Lapsi ei tykkää kun äiti ja isä halaa (toisiaan)!
Toisessa ketjussa kyseltiin onko OK, jos äiti ja isä halailee lapsen nähden? No, meilläpä on sellainen tilanne, että lapsi (1 v 10 kk) ahdistuu äidin ja isän haleista ja pusuista (ja esim. toistemme kutittelusta, kaikesta läheisyydestä)! Eilenkin istahdettiin vierekkäin sohvalle ja siinä halittiin hetki, niin lapsi huutaa "ei, ei, pois" ja tunkee väliin! Mistähän on kyse? Voiko olla mustasukkaisuutta? Lasta kyllä saa kumpikin halia ja hellitellä mielin määrin, mutta toisiamme ei!
Kommentit (6)
Jep, normaalia, mutta älkää nyt vaan "totelko" lasta ettei hän luule pystyvänsä päättämään näistä asiosta. :)
Tarpeellinen harjoitus lapselle!
Meilllä tuo on menny niin, että pikkuinen on kiilannu väliin "minä kans!"
Se on varmasti juuri sitä mustasukkaisuutta. Mä olen ollut lapsen syntymästä asti yh ja lapsen ollessa vuoden, löysin uuden miehen. Lapsi kävi aina huutamaan täyttä kurkkua jos juuri halailtii tai pussailtiin, saatikka nukuttiin vierekkäin. Ekat yöt meni ihan vaan huutaessa :( Mies sai kuitenkin leikkiä lapsen kanssa ja pitää sylissä, syöttää jne eikä siinä ollut mitään ongelmaa. Kahdestaankin jäs jäivät niin ei tullut mitään huutoa, ongelma oli vain kun minä huomioin miestä
Toki joo vähän eri tilanne kun teillä. Olin ensimmäisen vuoden ollut ihan vaan "vauvan käytössä" ja omistautunut täysin hänelle ja nyt joku tulikin "viemään äidin huomiota". Luulen kuitenkin että teillä tämä johtuu samasta asiasta. Varmaan kun lapsi oli pienempi keskityitte enemmän häneen ja vähemmän toisiinne ja jos olette nyt vasta alkaneet taas huomioida toisianne enemmän niin ei ihmekkään että lapsi tuntee itsensä uhatuksi. Antakaa vaan aikaa älkääkä missään nimessä lopettako halailua. Sen sijaan muistakaa näyttää lapselle että rakastatte häntäkin vaikka halailettekin keskenänne. Olkaa läheisesti myös kolmistaan (ottakaa vaikka aamulla sänkyyn väliinne tms..
Eli nyt alatte antamaan perheen lapsukaiselle siedätyshoitoa ja opetatte, että kaikki ei mene niinkuin hän on tottunut haluamaan. Tuo lapsen kiljuminen on varmasti normaalia, mutta ei suotavaa ja sen takia ei vanhempien yhteiselämää tarvitse lopettaa. Opettakaa lapselle mielummin toinen tapa toimia kun istutte vierekkäin tai halaatte.
Oidipaalivaihe usean vuoden etuajassa.
Ihan tavallista "mustasukkaisuutta", kun lapsi haluaa olla kaiken huomion keskipiste. Normaalia.