Onko muilla "sälälaatikoita"? / tavaran karsinta
Huono otsikko, mutta tarkoitan lähinnä sitä, että onko näinä minimalismin ja tavaran heivaamisen aikoina muilla tavaraa, joita ei oikein saa järjestykseen mutta poiskaan ei voi heittää? Mä koen tämän asian tiimoilta välillä jopa ahdistusta, kun haluaisin vaan luopua kaikesta, mutta kun kyllähän sitä nyt tarvii esimerkiksi teippiä, nuppineuloja ja muistilappuja.... Kirjekuoria.... Pelikortit...
Asiaa ei yhtään auta se, kun lukee blogia missä kirjoittaja ei näytä omistavan tai tarvitsevan yhtään mitään :D
Laitan nyt kuvan tämmösestä sälälaatikosta!
http://i2.aijaa.com/b/00661/13278756.jpg
Sitten kiinnostaa myös se, että onko muilla tällästä - hiukan ehkä liiallisuuksiinkin menevää - tavaran karsintaa? :(
Kommentit (17)
No ehdottomasti mulla on sälälaatikoita mutta suunnittelen, että alan hävittää turhia tavaroita pikkuhiljaa. Noi teipit, pelikortit jne. ei ole minusta turhia tavaroita mutta mulle on kerääntynyt ihan tarpeetonta roinaa.
Tuohan on siisti laatikko eikä mikään sälälaatikko! Näkisitpä mun sälät, kävin katsomassa että voin luetella: kirjeitä ja kortteja, vihkoja, kyniä, pieniä muovipusseja, teippiä, laastaria, kosteuspyyhkeitä, Kinder-yllätyksiä, lahjanarua, kuitteja... Nämä ovat laatikossa ihan sikinsokin, eikä laatikkoa meinaa aina saada aukikaan. Ja kaikki säläthän ovat tuiki tarpeellisia, se laatikko on mun survival kit.
Vinkki:
Osta esim. Ikeasta panhvilaatikoita (siis sellaisia kauniita, ei mitään "muuttolaatikoita") http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/10256665/
ja kerää ns. sälä noihin.
Kirjoita päätyyn se mitä laatikko sisältää, esim, kynä, kumi, teippi nitoja jne. ja sijoita laatikko sellaiseen paikkaan missä sisältöä usemmiten tarvitaan, esim. työpöydän laatikkoon. Jos sinulla klemmareita, nuppineuloja ja muuta vastaavaa, niin tietenkin ensin pieneen purkkiin tmv. ennen laatikkoon laittamista.
Kun kokoaa kaiken sälän pelikorteista kameran latureihin jne. jne. jne. laatikoihin jotka laittaa lipastoihin/kaappeihin (tai vaikka ihan pöydän kulmaan tmv.) näyttää paljon siistimmältä koska kaikki on ns. järjestyksessä.
Juuri se "ilman paikkaa" oleva roju on se mikä saa kodin näyttämään epäsiistiltä, pinnat pitää saada esiin, ja kaapeissakin irtotavara on epäsiistin oloista/vaikea löytää mitä etsiin, mutta kun kaikki on omissa laatioissaan on helppo ottaa se laatikko missä lukee "nastat" kaapista ulos ja ottaa ne nastat sieltä.
3: Lohduttavaa!! Musta vaan näyttää aina, ettei muilla ole mitään ylimääräistä tavaraa. Ok, enimmäkseen blogeista saa tällaisen mielikuvan ja toisaalta, jos sitä sälää on niin sehän on tietenkin laatikoissa piilossa. Olis vaan joskus tosi kivaa nähdä sitäkin puolta, sellasta realismia :D Mulla ei mitään kuitteja tai vastaavia ole, sellasista pystyn kyllä heti luopumaan.
4: No siis tämän olen jo tehnyt! Toi kuvan laatikkokin on just sellainen, mihin laitoin kaikki teipit, liimat sun muut. Tuon lisäksi on laatikko, joka sisältää mm. tietokoneen ohjekirjat, johtoja ja puhelimen tarvikkeet. Ja olen ihan samaa mieltä siitä, että näyttää paljon siistimmältä kun tavarat ei loju tasoilla :)
-ap
sälälaatikoista pääsee eroon kun kysyy itseltään jokaisen sälän kohdalla: kuinka usein oikeasti tarvitsen tätä? Sitten vaan reippaasti heivaa pois.
Ongelma ei yleensä ole tavaran organisoinnissa, vaan että turhaa tavaraa on liikaa. Ratkaisu ei ole niiden siirtely ja uudelleen organisointi, vaan hävittäminen. :)
Taas viikonloppuna mun sälälaatikko pelasti mut pulasta, kun unohdin hankkia kortin synttärisankarille. Laatikosta löytyi juuri tilanteeseen sopiva kortti, enkä joutunut juoksemaan pää kolmantena jalkana kauppaan. Oikeasti meillä ei siis ole sälälaatikkoa vaan sälälipasto. Ahdistaa jo ajatellakin, että se pitäisi jossain välissä siivota. Lipastossa on neljä pientä, kaksi keskikokoista ja kaksi isoa laatikkoa. Noista , noin puolet on oikeasti hyötykäytössä, mutta se toinen puoli on sitä sälää mikä pitäisi selvitellä ja hävittää. Kun vain saisi aikaiseksi...
6: Kiitos ideasta :) Tuonkin laatikon olen käynyt varmaan miljoona kertaa läpi, ja aina tuntuu, että kaikki on tarpeellista. Esim. postikortit voisin heivata, kun yleensä tulee ne kortit tehtyä kuitenkin itse (kun ovat sillä tavalla henkilökohtaisempia ja persoonallisempia) :D
Mulla taitaa olla ihan liikaa luppoaikaa...
-ap
Aika siisti sälälaatikko, oikeessa sälälaatikossa on kaikkee mahdollista maan ja taivaan väliltä. Nitä tavaroita oikeestaan edes tarvi koskaan, mutta niitä ei raaski heittää poiskaan, koska niitä voi ehkä joskus kenties tarvita tai sitten ne on jotain lahjoja joltain tyyliin anopilta, jotka vaan kulkee mukana velvollisuudesta muutosta toiseen.
Miksi pitäisi ahdistua siitä, että on nuppineuloja, kyniä, pätkä narua, hiuspinnejä, tai vaikka viisi karkkipaperia tallessa? Miksi pitää heittää pois teippirulla sillä perusteella, että sitä tarvitsee vain kaksi kertaa vuodessa?
No, en toki kiellä heittämästä, mutta onko todella niin kamalaa, jos kotoa löytyy tavaraa, jota ei akuutisti päivittäin käytä?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 01:20"]
Miksi pitäisi ahdistua siitä, että on nuppineuloja, kyniä, pätkä narua, hiuspinnejä, tai vaikka viisi karkkipaperia tallessa? Miksi pitää heittää pois teippirulla sillä perusteella, että sitä tarvitsee vain kaksi kertaa vuodessa?
No, en toki kiellä heittämästä, mutta onko todella niin kamalaa, jos kotoa löytyy tavaraa, jota ei akuutisti päivittäin käytä?
[/quote]
Hyvä kysymys! Itse en siis heitä esim. teippiä tai muuta tarpeellista pois, mutta onhan se nyt tyhmää tehdä tällaisesta normaalista tavaramäärästä ongelma. Omalta osalta vaikuttaa ainakin itsellä se, että haluan omistaa mahdollisimman vähän tavaraa. Toisaalta en ole valmis luopumaan läheskään kaikista elokuvistani, kirjoistani tai astioistani. Ainakaan vielä. Mutta siis, teippi on tarpeellista ainakin mulle! :)
Olis kyllä niin terapeuttista, jos tänne ilmaantuisi sellainen ketju, missä linkitellään kuvia "romulaatikoista". Tais olla joskus sellainen kuin "kodin häpeäpilkut" tjsp.
-ap
Minulla on montakin tuollaista, tai ei noin siistiä, sälälootaa. Minä jos kukaan karsin tavaroita rankalla kädellä, mutten sellaisia mitä luultavasti tarvin vaikka vain kerran vuodessa.
Sälälaatikossa on sälää... ap:n laatikko kuulostaa enempi askarteluaatikolta.
Meillä se sälä on sellaista lojumaan jäävää tavaraa: just jotain kinderyllätyksiä, nappeja ja hakaneuloja joilla olisi ihan oikeakin paikka ompelulaatikossa, mainosheijastimia, kassakuitteja, matkatuliaisia (miksi niitäkin pitää toisille tuoda?), lapsen keskeneräisia askarteluja (mitkä ei ikinä valmistu)... sellaisia mitkä voisi yhtähyvin heittää poiskin, ilmankin pärjää. Eli en tosiaan jotain kirjekuoria, teippiä laskisi säläksi.
Miehellä sitten autotallissa omansa: rautalankaa, muttereita, kumitulppia, 5 erilaista liimaa... kaikenlaista mitä voi johonkin jopa tarvita, muttei kuitenkaan löydä ennenkuin on kaupasta hakenut pussin uusia.
On sälälaatikoita. Siellä on piirustuspapereita, maalauspohjia, pensseleitä, erilaisia sketchkyniä, maaleja, vesivärejä, musteita yms. Ei niitä voi poiskaan heittää, siksi olen laittanut pienimpiä kasoja koreihin ja kasseihin, laatikko näyttää siistimmältä. Ja esim kun laittaa maalit toilettilaukkuun, niin ne on helpompi löytääkin.
Älä sinä ap turhan tarkkaan lue niitä blogeja. Ensinnäkin ne ottaa kuvia sieltä mistä haluaa, sopivilla rajauksilla. Jos siellä on nätti ja siisti kuva jostain kohtaa kämppää, se ei kerro kuvan ulkopuolen asioista yhtään mitään. Et sinä tiedä millaisia romulaatikoita niillä on vaatekaapin nurkassa tai paljonko tavaraa on sullottuna sängyn alle. Toinen juttu on sitten se, että onko se koti sisustusprojekti ja harrastus vai onko se koti? Kyllä minustakin kodin olemukseen kuuluu, että sekaan mahtuu ja tavaroilla on paikkansa, että ne löytääkin, kun on tarvetta, mutta tämä on kuitenkin koti, ei showroom. Ja sitten kun on noita lapsiakin ja mies niin on tämä niidenkin koti eikä minun yksityinen haavemaailmani. Erityisesti lapsilla tuntuu olevan aika paljon hirveän tärkeitä tavaroita, joiden tärkeyttä minun on kyllä aika vaikea hahmottaa, mutta se lienee minun vaikeuteni. Kannan säännöllisin väliajoin lapsille sälälaatikoita, että jos noihin voisi niitä aarteita järjestää.
Mutta älä ap kuvittele, että koko muulla maailmalla on jokaikinen tavara, mitä tarvitaan alle 2 krt/vuosi heitetty roskiin ja ikinä ei missään loju mitään. Jollain voi olla, mutta väitän, että aika harvalla kuitenkin. Ainakaan sellaisella, joka ei asu yksin ja ei ehkä ihan kaikilla yksin asuvillakaan:)
Piti oikein laskea. Minulla on 16 sälälaatikkoa. En laske 30 litran muovilaatikoita mukaan, sillä niissä on lähinnä vaatteita. Asun yksiössä. Pari vuotta olen jo yrittänyt karsia turhista tavaroista, mutta en usko että koskaan pääsen yhteen ainoaan sälälaatikkoon.
Sälää on muuton jäljiltä vähän siellä sun täällä ympäri kaappeja vaikka olen askeetti tyyppiä.. Nätit yhdenmukaiset säilytyslaatikotkin on vielä kaupassa. Ja sisustustyyli siis on hyvin pelkistetty eli sälä tosiaan on useimmiten kuitenkin kaapeissa (kuten blogeissa), ei osana sisustusta.
Mulle tärkeä keino pitää järjestyksen tuntua yllä on se että mulla on selkeästi erikseen muistolaatikko, pakon vuoksi säilytettävät paperit jne joita ei kuitenkaan juuri arjessa tarvitse ja sitten se perussälä mitä tarvitsee silloin tällöin. Tykkään säilyttää leffaliput yms mutta ne on tosiaan muistolaatikossa eivätkä pyöri kaiken muun keskellä, ei ympäri kaappeja eikä edes sälälaatikoissa. Sillä tavalla ympäriinsä jää pyörimään vaan se mitä tarvitsee päivittäisessä arjessa ja niillekin koitan löytää sen luontevan säilytyspaikan sen mukaan missä niitä yleensä tarvitsen.
Ap:n laatikko ei ole kunnollinen sälälaatikko. Ap voi hyvällä omallatunnolla kutsua laatikkoansa toimistotarvikelaatikoksi.