Mies ei osallistu jouluvalmisteluihin mitenkään
Paljoa en vaadi. Ajattelin että tänään tehdään ihan tavallinen siivous ja vaihdetaan lakanat. Huomenna tehtäisiin valmiiksi pari salaattia, paistettaisiin kinkku ja sen jälkeen pari laatikkoa ja sellaista pientä ruokien valmistelua. Ehkä "pakottamalla" saan hänet auttamaan, mutta ei näe mitään syytä itsenäisesti edes ajatella valmisteluita. Saan minä nuo yksinkin tehtyä, en ole nipo, mutta olisi kiva jos mies edes jotain tekisi joulun eteen. Varmasti kuitenkin on aikomus syödä kanssani jouluateria. Mies on kuin koko joulua ei olisikaan. Ei meillä joulua tarvitse suorittaa minkään aikataulun mukaan, mutta ei juhlan tuntua tule jos sitä ei tee.
Kommentit (21)
Itse olet ukkosi valinnut. Ase ohimolla sinua luonaan pitää?
Mitä hyvää näet miehessäsi? Miksi olette yhdessä?
Onko joulusta innostunut ja kuitenkin itse myös haluaa tuota joulun tunnelmaa ja noita ruokia?
Meillä minä teen selvästi enemmän joulun eteen, mutta mieheni ei ole lapsena koskaan juhlinut joulua (eri uskontokuntaa maallistuneesta perheestä, jossa ei juhlittu tai tunnustettu niitä senkään uskonnon juhlapyhiä yleensä mitenkään). Hänelle joulunaika on ollut pitkä loma, jolloin kaikki paitsi kiinalaiset ravintolat ovat kiinni. En siis myöskään odota samanlaista panosta, kuin itse teen, enkä innostusta joulukoristeita kohtaan.
Tästä huolimatta puolisoni osallistuu kuitenkin joulusiivoukseen pyytämättä ja kysyy, jos on jotain, mitä hän voisi ruokien eteen tehdä.
Moni nainen puuhaa joulua "kaikkien iloksi", vaikka todellisuudessa puoliso ei välttämättä kaipaa koko joulua. Sitten uhraudutaan ymmärtämättä, ettei sitä ammeen alustaa kuurata muiden tai kaikkien vaan ainoastaan omaksi iloksi.
Eikä tuo tosiasia muuksi muutu, että ruoka kuitenkin kelpaa.
Korona karanteenissa ukko. 25.12 vapautuisi.
Kuorimme lasten kanssa perunoita. Kuunnellaan joululauluja samalla. Leivotaan. Tästä tehdään paras joulu ikinä! No hätä.
Sama täällä. Aiempina vuosina on osallistunut edes jotenkin, mutta nyt vain murjottaa ja valittaa, että ei jaksa, väsyttää ja pitää toipua töistä. Menee heti nukkumaan kun tulee kotiin ja sen jälkeen istuu koneella kuulokkeet korvilla. Jätkä on opettaja ihan kuten minäkin ja jotenkin mun pitäis jaksaa paremmin vaikka työ on yhtä raskasta, koska jonkun täällä on siivottava. Eilen kun leivoin pullaa sanoin, että mies ei saa ainoatakaan ennen kuin lattiat on luututtu. Ei luutunut.
Saat ana lapset on 10 ja 7 ja nekin auttaa mua enemmän. 10v eilen omatoimisesti otti lakanat omasta ja siskonsa sängystä ja vei ne pyykkikoneeseen, laittoi sen vielä päälle ja tuli sanomaan että lakanat on koneessa. Pesuainetta oli vähän liikaa, mutta en todellakaan valita, koska hän teki sen ihan pyytämättä. Käytiin aamulla myös ostamassa ruuat, mies jäi nukkumaan ja lapset lähti omasta halustaan mukaan ja kantoi kasseja apuna. En tiiä mistä mulle on kasvanut noin ihanat lapset, koska mies ei tänä vuonna näytä esimerkkiä. On ollut koko vuoden laiska ja saamaton, kiukkuinen paskiainen.
Minä just sanoin miehelleni, ettei hänen tarvitse siivota mitään. Suorastaan toivon sitä. Minä saan kyllä hoidettua nämä asuintilat juhlakuntoon, mutta mies suunnittelee varastotilojen siivousta. En haluaisi vaatehuoneen sisältöä nyt tuohon eteisen lattialle ja kokoajan minuakin siinä tarvittaisiin johonkin, ihan kuin itsellä ei olisi muutakin puuhaa. Mutta toistaiseksi näyttää hyvältä, mies lojuu sohvalla.
varakas mies? tuoko enemmän rahaa pöytään?
Vierailija kirjoitti:
varakas mies? tuoko enemmän rahaa pöytään?
Miksi sinä länkytät tuota ihan jokaiseen ketjuun?
Meillä mies haki kuusen, kävi tänään teinin kanssa kaupassa ja huomenna siivoaa.
Useimmille, varsinkin naisille, joulu on joku helkatin asia joka pitää suorittaa. Jos ei ole siivottu joka saakuran kaapin perukkaa ja laitettu kaikkea mahdollista jouluherkkua itse alusta saakka laittaen, vaikka kukaan ei edes sitä kaikkea syö, se joulu ei mukamas tule. No voin kertoa että tulee. Ja menee. Ohitse kun stressaatte ja pilaatte muidenkin joulunajan kireällä tunnelmalla ja jatkuvalla tekemättömien asioiden päivittelyllä ja lopulta nukahdatte aattona uupuneena kun jouluateria on syöty. Mitä järkeä? Koska SITÄ JOULUA PITÄÄ TEHDÄ?! Eikai siinä sitten, senkus teette. Tehkää se pilaamatta muiden joulua. Ja niitä miehiä ei tarvi hyysätä kuin lapsia, kyllä ne ihan itse osaa tehdä sen minkä haluaa. Mitä jos jokainen tekisi sen minkä haluaa eikä sitä minkä kuvittelee toisten haluavan tai kuvittelee että joku odottaa että kuuluisi tehdä?!
Ei mulla oo mitään lohdutuksen sanoja, mutta samanlaista on täälläkin. Mitään mies ei tee oma-aloitteisesti, kaikesta pitäisi erikseen sanoa ja ohjeistaa. Aikuinen mies ja mun pitäisi olla joku h#lvetin työnjohtaja täällä?
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla oo mitään lohdutuksen sanoja, mutta samanlaista on täälläkin. Mitään mies ei tee oma-aloitteisesti, kaikesta pitäisi erikseen sanoa ja ohjeistaa. Aikuinen mies ja mun pitäisi olla joku h#lvetin työnjohtaja täällä?
Oletko kokeillut, mitä tapahtuu jos et olisi? Jos vaikka tilaatte sitä kiinalaista jouluna ja otatte rennosti - putoaako taivas?
Jos on lapsia niin jonkun sitä joulua pitää valmistella. Ei ole lasten vika jos mies/isä on laiska pas-ka. Lapset ansaitsevat joulun siistissä kodissa, joka päivä on syötävä ruokaa oli joulu tai ei ja aika mulk-ku saa olla jos ei edes lapsille lahjoja osteta. Tämäkin asia olisi varmasti pitänyt keskustella rauhassa jo hyvissä ajoin ennen joulua. Ei ole reilua että vain perheen äiti tekee joulun. Jos miehellä jalat ja kädet toimii niin edes lasten takia voisi vähän vaivaantua. Mutta osa nyt vaan on itsekkäitä mulk-ku-ja aina.
Jos on kaksin eikä ole lapsia niin ihan sama missä kaatopaikalla sitä asuu joulunakin ja vaikka söisi kiinalaista ruokaa 24/7/365. Mutta josko ne lapset kuitenkin menisi sen oman laiskuuden ja itsekkyyden edelle edes kerran vuodessa ja heille molemmat vanhemmat tekisi YHDESSÄ kivan joulun?
Siis sinä ajattelit ja suunnittelit, mutta et kertonut miehelle ajatuksiasi ja nyt olet ihmeissäsi, kun sen kristallipallo on rikki?
Miehille voi puhua, miehiltä voi kysyä, että mitä toivot joululta ja mitä olet tekemässä, että se toive toteutuu. Jos mies vastaa, että ei odota mitään eikä aio tehdä mitään, niin sitten voi katsoa peiliin ja pohtia, mitä itse omalta joululta haluaa. Jos se on suklaarasia ja torkkupeitto, niin hankkii ne itse. Jos se on runsas joulupöytä, niin kannattaa miettiä, haluaako sen jakaa toisen kanssa vai siirtää ensi jouluun, jolloin vierellä on uusi kumppani, joka haluaa samaa asiaa.
Minun jouluni ei ole se ainoa oikea joulu. Mutta siipeilijämiehelle en todellakaan laittaisi hänen toiveherkkujaan tai hankkisi lahjaa, koska jos mies sanoo, ettei sellaisesta välitä, niin asia OK. Kunhan ei tunge minun lohileipiäni rääppimään.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kaksin eikä ole lapsia niin ihan sama missä kaatopaikalla sitä asuu joulunakin ja vaikka söisi kiinalaista ruokaa 24/7/365. Mutta josko ne lapset kuitenkin menisi sen oman laiskuuden ja itsekkyyden edelle edes kerran vuodessa ja heille molemmat vanhemmat tekisi YHDESSÄ kivan joulun?
Miehelle ja naiselle kiva joulu voi olla ihan eri asioita!
Vierailija kirjoitti:
Jos on lapsia niin jonkun sitä joulua pitää valmistella. Ei ole lasten vika jos mies/isä on laiska pas-ka. Lapset ansaitsevat joulun siistissä kodissa, joka päivä on syötävä ruokaa oli joulu tai ei ja aika mulk-ku saa olla jos ei edes lapsille lahjoja osteta. Tämäkin asia olisi varmasti pitänyt keskustella rauhassa jo hyvissä ajoin ennen joulua. Ei ole reilua että vain perheen äiti tekee joulun. Jos miehellä jalat ja kädet toimii niin edes lasten takia voisi vähän vaivaantua. Mutta osa nyt vaan on itsekkäitä mulk-ku-ja aina.
Miten teidän lapset selviää kaikkina muina päivinä?
Meillä en edes tuon vertaa suunnitellut yksin. Jos mies ei aikoisi tehdä mitään joulun eteen, viettäisin omani lapossa6hotellissa tai jossain ihanassa kylpylässä.