Apua kolmen lajin illallismenuun?
Hei av, kaannyn taas puoleenne :)
Kutsuin illallisvieraita, ja haluaisin kokata ensimmaista kertaa elamassani kolmen ruokalajin paivallisen. Vieraina on kaksi ystavaa, joten mistaan hirvean virallisesta tilaisuudesta ei siis tosiaankaan ole kyse. :)
Minulla on vain vaikeuksia keksia, mitka kolme ruokaa muodostaisivat hyvan kokonaisuuden! Olen viime aikoina ihastunut pinjansiemen-pesto-yhdistelmaan, joten ajattelin tehda alkuruoaksi kylman pienen vihersalaatin, jossa myos ohutta suolaista kinkkua (parmankinkkua), hienona asetelmana lautasella. Sain ravintolassa joskus eteeni kyseisen annoksen ja se oli todella hyvaa!
Paaruokaa en oikein osaa miettia samaan kategoriaan, kun usein itse kokkaan aasialaisilla mausteilla ja makumatka pestosta hoisinkastikkeeseen vaikuttaa aika rajulta. Jalkiruoaksi haluaisin tehda ihanan suklaakakun, kun lapsuudenystavani lahetti minulle reseptin, jolla leivoimme lapsena yhdessa todella ihania mutakakkuja.
Onko tuo alkuruoan ja jalkiruoan yhdistelma kummallinen? Mika sopisi ehka paaruoaksi niiden valiin? Mietin hunaja-rosmariinikanaa ja perunalisaketta, kuulostaako tuo pahalta? Onko menuntynkaan parannusehdotuksia? :)
Kiitos jo avustanne nain etukateen! En siis tosiaankaan ole viela kokenut kodinpitaja, mutta jostain se on aloitettava. Haluan vain kokata hyaa ruokaa ystavilleni ja syoda pitkan kaavan mukaan :)
Kommentit (10)
Jatkan vielä - hunaja rosmariinikana kuulostaa tosi hyvältä noiden kesäjuuresten kanssa!
2
Mun ja mun suvun mielestä kaikki useamman lajin illalliset alkavat poikkauksetta puljongilla. Lähes yhtä varmasti (tosin ei aivan pikkkeuksetta) ennen jälkiruokaa tarjoillaan miniannos juustoja.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 17:16"]
Mun ja mun suvun mielestä kaikki useamman lajin illalliset alkavat poikkauksetta puljongilla. Lähes yhtä varmasti (tosin ei aivan pikkkeuksetta) ennen jälkiruokaa tarjoillaan miniannos juustoja.
[/quote]
Voisit yllättää suvun joskus ja tehdä tsekkiläistä valkosipuli buljonkia:) Ihan törkeän hyvää, meillä tarjotaan esim pelmenien kanssa
tässä palstan mammojen spesiaaleja :
alkuruokana
-alapään krooninen hiiva
pääruokana
-kakkavaippa, se kun on niin maailman luonnolisin tuote
jälkiruoaksi
-persehiki/sillinvitunhaju-jäädyke
suut makeaksi!!!!
Tympeä kuutonen, aika lukea Käytöksen kultainen kirja ja ottaa iltahöpölääkettä.
Hyvältä kuulostaa ap, saisinpa tulla syömään! :) Salaatin kanssa vielä tuoretta leipää. Mitä tarjoat juomana?
t. illalliskokkauksia ja niiden suunnittelua itsekin rakastava
Kysyin mieheltäni mitä hän toivoisi minun laittavan ruoaksi jos meille tulisi illallisvieraita. Ja meillä olisi:
Alkuun: Salaattipedillä paahdettu leipä ja päälle itämaisesti maustettu graavikala.
Pääruoka: Uusia perunoita, kuhaterriini kampasimpukoilla ja pestokastikkeella
Tai toinen vaihtoehto: Uunijuureksia ja paahtopaistia.
Jälkiruoka: Valkosuklainen limepannacotta
Alku- ja jälkiruokaehdotuksesi itseasiassa minun mielestä sopii hyvin yhteen, hyvin keskieurooppalaista ruokaa. Mutta jos tosiaan haluat yhtenäisen kokonaisuuden niin aasialainen pääruoka ei ehkä tuohon sovi.
Kävisikö pääruoaksi joku kala? Kuhaa ja uusia perunoita ja vaikka vihreää parsaa tai vihreitä papuja?
Jälkkärin sijasta/lisäksi voi tosiaan tarjota juustoja. Itse en parin ruokalajin jälkeen enää yleensä makeaa syö, mutta se on toki makuasia. :)
nro 10 vielä jatkaa sen verran että mainitsemasi kana sopii myös hyvin pääruoaksi. Kanassa on se vaara, että se pitää osaa valmistaa oikein. Menee usein kuivaksi, varsinkin jos useammalle kokkailee :)
Nuo toimii yhdessä oikein hyvin:)
Pääruuaksi - jos osaa/tykkää grillata tekisin picancha lihaa tai ribsejä grillissä (saa esim Cittareista) ja siihen joku ratatouillen tyylinen kasvislisäke.
Pulled pork on tosi suosittua - sitäkin voisi tehdä ilman että maustaa aasialaisittain, ja edelleen em kasvikset lisukkeena. Ne keventää hyvin. Ja liha on tosi edullista (Cittarissa 4€/kilo possun lapa tai etuselkä) ja helppoa tehdä.
Tai sitten tekisin kesäjuureksia uunissa ja siihen päälle välimeren tapaan maustettuja broilerinfileitä. Kaikki tulee yhdellä kertaa valmiiksi, lisäksi vaikka raikas yrttinen kermaviilikastike
Tai lohipala savustuspussiin ja uuniin, lisäksi uusia tilliperunoita ja saaristolaisleipää. Riitelisikö sitten välimeri ja suomenlahti keskenään??