteissa ja käydä lenkillä yöllä. 

[/quote]

Aurinkoihottumaa kun istut sisällä 24/7. Ei voi olla tottakaan.

Vierailija
11/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 18:10"]

Mulla ei antihistamiini auttanut kutinaan (nyt en voi raskauden takia sitä edes syödä). Kortisoni auttoi pahimpaan, mutta ei se poistanut ihottumaa, sitä kuitenkin koko ajan tulee lisää. Toki yritin suojautua kuten parhaiten taisin, mutta on täysin mahdotonta suojautua täydellisesti.

Ap

[/quote]

Saitko Ataraxia? Se tehoaa kutinaan. T. Atoopikko

Vierailija
12/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytin vuosikausia HELIOPAR-nimistä lääkettä, en tiedä onko enää markkinoilla, oli ainakin pari vuotta sitten. Sen pääindikaatio on malaria, mutta yksi indikaatio on tuo aurinkoihottuma. Aloitin aina maaliskuussa kys.lääkkeen syönnin. Nyt asun maassa jossa ei paljon aurinkoa näy.

http://www.yliopistonapteekki.fi/Files/fi/583567.html

Tuossa vähän infoa lääkkeestä jotta ei kukaan taivastele malarialääk. ja aurinkoihottuman yht.;))

Vierailija
13/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 17:17"]

[/quote]

Aurinkoihottumaa kun istut sisällä 24/7. Ei voi olla tottakaan.

[/quote]

http://www.vauva.fi/keskustelu/3987652/ketju/aurinko_vanhentaa_karu_fakta

Vierailija
14/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ei auta muu kuin todeta että koita kestää. Ei tämä kauniin näköistä ole mutta kunhan tosiaan muistaa olla raapimatta niin olo on k estettävissä. Jotain siedätyshoitoa kai sitä olisi tarjolla mutta lienee jo myöhäistä

Vierailija
15/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ts. siis malarian _esto_.

t. 13

Vierailija
16/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on helpottanut Eucerinin sun sensitivity aurinkorasva. Se on tarkoitettu estämään aurinkoihottumaa. Saa siis apteekista.

Vierailija
17/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei onneks ole ongelma edes vältellä aurinkoa. Samaa aurinkoihottumaa minäkin saan. Harmittaahan se, mut minkäs sille voi.

En jaksa ottaa paineita asiasta enää nykyisin, mutta enemmän mua ahistaa ruusufinnin ilmestyminen nenään. :( Nenä näyttää samalta ku densolla, kutina on ihan kamala ja kipu myös. Siihen olis kiva saaha joku lääke mikä auttais, varsinkin nyt kun tilanne ei vielä oo kovinkaan pahana.

Vierailija
18/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ongelma vältellä aurinkoa, koska en tykkää olla sisällä, varsinkaan kesällä. Tykkään olla ulkona ja niin tykkää olla lapsenikin, mutta ainakaan viime kesänä en pystynyt kovin pitkiä aikoja olemaan ulkona. Niin hyvin ei oikeasti voi suojata, että pystyisi ulkoilemaan normaalisti. Varjossa oleminen ei auta lainkaan.

Ei tämä ole todellakaan mikään ulkonäkökysymys, vaikka olihan se kamalan näköistä, kun jossain vaiheessa oli koko naama ihottuman peitossa. Pahinta on kutina ja tulehtunut iho. Mä nimittäin raavin yöllä unissani. Ei se kaulasta ja päänahasta valuva visvakaan kivaa ollut.

Kiitos tuosta Heliopar-vinkistä, mun täytyy käydä lääkärillä siinä vaiheessa, kun vauva on syntynyt. Sen tiedän, että mitään malarianestolääkkeitä ei voi syödä raskausaikana. En tiedä, saako imetysaikanakaan, se jää nähtäväksi.

Ap

Vierailija
19/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannut, että osa aurinkosuojavoiteista pahentaa ihottumaa. Kannattaa testailla eri merkkejä.

Vierailija
20/23 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 19:59"]

Oon huomannut, että osa aurinkosuojavoiteista pahentaa ihottumaa. Kannattaa testailla eri merkkejä.

[/quote]

Joo, mulla ainakin jotkut voiteet ärsyttää tosi paljon ihoa.

Mun ei ole kauheasti elämässäni joutunut turvautumaan aurinkorasvoihin, koska en pala, mutta nyt on sitten pitänyt niihinkin tutustua.

Ap