Vauva ei juo maitoa mistään muusta kuin tissistä - mitä mä teen?
Vauva 9 kk ei juo maitoa kuumana tai kylmänä eikå huoneenlämpöisenä ( tai vettä tai velliä) mistään muusta kuin tissistä.
Ei kelpaa tuttipullo, tuttipullo pehmeällä ensinokalla, nokka/ensimukii, ei lusikka eikä minkäänlainen muki.
Aloitin pulloharjoittelut kun poika oli noin 6,5 kk. Nyt olen noin 2 kk yrittänyt juottaa poikaa päiväaikaan ensimukista. Vain aamu- ja yötissiä saa.
Vauva leikkii ensimukilla tms ja saattaa laittaa nokan suuhun ja pureskella sitä, mutta heti kun siitä tulee nestettä niin kääntää pään pois.
Tätä pään poiskääntämistä on ollut koko ajan. Poika ei selviä yhdestäkään syötöstä itkutta. Yritän antaa nokkamukia kiinteän ruoan lomassa, heti, alkuun tai viimeisenä. Ei vaan onnisti: syötöllä maitoa menee varmaan 1-2 rkl ja siitäkin suurin osa tulee suupielistä ulos.
Tekniikka on siis hakusessa hänellä. Hän vaan pureskelee nokkaa/muovimukin reunaa, ei osaa imeä.
Viime aikoina on joutunut jopa pakkojuottamaan poikaa kun oma maito on niin vähissä että pikkumiehen kuivuminen pelottaa.
Haluaisin lopettaa imetyksen silläkin perusteella että voisi alkaa lehmänmaito menemään paremmin. Mutta kesä on nyt täällä ja pelottaa jos maitoni ehtyy kokonaan ja poika ei kuitenkaan saa muualta nestettä. Pumpattua en saa, ei vaan lähe herumaan.Ja syksyllä pitäisi palata takaisin työelämään, joten aika on todella kortilla.
Monet itkut on jo itketty asian osalta. Neuvolakaan ei osaa enää neuvoa.
Kohtalontovereita etsin. Oppiko teidän pienet koskaan juomaan mistään muualta nesteitä kun tissistä?
Kommentit (53)
Ei ole provo vaan oikeasti epätoivoisen ja turhautuneen äidin kirjoitus.
ap
Ei ole provo vaan oikeasti epätoivoisen ja turhautuneen äidin kirjoitus.
ap
Meillä tytär oppi VUODEN iässä juomaan pullosta muuta maitoa. Siihen saakka vain tissiä. Monet kerrat yritimme muutakin, mutta ei tuntunut tarpeelliselle huudattaa jonkun maitoasian kanssa tuntitolkulla...
Meillä oli sama tilanne, kun vauva 7kk ja minä lähdin työelämään. Iskä pärjäsi lapsen kanssa ilman nestehukkaa, kun teki kaikesta lusikoitavasta ruuasta niin velliä kuin voi (puuron joukkoon mehukeittoa, perunasta korvikkeella löysää muusia jne) ja tarjoili sormisyötävänä kurkkutankoja ja vesimelonia yms. paljon nestettä sisältävää syötävää.
Ei ole tarkoituskaan että juo pullosta. Mun vauva ei juonut ja hyvin meni.
Ja et kai noin pientä hylkää yksin? Noin 8 kuukauden iässä tulee takertumiskausi ja silloin ei vauvaa saa hylätä ( nimenomaan äidin taholta).
Oho! Mulla samanikäinen juo nokkamukista ja välillä tavallisesta mukistakin varmaan vajaan litran vettä päivässä. Päälle maidot 6dl pullosta. Huolestuttava tilanne teillä, mutta ehkä se on normaalia. Helteellä varsinkin pitäisi saada nestettä-.. Onko painavia vaippoja monta päivässä? Maistuisko neste lusikasta? Entä äidin kahvikupista tai muusta hauskasta kupista?
I can feel your pain! Sama täällä oli. Maitoa minulla onneksi on riittänyt (poika 2v), ei koskaan ole kelvannut tuttipullo tai nokkamuki. Vain ja ainoastaan tissi. Alle yksi vuotiaana söi TODELLA TODELLA huonosti muuta, kuin tissiä. Pitkään meni, ennen kuin tajusin, että kyse oli ruuan mauttomuudesta. Olisi siis pitänyt olla enemmän makua. Rintamaitokaan ei muuten kelvannut pullosta tai nokkamukista. Poika aloitti siis heti juomaan lasista, muusta ei huolinut mitään. Edelleen imetän, pakosta, haluaisin jo lopettaa, mutta poika ei luovuta, ennen kuin rinnalle pääsee (unimaidot annan). Koetettiin viedä mummolaan, pärjäsi hyvin, ei kaivannut, mutta heti kun hain, roikkui paidassa ja veti ylös. Toivon vain, että maito loppuisi ja pääsisin eroon imetyksestä. Olen henkisesti todella poikki. Kaksi vuotta imetystä, riittäisi jo. Muualla pärjää, mutta kun äiti on lähellä, itkee vaikka 12tuntia, mutta rinnalle on päästävä. Uskon, että alussa maito riitti jo senkin takia, että jokin kehossa sanoi, että maitoa on tultava, tai poika kuolee nälkään.
Pitikin lisätä tuohon aloitukseeni, että pojalla on vieläkin refluksia että hirveen nestemäistä en voi edes antaa. Toiseksi olen yrittänyt antaa vähän kiinteämpää velliä lusikasta niin ei vaan kelpaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 21:40"]Pitikin lisätä tuohon aloitukseeni, että pojalla on vieläkin refluksia että hirveen nestemäistä en voi edes antaa. Toiseksi olen yrittänyt antaa vähän kiinteämpää velliä lusikasta niin ei vaan kelpaa.
ap
[/quote]
Kauhean sekavalta näyttää tuo minun teksti nyt. Sanamuodot ihan miten sattuu! Meidänkään poika ei ole juonut velliä milloinkaan. Lehmän maitoa juo vähän, vettä lasista hyvin. Tissimaito on ehdoton päiväunille ja yöunille mentäessä.
-9
Lapsi pärjäägoitopäivän ajan ihan hyvin mukista juodulla vedellä ja ruoalla joten huoli pois, imetystä ei tarvitse eikä Kannata lopettaa hoidonaloituksen vuoksi. Toiseksi syksyyn on 3kk aikaa joten mikään kiire ei ole, 3kk on ikuisuus noin pienen elämässä.
Lapsi saa tarvitsemansa maidon myös puurossa, jugurtissa ja juustossa kun voit aloittaa nuo hapanmaitotuotteet kuukauden päästä.
Imetä hyvillä mielin ja tarjoa vettä mukista. Helteellä kun vauvalla on jano se juo kyllä kun jano on.
Muista, ettet anna lehmänmaitoa alle 1-vuotiaalle. Suolistoa ei kannata ärsyttää turhan aikaisin, varsinkaan jos sattuu olemaan sitten laktoosille herkkä yksilö. Suositus piimässä 10kk ja laktoositon maito 1v alkaen. Jos ei oireile vatsa, niin sitten vasta tavallista maitoa...
Ja kuten aikaisemmin kerroin: lusikalla syöttö ja hörppyyttäminen jo kokeiltu. Yritän joka syötöllä eri tekniikkaa, yritän itse näyttää esimerkkiä juomalla mukista, yritän harhauttaa esim. leluilla, napsuttelemalla sormia.
Enkä ole hylkäämästä vauvaani. Olen palaamassa töihin 3 kk päästä eli poika on silloin jo yli 1 v.
Juuri helteiden takia huolestuttaa tuo juomisen vähyys. Vaipat ovat kyllä painavia muttei ehkä yhtä painavia kuin pari kk sitten.
ap
Ota aikalisä. Anna lapselle nyt vaikka kuukauden ajan rintaa joka ruokailulla. Ei noin pientä voi nesteettä pitää.
Kokeile antaa ensin rintaa ja jatkaa tuttipullolla, kun maito lakkaa herumasta. Josko kelpaisi, kun on jo saanut ajatuksesta kiinni, että nyt saan maitoa. Oletko kokeillut erimallisia tuttipulloja? Sellainen mahdollisimman paljon rintaa imktoiva (en muista merkkiä) voisi sopia teille.
Onnistuuko hörpyttäminen lasista?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 21:45"]Lapsi pärjäägoitopäivän ajan ihan hyvin mukista juodulla vedellä ja ruoalla joten huoli pois, imetystä ei tarvitse eikä Kannata lopettaa hoidonaloituksen vuoksi. Toiseksi syksyyn on 3kk aikaa joten mikään kiire ei ole, 3kk on ikuisuus noin pienen elämässä.
Lapsi saa tarvitsemansa maidon myös puurossa, jugurtissa ja juustossa kun voit aloittaa nuo hapanmaitotuotteet kuukauden päästä.
Imetä hyvillä mielin ja tarjoa vettä mukista. Helteellä kun vauvalla on jano se juo kyllä kun jano on.
[/quote]
No olipa hauska kirjoitusvirhe heti alkuun :) lapsi siis pärjää hoidossa kyllä ja oppii viimeestään siellä hörppimään maitoa/vettä mukista kun sinä et ole paikalla. Tuon ikäinen ymmärtää kyllä että kun sinä et ole paikalla niin tissiä ei saa. Voit ihan hyvin jatkaa imetystä iltaisin ja aamuisin vaikka menet töihin. Toki 1v kieppeillä lapsilla on usein sellainen vaihe että vieroittuvat helposti rinnasta, joten jos sellainen tulee niin voit myös vieroittaa. 9kk sen sijaan ei kannata ruveta väkisin vieroittamaan sen takia että muutaman kk päästä pitää hoitoon. Nauti nyt lapsesta kun vielä voit olla kotona äläkä stressaa!!
Älä stressaa. Miksi pojan pitäisi juoda pullosta?? Annat tissistä maitoa ja hörpytät mukista vettä, kyllä hän oppii juomaan. Kohta aloitat hapanmaitotuotteet ja raejuuston jne. Vuoden iästä sitten tavallista maitoa tavallisesta mukista, eikö :-) ? Ja tissistä vieroitat kertarysäyksessä sitten kun haluat. Helppoa kun suoristat mutkat. Juomapulloksi otat kesällä tavallisen vesipullon.
Ei tuon ikäiselle kuulu antaa lehmänmaitoa.
Sinulla ei oikeasti ole mitään ongelmaa - imetä rauhassa. Sinulla alkaisi olla ongelmaa, jos lapsi olisi 18 kk eikä joisi mitään muuta.
Mulla kun vaan on jo maito valmiiksi loppumassa, joten korviketta tms. on vähän pakko antaa. En siis "vieroita" vieroittamisen vuoksi vaan tämä on ns. luonnollinen asioiden kulku ja pakkorako.
ap
Mulla kun vaan on jo maito valmiiksi loppumassa, joten korviketta tms. on vähän pakko antaa. En siis "vieroita" vieroittamisen vuoksi vaan tämä on ns. luonnollinen asioiden kulku ja pakkorako.
ap
Meillä oli ihan sama juttu pojan ollessa n. 9kk.. Nokkamukilla juomista harjoiteltiin varmaan 8kk iästä lähtien ja vasta siinä vuoden kieppeillä voi sanoa että sai mukista oikesti juotavaa alas. Alkuun hän juuri pureskeli nokkaa mutta olin kärsivällinen ja tarjosin nokkamukia joka päivä. Ensimmäisenä sain piimää menemään alas ja sen jälkeen jo muutakin. Muistan kun olin huolissani pojan nesteytyksestä koska vähensin imetystä vuoden ikää kohden mutta kyllä vauva sitten joi nokkamukista jos oli jano, vaikka sitten sen pienen tilkan. En usko että lapsi janoon kuolee jos vaan ahkerasti tarjoat juomaa nokkamukista :)
Onko tää provo?