Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia koiran epilepsiasta?

Vierailija
19.05.2014 |

Kuinka usein kohtauksia tulee? Onko lääkitystä? Meidän tiibetinspanieli on nyt saanut kaksi kertaa kohtauksen jota epäillään epilepsiaksi. Miten sinun koirasi sairauden kanssa pärjää?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?

Vierailija
2/9 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koira sai lähes 10 vuoden elinaikanaan 2 epileptistä kohtausta. Molemmissa oli edeltävänä päivänä saanut jostain suklaata. Olin itse Sillon ala-aste ikäinen ja mun huoneesta Se sitä suklaata kai oli saanut rohmuttua kun minä tyhmä jätin lattialle ja oven auki :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
4/9 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuollainen sairas eläin olisi parempi lopettaa..

Vierailija
5/9 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mäyräkoiralla tuli epilepsiakohtaus kerran jouluna, ja muutaman kuukauden päästä toinen. Sen jälkeen se eli vielä 8 vuotta ilman yhtään kohtausta. En tiedä, mitä tuollainen epilepsia oli olevinaan...

Kannattaa kysyä eläinlääkäriltä, osaavat neuvoa tarkemmin - varsinkin jos kohtauksia tulee useammin!

Vierailija
6/9 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein koiran lääkäriin, kun se oli saanut kaksi kohtausta viikon välein. Sai lääkkeet, ja niillä on nyt pärjännyt pari vuotta ilman kohtauksia. Välillä tosin yritettiin lopettaa lääkitys, kun meni niin hyvin, mutta kohtaukset alkoivat uudelleen. Siispä jatketaan näin.

Vierailija
7/9 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin en ole el mutta kurjalta kuulosti jonkun lopetus kommentti. Tottakai jos koira menettää vaikka kaikki jalkansa, lopetus on oikein tai vammautuu muuten pahoin. Mutta epilepsian kanssa voi elää hyvääkin elämää. Meillä sai iso koira kohtauksen, vietiin lääkäriin, ei heti selvinnyt tauti ja lääkäri oli sitä mieltä että jos ei heti aloiteta lääkitystä muuten saa koko elämän lääkitä. Onneksi näin tehtiin, koira sai ensimmäisen kohtauksen jälkeen kaksi muuta kymmenvuotisen elämänsä aikana, nekin juuri ennen juoksun alkua, yksi siällä yksi ulkona. Muuten iloinen ja terve ihana koira. Olen aina kotona joten näin kohtaukset, mukavaahan se ei ole, pidin koirasta kiinni ja rauhoittelin. Ettehän te jotka olette paljon poissa kotoa edes välttämättä tiedä saako koiranne kohtauksia!

Vierailija
8/9 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koira sai kaks vuotiaana ihan super ison ja pitkän ja vakavan epilepsiakohtauksen, jonka perusteella jo meinas laittaa ell lääkityksen. Yleensä laitetaan lääkitys jos tulee kaksi kohtausta. Ei laitettu lääkitystä ja niin vaan ei oo viiteen vuoteen tullu uutta kohtausta. 

Vierailija
9/9 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koiralle tuli eka kohtaus noin 3-vuotiaana. Sen jälkeen kohtauksia on tullut säännöllisen epäsäännöllisesti, useampi kuukausi yleensä väliä seuraavaan. Kerran tuli saman yön aikana kaksi. Koira on nyt kuusi ja puoli -vuotias. Ei ole edelleenkään säännöllistä estolääkitystä, vain kohtauslääke, sillä kohtaukset sen verran lieviä ja epäsäännöllisiä.

Kohtaus kestää tavallisesti 2-3 min, sitten on herännyt toipuillen. Aluksi on hieman muriseva ja selkeästi ihan pihalla, kunnes on toipunut tarpeeksi. Kohtauksen jälkeen on väsynyt. Annetaan olla rauhassa, kunnes tulee itse pyytämään rapsutuksia jne.

Muuten koiramme elää tavallista koiran elämää lapsiperheessä. Monta vuotta elämää vielä jäljellä tämän hetkisen tilanteen valossa. Helmikuussa koiramme kastroitiin ja sen jälkeen kohtauksia ei ole tullut. Koiramme on uros, mutta olen lukenut, että narttukoirilla leikkaus saattaa auttaa epilepsiaan uroksia todennäköisemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi